تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

زنان دچار فقر آهن هستند
کم خونى و فقر آهن یکى از شایعترین مشکلات تغذیه اى در جهان بویژه در کشورهاى در حال توسعه است. بر اساس آمارهاى سازمان بهداشت جهانى, نزدیک به دو میلیارد نفر از مردم جهان به کم خونى و رقمى بیش از این به کمبود یا فقر آهن مبتلا هستند.
فقر آهن که همانا تعادل منفى آهن در بدن است, از کاهش دریافت و جذب آهن در اثر عملکردهاى غیر بهداشتى, عادات و الگوهاى غذایى نادرست, اتلاف بیش از حد آهن در برخى دورانهاى زندگى از جمله کودکى, نوجوانى و باردارى ناشى مى شود که عوامل فوق منجر به تخلیه ذخایر آهن بدن و در مراحل آخر کاهش خونسازى و کم خونى مى گردند.
کمبود آهن سبب علایم و عوارض متعدد از جمله خستگى, ضعف, عدم علاقه به بهتر انجام دادن کارها, کم حوصلگى, کاهش تمرکز حواس و قدرت یادگیرى, اختلالات گوارشى, ضعف سیستم ایمنى و ابتلاى مکرر به بیماریهاى عفونى مى شود. فقر آهن در دوران باردارى موجب افزایش خطر مرگ و میر مادران و تولد نوزادان کم وزن و نارس است و مى تواند منجر به عقب ماندگى ذهنى و اختلالات غیر قابل برگشت در توان یادگیرى شود.

خطر رژیمهاى غذایى افراطى براى زنان
زنانى که در رژیم غذایى خود افراط و تفریط مى کنند, خطر ابتلا به حمله قلبى یا سکته خود را افزایش مى دهند. به علاوه این کار باعث مى شود سطح کلسترول خوب خونشان نسبت به زنانى که با اعتدال غذا مى خورند, بیشتر کاهش یابد.
زنانى که در طول زندگى شان سه بار اقدام به کاهش سریع پنج کیلوگرم از وزن بدن خود مى کنند و بعد دوباره به پرخورى روى مىآورند, با خطر بیشتر ابتلا به بیماریهاى قلبى مواجهند.
تحقیقات نشان داده است 40 درصد زنان بزرگسال که رژیم لاغرى مى گیرند, دوباره افزایش وزن مى یابند. در ضمن زنان لاغرى که رژیم غذایى ضربتى مى گیرند نیز میزان کلسترول خوب موسوم به لیپوپروتیین داراى غلظت زیاد پایین است.

اهمیت فاصله بین دو باردارى
پژوهشگران اعلام کردند رعایت فاصله مناسب بین دو باردارى براى سلامت مادر و جنین بسیار اهمیت دارد. زنانى که 6 ماه پس از زایمان دوباره باردار مى شوند, 70 درصد بیش از دیگران در خطر خونریزى سه ماهه سوم باردارى و پارگى زودرس پرده هاى جنینى قرار دارند. احتمال مرگ در این زنان نیز دو برابر بیش از دیگران است و دیگر عوارض باردارى در آنها نیز 30 درصد بیشتر است.
از سوى دیگر, اگر فاصله بین دو باردارى 5 سال یا بیشتر باشد, براى زن باردار خطرناک است. این زنان دو برابر بیش از دیگران در خطر مسمومیت حاملگى قرار دارند. این نوع مسمومیت با افزایش فشار خون, سردرد و مشکلات کلیه همراه است و در صورت بى توجهى, به تشنج و حتى مرگ منجر مى شود. قابل ذکر مى باشد که مناسب ترین فاصله بین دو باردارى 23 ماه است.

تفاوت مغز زنان و مردان در شنیدن
پژوهشگران اعلام کردند مردان فقط از نصف مغز خود براى شنیدن استفاده مى کنند, در حالى که زنان هر دو بخش مغز را براى شنیدن به کار مى برند و حجم بیشترى از مغز خود را به امر شنیدن اختصاص مى دهند.
پیش از این تحقیقات, پژوهشگران ثابت کرده بودند که زنان بر خلاف مردان مى توانند در یک لحظه به دو گفتگوى مجزا گوش دهند. از آنجایى که زنان از هر دو بخش مغزشان براى شنیدن استفاده مى کنند لذا اگر دچار سکته مغزى شوند, نسبت به مردان زودتر توانایى سخن گفتن خود را باز خواهند یافت.

محل شوخ طبعى در مغز است
پژوهشگران اعلام کردند در مغز انسان بخشى وجود دارد که ویژه شوخ طبعى مى باشد. به گفته این پژوهشگران قسمت کوچکى در بخش قدامى مغز در فهم و درک لطیفه نقش دارد و همین بخش مرکز احساسات شوخ طبعى است. افرادى که دچار سکته مغزى مى شوند, معمولا حس شوخ طبعى خود را از دست مى دهند و این امر به دلیل آسیب بخش قدامى مغز آنهاست.
دانشمندان هنوز پس از دو هزار سال تحقیق, هدف اصلى شوخ طبعى و خنده را نمى دانند, اما این طبع, بخشى از شخصیت انسانهاست و مى تواند نقش قدرتمندى در متعادل کردن احساسات منفى چون ترس و افسردگى بازى کند.

آسیب زانو در دختران را باید جدى گرفت
آسیب زانو در دختران جوان, موجب بروز آرتروز در سالهاى بعدى خواهد شد. دخترانى که هنگام ورزش و بخصوص بازى فوتبال, دچار آسیب دیدگى زانو مى شوند, ریسک ابتلا به آرتروز را در سالهاى جوانى به خود مى خرند.
البته این یافته ها نباید بهانه اى به دست خانمها بدهد که این ورزشها را دنبال نکنند, زیرا به طور کلى, نفع این کار بر خطرات احتمالى آن مى چربد. خانمها باید هنگام انجام ورزش, بسیار مراقب و محتاط باشند و سعى کنند زمان بازى, تعادل خود را بیشتر حفظ کرده و مواظب زانوى خود باشند.

سلیقه غذایى انسان در دوران جنینى شکل مى گیرد
علاقه به بعضى غذاها در انسان از دوران جنینى و نوزادى شکل مى گیرد. سلیقه غذایى کودکان تحت تإثیر خوراکیهایى است که مادر آنها هنگام باردارى یا شیر دادن مصرف کرده است.
پژوهشگران با تحقیقاتى نشان دادند که مثلا زنان باردار و شیردهى که آب هویج استفاده مى کنند, کودکانشان نیز غذاهایى را که با آب هویج تهیه شده بیشتر ترجیح مى دهند تا غذایى را که با آب درست شده است.
این در حالى است که دیگر نوزادان غذاى مخلوط شده با آب را بیشتر دوست دارند. با این آزمایش مشخص شده آب هویج هیچ تغییرى در کیفیت شیر مادر ندارد, اما طعم و بوى آن تإثیرگذار است و نوزادان را به سرعت جذب خود مى کند.

عمر طولانى, ارثى است
عمر طولانى تر از صد سال معمولا علت ارثى دارد. تا کنون تصور مى شد که عمر بسیار طولانى به دلیل شیوه هاى زندگى و عوامل محیطى است, اما تحقیقات نشان داده است که عمر طولانى به صورت یک صفت در خانواده ها وجود دارد و از والدین به فرزندان ارث مى رسد.
پژوهشگران شجره نامه خانوادگى چهار نفر از سالمندان بالاى 100 سال را بررسى کردند. این تحقیقات نشان داد که در هر چهار خانواده, خواهران و برادران نیز دست کم 90 سال عمر کرده اند و در سابقه خانوادگى آنها نیز عمر طولانى بالاى 100 سال وجود داشته است. در واقع در خانواده هایى که افراد بسیار کهنسال زندگى مى کنند, نیمى از اعضاى خانواده بیش از 90 سال عمر کرده اند که این امر نشان مى دهد عمر طولانى علت ارثى و ژنتیکى دارد.

تإثیر طبیعت در کاهش تنشهاى عصبى
بازگشتن به طبیعت بسیارى از فشارهاى عصبى را در انسان برطرف مى کند. شهرنشینى و غرق شدن در عادات آن یکى از عوامل اصلى در ایجاد تنشهاى عصبى در افراد است و اگر افراد شهرنشین ساعاتى را به طبیعت بازگردند به میزان قابل توجهى از فشارهاى عصبى آنها کاسته مى شود.
آزمایشهاى پژوهشگران نشان داده است طبیعت بیش از هر عامل آرامش دهنده, در کاهش تنش عصبى موثر است. آنها توصیه مى کنند افراد پس از یک هفته کار, به مراتع و چمنزارها بروند, کفشهاى خود را در آورند و روى چمنها قدم بزنند بوى علف تازه و احساس علفها در زیر پا بیش از هر چیز آرامش را به آنها باز خواهند گرداند.

کمبود ویتامین ((آ)) موجب اختلال در یادگیرى مى شود
کمبود ویتامین ((آ)) موجب اختلال در فرآیند یادگیرى و حافظه مى شود که با تجویز این ویتامین, اختلال برطرف مى شود. وجود ویتامین ((آ)) براى عملکرد مناسب منطقه هیپوکامپ که محل اصلى یادگیرى در مغز است ضرورى است.
پژوهشگران مى گویند با توجه به نتایج مطالعات اخیر اثرات مغزى کمبود ویتامین ((آ)) خوشبختانه برگشت پذیر است و مى توان دوباره شاخصهاى نشانگر قابلیت یادگیرى در مغز را فعال کرد.

مصرف نان سبوس دار براى سلامتى موثر است
تحقیقات نشان داده است که استفاده از غذاى سبوس دار, معادل سه تکه نان سبوس دار در هر روز, مى تواند درصد ابتلا به سکته مغزى را تا 40 درصد کاهش دهد. هر چه میزان مصرف غذاهاى سبوس دار بیشتر باشد درصد ابتلا به حمله مغزى کمتر خواهد بود. جایگزین کردن آرد تصفیه شده سفید با آرد سبوس دار حتى اگر به اندازه یک وعده در روز باشد تإثیر قابل توجهى در ابتلا به سکته مغزى دارد.
غذاهاى سبوس دار مى توانند بلغور, نان سیاه و کلیه غذاهایى که با آرد سبوس دار تهیه شده اند باشند. این غذا تإثیر زیادى در مسدود نشدن سرخرگها دارند.

روشى براى تشخیص تازگى غذاهاى بسته بندى شده ابداع شد
محققان دریافته اند که با استفاده از یک جریان الکتریکى مى توان به خوبى تشخیص داد که آیا غذاى پیش طبخ شده درون بسته بندى سالم است یا در معرض فاسد شدن قرار گرفته است. غذاهاى بسته بندى شده در صورتى که در بسته بندیشان منافذى, ولو کوچک و ریز پدید آمده باشد به سرعت در معرض خراب شدن قرار مى گیرند.
در حال حاضر اغلب تولیدکنندگان مواد غذایى آماده, از گاز یا رنگ براى تشخیص وجود نقص در بسته بندیها استفاده مى کنند اما این روشها, بسته بندیهاى غذاى درون آنها را غیر قابل استفاده مى کند.
در روش جدید, رشته آلومینیومى نازکى دور بسته غذایى بسته مى شود. یک سر این رشته درون یک ظرف فولادى حاوى آب نمک قرار مى گیرد و به سر دیگر یک مقاومت وصل شده و جریان متناوبى از درون این مدار عبور داده مى شود. اگر جعبه داراى هیچ منفذى نباشد ولتاژ دو سر مقاومت در حد بالایى باقى مى ماند اما وجود حتى یک سوراخ یک میلیمترى در جعبه سبب مى شود ولتاژ دو سر مقاومت به حد نازلى افت کند.