رهنمودهاى غذایى براى زنان ، نوزادان و کودکان


رهنمودهاى غذایى براى زنان, نوزادان و کودکان

تهیه و ترجمه: پگاه امیردیوانى

زنان باردار و شیرده
در طول دوران باردارى و شیردهى, داشتن عادتهاى غذایى مناسب, مهم است, زیرا کودک براى به دست آوردن غذا جهت رشد کافى و کامل به مادر وابسته است. زمانى که مادر باردار است, لازم است تا وزنش به تدریج افزایش یابد و ثابت بماند تا کودکى با رشد مناسب داشته باشد. به عنوان نمونه, یک زن متوسط اندام باید در دوران باردارى 11/5 تا 16 کیلوگرم به وزنش اضافه شود. اگر مادر هرم غذایى را رعایت کند, مى تواند انواع ویتامینها, مواد معدنى, پروتئین, هیدرات کربن و چربى را که خودش و کودکش براى تندرستى به آنها نیازمند است, به دست آورد. کشیدن سیگار و مصرف الکل براى مادر و کودک مضر مى باشد. کودکتان روى شما حساب مى کند!! او روزانه حداقل به 9 وعده نان, 3 وعده میوه, 4 وعده سبزیجات, 3 ـ 2 وعده گوشت و 3 وعده شیر نیاز دارد.

دوران طفولیت
در طول این دوران, اطفال سریع تر رشد مى کنند. معمولا تا شش ماه و دوباره در شش ماه بعد, اندازه کودک دو برابر مى شود. بنابراین تغذیه مناسب براى تندرستى او بسیار مهم است. شیر مادر یا غذاهاى آماده نوزاد براى چهار تا شش ماه اول زندگى کودک کافى است. در 4 تا 6 ماهگى غذاهاى نرم مى تواند به رژیم غذایى نوزاد اضافه شود.
غلات (به همراه آهن), پوره سبزیجات, پوره میوه ها و پوره گوشت به ترتیب غذاهایى هستند که باید به کودک خورانده شوند. همچنین در این زمان لازم است که یک غذاى جدید به رژیم کودک اضافه شود. به این صورت مى توانیم حساسیتهاى غذایى طفل را تشخیص دهیم. زرده تخم مرغ پخته و له شده بسیار مورد علاقه کودکان است. با این حال سفیده تخم مرغ پس از 12 ماهگى براى آنها مناسب مى باشد. کالریهاى مناسب براى رشد اندامهاى بدن اطفال لازم است. بنابراین از غذاهاى کم چربى براى اطفال زیر 2 سال استفاده نکنید.

دوران بچگى
بین سنین 1 تا 5 سال, کودک به سرعت رشد مى کند و نیاز دارد که در روز 5 تا 7 مرتبه غذا بخورد. این عمل, انرژى کافى به او مى دهد تا بدن فعال و در حال رشدش را تغذیه کند.
غذاهاى سرشار از ویتامین, مواد معدنى و پروتئین مفیدتر از غذاهاى سرشار از کالرى با ارزش غذایى کم مى باشند. تخم مرغ, شیر, جوجه, غلات, میوه ها و سبزیجات, مغذىتر از چیپس و نوشابه هاى گازدار هستند. همچنین باید غذاهاى جدید و متفاوتى به کودکان داد تا آنها را از ایراد گرفتن به غذا بازداشت.
در این سن خفگى مشکل بزرگى است بنابراین هنگام غذا خوردن باید مراقب کودک بود. سوسیس, شیرینیهاى سفت, آجیل و انگور مى تواند خطرناک باشد. در صورت لزوم باید این غذاها را به تکه هاى کوچکتر تقسیم نمود یا اینکه از آنها استفاده نکرد. فعالیت بدنى براى کودک لازم است و به او کمک مى کند که وزنش را کنترل کند.