تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

نقش زنان در حفظ سلامتى همسرانشان
پژوهشگران اعلام کردند کار کردن زیاد زنان و بر عهده گرفتن مشاغل سنگین توسط آنها, سلامت همسرانشان را به خطر مى اندازد. تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که سلامتى مردان خانواده به میزان قابل توجهى به همسرانشان بستگى دارد. در واقع زنان نقش مهمى در حفظ سلامت جسمى شوهرانشان و امنیت اجتماعى خانواده ایفا مى کنند. اگر زنان بیش از 40 ساعت در هفته را بیرون از خانه به فعالیت بپردازند سلامت شوهرانشان پس از گذشتن 3 سال, تا 25 درصد کاهش مى یابد. جالب این جاست که اضافه کار کردن مردان در خارج از خانه هیچ تإثیرى در میزان سلامتى افراد خانواده ندارد.

خوشیهاى زندگى نیز فشار روانى در پى دارند
پژوهشگران اعلام کردند رویدادهاى خوش زندگى هم مانند رویدادهاى نگران کننده موجب ایجاد استرس در انسان مى شود. آنان با انجام آزمایشاتى روى زوجهاى مختلف از آنها خواستند در باره رویدادهاى شاد و غمگین زندگى خود صحبت کنند. این زوجها نیز در باره نخستین دیدارشان, ازدواج, دعواهاى خانوادگى, شادیها و غمهاى زندگى صحبت کردند و خون آنها هنگام صحبت از رویدادهاى شاد یک بار و هنگام صحبت از رویدادهاى غم انگیز یک بار دیگر آزمایش شد. با مقایسه خون این زوجها نتیجه گرفته شد که میزان هورمون استرس در خون آنها در زمان هیجان ناشى از شادى و غم یکسان ترشح مى شود. افرادى که هنگام بیان خاطرات خوش زندگى بیشتر استرس داشتند در طول زندگى بیشتر در خطر طلاق قرار گرفته اند.

استعمال دخانیات در دوران باردارى عامل تمرد در کودکان است
مادرانى که در دوران باردارى سیگار مى کشند صاحب کودکان سرکش و متمرد مى شوند. پزشکان طى یک مطالعه, کودکان نوپا را از نظر سرکشى, رفتارهاى آنى و دیگر عوامل مورد بررسى قرار داده و دریافته اند سیگار کشیدن مادران با بروز رفتار منفى در کودکان ارتباط دارد. بر اساس نتایج این مطالعه, مادرانى که در دوران باردارى سیگار مى کشند, احتمال اینکه کودکان نوپاى آنها از خود رفتار منفى بروز دهند بسیار بیشتر از مادران غیر سیگارى است.
سیگار کشیدن با تإثیرگذارى بر عملکرد و ساختار عصبى در مغز با ایجاد دیگر مشکلات جسمى مثل کاهش وزن به هنگام تولد که یک اثر ماندگارى دارد, رفتارهاى بعدى کودک را تحت تإثیر قرار مى دهد.
مطالعات قبلى بین سیگار کشیدن مادران در دوران باردارى و بروز دیگر بیماریهاى جسمى و روانى شامل بیش فعالى, تولد زودرس, بیماریهاى تنفسى, کاهش وزن به هنگام تولد, سندرم مرگ ناگهانى نوزادان وجود ارتباطى را کشف کرده اند.

مصرف آسپرین براى افراد سالم مضر است
دانشمندان اعلام کردند, مصرف مستمر قرص آسپرین توسط افراد سالم مى تواند زخم معده به همراه داشته باشد و این در حالى است که این قرص براى مبتلایان به ناراحتیهاى قلبى ضررى ندارد و تجویز مى شود.
مصرف قرص مذکور براى کسانى که داراى فشار خون پایین هستند, خطر حمله قلبى را تا 45 درصد کاهش مى دهد, اما این تإثیر مثبت براى کسانى که داراى فشار خون بالا هستند, ظاهر نمى شود. نتیجه این تحقیق بدین معنى است که کسانى که دچار حمله قلبى شده اند, باید به استفاده مستمر از قرص آسپرین ادامه دهند, اما افراد سالم نباید به این امر مبادرت ورزند چرا که ضرر حاصل از عوارض جانبى این دارو از فواید آن بیشتر خواهد بود و حتى مصرف مقادیر کم آن خطر خونریزى داخلى و بروز زخم معده را افزایش مى دهد.

زنان مسنى که رژیم مى گیرند باید کلسیم اضافه مصرف کنند
زنان مسنى که مى خواهند وزن کم کنند, باید به برنامه غذایى خود کلسیم را اضافه کنند. محققان هشدار داده اند که کاهش وزن گرچه براى سلامتى مفید است, اما در زنان مسن همراه با کاهش وزن, تراکم استخوان نیز کاهش مى یابد. تحقیقاتى که در مورد بسیارى از زنان چاق صورت گرفت, نشان مى دهد که کاهش وزن, تراکم استخوان زنان را کاهش مى دهد, اما این نتیجه نباید زنان مسن را ناامید کند و باعث شود که رژیم غذایى را کاملا کنار بگذارند, زیرا فواید کاهش وزن بر همگان واضح است. فوایدى مانند; کاهش بیماریهاى مزمن مثل دیابت و بیمارى قلبى. بنابراین, لازم است پزشکان در کنار توصیه به کاهش وزن در زنان مسن, تراکم استخوان آنان را نیز کنترل کنند. اما فقط رژیم غذایى کافى نیست; ورزش را هم نباید فراموش کرد. ورزش باعث مى شود تراکم استخوان حفظ شود.

احتمال به دنیا آمدن نوزاد مرده در زنان چاق بیشتر است
زنان چاقى که قصد باردار شدن دارند باید وزن خود را کاهش دهند, زیرا هر قدر وزن آنها بیشتر باشد, خطر به دنیا آمدن جنین مرده نیز بیشتر است. تحقیقات نشان مى دهد, مرگ نوزادان در بین زنان بسیار چاق در نخستین زایمان در مقایسه با زنان لاغرتر چهار برابر است. زنان داراى وزن طبیعى دو برابر بیش از زنان دیگر در معرض خطر به دنیا آوردن نوزاد مرده قرار دارند و زنانى که اندکى افزایش وزن دارند سه برابر بیشتر از دیگران در معرض این خطر قرار دارند. محققان دریافتند هر میزان افزایش وزن, خطر مرگ نوزاد بلافاصله پس از زایمان را نیز افزایش مى دهد. این محققان معتقدند, توصیه معمول براى افزایش وزن در زنان لاغرى که قصد باردار شدن را دارند, توصیه غلطى است, چرا که زنان لاغر در طول دوران باردارى دچار مشکلات کمترى مى شوند.

سرگیجه و سردردهاى شدید مى تواند نشانه بروز سکته باشد
به گفته دانشمندان سرگیجه همراه با سردردهاى شدید و از دست دادن موقتى قدرت تکلم و بینایى مى تواند نشانه بروز یک سکته قریب الوقوع باشد.
بر اساس تحقیقات موسوم به برنامه ((زندگى و تغذیه سالم)) سابقه ابتلا به حمله قلبى نیز خطر وقوع سکته را افزایش مى دهد. علاوه بر این سن بالاى 75 سال, دیابت, فشار خون و یک بیمارى غیر معمول که در آن ضربان قلب نامنظم است مى تواند, خطر سکته را تشدید کند.
هر چه تعداد عوامل خطر در یک بیمار بیشتر باشد, احتمال بروز سکته هم بالاتر مى رود. با این حال یک سوم از افرادى که جزو گروه پرخطر محسوب مى شدند, قادر به ذکر یک علامت هشداردهنده وقوع سکته نبودند.

تحریک فکرى بیش از حد کودکان مضر است
به گفته برخى پژوهشگران تحریک بیش از حد فکرى نوزادان باعث کناره گیرى و در خود فرورفتگى آنان مى شود. والدینى که نوزادان و کودکان نوپا را تحت آموزشهاى فشرده قرار مى دهند, باید بدانند احتمال دارد این کودکان به کناره گیرى از اجتماع روى بیاورند.
در خانواده هایى که هم پدر و هم مادر شاغل هستند والدین سعى دارند با جبران اوقات از دست رفته, از زمان فراغت خود در جهت آموزش و یادگیرى کودکان نهایت استفاده را ببرند و به همین خاطر آنان را شدیدا تحت فشار قرار مى دهند; این در حالى است که کودک در واقع براى شناخت و یادگیرى نیاز به زمان دارد.
والدین با علم به اینکه مغز در سالهاى اولیه عمر شکل مى گیرد سعى مى کنند کودکان خود را تحت تحریکات بسیار زیادى قرار دهند ولى اگر آنان نتوانند علایم و نشانه هاى تحریک بیش از حد را شناسایى کنند فرزندشان شروع به کناره گیرى کرده و در خود فرو مى رود.

دست دادن نشانگر شخصیت فرد است
پژوهشگران از نحوه دست دادن افراد نتیجه گرفته اند که نوع دست دادن مى تواند بیانگر شخصیت افراد باشد. نحوه دست دادن, خصوصیات فردى هر شخص را عیان مى کند. افرادى که محکم دست مى دهند برون گرا, صاحب اعتماد به نفس و بروزدهنده عواطف خود هستند و افرادى که سست دست مى دهند بیشتر کم رو و درون گرا هستند و گاهى ممکن است به عارضه اضطراب اجتماعى دچار باشند.
همچنین حرارت و خشکى دست نیز نشانگر شخصیت است. افرادى که محکم دست مى دهند اما داراى دستهاى سرد و مرطوب هستند آدمهاى خوش رو و زودجوشى هستند.

زبان کودکان مبناى زبان انسانى است
یک تحقیق زبانشناسى نشان داده است زبان کودکانى که آغاز به سخن مى کنند و صداها و کلماتى که مى سازند ممکن است چهارچوب اولین زبانهایى باشد که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. بعضى از صداها که بیش از همه در زبانها پیدا مى شود, همان صداهایى هستند که تولید آنها براى کودکان بسیار ساده است.
این محققان در باره زبان کودکان نقاط مختلف جهان به تحقیق پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که در همه آنها الگوهاى یکسانى وجود دارد. جالب این جاست این الگوها, با الگوى اولین کلماتى که به عقیده زبانشناسان در زبانهاى باستانى منسوخ وجود داشته است, شباهت یکسانى دارند.
تحقیقات بیشتر نشان داده است که این صداها در حقیقت صداهایى هستند که کودکان به طور طبیعى از خود در مىآورند و تولید آنها برایشان بسیار ساده بوده و ممکن است انعکاسى از یک گرایش طبیعى فیزیولوژیک باشد که مبناى زبان انسانى است. علاوه بر این کلمه مادر و پدر, در دهها زبان جهان بررسى شده و نتایج حاصله بیانگر آن است که 80 درصد کلماتى که براى مادر به کار مى رود یک حرف صدادار دماغى و 80 درصد کلماتى که براى پدر به کار مى رود یک حرف صدادار دهنى است. از آن جایى که کودکان در هنگام شیر خوردن نمى توانند از راه دهان صدایى تولید کنند از راه بینى صدایى, در اشاره به مادرشان تولید مى کنند.

فرزندان افراد سیگارى زودتر از بقیه معتاد مى شوند
تحقیقات نشان داده است, کودکانى که ناظر کشیدن سیگار توسط والدین خود هستند, بعدها بیشتر از سایرین به سیگار گرایش پیدا خواهند کرد. همچنین افرادى که در معرض دود سیگار سایرین قرار مى گیرند نیز دچار عوارض بیماریهاى مربوط به آن مى شوند و کودکان بسیار آسیب پذیرتر از بزرگسالان هستند. گرچه افزایش مالیات بر سیگار, آموزش و منع فروش سیگار به کودکان از جمله عوامل کاهش افراد سیگارى مى باشند, اما محیط مستعد خانواده درباره کودکانى که والدین آنها سیگار مى کشند, نباید فراموش شود. از سوى دیگر, بررسیها نشان مى دهد که بسیارى از کودکانى که سیگار را از سنین پایین شروع کرده اند, معمولا اولین سیگارها را در خانه کشیده اند که آن هم به دلیل دسترسى به سیگارهاى والدین بوده است.

مغز مصنوعى
یک شرکت بلژیکى سرگرم ساختن مغز مصنوعى است که در آن صد میلیون سلول الکترونیکى به کار رفته است. این مغز مصنوعى به یک رشته ارتباطات عصبى مصنوعى مجهز است که مى توانند به صورت خودکار تکثیر شوند. این مغز ابتدا براى تنظیم حرکات یک روبوت گربه به کار خواهد رفت و پس از گذراندن مراحل آزمایشى در کشاورزى, روبوت لوازم خانگى, لوازم نظامى, اسباب بازیها و روبوتهاى حیوانات خانگى استفاده خواهد شد.
مغز مصنوعى مذکور 75 میلیون نرون عصبى مصنوعى دارد و توانایى آن صد برابر کمتر از مغز انسان است. این شرکت در نظر دارد در چهار سال آینده مغزهاى مصنوعى با یک میلیارد نرون را تولید کند.

افزایش هوش نوزادان
متخصصان تعلیم و تربیت بر این اعتقادند که والدین مى توانند با توجه مناسب به نوزادان از همان آغاز تولد توانایى هاى ادراکى آنان را افزایش دهند. بر اساس توصیه هاى پزشکان از ابتداى تولد با آویختن اسباب بازىهاى مناسب بالاى سر نوزاد و متصل کردن آنها با یک روبان به پاى نوزاد مى توان شیوه هاى ابتدایى حل مسإله را به وى آموخت. با انجام حرکات منظم نظیر قلقلک دادن یا نوازش به تعداد دفعات مشخص, مثلا سه بار در چند نوبت و بعد ناگهان تقلیل آن به دو بار, مى توان مفهوم عدد و شمارش را به نوزاد منتقل کرد. قرائت کتاب براى نوزادان همراه با نشان دادن تصاویر آن تإثیر بسیار زیادى در رشد ذهنى نوزادان دارد. تصاویر باید روشن و واضح و ساده همراه با رنگهاى شاد باشند و متون کتابها نیز باید ساده و روشن نگارش یافته باشند. همچنین با عرضه اسباب بازیهایى که ابعاد مکان را به کودک آموزش مى دهد, نظیر انواع اشکال هندسى, مى توان دانش ریاضى او را تقویت کرد.