فرهنگسرای19 دى ، فعال و پر بار

نویسنده


فرهنگسراى 19 دى,فعال و پربار

مریم بصیرى

 

 

 

فرهنگسراى 19 دى یکى از مراکزى است که در شهر قم به امر آموزش فرهنگى, هنرى و علمى مشغول مى باشد و این آموزش صرفا اختصاص به خواهران دارد.
این فرهنگسرا وابسته به آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) مى باشد و زیر نظر امور فرهنگى این آستانه اداره مى شود.
امور فرهنگى آستانه با هدف آموزش فرهنگى خواهران علاقه مند در فضاى مناسب و مورد اعتماد, در تیرماه سال 1374 این مرکز را راه اندازى کرد و شروع به آموزش خواهران محجبه و آشنا به مسایل اخلاقى و عرفى نمود.
فرهنگسرا در حال حاضر با مدیریت خانمها اویسى و ارشادى در دو شیفت صبح و عصر به امر آموزش مى پردازد. خانم ارشادى در مورد نحوه تشکیل کلاسها مى گوید:
ما حدود 50 رشته را در این مرکز آموزش مى دهیم و هیچ محدودیت سنى براى ثبت نام نداریم. هنرجویان ما نیز از تمامى قشرهاى اجتماع هستند, از تحصیلکرده و دانشجو گرفته تا اتباع کشورهاى خارجى. تا به حال هم حدود هفت هزار نفر را آموزش داده ایم. در هر ترم نیز بعد از پایان دوره, نمایشگاهى از کارهاى هنرجویان براى بازدید عمومى برپا مى کنیم و به هنرجویان گواهینامه پایان دوره مى دهیم. در ضمن برنامه هایى چون اردو, رفتن به سینما و... نیز در طول ترم براى هنرجویان داریم.
خانم ارشادى در ادامه در مورد انتخاب مربیان این مرکز اضافه مى کند:
مربیان توسط خود آستانه مقدسه گزینش مى شوند, آن هم با ارایه مدرک و سابقه کار, همچنین مصاحبه و تحقیقات لازم هم صورت مى گیرد و بهترین مربیان براى این کار انتخاب مى شوند. گاه نیز خود هنرجویان توانسته اند در همین مرکز به عنوان مربى مشغول به کار شوند. این را هم اضافه کنم که تبلیغات ما کار خوب ماست, هر هنرجویى که از اینجا مى رود با خودش هنرجویان بیشترى مىآورد و ما تمامى اینها را در محیطى امن, پوشش آموزشى مى دهیم.
قابل ذکر است برخى از رشته هایى که فرهنگسرا به آموزش آنها مى پردازد اینهاست: ((حفظ, قرائت, تجوید قرآن کریم)), ((طراحى)),((نقاشى)), ((زبان انگلیسى)), ((مبانى کامپیوتر)), ((خیاطى)), ((گلدوزى)), ((سوزن دوزى)), ((سرمه دوزى)), ((گیپوربافى)), ((گل چینى)), ((شمع سازى)), ((نماسنگ)), ((نمانقره)), ((قالى بافى)), ((خوشنویسى)), ((نماحجم)), ((پرنده سازى)), ((معرق)), ((شیرینى پزى)), ((آشپزى)), ((سفرهآرایى)), ((گلهاىمسى, شیشه اى, آپارتمانى, چینى)), و ...
تماشاى نمایشگاه هنرهاى دستى خواهران صحت گفته هاى خانم ارشادى را براى ما مسجل مى نماید که ((تبلیغ ما, کار خوب ماست.)) قالیچه هایى که با مروارید بافته شده اند و یا ماههایى مسین که در دریاى مخمل سیاه به شنا در آمده اند.
درختچه هایى پراز میوه که بارشان چیزى نیست جز خمیر رنگین و تابلوهایى برجسته و زیبا که آرامش روح هر خسته تازه از راه رسیده اى است. در این میان نمایشگاه لباس هم جاى خود را دارد و خوشا به حال زنانى که تمام وجودشان لبریز از هنر است و مى توانند فضاى خانه را با هنر خویش دلنشین تر کنند و هنرشان را بر تن فرزندانشان بپوشانند و دیوارهاى خانه را با رنگها و حجمهاى مختلف مزین نمایند و مصداق این سخن باشند که از سرانگشتان زن هنر تراوش مى کند.