سفره ماه طرز تهیه باقلوا و خوراک ماهی

نویسنده


سفـره مـاه

منصوره تقدسى

باقلواى ترکى

مواد لازم:
تخم مرغ, 4 عدد
شیر, یک لیوان
ماست, نصف لیوان
آرد, دوم و نیم لیوان
روغن مایع, دو سوم لیوان
بکین پودر, دو قاشق مرباخورى
جوش شیرین, یک قاشق چایخورى
وانیل, یک چهارم قاشق چایخورى
شکر, 2 لیوان
آب, یک لیوان
گلاب, نیم لیوان
پودر پسته و نارگیل جهت تزیین باقلوا

طرز تهیه:
تخم مرغها را در ظرفى شکسته, وانیل و شکر را به تدریج به آن بیافزایید و مرتبا آن را هم بزنید تا حجم آن دو برابر شود. سپس روغن را به آن بیافزایید و مجددا مواد را به مدت پنج دقیقه هم بزنید. بکین پودر و جوش شیرین را به ماست افزوده و همراه با شیر به مواد بالا بیافزایید. سپس آرد را به تدریج به حالت دورانى داخل مواد کنید. مواد را داخل قالب 50 *40 که قطر آن 4ـ3 سانتى متر است بریزید و در فر 350 درجه فارنهایت یا 175 درجه سانتى گراد یا درجه 4 گازهاى معمولى به مدت 40-30 دقیقه بپزید.
آب و شکر را بجوشانید. زمانى که شربت قوام آمد گلاب را اضافه کنید. بعد از اینکه باقلوا پخته شد برشهاى لوزى یا مربع بدهید و روى آن را در سه مرحله شربت بریزید و وسط لوزى یا مربع را با پودر نارگیل یا پودر پسته تزیین کنید.

خوراک ماهى

مواد لازم:
روغن مایع, 2 قاشق سوپخورى
پیاز تفت داده, یک عدد
فلفل دلمه اى خرد شده, یک عدد
قارچ خرد شده, 6 عدد
ماهى, یک عدد
گوجه فرنگى رنده شده, 2 عدد
خامه, نیم پیمانه
جعفرى, 2 قاشق سوپخورى
نمک, فلفل, پودر سیر, زرد چوبه, به میزان لازم
کمى سس گوجه فرنگى

طرز تهیه:
ابتدا پیاز را با کمى روغن تفت داده تا طلایى رنگ شود. قارچ را افزوده و کمى تفت بدهید. فلفل دلمه اى را ریخته و بعد جعفرى خرد شده را بیافزایید. نمک, زردچوبه, پودر سیر و فلفل سفید را با همه مواد کمى تفت داده تا بوى مطبوع ادویه جات استشمام شود. بعد گوجه فرنگى رنده شده را افزوده, ماهى را به چهار قسمت تقسیم کنید و آن را روى مواد بگذارید تا با حرارت کم به مدت 20 دقیقه بپزد. پس از پختن, سس گوجه را افزوده تا کاملا به خورد ماهى برود. در آخر خامه را روى ماهى بمالید و ماهى را سرو کنید.