مراقب خفگى کودکتان باشید


 

مراقب خفگى کودکتان باشید
تهیه: پگاه امیردیوانى

 

 

زمانى که کودکان شروع به غذا خوردن مى کنند, والدین باید خیلى مراقب باشند. نوزادان و کودکان کوچکتر از 4 سال, بیشتر در معرض خفگى ناشى از غذا و اشیإ ریز هستند. خفگى هنگامى روى مى دهد که غذا یا اشیإ وارد مجراى هوا شوند. مسدود شدن این مجرا, مانع رسیدن اکسیژن به ششها و مغز مى شود. اگر بیش از 4 دقیقه اکسیژن به مغز نرسد آسیب مى بیند و شخص احتمالا مى میرد.
هر ساله بالغ بر 3000 زن و مرد و کودک در آمریکا به دلیل خفگى ناگهانى از بین مى روند. یک دهم این قبیل مرگ و میرها, مربوط به کودکان زیر 5 سال است, اما از بسیارى این ضایعات جانى مى توان جلوگیرى کرد.

غذاهاى خطرناک
کودکان کمتر از 4 سال را با غذاهاى سفت تغذیه نکنید مگر اینکه آنها را کاملا تکه تکه کرده باشید. این نوع غذاها معمول ترین علت خفگى هستند. نوزادان و کودکان کم سن و سال اغلب غذایشان را خوب نمى جوند و در اکثر موارد آن را درسته مى بلعند. عوامل خطرناک براى خفگى در نوزادان و کودکان عبارتند از:
غذاها: سوسیس, تکه هاى بزرگ گوشت, انگور, شیرینى سفت, ذرت بوداده, کشمش, هویج خام و تکه هاى کره بادام زمینى.
اشیإ: بادکنک, تیله, اجزاى ریز اسباب بازیها و سر قلم

جلوگیرى از خفگى
ـ غذاهاى خطرناک را از دسترس کودکان کوچکتر از 4 سال دور نگه دارید.
ـ از کودکان مصرانه بخواهید غذایشان را در پشت میز بخورند, نه زمانى که در حال دویدن و بازى کردن هستند.
ـ براى کودکان غذا را تکه تکه و آماده کنید و به آنها یاد بدهید غذایشان را خوب بجوند.
ـ در هنگام غذا خوردن, حواستان متوجه کودکان کم سن و سال باشد. بسیارى از موارد خفگى زمانى اتفاق مى افتد که خواهر یا برادر بزرگتر کودک, غذاى ناسالمى به او بدهد.
ـ اسباب بازیهاى داراى اجزاى کوچک و وسایل خانگى را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

کمکهاى اولیه
1ـ دقت کنید که آیا کودک قادر است نفس بکشد و گریه یا صحبت کند. ببینید آیا او سرفه شدید مى کند.
سرفه شدید به این معنى است که گرفتگى مجراى هوا کم است, یا اصلا وجود ندارد.
2ـ اگر کودک نفس مى کشد, سرفه مى کند یا حرف مى زند به دقت مراقب او باشید. هنگامى که سرفه شدید مى کند و یا زمانى که گرفتگى مجراى هواى او کم است یا وجود ندارد, کمکهاى اولیه را شروع کنید زیرا ممکن است انسداد جزیى به گرفتگى کامل منجر شود.
3ـ کمکهاى اولیه را در صورتى شروع کنید که
ـ کودک اصلا قادر به نفس کشیدن نباشد.
ـ گرفتگى راه نفس کودک به قدرى باشد که تنها یک سرفه ضعیف بکند و رنگ پریده شود.

کمکهاى اولیه مخصوص کودکان زیر یک سال
1ـ شما یا هر شخص دیگرى سریعا با مرکز فوریتهاى پزشکى تماس بگیرید.
2ـ سر و صورت نوزاد را به سمت پایین روى ساعد خود با یک زاویه 60 درجه قرار دهید. از سر و گردن کودک محافظت کنید. براى حفاظت بیشتر ساعد خود را محکم مقابل بدنتان نگه دارید.
توجه: اگر جثه کودک درشت است, مى توانید صورت او را روى زانوى خود به سمت پایین قرار دهید. سر کودک را نگه دارید و آن را پایین تر از تنه قرار دهید.
3ـ به نقطه ما بین استخوانهاى کتف, چهار ضربه شدید و سریع وارد کنید.
4ـ اگر گرفتگى برطرف نشد کودک را برگردانید. او را روى یک سطح محکم به پشت بخوابانید. در حالى که صورتش رو به بالا است, با دو انگشت 4 ضربه تند به قفسه سینه او بالاى استخوان جناغ سینه وارد آورید.
5ـ اگر تنفس شروع نشد, در حالى که انگشت شست خود را روى زبانش مى گذارید, دهان او را باز کنید و بقیه انگشتانتان را دور فک پایین بپیچانید. این روش ((بلند کردن چانه و زبان)) نامیده مى شود که باعث مى گردد زبان از انتهاى گلو کنار رفته و راه تنفس باز شود. اگر قادر به دیدن جسم خارجى هستید, آن را با یک حرکت سریع خارج کنید. هرگز انگشت خود را مستقیم به گلو فرو نکنید و مراقب حرکت انگشتانتان باشید.
6ـ اگر نوزاد نفس نکشید, دهانتان را روى دهان و بینى او قرار دهید. دو نفس سریع و سطحى بکشید. به خاطر جثه نوزاد از نفسهاى کوتاه استفاده کنید.
7ـ مراحل 1 تا 6 را تکرار کنید.

کمکهاى اولیه مخصوص کودکان بیش از یک سال
1ـ شما یا هر شخص دیگرى خیلى سریع با مرکز فوریتهاى پزشکى تماس بگیرید.
2ـ کودک را به پشت بخوابانید. کنارش زانو بزنید. یک کف دست را بین ناف و قفسه سینه اش قرار دهید. دست دیگر را روى همان دست بگذارید. سپس هر دو دست را به سمت شکم به طرف داخل و خارج محکم فشار دهید. این عمل را 6 تا 10 بار تکرار کنید.
3ـ اگر تنفس شروع نشد, راه هوا را با روش ((بلند کردن چانه و زبان)) باز کنید. در صورت مشاهده جسم خارجى سعى کنید آن را با حرکت سریع انگشت خارج کنید. مراقب باشید, زیرا حرکت سریع انگشت ممکن است جسم را بیشتر به داخل براند.
4ـ اگر کودک نفس نکشید سعى کنید تنفس را به روش ((دهان به دهان)) به او باز گردانید. در صورتى که این روش موفقیتآمیز نبود, ضربه هاى شکمى را 6 تا 10 بار تکرار کنید.
5ـ مراحل 1 تا 4 را دو باره انجام دهید.
توجه: در یک کودک بزرگتر, ضربه هاى شکمى ممکن است موقعى انجام گیرد که قربانى نشسته یا خوابیده باشد.
شناخت مراحل جلوگیرى از خفگى, احتمال مصدومیت جدى را کاهش مى دهد. با آگاهى از کمکهاى اولیه مخصوص یک کودک یا نوزاد در حال خفگى, وظیفه خود را به عنوان یک پدر یا مادر انجام دهید. پزشک متخصص اطفال به شما کمک مى کند تا این مراحل را بیاموزید. همچنین باید غذاها و اشیإ خطرناک را بشناسید و هنگام صرف غذا مراقب کودک باشید.

آیا خوردن پستانک خوب است؟
پستانک براى استفاده کودکان مناسب است, اما والدین همیشه باید دادن غذا و ابراز محبت به کودکانشان را قبل از خوراندن پستانک به وى, مورد توجه قرار دهند. اگر کودک گرسنه نباشد از خوردن غذا امتناع مى ورزد.
پستانک در فواصل وعده هاى غذایى یک طفل مى تواند عامل تسکینى براى وى باشد, اما تمام کودکان نیاز یا علاقه اى به خوردن پستانک ندارند. به این دلیل شما نباید به کودکتان فشار آورید که پستانک را بپذیرد.
پستانکها در انواع مختلف از لحاظ نوک, شکل و اندازه هستند و شما باید ببینید آیا نوع خاصى از پستانک وجود دارد که طفلتان آن را بیشتر دوست داشته باشد.
قسمت انتهایى پستانک باید سوراخهاى تهویه داشته و پهن تر از دهان کودکتان باشد تا خطر خفگى او را کاهش دهد. نوک پستانک باید به طور محکمى به این انتها متصل باشد و نباید ترک دار و چسبناک باشد.
پستانک پس از سه یا چهار ماه به خودى خود و یا با مشاهده آثار پارگى و کهنگى بر روى آن باید عوض شود. براى جلوگیرى از خفگى کودکتان, هرگز پستانک را به تخت, مچ دست یا لباس وى نبندید و پستانک را به حلقه اى دور گردن نوزاد نیاویزید.
و بالاخره هنگامى که طفلتان در سنین 12 تا 18 ماهگى قرار گرفت, او را از پستانک بگیرید.