تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

استفاده از پستانک به عفونت گوش کودکان منجر مى شود
پژوهشهاى جدید نشان مى دهد کودکانى که بطور مرتب از پستانک استفاده مى کنند بیشتر از دیگر کودکان در معرض ابتلا به عفونت گوش هستند. تحقیقات انجام شده نشان داده است کودکانى که کمتر از پستانک استفاده مى کنند و زمان استفاده از پستانک آنها محدود شده است کمتر از کودکانى که هیچ محدودیتى در استفاده از پستانک ندارند دچار عفونت گوش مى شوند.
محققان عدم استفاده مطلق از پستانک را تجویز نکرده اند بلکه معتقدند والدین باید بعد از شش ماهگى میزان استفاده از آن را محدود کنند و فقط در هنگام خواب اجازه استفاده از پستانک را به کودک بدهند و بعد از ده ماهگى نیز استفاده از آن را به کلى قطع کنند.

تإثیر سزارین در ابتلاى کودکان به آسم
کودکانى که به روش سزارین متولد مى شوند, بیش از دیگر کودکان در معرض خطر ابتلا به بیمارى آسم قرار دارند. به گفته پژوهشگران زایمان به روش سزارین و یا زایمانهاى دشوار موجب مى شود کودک از زمان تولد تا 7 سالگى در خطر ابتلا به بیمارى آسم قرار گیرد و زایمانهاى طبیعى روش مناسبى براى کاستن شمار مبتلایان به بیمارى آسم است.
گفتنى است وضعیت تنفسى و قلبى نوزادان هنگام تولد نیز در ابتلاى آنها به آسم تإثیر دارد.
این نتایج پس از تحقیق روى 8 هزار کودک به دست آمده است و پژوهشگران معتقدند بسیارى از زایمانها بدون دلیل به روش سزارین انجام مى شوند و این عمل جان مادر و جنین را به خطر مى اندازد.

کودکانى که شیر مادر مى خورند باهوشترند
پژوهشگران اعلام کردند ضریب هوشى شیرخورانى که با وزن کم متولد مى شوند ولى از شیر مادر تغذیه مى کنند در سن 7 تا 8 سالگى از ضریب هوشى شیرخواران مشابه که شیر مادر نخورده اند, بیشتر است.
نتیجه تحقیقات نشان مى دهد که مصرف شیر مادر در دوران شیرخوارگى ضریب هوشى کودک را در سنین دبستان افزایش مى دهد به طورى که شیرخوارانى که در هشت ماه یا بیشتر شیر مادر خورده بودند, از نظر ضریب هوشى 6 امتیاز بیشتر از شیرخوارانى که شیر مادر نخورده بودند, گرفتند.

نتایج این مطالعه بار دیگر بر تإثیر شیر مادر بر روند رشد و تکامل مغزى و شناختى شیرخوار تإکید مى ورزد و اینکه شیر مادر بهترین منبع تغذیه شیرخوار است.

شناخت میگرن در درمان آن موثر است
در سراسر جهان هرساله 240 میلیون نفر دچار سردردهاى میگرنى مى شوند, تقریبا سه چهارم مبتلایان به میگرن را زنان تشکیل مى دهند و در نیمى از آنان, سردرد به نحوى با عادت ماهیانه مربوط مى شود. حالت تهوع, استفراغ, حساسیت نسبت به نور و صدا, احساس کرختى, دشوارى در سخن گفتن و درد شدید در ناحیه سر, که مى تواند در قسمتى از سر متمرکز شود, از ویژگیهاى میگرن است. حمله میگرن مى تواند از چند ساعت تا چند روز و یا چند هفته ادامه پیدا کند. در اثناى حمله میگرن, تحولاتى که در سر روى مى دهد, باعث تورم عروق و اعصاب اطراف مغز مى شود.
داروهایى که مختص مبارزه با میگرن هستند, مسیرهاى عصبى حساس را آرام مى کنند و از واکنش التهابى در این ناحیه مى کاهند.
اکثر بیمارانى که مصرف دارو دردشان را تسکین نمى دهد, افرادى هستند که مرتب از مسکن استفاده مى کنند و علاوه بر میگرن, همیشه دچار نوعى سردرد مزمن و عمیق هستند.
کارشناسان مى گویند باید یک فرد مبتلا به میگرن از تمامى سردردهاى خود یادداشت بردارد تا بتواند به محرکها و الگوهاى سردرد خود پى ببرد. اگر کسى این اطلاعات را یادداشت کند و به دکترش ارایه دهد, در درمان سردردهایش موفق خواهد شد. در ضمن بهتر است بیماران با مثالهاى کاربردى توضیح دهند که چگونه این سردردها زندگیشان را تحت تإثیر قرار مى دهد.

تصویر و مشاهده عملى براى مغز انسان یکى است
پژوهشگران مى گویند تصور یک چیز و یا مشاهده واقعى آن براى مغز انسان یکسان است. زمانى که افراد به چهره شخص و یا صحنه اى فکر مى کنند, در مغزشان همان قسمتهایى فعال مى شود که زمان مشاهده واقعى عکس همان چهره یا مکان به کار مى افتد. این پژوهشگران صرفا با دیدن بخشهایى از مغز که فعال مى شود, مى توانند با دقت 85 درصد تشخیص دهند که آیا آن فرد در حال فکر کردن به چهره یا مکانى مى باشد یا نه؟
محققان براى مشاهده فعالیت مغز از روش تصویربردارى کاربردى از ارتعاشات مغناطیسى استفاده مى کنند. با این روش مى توان جریان خون و فعالیت در بخشهاى مختلف مغز را به طور زنده مشاهده کرد.
قبلا بخشى از کورتکس مغز که در مقابل تصاویر فضاهاى داخلى و خارجى واکنش شدید نشان مى داد. شناسایى شده بود و در حال حاضر بخش دیگرى از کورتکس که به تصویر چهره ها پاسخ مى دهد کشف شده است. پژوهشگران با انجام آزمایشاتى اثبات کردند که شباهت تکان دهنده اى میان ناحیه هایى است که هنگام تماشاى عکسها و یا تصور و تجسم آنها در مغز فعال مى شود.

پیش بینى شخصیت افراد از روى عکس آنها
چهره اى که مردم از خود در عکسها به نمایش مى گذارند نکاتى را در باره شخصیت آنها بیان مى کند.
پژوهشگران با مقایسه عکسهاى گذشته گروهى از زنان و مطالعه شخصیت امروز آنها, رابطه جالبى را میان وضع چهره اشخاص در عکس و ویژگیهاى شخصیتى آنها یافته اند.
در این مطالعه کلیه زنانى که در یکى از دانشگاههاى آمریکا حضور داشتند, مورد مطالعه قرار گرفتند, سپس از طریق مصاحبه هایى که با زنان مذکور در طى یک دوره سى ساله انجام شد, اطلاعاتى در باره شخصیت آنها به دست آمد. زنانى که شادترین چهره را در عکسها داشتند در زندگى واقعى خود نیز شادتر از دیگران بودند. آنها ازدواج خوبى داشتند و در مقایسه با دیگران از زندگى خود راضى تر بودند.

کانون حس همدردى و همدلى
بخش کوچکى از مغز, عامل رفتار اجتماعى انسانهاست و هورمونى تولید مى کند که وجه تمایز انسان با سایر جانداران است. گروهى از محققان با مطالعه بافتهاى جلوى مغز انسان مدعى شدند جایگاه دقیق هوشمندى انسان و عامل بروز برخى از رفتارهاى اجتماعى او را مشخص کرده اند.
دانشمندان معتقدند این بخش از مغز, انسان را قادر مى سازد که احساساتى از قبیل همدلى, همدردى با سایرین, شوخ طبعى, حس فداکارى و حتى گمراهى از خود بروز دهد.

بیخودى آب سرد ننوشید
متخصصان روانپزشکى اعلام کردند, نوشیدن آب سرد در زمان نامناسب بر کارآیى مغز تإثیر سوء مى گذارد. در یک آزمایش روى افرادى که تشنه بودند و افرادى که بدون تشنگى آب سرد مى نوشیدند, تحقیقاتى صورت گرفت و نتایج نشان داد افراد دسته دوم کارآیى مغزشان تا 15 درصد کاهش یافته است.
دماى آب آشامیدنى نقش مهمى در کارآیى مغز ایفا مى کند. حتى آب سرد مى تواند میزان جریان خون به مغز را تغییر دهد. وقتى ما تمایل به نوشیدن مایعى سرد داریم, بدن باید براى مقابله با تإثیر سرد شدن موضعى در روده, منابع را تغییر دهد.

تفکر مثبت در مقابله با بیماریها موثر است
مطالعات به عمل آمده نشان مى دهد که افراد عبوس, عصبى و در معرض استرس و فشارهاى روانى, داراى سیستم ایمنى ضعیف ترى هستند. محققان در تحقیق خود به چند داوطلب واکسن هپاتیت تزریق کردند و سپس میزان ((روان رنجورى)) یا ((تإثیر منفى)) آنها را اندازه گیرى کردند.
افرادى که امتیاز این ویژگى در آنان بالا بود, افرادى عبوس, عصبى و مستعد فشارها و استرسهاى روانى بودند. این تحقیق نشان داد که سیستم ایمنى افراد عصبى واکنش خوبى نسبت به واکسن ندارد و افراد منفى باف بیشتر در معرض بیماریها هستند.

سوپ مرغ خاصیت دارویى دارد
دانشمندان نیز نظر مادربزرگها را در این مورد که سوپ مرغ براى درمان سرماخوردگى مفید است, تإیید مى کنند. سوپ مرغ به روش سنتى تهیه مى شود. و حاوى موادى است که روى سیستم دفاعى بدن اثر مى گذارد. این سوپ, حاوى موادى با خاصیت ضدالتهاب بوده و به همین دلیل مى تواند درد گلو را تسکین دهد و از ناراحتیهاى بیماران مبتلا به سرماخوردگى و آنفلوانزا بکاهد.
این سوپ حاوى مرغ, پیاز, سیب زمینى, هویج, ساقه کرفس, جعفرى و شلغم مى باشد که به متوقف کردن ((نوتروفیل ها)) کمک مى کنند. آنان گلبولهاى سفیدى هستند که باکتریها و ضایعات سلولى را مى خورند و در عفونتهاى ویروسى مانند سرماخوردگى, به تعداد بسیار زیاد در بدن آزاد مى شوند. فعالیت ((نوتروفیل ها)) مى تواند محرک ترشحات بلغمى باشد که این ترشحات موجب بروز سرفه و آبریزش بینى مى شوند. علاوه بر این حتى آب مرغ به تنهایى نیز در متوقف کردن روند بیمارى سرماخوردگى موثر است و حتى بخار برخاسته از سوپ مرغ در تسکین بخشیدن به دستگاه تنفسى موثر مى باشد. برخى نیز مى گویند عامل روانى در این امر دخیل است چرا که بیمار مى داند شخصى با علاقه و توجه برایش سوپ درست کرده است تا او بهبود یابد.

مصرف ماهى از خطر سکته مغزى مى کاهد
دانشمندان طى تحقیقاتى به این نتیجه دست یافتند که مصرف ماهى خطر شایع ترین نوع سکته را در زنان کاهش مى دهد. نوعى اسید چرب که در بسیارى از ماهیهاى آب سرد موجود است از تشکیل لخته هاى خون در بدن جلوگیرى مى کند و خطر سکته هاى مغزى ناشى از تشکیل این لخته ها را تا 48 درصد کاهش مى دهد.
این اسیدهاى چرپ بیشتر در ماهیهاى قزلآلا, خال مخالى و ساردین وجود دارد و اگر هفته اى 2 تا 4 بار از آنها استفاده شوند, خطر سکته مغزى کاهش خواهد یافت. مصرف ماهى تنها از سکته هاى مغزى ناشى از لخته شدن خون جلوگیرى مى کند و در سکته هاى ناشى از پاره شدن رگهاى مغز, هیچ تإثیرى ندارد. البته این نوع سکته هاى مغزى تنها در 17 درصد موارد روى مى دهند.

خودآگاهى ده میلیون ساله
مطالعه ابزار و ادوات و زینتآلات ساخته شده توسط انسانهاى نخستین نشان مى دهد که نخستین زمینه هاى خودآگاهى حدود ده میلیون سال قبل در اسلاف آدمى شکل گرفته است. پژوهشگران, این دوران ده میلیون ساله را به پنج دوره تقسیم مى کنند:
در مرحله نخست, انسان براى نخستین بار توانست آنچه را از طریق حالات چهره یا بدن انتقال پیدا مى کند, بفهمد.
دومین مرحله رشد خودآگاهى در حدود 5 / 1 میلیون سال قبل و در زمانى به وقوع پیوست که انسان به تولید ابزارى مانند تبر و کاربرد مناسب آن توفیق یافت. از حدود 250 هزار سال قبل, در سومین مرحله, گروههاى مختلف انسانها در کنار یکدیگر زیسته اند و در این مرحله بود که به تدریج توانایى درک این نکته که دیگران مى توانند باورهاى متفاوتى داشته باشند, در آدمیان رشد یافت و شکل گرفت.
در چهارمین مرحله که 150 هزار سال قبل به وقوع پیوست, آدمیان به رمز بهره گیرى از آگاهى دیگران با استفاده از ابزارهاى فرهنگى پى برده و از آن بهره مند شدند.
آخرین مرحله از زمانى شروع شد که آدمیان موفق شدند احساسات و اندیشه ها را به امور غیرمحسوس و نادیدنى نسبت دهند.

زیانهاى دندان قروچه
فشار و اضطراب شغلى, شمار کسانى را که موقع خواب دندان قروچه مى کنند, به میزان هشداردهنده اى افزایش داده است. این عادت که بخصوص بین شاغلین جوان شایع است, باعث صدمه به میناى دندان, از دست دادن زودرس دندانها, سردرد و درد در ناحیه آرواره مى شود. این عادت همچنین خواب فرد و اطرافیان او را دچار اختلال مى کند. محققان دریافته اند ((براکسیسم)) و یا همان دندان قروچه با دیگر اختلالات مثل اضطراب و خواب روز نیز ارتباط دارد. مصرف توتون, کافئین یا الکل نیز در بروز دندان قروچه نقش موثرى دارند.
بسیارى از کسانى که دندان قروچه مى کنند, موقع خواب آرواره هایشان را به هم فشار مى دهند و این کار باعث کشیدگى و درد عضلانى مى شود. 2 / 8 درصد از شرکت کنندگان در تحقیقات دانشمندان دست کم یک بار در هفته دندان قروچه مى کردند و در بیش از نیمى از آنها دندان قروچه مشکلات دیگرى هم پیدا کرده بودند.