نویسنده

سفـره مـاه

منصوره تقدسى

 

 

شله زرد

مواد لازم:
برنج, 250 گرم
شکر, 700 گرم
روغن, 50 گرم
زعفران, نصف قاشق چایخورى
خلال بادام, 50 گرم
خلال پسته, یک قاشق سوپخورى
گلاب, نصف استکان
هل, نصف قاشق چایخورى
دارچین, یک قاشق سوپخورى

طرز تهیه:
برنج را با دقت چندین بار بشویید. شش برابر آن آب روى برنج بریزید و برنج را روى آتش قرار دهید تا جوش آید. وقتى مغز برنج نرم شد روغن را اضافه کرده و بگذارید تا بجوشد. سپس شکر و بادام را داخل برنج ریخته و زعفران را که در آب جوش حل کرده اید داخل شله زرد نموده و شله زرد را هم بزنید تا تمام مواد خوب مخلوط شود. بعد در ظرف شله زرد را بگذارید و گاهى هم بزنید تا خوب جا بیفتد. در آخر کار, هل و گلاب را اضافه کنید.
زمانى که شله زرد آماده شد در ظرف مناسب کشیده و روى آن را پس از کمى سرد شدن با دارچین و خلال بادام و پسته تزیین نمایید.

مسقطى

مواد لازم:
شکر, یک و نیم پیمانه
نشاسته, نصف پیمانه
روغن, نصف پیمانه
آب, دو پیمانه
گلاب, یک چهارم پیمانه
مغز هل, یک قاشق چایخورى
خلال بادام, نصف پیمانه
پودر پسته جهت تزیین به اندازه دلخواه

طرز تهیه:
شکر را با یک لیوان آب بجوشانید. نشاسته را با یک لیوان آب رقیق نمایید. زمانى که آب و شکر جوش آمد, نشاسته را اضافه نمایید و مرتب آن را به حالت پارویى هم بزنید. سپس زعفران را اضافه کنید و باز هم همزدن را ادامه دهید.
زمانى که مسقطى غلیظ شد هل نکوبیده, گلاب و خلال بادام را اضافه کنید. در یک قالب چهارگوش مواد را بریزید و رویش خلال پسته بپاشید. مدت 4 ـ 3 ساعت در یخچال گذاشته بعد از سرد شدن به طور لوزى یا مربع ببرید. مسقطى دسر بسیار مناسبى براى سفره افطار ماه مبارک رمضان مى باشد.

زیره جوش

مواد لازم:
روغن, یک پیمانه
آرد, یک و نیم پیمانه
شکر, یک پیمانه
زیره, یک قاشق چایخورى

طرز تهیه:
ابتدا آرد را داخل تابه ریخته و خوب سرخ (بو داده) کنید تا رنگ قهوه اى روشن به دست آید. بعد روغن را به آن بیافزایید. بعد از پنج دقیقه شکر را اضافه کرده. به جاى شکر مى توان از نبات کوبیده نیز استفاده نمود. بعد حلوا را از روى حرارت برداشته و زیره را اضافه کنید. (حرارت بوى عطر زیره را از بین مى برد). طریقه مصرف زیره جوش به دو صورت است; مى توان همان طور رقیق با نان مصرف کرد یا آن را داخل ظرفى ریخته و در یخچال گذاشته بعد از سرد شدن برش داد.