اخبار


 

اخبار

رهبر معظم انقلاب:
دانشجوى بسیجى باید حضورى آگاهانه داشته باشد
رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاى بسیج دانشجویى سراسر کشور, اثرگذارى بر بدنه دانشجویى و نیز بزرگ جلوه دادن حرفها و انسانهاى کوچک را از جمله تلاشهاى دشمن براى جلوگیرى از الگو شدن و گسترش انقلاب اسلامى در سطح جهان دانستند.
رهبر انقلاب, جوانى, طالب علم بودن, آزاداندیشى و آرمان گرایى و در صحنه بودن را, ویژگیهاى ممتاز قشر دانشجویان اعلام و خاطرنشان کردند: فعال بودن, تن به حادثه دادن و عمل خالصانه براى اهداف متعالى, از ارزشهاى والاى بسیجى بودن است.
حضرت آیت الله خامنه اى یکى از موفقیتهاى نظام اسلامى را بهره مندى از پشتیبانى و احساسات خردمندانه و آگاهانه دانشجویى ارزیابى کردند و با اشاره به روحیه عدالت خواهانه, ظلم ستیزى, ایستادگى در برابر دشمن و مخالفت با به یغما رفتن منابع کشور به وسیله غارتگران بین المللى در دانشجویان, افزودند: این مسایل از ابتداى انقلاب اسلامى از شعارهاى اساسى و عملى نظام جمهورى اسلامى بوده است, لذا دانشجویان همواره, همراه انقلاب بوده و هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به تلاش برنامه ریزى شده و گسترده دشمن براى ایجاد جدایى میان قشر دانشجو و نظام اسلامى و اخلال در حرکت انقلاب تصریح کردند: امروز جنگى حقیقى در عرصه سیاسى و فرهنگى وجود دارد و دانشجوى بسیجى باید در این میدان مدبرانه, آگاهانه و با برنامه ریزى و با شناخت نقشه دشمن و پرنشاط و فعال حضور داشته باشد.

رییس جمهور:
نگاه ابزارى به زن, جفاست
رییس جمهور در دیدار دبیران کمیسیونهاى امور بانوان استانهاى کشور با اشاره به هویت زن ایرانى, تصریح کرد: نگاه ابزارى به زن, جفا و ضد وقار انسانى و اسلامى است و باید از آن پرهیز شود.
آقاى خاتمى در این دیدار با اشاره به تإثیر متقابل فرهنگ ایرانى و اسلامى, هویت یابى را مهمترین دغدغه خاطر زن مسلمان ایرانى دانست که هم به موازین ملى و آرمانهاى دینى خود وابسته و پیوسته است و هم تلاش مى کند که از پیشرفت در عرصه حیات بین المللى عقب نمانده باشد و حق خود را از عرصه هاى مختلف داخلى و بین المللى به دست آورد.

وى تعالى جویى, مشارکت جویى, عفت و وقار را از ویژگیهاى عمده هویت زن ایرانى با گرایشهاى دینى مختلف دانست و افزود: انقلاب اسلامى بستر گسترده و مناسبى را براى اینکه زنان ما بتوانند هویت شایسته و واقعى خود را بیابند, ایجاد کرد و علایم این هویت در زنان کشور ما مشاهده مى شود. هیچ گاه در تاریخ ایران در گذشته و حال, شاهد این همه پژوهشگر, مدیر و مسوول زن در عرصه حیات اجتماعى کشور نبودیم و در این زمینه نه تنها از بسیارى از کشورهاى جهان سومى و در حال توسعه جلوتر هستیم بلکه در بعضى زمینه ها با برخى از کشورهاى پیشرفته و توسعه یافته نیز برابرى مى کنیم.
وى همچنین بر لزوم نوآورى و نواندیشى دینى زنان با حفظ موازین ملى و مذهبى تإکید کرد و نقش حوزه هاى علوم دینى را در این زمینه بسیار حساس و مهم دانست.

الهه کولایى:
باورهاى غلط را نسبت به زنان, تولید مى کنیم
دکتر الهه کولایى, نماینده تهران در مجلس شوراى اسلامى, در ((میزگرد حقوق زن در خانواده)) گفت: به جاى اصلاح باورهاى غلط تاریخى, فرهنگى نسبت به زنان, همچنان به باز تولید همان باورها پرداخته ایم.
خانم کولایى با تإکید مکرر بر اینکه نارساییها و تعارضها در قبال مسایل زنان, ریشه در پیشینه تاریخى و فرهنگى ما دارد, اظهار داشت: براى فعلیت بخشیدن به ایدهآلها و آرمانهاى برگرفته از سیره معصومین(ع) و بیانات حضرت امام(ره) به یک بسیج همه جانبه نیازمندیم.
وى تصریح کرد: اسلام آزادى و عبودیت انسان را تنها در برابر خداوند تجویز کرده و نگاه سلطهآمیز در روابط مرد و زن, مردود است. ما نیز باید در خصوص مسایل زنان نیز چون دیگر اهداف و آرمانهاى انقلاب به ارزیابى بنشینیم و ببینیم چرا ایدهآلها و اهداف گرانقدر انقلاب در این مدت, مجال تحقق نیافته اند؟
خانم کولایى در ادامه اعلام کرد, قانونگذارى صرف, به تنهایى نمى تواند در رفع مشکلات زنان در جامعه امروز کارساز باشد, در حالى که زن, جایگاه و حقوق وى همچنان از سوى جامعه و در قالب همان باورهاى نادرست, ارزشگذارى مى شود.

گردهمایى زنان رزمنده خوزستان برگزار شد
زنان رزمنده استان خوزستان با برپایى گردهمایى خواهران رزمنده و ایثارگر استان به استقبال کنگره بزرگداشت سرداران شهید و 16 هزار شهید استان خوزستان شتافتند.
مشاور فرماندهى کل و رییس دفتر امور زنان سپاه ضمن ارج نهادن به منزلت زن در دفاع مقدس در این گردهمایى, یادآور شد: هیچ زبان و هیچ قلمى قادر نیست اوج شکوفایى زنان و فعالیتهاى آنان را در آن برهه خاص که در جهت دفاع از ارزشهاى اسلامى و دینى صورت مى گرفت بیان سازد. زنان ایرانى به تإسى از مقتداى خود و الگوگیرى از فاطمه زهرا(س) و زینب کبرا(س) نقشى موثر و جاودانه در تاریخ انقلاب اسلامى و دفاع مقدس داشتند.
وى ضمن تإکید بر سنگرسازى در جبهه فرهنگى توسط زنان, لزوم اشراف بر مسایل و شناخت توطئه هاى دشمن را یادآور شد و نوع حملات دشمن را از طریق قداست زدایى, حمله به آرمانهاى انقلاب, ایجاد بى تفاوتى و موج ویرانگر رسوخ فرهنگهاى غربى در جامعه, بالا بردن سطح توقعات و در دست گرفتن ابزارهاى رسانه اى ذکر کرد.
همچنین ماهنامه ((نخلهاى نور)) که ویژه نامه عروج 1322 شیرزن خوزستانى بود, در راستاى تفکر بسیجى و الگوسازى و همچنین انتقال یاد و خاطره خواهران رزمنده و شهید جبهه هاى جنگ و انقلاب به چاپ رسید.

کارگاه کارآفرینى زنان برگزار شد
اولین کارگاه کارآفرینى زنان کشور با هدف تبیین جایگاه کارآفرینى در برنامه ریزیها, بررسى موانع کارآفرینى زنان در ایران, ارائه راهکارهاى اجرایى توسعه کارآفرینى زنان و بررسى زمینه هاى حمایتى در توسعه, با حضور نماینده سازمان توسعه صنعتى ملل متحد در تهران برگزار شد.
در این مراسم دکتر شمس السادات زاهدى, با بیان اینکه کارآفرینى پدیده اى موقعیتى است که فرد کارآفرین در آن انسانى نوآور است, افزود: مهمترین دلیل شکست برخى از کارآفرینان, عدم شناخت کافى نسبت به محیط است.
وى فعالیتهاى زنان کارآفرین در سالهاى پیش را در خرده فروشى و خدمات, متمرکز دانست و گفت: در سالهاى اخیر در برخى از کشورها, علاقه مندى زنان کارآفرین به کارهاى صنعتى, فعالیتهاى تولید, ساختمان سازى, حمل و نقل و معدن بسیار قابل توجه بوده و نویدبخش مشارکت جدىتر زنان در روند توسعه کشورها مى باشد. ما نیز از این طریق مى توانیم اهداف کلان ایجاد فرصتهاى شغلى, رفع بیکارى, از بین بردن فقر و دستیابى به رفاه اجتماعى را مطرح کنیم.

اشرف بروجردى:
به زنان تلقین شده در عرصه مدیریت دخالت نکنند
مدیر کل امور بانوان وزارت کشور در شوراى اجتماعى استان کرمانشاه اعلام کرد: نگاه مسوولان و دست اندرکاران کشور در برنامه ریزیهاى سالهاى اخیر به مسایل و جایگاه واقعى زنان به طور محسوسى در کاهش میزان خودکشیها نزد این قشر تإثیر گذاشته است.
اشرف بروجردى در ادامه افزود: آمارهاى موجود در ارتباط با خودکشى زنان در سال 78 به مراتب کمتر از سالهاى قبل است. توجه به حضور بانوان به عنوان نیمى از پیکره جامعه اسلامى و یک عنصر تإثیرگذار, بعد از سال 70 شکل گرفت و از سال 76 اوج پیدا کرد. بسیارى از آمار و ارقام در خصوص بانوان با واقعیتهایى که در جامعه به آن رسیده ایم مطابق نیست مثلا نتیجه هیچ تحقیقاتى در جامعه ما این را نگفته است که درصد خطاهاى اجتماعى نزد زنان بیشتر از مردان است. نظریه فتاوى شرعى علما در مورد زنان در جامعه بسیار پررنگتر از صراحتهاى قانونى است و به زنان ما چنین تلقین مى شود که بهتر است در عرصه مدیریتى جامعه دخالت نکنند چون اگر اشتباهى مرتکب شوند دیگر نمى توانند قد علم کنند. رسانه هاى اصلى از جمله صدا و سیما نیز تاکنون تصویر درستى از کرامت زن ارائه نداده است و دیگر نهادهاى آموزشى نیز هیچ نوع آموزش منظم در زمینه هاى اجتماعى و خانوادگى براى زنان نداشته اند.

همایش دختران موفق خانواده سپاه برپا شد
طى همایشى از دختران موفق خانواده بزرگ سپاه تجلیل به عمل آمد. سردار صفوى در این همایش گفت: وظیفه امروز زنان شناسایى چهره هاى باطلى است که در لباس حق فرو رفته اند. آراستگى به معرفت قرآن و ائمه اطهار در راه مبارزه حق علیه باطل از دیگر وظایف زنان جامعه است.
در این مراسم میثاق نامه دختران خانواده سپاه قرائت شد و ضمن تإکید بر ارزشهاى انقلاب, بر حضور دختران خانواده سپاه در عرصه هاى علمى, فرهنگى, بسیج, هنرى و ... تإکید شد.
همچنین نمایشگاهى از آثار این خواهران برپا شد. خانم ((شبابى)) مشاور فرماندهى کل و رییس دفتر امور زنان سپاه اعلام کرد از آن جایى که تواناییهاى علمى و ادبى و قلمى دختران قابل نمایش نمى باشد لذا امیدوار است که با چاپ آثار بتوانند تا حدودى این نقیضه را جبران نمایند. ویژه نامه ((مناهل نور)) در همین راستا به معرفى و چاپ اثر برخى از دختران موفق در زمینه هاى مختلف پرداخته است.

جلودارزاده:
زن ابزارى براى ترقى مرد نیست
در نشست بررسى مسایل فرهنگ و اجتماعى زنان, خانم سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس شوراى اسلامى ضمن تإکید بر حضور پررنگ زنان در عرصه هاى تصمیم گیرى و سیاستگذارى به عنوان یکى از ملزومات اصلى عدالت اجتماعى, افزود: این امر باعث مى شود مسایل, مشکلات و نیازهاى زنان در زمان برنامه ریزى از دیدگاه و دریچه زن بررسى شود که نتیجه آن ملموس تر بودن برنامه ها با واقعیتهاى اجتماعى این قشر است.
وى همچنین اظهار داشت: به رغم آگاهى زنان از مشکلات خود, به علت عدم دخالت در تصمیم گیرى و اجرا, آنان به خواسته هاى بحق و قانونى خود نمى رسند. هم اینک دیدگاهى در جامعه وجود دارد که از زن به عنوان جنس دوم, ضعیف و ابزارى براى ترقى مرد نام برده مى شود. اصلاح این تفکر در انقلاب اسلامى که بر مبناى عدالت اجتماعى, شایسته سالارى و ارزشمندى شکل گرفته, امرى ضرورى است.

زنان جویاى کار شناسایى مى شوند
مدیر کل دفتر امور زنان وزارت کشور در هفدهمین اجلاس سراسرى کمیسیونهاى امور بانوان اعلام کرد که این دفتر در صدد شناسایى زنان بیکار جویاى کار به تفکیک سن, تحصیلات و تخصص است.
خانم اشرف بروجردى در ادامه افزود: کمیته تخصصى اشتغال کمیسیون بانوان هر استان, این کار را از طریق تهیه پرسشنامه, جمعآورى اطلاعات مدون از فرصتهاى شغلى از مراکز فعال اشتغال زایى داخل و خارج کشور و اتخاذ سیاستهاى حمایتى با ارزشیابى طرح در مناطق مختلف انجام مى دهد. تهیه شناسنامه اى از وضعیت زنان بیکار جویاى کار و فرصتهاى شغلى مناسب منطقه و استفاده از شبکه اینترنت به منظور بهره مندى از تجارب دیگر مراکز فعال اشتغال زایى از اقدامات آتى دفتر امور زنان است.

یادواره شهداى نیروگاه قم با همکارى خواهران بسیج برگزار شد
نمایشگاه ((یادواره شهداى مسجد طفلان مسلم)) در دبیرستان شهدإ نیروگاه قم برگزار شد. این نمایشگاه به مناسبت دهه فجر از سوى پایگاه مرکزى حوزه 14 بسیج با همکارى خواهران بسیجى پایگاه حضرت نسیبه برپا شد.
واحد کامپیوتر و ویدئو با پخش تصاویرى از شهدا و فیلم تفحص شهداى لشکر 17 على بن ابى طالب(ع), به همراه ویترینهایى که با آثار باقیمانده از شهدا و مناطق جنگى, مزین شده بود, از جمله بخشهاى مختلف این نمایشگاه بود.
همچنین در کنار گلزار شهداى جنگ, غرفه اى نیز براى فروش تصاویر شهدا و محصولات فرهنگى در ارتباط شهدا برپا شده بود.

جشن ازدواج در سازمان ملل
250 زوج جوان از بیش از 130 کشور جهان در همایش ((گفتگوى تمدنها, خانواده و ارزشهاى مشترک بشرى)) طى مراسمى با حضور رهبران دینى ادیان مختلف جهان, به روشهاى سنتى خود ازدواج کردند.
در این مراسم که رهبران مسلمانان شیعه, سنى, مسیحى, پروتستان, کاتولیک, اردتدکس, یهودى, بودایى, سیک و هندو شرکت داشتند. براهمیت نهاد خانواده براى خوشبختى و سعادت بشرى تإکید شد. زوجهاى جوان شرکت کننده با لباسهاى سنتى کشورهاى خود در این مراسم شرکت کرده و نمادى از زیبایى تنوع فرهنگى و لباسهاى رنگارنگ هر مرز و بوم را به نمایش گذاشتند.

موقعیت زنان در جریان تحولات جمعیتى جهان
برخى یافته هاى کلیدى نشان مى دهد با اینکه زنان به طور متوسط فرزندان کمترى را به دینا مىآورند, اما فزونى یافتن تعداد زنان در سنین بارورى, تدوام افزایش جمعیت جهان را باعث شده است. به گزارش سازمان ملل متحد پیش بینى مى شود در آینده شمار زنان سالمند بسیار بیشتر از مردان خواهد بود و جمعیت جهان در حال پیر شدن مى باشد. بنا بر همین گزارش, مهاجرت بین مناطق, کشور ما و نواحى شهرى و روستایى, عامل مهم دیگرى در توزیع مجدد جمعیت محسوب مى شود و شمار زنان در جریانهاى مهاجرت, چشمگیر است. موضوع حایز اهمیت در درک مهاجرت شخصى و هم مهاجرت خانوادگى, میزان مهاجرت زنان به صورت مستقل و یا از طریق وابستگان, یعنى به دنبال مهاجرت همسر, پدر و یا سایر اعضاى خانواده است. شمار فزاینده اى از زنان در تلاش براى یافتن کار مجبور به مهاجرت به صورت مستقل مى شوند. در نتیجه انگیزه ها و نیازهاى زنان مهاجر در کشورهاى رو به توسعه و توسعه یافته, اهمیت بیشترى مى یابد.
این تحولات جمعیتى به همراه دیگر تحولات با روشهایى پیچیده بر اجزاى بنیادین زندگى زنان, خانواده آنان, بهداشت, آموزش, مشارکت اقتصادى و حقوق آنان تإثیر متقابل دارد.

سهم مشارکت زنان در چین افزایش یافته است
به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, سهم زنان در سازندگى و رشد اقتصادى و سیاسى چین افزایش یافته است. در دوران ملوک الطوایفى مردم چین براى زنهاى بى سواد ارزش بیشترى قایل بودند و زنها فقط امور مربوط به خانواده و همسر خود را انجام مى دادند. آمارها نشان مى دهد که 90 درصد زنان چین در 50 سال گذشته بیسواد بودند.
این گزارش حاکى است تعداد زنان چینى که در دوره هاى آموزشى عالى تدریس مى کنند رو به افزایش مى باشد و در کل 37/6 درصد از کل کارمندان آموزش عالى چین را زنان تشکیل مى دهند. دسترسى بیشتر زنان به آموزش عالى موجب شده است تا این قشر از جامعه نیز در ساختار اقتصادى و ادارى این کشور ایفاى نقش نمایند. هم اکنون زنان در چین مقامهاى مهم سیاسى, فرهنگى و اقتصادى را در دست دارند. در نهایت آمار چنین نشان مى دهد که 34 درصد از کل کادر ادارى چین را زنان تشکیل مى دهند.

فرانسوىها علاقه مند به اداره شهر توسط زنان هستند
براساس آخرین نظرسنجى در کشور فرانسه, بیشتر اهالى این کشور تمایل دارند که شهردار شهرستان یک زن باشد. در حال حاضر تنها 8 درصد شهرداریها در فرانسه در دست زنان است و این نظر سنجى نشان مى دهد 66 درصد از زنان و 63 درصد از مردان مورد پرسش در این نظر سنجى آرزو دارند پس از پایان انتخابات آینده شهرداریها در فرانسه امور شهرشان توسط یک زن اداره شود.
در مجموع, بدون در نظر گرفتن گرایشهاى سیاسى افراد مورد سنجش 63 درصد از آنان معتقدند که وجود یک زن در رإس شهردارى اجراى دموکراسى در سطح جامعه را بهبود خواهد بخشید. نتایج این نظرسنجى حاکى است آموزش, امور اجتماعى و بهداشت زمینه هایى هستند که حضور زنان مى تواند تغییرات قابل توجهى در آن ایجاد کند.

همایش اسلام و فمینیسم برگزار شد
با توجه به جایگاه متعالى و اهمیت زن در اندیشه اسلامى و نقش فزاینده زنان در تحولات جامعه بشرى, نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه فردوسى مشهد به منظور فراهم سازى بستر مناسب براى تعاطى و تضارب افکار و آرإ در این زمینه, همایش علمى, پژوهشى اسلام و فمینیسم را برگزار کرد.
تبیین اندیشه اسلامى در باره زن, تبیین اندیشه هاى فمینیستى, مقایسه دیدگاههاى اسلام و فمینیست و وضعیت زن در ایران از اهداف برگزارى این همایش بود. همچنین موضوعات فمینیسم, زن و انسان شناسى, زن و فرهنگ, زن و اجتماع, زن و خانواده, زن و حقوق, زن و اقتصاد از محورهاى مهم برگزارى همایش بود.

خانم دباغ:
زنان باید به خودشناسى برسند
قائم مقام جمعیت زنان جمهورى اسلامى در جمع خواهران شاغل در آموزش و پرورش شهر مشهد, گفت: زن باید به خود شناسى برسد و وظیفه و اثرات وجودى خود را دریابد تا حضور و جایگاه وى در زندگى اجتماعى و فردى به رسمیت شناخته شود.
خانم مرضیه حدیده چى دباغ در بخش دیگرى از سخنان خود به مسإله جوانان پرداخت و مسایل و مشکلات آنان را ناشى از داده ها و آموخته هاى این نسل از خانواده و جامعه دانست. وى افزود: بخش اعظم جمعیت ما نسل جوان است که لطافتها و ظرافتهاى خاص خود را دارد و این لطافت طبع خواستار همان برخوردها, رفتارهاى لطیف و ملایم است و اینگونه برخورد کردن نتیجه مثبت و هر نوع برخورد نامناسب نیز نتیجه منفى مى دهد. در برخورد با جوان براساس سلایق و روشها و برداشتهاى فردى عمل مى کنیم. هر موسسه و سازمان و اداره اى, برنامه اى سیلقه اى و شخصى از خود به جوان ارائه مى دهد و جوان ما با این اوصاف دچار نوعى تعرض درونى و سردرگمى مى شود.

زهرا شجاعى:
زنان در برابر فرهنگ خشونت آسیب پذیرترند
خانم زهرا شجاعى رییس مرکز امور مشارکت زنان در همایش بین المللى علمى و فرهنگى ((نگاه ادیان به زن و نقش زن در تشکیل و تثبیت تمدنها)) گفت: دموکراسیهاى قرن بیستم نتوانستند عدالت و آزادى و مشارکت را براى ملل خویش به طور کامل به ارمغان آورند. دور شدن از معنویت و رویکرد غیر فرهنگى و اقتدار گرایانه و خشن از موضع قدرت به سیاست, مهمترین ریشه نابسامانیهاى قرن بیستم به شمار مى رود. جامعه زنان بیشتر از سایر قشرهاى اجتماعى مورد صدمات جبران ناپذیر فرهنگ خشونت و جنگ طلبى واقع مى شوند.
وى افزود: اصلاح نگرشها و بینشهاى فرهنگ جاهلى نسبت به زنان باید از درون جامعه زنان کشورهاى اسلامى آغاز و به کل جامعه بشرى سرایت داده شود. ورود زنان مسلمان ایرانى به عرصه گفتگوى تمدنها مى تواند به روند جدى گرفتن حقوق طبیعى, انسانى و قدسى جامعه زنان شتاب بیشترى دهد. گفتگوى تمدنها به دلیل رویکرد بیشتر مردمى و بیشتر غیر رسمى آن مى تواند فضاهاى بیشتر و مناسبترى را براى رشد و شتاب بخشیدن به چرخه هاى گفتگوى تمدنى مربوط به مسایل زنان به وجود آورد. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در ادامه گفت: انقلاب اسلامى میدانهاى وسیع فعالیت اجتماعى زنان را فراهم آورد و حضور زنان را در عرصه هاى مختلف اجتماعى و سیاسى افزایش داد. انقلاب اسلامى جایگاه واقعى زنان را در کشور تثبیت کرد. وى امام خمینى را مدافع و مروج نگاه ارزشى به زنان خواند و تصریح کرد, پس از پیروزى انقلاب اسلامى, امام(ره) بر حضور جدى زنان در عرصه هاى مختلف اجتماعى, دفاع مقدس و بسیج در کنار کانون اصلى خانواده تإکید داشت.

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان از تصویب اعلامیه نقش زن تقدیر کرد
اعلامیه نقش زن در توسعه جامعه مسلمانان با تلاش رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى, به تصویب مجمع فقه اسلامى وابسته به سازمان کنفرانس اسلامى در اجلاس ریاض, به امضاى فقهاى 56 کشور جهان رسید. شوراى فرهنگى, اجتماعى زنان با ستودن این عمل اعلام کرد, این اعلامیه با اشاره به اعطاى حقوق کامل زن در اسلام و تإکید قرآن کریم و سنت پیامبر بر وحدت و یگانگى امت اسلامى و ایجاد ساختار اجتماعى سالم در جامعه با تشکیل خانواده براساس ازدواج شرعى و توجه به نقش مادرى, خواستار ارج نهادن به زنان است.
بنا بر گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان, این اعلامیه همچنین اعمال خشونت علیه زنان, اعم از هر نوع سوءاستفاده جنسى, اباحى, سکس و بردگى را مردود مى شمارد و هر گونه سوءاستفاده از زن در رسانه ها را تقبیح مى کند.
اعلامیه بر لزوم حمایت از زنان قربانى درگیریهاى مسلح, فقر, اشتغال و فشارهاى اقتصادى تإکید مى ورزد و تحقق توسعه پایدار را مستلزم نفى هر گونه تلاش در جهت تحمیل مفاهیم و ارزشهاى فرهنگى و اجتماعى و محکوم سازى تهاجمات پیوسته برخى کشورها علیه ارزشها و احکام اسلامى نسبت به زن مى داند.اعلامیه اسلامى نقش زن در توسعه جامعه مسلمان در مجمع فقه اسلامى ضمن محکوم کردن اقدامات برخى از دولتها در منع زنان مسلمان در حفظ پوشش و حجاب اسلامى, دولتها را به جدا کردن آموزش دختران از پسران براى تإمین حقوق مشروع زنان دعوت مى کند.

نمایش زنده لباس زنان ایرانى ارائه شد
اولین نمایش زنده تحول تاریخى لباس زن ایرانى در نمایشگاه جوان برگزار شد. این نمایش زنده معرفى کننده لباسهاى زنان ایرانى از عهد صفویه تا دوره قاجار بود و در آن پوشش محلى اقوام مختلف ایرانى از جمله ترکمن, بلوچ, لر و قوچان با چادر, چاقچور و روبنده به نمایش گذاشته شد.
خانم زهرا شجاعى در خصوص برپایى این نمایشگاه گفت: ارایه لباسهاى مبتنى بر فرهنگ ایرانى که در آن هم پوشیدگى, هم وقار و متانت زن ایرانى نهفته است باعث مى شود تا ما در مقابله با واردات کالاهاى غربى و در مواجه با مدگرایى و بیگانه پرستى یک قدم اساسى برداریم.
وى افزود: ما به چادر به عنوان یک حجاب برتر و ملى تإکید مى کنیم اما در دنیاى متحول و متکثر امروزى نمى شود تنها به یک مدل و الگوى خاص حجاب تإکید کرد و غیر از آن را نپذیرفت باید قبول کرد که غیر از چادر هم مى شود حجاب داشت و تنها نباید چادریها را با حجاب بداینم.
مدیر طرح این برنامه نیز ضمن امیدوارى براى ارائه الگوى مناسب پوشش خاص فرهنگ زنان ایرانى ابراز داشت: هم اکنون براى شاغلان زن در موسسات میراث فرهنگى, استادان دانشگاه, نمایندگان مجلس, زنان کارمند, میهمانداران هواپیما و جهانگردان خارجى که به ایران مىآیند لباسهایى طراحى شده است.