اخبار


اخبار

 

 

مقام معظم رهبرى دانشجویان را به تقوا هوشیارى و آگاهى فرا خواندند
آیت الله خامنه اى, رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدارى با برگزیدگان علمى دانشگاهها و المپیادهاى علمى, با اشاره به شرایط مساعد و متناسب با رشد علمى در کشور و محیطهاى دانشگاهى و تلاش دشمنان براى بر هم زدن این فضا, دانشجویان را به تقوا, هوشیارى, آگاهى و تلاش روز افزون علمى براى پیشرفت و سربلندى کشور فرا خواندند.
ایشان با اشاره به نیاز انسانها در هر برهه و زمان به تقوا و اثرات آن, نسل جوان به ویژه دانشجویان را به کسب تقوا و مراقبت و پرهیز از غفلت توصیه کردند و افزودند: تقوا در تمام امور دانشجویان از جمله فعالیتهاى علمى, معاشرت, تلاش سیاسى, موضع گیریها و انتخاب مسیر آینده اثر گذار است. به برکت انقلاب اسلامى امروز به واسطه حرکت جامعه به سوى صلاح و انگیزه خدمتگذارى مسوولان و استقلال کشور شرایط براى رشد علمى نسل جوان به منظور جبران عقب ماندگیها, بیش از هر زمان دیگر مهیاست و این نسل باید بهره لازم را از این فرصت ببرد.
حضرت آیت الله خامنه اى با اشاره به تلاش دشمنان از ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى براى سرمایه گذارى در دانشگاهها به منظور محروم کردن انقلاب از نسل جوان مومن,فرزانه و اهل فکر و داراى آینده علمى تصریح کردند: امروز عمده ترین وظیفه دانشجویان مقابله با آن کسانى است که مى خواهند محیط مناسب با رشد علمى در دانشگاهها رااز بین ببرند و با کشاندن آنان به امور حاشیه اى سطح علمى دانشجویان را تنزل دهند.
ایشان با اشاره به تحلیل نادرست دو جریان متحجرانه و فرصت طلبانه, از قشر دانشجو, خاطر نشان کردند: دانشجویان با هوشیارى و آگاهى سیاسى خود, هیچ گاه اجازه سوءاستفاده به این دو جریان را ندهند.

رییس جمهورى:
اسلام دین حق, عدل و عقل است
سیدمحمد خاتمى رییس جمهور اسلامى ایران در مراسم تجلیل و تکریم از خادمان قرآن کریم تصریح کرد: برداشتهاى مختلفى که توسط هر فرد و مقامى, از کلام خدا صورت مى گیرد, قابل نقد و بررسى است. نسل امروز ایران, سوالات زیاد و تازه اى دارد که باید آنها را شناخت, بدان توجه کرد و پاسخ قانع کننده اى به آنها داد.
آقاى خاتمى در ادامه افزود: ما چون مدعى این هستیم, اگر نتوانیم به سوالات نسل امروز پاسخ دهیم, دین را متهم به ناتوانى کرده ایم. بزرگان ما با همه بزرگى که داشتند همه فرزند زمان خویش بوده اند. امروز ما هم در زمان دیگرى زندگى مى کنیم و عدم توجه به مسائل زمان سبب مى شود که وجود ما در محدوده خاصى قفل شود و عقب بمانیم و به جاى آنکه با قرآن به پیش برویم, با نظر محدود و تنگ خود کتاب خدا را بد نام کنیم.
وى دین اسلام را دین ((حق,عدل و عقل)) توصیف کرد و گفت:عقل قرآنى وسیع تر از تمام عقلهاى بشرى است و تردید نکنیم که ما راهى جز مراجعه و تکیه بر عقل براى شناخت حقایق تکوینى و تشریحى نداریم.

نقش زنان در بهینه سازى مصرف انرژى
مدیر عامل سازمان توانیر با اشاره به نقش زنان در مصرف انرژى کشور گفت: 95 درصد مسوولیت آلودگى هوا, خاک و آب متوجه مردان است و زنان کمترین نقش را در این فاجعه زیست محیطى دارند. با این حال, به دلیل اهمیت نقش زنان در اداره خانه, آنان مى توانند در بهینه سازى مصرف انرژى و کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهى مصارف انرژیهاى غیر سوختى و حفاظت از محیط زیست موثر باشند.
وى همچنین بر ضرورت تغییر نگرش مسوولان در مورد نقش اقتصادى زنان تإکید کرد و گفت: زنان مى توانند در صرفه جویى و بهینه سازى مصرف انرژى نقش موثرترى از مردان ایفا کنند که خود مستلزم افزایش آگاهى و شناخت عمومى جامعه است. باید کتابهایى آموزشى در زمینه استفاده صحیح از منابع انرژى در کشور تدوین و از طریق زنان در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

خانم دکتر رهنورد در همایش اعتبارات خرد و زنان روستایى:
زن روستایى به لحاظ نقش اقتصادى و هنرى خود در حفظ فرهنگ ملى نقش مهمى ایفا مى کند.
گزارش: محبوبه پلنگى
دفتر امور زنان جهاد سازندگى و پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرإ(س) و بانک کشاورزى به منظور جلب نظر سیاستگزاران و برنامه ریزان کشور و گردآورى نتایج تحقیقات و مطالعات اساتید صاحب نظر جهت طراحى تشکیلات کارآمد در خصوص نظام اعتبار دهى به زنان روستایى اقدام به برگزارى همایشى تحت عنوان ((اعتبارات خرد و زنان روستایى)) با هدف ارتقإ سطح رفاه خانوارها و توانمندى زنان روستایى نمود که مبانى نظرى این همایش در نشستهاى متعددى که اساتید هیإت علمى داشته اند, طرح ریزى شد.
این سمینار از تاریخ 29/8/79 لغایت 30/8/79 برگزار شد. در این همایش علاوه بر ارائه مقالات منتخب مسوولان و صاحب نظران به ایراد سخنرانى پرداختند.
آقاى سعیدىکیا به عنوان اولین سخنران, گفت: آنچه نیاز روستا را تإمین مى کند, مجموعه اى از توسعه در ابعاد فرهنگى, سیاسى و اقتصادى است وى تصریح کرد: روستاییان و عشایر 40 درصد جمعیت کشور را تشکیل مى دهند که 5/19 درصد آنان زن هستند و با توجه به اینکه 5/49 درصد جمعیت کشور را نیز زنان تشکیل مى دهند, باید براى آنان برنامه ریزى کنیم.
در ادامه این همایش خانم دکتر زهرا رهنورد, نقش زنان در تولید ناخالص ملى را نقش بزرگى دانسته و افزود: در اکثر کشورها به دلیل نبود داده هاى آمارى, جایگاه این نقش و ارزش تولیدى آن دقیقا مشخص نشده است. وى اضافه کرد: مقوله کار زن بخشى از ساختار توسعه اى است که باید در کشور صورت گیرد.
وى در ادامه افزود: در پرتو انقلاب کشور توانست به طور تقریبى تضاد بین شهر و روستا را از میان بردارد. با توجه به اینکه تنوع کار زنان در روستاها زیاد است, زن روستایى هم از جنبه کمک به تإمین معاش خانواده و هم از لحاظ کشاورزى و صنعتى فعالیتهاى تولیدى دارد, لذا مى توان گفت زن روستایى به لحاظ نقش اقتصادى و هنرى خود در حفظ فرهنگ ملى نقش مهمى ایفا مى کند.
خانم رهنورد ادامه داد: با ورود فعالیتهاى فرهنگى به روستاها, دختران و زنان علاقه کمترى به کارهاى تولیدى نشان دادند و به نظر مى رسد به دلیل بالا رفتن سطح سواد در روستا مشارکت زنان در کارهاى تولیدى روستایى کم شده و این مولفه منفى است.
وى با اشاره به فعالیت زنان صدر اسلام در سطح خانواده تصریح کرد: از ایثار و تواناییهاى برجسته زن چه در سطح ملى و چه در سطح خرد روستایى قدردانى نشده است و اختصاص یک روز به نام روز زن و یا روز کارگر جنبه شعارى دارد. وى گفت: ما باید براى این روزها ارزش کارکردى قایل شویم, ما باید کارآفرینان زن را کاملا بشناسیم و تعریفى از کارکرد زنان در سطح ملى و جامعه روستایى داشته باشیم.
در ادامه این سمینار خانم فرزانه مافى مشاور وزیر جهاد طى سخنرانى گفت: تشکیل موسسات اعتبارى زنان روستایى به منظور پشتیبانى مالى صندوقهاى اعتبارى مورد نیاز آنان مى باشد و صندوقهاى اعتبارات خرد باید به ثبت برسد تا براى اجراى آن موانع قانونى نداشته باشیم. وى گفت: زنان روستایى مى توانند با پس اندازهاى اندک خود به تإسیس صندوق اعتبارى همت گمارند و در کارهاى تولیدى از آن بهره گیرند. وى در ادامه افزود: بازگشت سرمایه در مدت کوتاه, حفظ امنیت پول, اعتماد به گیرندگان وامهاى کوچک, نیاز به پس انداز و اعتماد به نفس براى خانوار روستایى را از مزایاى طرح عنوان کرد.
مدیر کل بانک کشاورزى آقاى رسول اف یکى دیگر از سخنرانان این سمینار بود که گفت: یکى از مهمترین اهداف بسیارى از کشورها, توسعه همراه با رشد اقتصادى و افزایش درآمد مى باشد. تلاش براى نیل به توسعه پایدار, تنها از طریق زدودن فقر میسر است. لذا اکثر برنامه هاى توسعه, به سمت فقرزدایى از طریق خدمات اعتبارات خرد جهت گیرى شده اند.
وى افزود: کمک به فقرا براى افزایش سطح زندگى شان باید بر این باور استوار باشد که فقرا قدرت کمک کردن به خودشان را دارند.
وى همچنین تصریح کرد: امروزه اعتبارات خرد به عنوان یکى از موثرترین راههاى مقابله با فقر, مورد قبول همه کشورها در پنج قاره جهان قرار گرفته است, طبق آمارهاى جهانى, برنامه هاى پرداخت اعتبارات خرد تاکنون 80 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. وى در خاتمه گفت: این بانک با تإمین تسهیلات مورد نیاز فعالان و بهره برداران روستایى اعم از زن و مرد به رونق فعالیتهاى تولیدى و افزایش سطح درآمد آنان کمک مى کند.
این سمینار با صدور قطع نامه و با جمع بندى نهایى مقالات و سخنرانیها پایان یافت.

جایزه صلح و شکیبایى یونسکو به نویسنده زن ایرانى اختصاص یافت
خانم ((ویولت رازق پناه)) به خاطر نگارش کتاب ((ایستگاه میر)) جایزه سال 2001 یونسکو را به خود اختصاص داد. این جایزه هر دو سال یک بار به کتابهاى کودک و نوجوان که در بر گیرنده اصول و عقاید شکیبایى و صلح به منظور ارتقا و احترام متقابل در بین مردم و فرهنگهایشان است, اهدا مى شود.
قابل ذکر است این کتاب از میان 309 کتاب از 58 کشور جهان, به خاطر خدمت به شکیبایى و صلح جایزه اول را نصیب نویسنده خود کرده است.

زنان ایران 65 ساله مى شوند
دبیر همایش ((بیماریهاى زنان و زایمان)), در این نشست اعلام کرد: شایع ترین بیماریهاى زنان در ایران, اختلالات هورمونى و ترشحات عفونى است.
وى گفت: میانگین سن بانوان 65 سال است; یعنى 11 سال پس از یائسگى. زنان در سن 60 سالگى به دلیل قطع ترشح برخى از هورمونها, مانند مردان با خطر سکته قلبى روبه رو هستند.
وى همچنین هورمون درمانى زنان بعد از سن یائسگى را در پیشگیرى از پوکى استخوان و بیماریهاى قلبى, عروقى مفید و موثر دانست.

سازمان ملل, زنان را به کار مى گیرد
شوراى امنیت سازمان ملل قطعنامه ارتقاى مشارکت زنان در عملیات حفاظت از صلح را تصویب کرد. این قطعنامه در راستاى اهداف اجلاس ویژه زنان سازمان ملل است که در آن بر تقویت موقعیت زنان و مشارکت آنان در مسایل جهانى تإکید شده است. قطعنامه یادشده نتیجه تلاش موسسات غیر دولتى براى ارتقاى موقعیت زنان بوده و نمایانگر نقش روزافزون این موسسات در درون سازمان ملل مى باشد.
زنان و کودکان همواره در جنگها هدف بوده اند, بنابراین در تصمیم گیرى براى جلوگیرى از چنین فجایعى نیز باید دخیل باشند. این قطعنامه همچنین خواستار اقدامهایى براى حفاظت از زنان و دختران در جریان کشمکشهاى نظامى شده است.

مبارزه با خشونت علیه زنان در اروپا
گروهى که نام خود را ((روبان سفید)) گذاشته اند در آستانه روز جهانى ((مبارزه با خشونت علیه زنان)) از دولتهاى اروپایى خواستند که سیاستهایى در ارتباط با حفاظت از زنان, مجازات عاملان این گونه خشونتها و ارائه کمک به قربانیان آن را اتخاذ کنند.
نتایج تحقیقات این گروه نشان داده است که خشونت مردان علیه زنان در مقایسه با بیماریهایى چون سرطان, مالاریا, سوانح رانندگى و یا جنگ, قربانیان بیشترى مى گیرد و یا منجر به نقص عضو زنان مى شود. به گفته اعضاى این گروه, خانه که باید محل امنى براى خانواده باشد, اکنون در بسیارى از کشورها به خطرناکترین محل براى زنان تبدیل شده است. بررسیها نشان مى دهد که علت بیشتر موارد خشونت مردان علیه زنان در اروپا, بیکارى, اعتیاد به الکل و مواد مخدر در میان مردان مى باشد.

زنان نقش موثرى در حفظ صلح و امنیت جهانى دارند
شوراى امنیت سازمان ملل در یک جلسه ویژه, نقش زنان را در برقرارى ((صلح و امنیت)) مورد بررسى قرار داد. دبیر کل سازمان ملل در این جلسه گفت: زنان بیش از مردان توان پیشگیرى و حل و فصل مناقشات را دارا مى باشند. زنان ثابت کرده اند که در برقرارى پلهاى ارتباطى بیشتر موفق هستند تا ایجاد موانع و دیوارهاى بلند.
دبیر کل سازمان ملل از شوراى امنیت خواست به تإمین امنیت زنان و دختران به هنگام بروز مناقشات و به عهده گرفتن نقش مناسب توسط آنان در نظام تصمیم گیریها, کمک کند. وى افزود: زنان در برقرارى نظم اجتماعى هنگامى که جوامع در آستانه سقوط قرار گرفته اند, موفق تر عمل کرده اند.

کودکان قربانیان سوء استفاده کنندگان بین المللى
به گزارش سازمان عفو بین الملل, موارد بدرفتارى نسبت به کودکان در سراسر جهان از بنگلادش تا برزیل, از روسیه تا پاراگوئه و از چین تا اوگاندا افزایش یافته است. بر اساس این گزارش کودکان به طور روزافزون مورد انواع بدرفتاریها مانند شکنجه هاى جسمى و روحى قرار مى گیرند و سوء استفاده هاى جنسى از کودکان بویژه دختران نیز به شدت در حال افزایش است.
همچنین معتاد کردن کودکان به مواد مخدر و الکل از دیگر شیوه هایى است که براى فرمانبرى کودکان و گماردن آنان به کارهاى بى جیره و مواجب, استفاده مى شود.
سازمان عفو بین الملل از همه دولتها خواست که براى محافظت از کودکان, قوانین مشخصى وضع نمایند تا از کودکان و بدرفتارى با آنها ممانعت شود.

زن مسلمان باید ارزشهاى خانوادگى را حفظ کند
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى در سمینار بین المللى ((چالشهاى فراروى زنان مسلمان در قرن21)) گفت: زن در کنار مرد مسوولیت خلافت انسانى را بر عهده دارد اما همواره به دلیل زمینه هاى نادرست گذشته و استدلالهاى ناقص بعضى از صاحب نظران, قادر به دستیابى به این حق نبوده است.
آقاى تسخیرى چالشهاى اجتماعى و خانوادگى را از دیگر چالشهاى فراروى زنان مسلمان عنوان کرد و افزود: روشنفکران غربى, با دعوت زنان به شعارهاى آزادى در صدد تغییر تعریف و کارکرد اجتماعى و رابطه زن و مرد در محیط خانواده بوده اند. زن مسلمان وظیفه دارد در هر عصر و دوره اى ارزشهاى خانوادگى را حفظ و در جهت احیاى آن تلاش نماید تا زمینه رشد پایدار انسانى ایجاد شود. زنان باید با تلاش و حضور در سازمانهاى بین المللى بتوانند در برابر حرکتهاى ویرانگر استعمارى بایستند.

محدودیتهاى بى دلیل خانواده ها,نوجوانان را افسرده مى کند
یک روانپزشک که عضو هیإت علمى دانشگاه بهزیستى مى باشد, طى گفتگویى اعلام کرد: دختران بیش از پسران دچار اختلالات روانى مى شوند. البته در تمامى دنیا دخترها محدودترند ولى این محدودیت در کشور ما بیشتر است. ایجاد یکسرى محدودیتهاى فرهنگى بى دلیل براى دختران از سوى خانواده ها, مى تواند زمینه ساز افسردگى روحى بویژه براى دختران نوجوان باشد.
وى اضافه کرد: آسیب پذیرى فطرى پسران بیش از دختران است, با این حال چون پسران از آزادى عمل بیشترى برخوردار هستند, حضور زیادى در اجتماع دارند و کمتر در معرض اختلالات روانى قرار مى گیرند.
این خانم روانپزشک در عین حال نسبت به آسیبهاى اجتماعى پسران هشدار داد و گفت: البته خانواده ها باید کنترل پسران را در خارج از منزل جدى بگیرند تا کمتر دچار آسیبهاى اجتماعى شوند.
وى, محیطى شاد و فرح بخش در خانواده, استفاده از رنگهاى شاد و متنوع, داشتن دوستان هم فکر و رفت و آمد با خویشان و دوستان با نظارت خانواده را از عوامل ایجاد محیطى شاد در خانواده دانست.

تغذیه دختران در سن بلوغ مهم است
مدیر گروه تغذیه جامعه, صنایع غذایى کشور اعلام کرد: سوء تغذیه ((پروتئین انرژى)) که به صورت کم وزنى بروز مى کند, کم خونى, فقر آهن, کمبود ید و کمبود ویتامین آ, ا زجمله مشکلاتى است که نوجوانان کشورمان از آن رنج مى برند.
وى با اشاره به سوء تغذیه به عنوان یکى از عوامل موثر در به تإخیر انداختن بلوغ دختران تإکید کرده است: بین تغذیه و سن تکلیف ارتباط مستقیم وجود دارد و در کشورهاى غربى نیز وزن دختران عامل موثر در هنگام بلوغ تلقى مى شود.
وزن متوسط دختران در کشورهاى غربى به هنگام بلوغ 47 کیلوگرم است و این میانگین در ایران 44/7 کیلوگرم مى باشد. این استاد تغذیه, گروههاى غذایى مورد نیاز را گروه شیر و لبنیات به میزان یک لیوان, نان و غلات 30 گرم, گوشت و فرآورده هاى جانشین, دو واحد تغذیه و سبزى و میوه اعلام کرده است.

دختران فرارى به تهران روى مىآورند
مسوول روابط عمومى بهزیستى تهران ضمن اعلام این خبر که بیش از 70 درصد دختران فرارى, شهرستانى هستند, افزود: علت فرار این دختران مشکلات خانوادگى و جذابیتهاى خارج از منزل است. بزرگى و شلوغى تهران یکى از علل مهم مهاجرت دختران فرارى به این شهر است. بیشتر این افراد به این دلیل تهران را انتخاب مى کنند که مى توانند در این شهر شلوغ خود را پنهان کنند. سن این دختران بین 14 تا 20 سال است که متإسفانه نشان دهنده تنزل سن دختران فرارى از منزل است.
وى در ادامه اظهار داشت: بیشتر این دختران توسط نیروى انتظامى دستگیر و براى تعیین تکلیف با حکم اداره سرپرستى قوه قضاییه به بهزیستى ارجاع داده مى شود.

بنگلادش, رکورددار خشونت خانگى در جهان است
طرفداران حقوق بشر در کشور بنگلادش اعلام کردند این کشور ازنظر ضرب و جرح زنان از سوى همسرانشان در جهان رکوددار است, زیرا 60 درصد زنان در بنگلادش از همسر یا خانواده همسرشان کتک مى خورند. زنان این کشور بیش از آنکه هدف حمله و آزار افراد ناشناس در خارج از منزل قرار مى گیرند, در محیط خانه در خطر ضربات کتک همسرشان قرار دارند.
در این کشور جرایمى چون قاچاق و قتل, مجازاتهاى مرگ و حبس ابد دارند; اما مسوولان خشونتهاى خانگى را که بسیار رایج است نادیده مى گیرند. البته تنها مردانى که به دلیل کمبود جهیزیه همسرانشان را کتک مى زنند, مجازات مى شوند, اما دیگر خشونتهاى خانگى بدون مجازات باقى مى ماند و آمار آن نیز روز به روز افزایش مى یابد.