اخبار


اخـــــبار

 

رهبر معظم انقلاب:
جوان مظهر تحرک و نشاط است
حضرت آیت الله خامنه اى در دیدار با اعضاى انجمنهاى اسلامى دانشآموزان و مسوولان و مربیان تربیتى سراسر کشور, از صفا, نورانیت, دیندارى و ایمان جوانان به عنوان پدیده ممتاز انقلاب اسلامى که همچون رودخانه اى زلال و پرخروش در جریان است یاد و تإکید کردند: ((جوان مظهر تحرک, نشاط, قدرت, استعداد و حوصله است که استفاده صحیح از این ذخیره ارزشمند مى تواند اعجاز آفرین باشد.))
ایشان با اشاره به برخى گرایشهاى افراطى و تفریطى در مورد جوانان تصریح کردند: نادیده گرفتن شخصیت, فهم و تواناییهاى جوان و یا تلاش براى استفاده ابزارى از جوان در میدانهاى سیاسى و حزبى, گرایشهاى انحرافى و غلط و تضییع نعمت الهى جوانان است.
مقام معظم رهبرى با اشاره به ذخیره ارزشمند زندگى که فراروى جوانان قرار دارد بر لزوم برنامه ریزى صحیح جوانان براى زندگى تإکید و نسل جوان را به تهذیب نفس و استفاده از معارف الهى, دینى و بشرى, مجهز شدن به علم همراه با عمل نیک, و ورزش به عنوان یک فریضه عمومى توصیه کردند و افزودند: کمک به جوانان براى انتخاب راه صحیح بستگى به رفتارها و اعمال دارد که باید عاقلانه, حکیمانه, خیرخواهانه, صلح جویانه, صمیمانه و سرشار از محبت باشد.
ایشان یکى از مشکلات اساسى نظامهاى غربى را فساد اخلاقى جوانان دانستند و با اشاره به هشدار متفکران غربى در جوامع غربى در خصوص سقوط تدریجى این جوامع خاطر نشان کردند: گرفتار شدن نسل جوان در هر جامعه اى به فساد اخلاقى, همچون موریانه پایه هاى آن جامعه را از بین خواهد برد.
رهبر انقلاب با اشاره به تلاش دشمن براى نفوذ برنامه ریزى شده در مدارس و دانشگاهها و سوق دادن جوانان به سوى بى بند و بارى تصریح کردند: به رغم این تلاشها, جوان ما به برکت اسلام و انقلاب, بیدار, آگاه و هوشیار است و در مقابل آنها مى ایستد و به طور قاطع مى گویم که دشمن موفق نخواهد شد.

حقوق بشر اسلامى بر کرامت ذاتى و اکتسابى زن تإکید دارد
آیت الله تسخیرى, رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى در نشست بین المللى علمى و فرهنگى ((نگاه ادیان به زن و نقش زن در تشکیل و تثبیت تمدنها)) گفت: یکى از موارد ظلم به زن عدم آگاهى اوست. زن باید بداند که در ساختار اجتماعى شریک است و زن و مرد مسلمان براى ساختن تمدن بشرى با یکدیگر همراه هستند. قرآن کریم در حرکت تمدن بشرى و به تعبیر برخى اندیشمندان تدین بشرى, به بعد فطرى زن نگاه کرده است. شاید تنها ادیان, تئورى فطرت انسان را به شکل کامل مطرح کردند, چرا که هر دینى اگر بخواهد در میان بشریت پایگاه داشته باشد باید به این فطرت نظر کند و فطرت, تقسیمى به نام مونث و مذکر ندارد.
وى به بعد تکاملى مرد و زن اشاره کرد و افزود: در قرآن حرکت تکاملى زن و مرد هیچ گونه تفاوتى با یکدیگر ندارد. قرآن در زمینه حرکت انسان و قرب او به سوى خدا, زن و مرد را مطرح نمى کند. در مقام معرفى الگو نیز قرآن کریم همسر فرعون را براى تمامى مومنان الگو قرار مى دهد.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى سپس به بررسى اشتراک مرد و زن در کرامت ذاتى و اکتسابى پرداخت و گفت: در اعلامیه حقوق بشر, تنها به کرامت ذاتى انسان اشاره شده است, اما در حقوق بشر اسلامى, هم به کرامت ذاتى و هم به کرامت اکتسابى اشاره شده و این یکى از امتیازات حقوق بشر اسلامى با اعلامیه حقوق بشر است.
حقوق و واجبات نیز طبق عدالت الهى براى زن و مرد یکسان است خانم شجاعى نیز در این نشست در باره گفتگو تمدنها اعلام کرد: گفتگوى تمدنها بستر فرهنگى, حقوقى و سیاسى مساعدى را براى ظرفیت سازى حقوقى جامعه زنان فراهم مى کند و مى تواند فضاهاى بیشتر و مناسبترى براى رشد و شتاب بخشیدن به چرخه هاى گفتگوى تمدنى مربوط به مسایل زنان به وجود آورد. دیدگاه مدنیت ایرانى و اسلامى در تکاملى مثبت با مدنیت جهانى امکانات فراوان گفتگو را براى زنان ایرانى فراهم مىآورد. هنرمندى جامعه زنان ایران در نسبت گرفتن درست با مدنیت جهان امروز و ورود روز آمد زنان در حوزه هاى حساس اقدام مى تواند جاذبه هاى وسیع ترى فراهم آورد.

دهه سوم انقلاب, دهه رسیدگى به امور زنان است
خانم زهرا شجاعى در جمع اعضاى کمیسیونهاى امور بانوان گفت: دهه سوم انقلاب اسلامى, دهه برنامه ریزى در امور بانوان است. براساس قانون برنامه سوم توسعه, مسایل مربوط به آموزش, اشتغال و مشکلات پیش روى زنان به صورت قانونى باید اجرا شود و مجلس نیز نسبت به این امور پرسشگر است.
وى تصریح کرد: به واسطه شناسایى مسایل بانوان مى توان برنامه ریزیهاى مناسب براى رفع موانع فرهنگى, آموزشى و اجتماعى آنان ارائه کرد. براساس قانون سوم توسعه و تکیه بر اصل تمرکززدایى, اختیارات بیشترى به استانداران در امور بانوان تفویض شده است. از سوى دیگر براساس فصل هشتم قانون برنامه توسعه سوم, کمیسیونهاى امور بانوان منحل شده و کمیته امور بانوان و جوانان جاى آن را خواهد گرفت که در مراکز استانها داراى قدرت و مکانیزمهاى بیشترى خواهد بود.
رییس مرکز امور مشارکت زنان در ادامه افزود: با تشکیل شوراى عالى انقلاب فرهنگى در سال 1367, شوراى فرهنگى اجتماعى زنان نیز شروع به کار کرد و بعد از آن احساس نیاز به تإسیس یک تشکل و سازمان اجرایى باعث تشکیل یک معاونت در حوزه ریاست جمهورى شد.
خانم شجاعى همچنین گفت: در سالهاى اخیر با برگزارى همایشهاى متعدد در جهت شناخت زنان و نقش آنان در جامعه, تلاش فراوان شده و هم اکنون بستر براى برنامه ریزى و نهادینه کردن حضور بانوان در جامعه فراهم شده است. تقویت سازمانهاى غیر دولتى و آموزش زنان روستایى از جمله راهکارهاى حمایتى ویژه بانوان است.
وى با بیان اینکه زنان نیمى از سرمایه هاى ملى کشورند که باید در برنامه ریزیها مورد توجه جدى قرار بگیرند, گفت: عدالت اجتماعى ایجاب مى کند که زنان به عنوان بهره مند شوندگان در بحث توسعه تلقى نشوند. اگر محور توسعه تواناییهاى انسانهاست, مسوولان و برنامه ریزان نظام باید به زنان نیز به عنوان انسانهایى توانمند و صاحب اندیشه نگاه کنند و از توانایى آنان در توسعه کشور بهره جویند. نگاه حمایتى به زنان به معناى عقب مانده بودن زنان از رشد فکرى, سیاسى و اجتماعى است, این نگاه باید به نگاه توسعه اى به آنان تبدیل شود. نظام اجتماعى ما نیازمند بهره مندى از تفکر و رشد فکرى زنان است.

راکعى:
تبعیض میان زنان و مردان باید رفع شود
فراکسیون زنان در مجلس شوراى اسلامى رایزنیهاى خود را براى اصلاح برخى قوانین مربوط به زنان و تدوین قوانینى که به رفع تبعیض میان زنان و مردان در برخى بخشها بینجامد آغاز کرده است.
خانم راکعى, رییس فراکسیون زنان در مجلس در این باره گفت: قوانینى که این فراکسیون درصدد اصلاح آن است شامل مشکلات زیربنایى و اساسى زنان و نیز برخى قوانینى مى شود که حالت عمومى ندارد ولى توسط برخى نهادها و در قالب آیین نامه هایى به تضییع حقوق زنان مى انجامد.
رییس کمیته زنان و خانواده مجلس در ادامه افزود: محدود کردن خانمها در زمینه ورزش, همچون محدود کردن آنان از حضور در خیابانها, پارکها و سینماها نامعقول است. اگر حضور زنان در چنین مراکزى غیرشرعى نیست چرا از حضور خانمها در این اماکن جلوگیرى مى شود. همانطور که ممکن است در پارک کسى کار خلافى انجام دهد به همان نسبت ممکن است در سالنهاى ورزشى نیز خلافى صورت گیرد.
نماینده مردم تهران در ادامه صحبتهاى خود گفت: باید با متخلفان برخورد شود, نه اینکه با یک دستور عمومى, بسیارى از زنان ورزش دوست را از حضور در چنین اماکنى منع و آنها را نسبت به نظام بدبین کرد. این ممانعت ها به علت افکار سنتى و محدود برخى در باره زنان است و اگر برخى ها میدان پیدا کنند زنان ایرانى را همچون زنان افغان در خانه نگه مى دارند.

بدون حضور زنان توسعه مطلوب غیرممکن است
خانم فاطمه کروبى در سومین گردهمایى ((مجمع اسلامى ایران)) گفت: بدون حضور فعال و پویاى زنان در عرصه هاى سیاسى, اجتماعى و فرهنگى تحول و توسعه اى که مطلوب دلسوزان نظام و انقلاب اسلامى باشد صورت واقعیت به خود نخواهد گرفت. در تاریخ هرگز سابقه نداشته است که پیشرفت جوامع بدون حضور سازنده زنان امکان پذیر باشد.
وى اظهار داشت: ایران اسلامى براى یک جامعه نمونه دینى و ایدهآل هیچ چیز کم ندارد مشروط به اینکه با اراده جدى در راه تثبیت و تقویت ارزشهاى اصیل فرهنگ اسلامى کوشش کنیم.
خانم کروبى در ادامه با اشاره به فعالیتهاى مجمع اسلامى بانوان گفت: این سازمان غیردولتى تاکنون توانسته است با همفکرى و هم اندیشى بخش وسیعى از نیروهاى فرهیخته و اندیشمند و دلسوز نظام اسلامى, در عرصه هاى مختلف حضور داشته باشد و امید است با استفاده از نیروهاى جوان و دلسوز نظام در جهت حل مشکلات زنان گامهاى جدى بردارد.

دانشگاه الزهرا نماد آموزشهاى آکادمیک زنان است
دکتر زهرا رهنورد از دانشگاه الزهرا به عنوان یک دانشگاه جامع در سطح کشور نام برد و گفت: این دانشگاه نماد آموزشهاى آکادمیک زنان در ایران است و به سوى ارتقاى کیفیت پیش مى رود شور و نشاط, آزادى بیان, زبان و اندیشه, تنوع فکر و رفتار, ارتقاى سطح فرهنگ و خلاقیت, نوآورى و افزایش سطح پژوهشها از اهداف این دانشگاه است.
وى تصریح کرد در سال گذشته 150 نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شده اند و این در صورتى است که از 80 دانشگاه دیگر کشور جمعا 218 نفر در این مقطع پذیرفته شده اند.
وى در ادامه اظهار داشت: در سطح جهانى تعداد دانشگاههاى جامع براى زنان و دختران از تعداد محدودى تجاوز نمى کند. کشور آلمان نیز براى اولین بار اقدام به تإسیس دانشگاه مخصوص زنان کرده است و زنان متفکر و تحصیل کرده آلمان با کمک دولتشان دانشگاهى در سطح فوق لیسانس و دکترا تإسیس کرده اند. هم اکنون دانشگاه الزهرا هم تلاش مى کند که رشته هاى دکتراى بیشترى را به دوره هاى این مقطع بیفزاید.

زنان مهاجر ایرانى به ارزشهایشان پایبندند
به گفته یک پژوهشگر ایرانى مقیم آمریکا, زنان ایرانى مهاجر دچار تعارضات زیادى در گرایش به ارزشهاى جامعه میزبان و یا پایبندى به ارزشهاى مذهبى سنتى خود شده اند. با وجود برخوردارى زنان ایرانى مهاجر از ارزشهاى نوگرایانه, تعلق خاطر و تعهدى در آنان نسبت به پایبندى به این ارزشها مشاهده نمى شود. این زنان در پس زدن ارزشهاى جنسیتى در فرهنگ خودى و پذیرش ارزشهاى جامعه میزبان به ویژه در مورد اعتقادات مربوط به تربیت فرزندان, تسلیم فرهنگ بیگانه نشده اند. همنوایى کافى در مورد تواناییهاى زنان و مردان وجود ندارد, با این حال این زنان مادر بودن را مقامى مهم مى شمارند و اعتقاد دارند که مادرى بالاترین مقامى است که زن مى تواند به دست آورد. آنان اشکالى نمى بینند که مردان, مسوولیتهاى خانه دارى و بچه دارى را به عهده بگیرند, اما توافق کافى در مورد اینکه مردان باید به عنوان نان آور خانه باشند, در میان آنها وجود ندارد.
وى گفت: این زنان اعتقاد راسخى به برابرى زن و مرد در جامعه داشته و معتقدند که زن و مرد باید از همه امور اجتماعى, در حوزه هاى عمومى و خصوصى, به طور برابر سهیم باشند. همچنین توافق زیادى در باره نمایش عواطف درونى زن و مرد در ملإ عام ندارند. این زنان عشق را اگر چه عامل موثرى در ازدواج مى دانند, اما عامل اصلى قلمداد نمى کنند و در مورد طلاق با احتیاط برخورد مى کنند.

سرنوشت زنان هندى تاریک است
سازمان ملل در گزارش جدید خود که چهره تیره و تارى از زندگى زنان در هند را به تصویر کشیده است, اعلام کرد: بخش بزرگى از زنان هند حتى از گرفتن تصمیمات ابتدایى, همچون حق بیرون رفتن از منزل محرومند. حتى در ایالت جنوبى که بیشترین شمار زنان بهره مند از آزادى را در خود جاى داده است, بیش از 50 درصد آنان همین وضعیت را دارند.
قوانین مربوط به خشونت در هند خود بزرگترین مانع بر سر راه مبارزه براى خشونت علیه زنان محسوب مى شوند و این مانع هم با واقعیت عدم مصونیت قوه قضائیه نسبت به دیدگاه مبتنى بر ضرورت و موجه بودن خشونت علیه زنان همراه است.
سرشمارى سال 1991 حاکى از آن بود که 52 میلیون دختر در هند از رفتن به مدرسه محرومند و در نیروى کار روزمزدى مشارکت دارند که این خود یک رکورد براى هند تلقى مى شود. در زمینه بهداشت نیز هند با مشکلات بسیارى رو به روست. به طورى که روزانه 300 زن در ارتباط با تولد نوزاد و یا دلایل مربوط به باردارى جان مى بازند. به عبارتى در هر پنج دقیقه یک نفر جان خود را از دست مى دهد. در ایالت اورتارپرادش هند در هر پنج دقیقه فقط یک مادر جان مى بازد.
مشارکت اقتصادى زنان نیز به گونه اى آشکار در سطح کارهاى منزل از قبیل آشپزى, کار مجانى در مزارع متعلق به فامیل و یا شرکتهاى خانوادگى کم ارزش جلوه داده شده و نادیده گرفته مى شود و بدین ترتیب در برآوردهاى ملى محسوب نمى شوند. به همین دلیل کار آنان سبک و غیرماهرانه توصیف شده و دستمزدهاى کمى را از آن زنان مى کنند.
اینها همه در حالى است که دولت هند سال 2000 را به عنوان ((سال واگذارى اختیارات به زنان)) اعلام کرده بود.

فعالیت اجتماعى زنان ژاپن افزایش یافت
تازه ترین بررسیها نشان مى دهد که میانگین ساعت کار روزانه زنان ژاپنى در خانه کاهش یافته و در عوض میانگین ساعت کار مردان در خانه به میزان 4 دقیقه افزایش یافته است.
نظر سنجیها حاکى از آن است که میزان فعالیت زنان ژاپنى در جامعه طى سالهاى اخیر روند رو به افزایش در پیش گرفته است. عقیده سنتى حاکم بر ژاپن که هنوز هم رگه هایى از آن دیده مى شود پایبندى به اصول سه گانه زندگى زنان است. اطاعت از پدر به عنوان فرزند, اطاعت از شوهر پس از ازدواج و اطاعت از فرزند در دوران کهولت از ارکان تشکیل یافته این اصول سه گانه در زندگى زنان بوده است. همچنین طبقات حاکم بر ژاپن اعتقاد دارند که زنان از مردان پایین تر هستند.

چماق را از دست مرد نگیریم و به دست زن بدهیم
معاون فرهنگى تربیتى سازمان امور زندانها در میزگرد ((حقوق زن در خانواده)) با اذعان به وجود مشکلات عدیده اى که زنان با آن دست به گریبانند, گفت: اگر مسایل زن به دور از غوغاسالارى و به شیوه علمى مورد بحث قرار گیرد, قطعا راهکارهاى صحیحى براى آن مى توان یافت. حرکتهاى علمى مى تواند حلال و پاسخگوى تمامى مشکلات اجتماعى در جامعه کنونى ما باشد. چرا که بخش اعظمى از مشکلات و معضلات ناشى از جهل و نادانى به حقایق امور است.
وى با تإکید بر لزوم ترویج فرهنگ عفاف, بزرگ منشى و شخصیت دادن به دختران از اوان کودکى اظهار داشت: متولیان فرهنگى جامعه باید به گونه اى برنامه ریزى کنند که دختران از سال اول دوره ابتدایى, آموزشهاى لازم را در این زمینه فرا گیرند و شخصیتى متعالى بیابند. تحقیقات نشان مى دهد, 95 درصد علل گرایش به بزهکارى کمبود محبت در خانواده است, لذا استحکام بخشیدن به این پایگاه اصیل, نیروى گریز از مرکز خارق العاده اى در برابر شیوع بزهکارى و ناهنجاریهاى اجتماعى ایجاد مى کند.
وى همچنین لزوم نگرش به قوانین اسلام را به عنوان یک مجموعه خاطرنشان کرد و افزود: اگر زن و مرد حقوق یکدیگر را در تمامى ابعاد رعایت کنند, به هم احترام بگذارند و روابط میان آنها طبق فرموده قرآن بر پایه تفاهم استوار باشد, در این خانواده فرزندانى برومند تربیت خواهند شد. ما از جایگاه زن, بد دفاع مى کنیم. چماق را از دست مرد نگیریم و به دست زن بدهیم و یا بر عکس, باید چماق را از دست هر دو بگیریم و به دست قانون بدهیم. همه باید تابع قانون باشند.

آموزش پیش از ازدواج را جدى بگیرید
یک روانشناس باتجربه و استاد دانشگاه در گفتگویى با خبرگزارى جمهورى اسلامى اعلام کرد: تجربه بیش از دو دهه مشاوره با خانواده ها به من ثابت کرده اکثر گرفتاریها از ناآگاهى یا اطلاع کم افراد از حقوق و وظایف زوجین نسبت به یکدیگر و نیز تعیین اولویتها در انتخاب همسر ناشى مى شود. شناخت فرهنگ خانواده هاى دو طرف در ابعاد اعتقادات دینى, تربیت, جایگاه افراد در خانواده و ... اصلى ترین عوامل و اولویتى هستند که باید به طور جدى در ازدواج لحاظ شود. ملاکهایى چون ظاهر, سن, تحصیلات نیز در انتخاب همسر مطرح است ولى اولویت محسوب نمى شود. آگاهى از فرهنگ, آداب و رسوم, ارزشها, تربیت و ارتباطات حاکم بر خانواده دو طرف, ضرورتى انکارناپذیر براى شروع بناى یک زندگى مشترک است.
خانم دکتر نوابى در ادامه, آموزش پیش از ازدواج را کارآمدترین سلاح مبارزه با نابسامانیهایى دانست که بقاى زندگى زناشویى را تهدید مى کند. به گفته وى عمده ترین مسإله, محیط فرهنگى خانواده هایى است که در آن دختر و پسر تربیت شده اند. هر یک از آنان با کوله بارى از اصول ارتباطاتى که در خانواده خویش فرا گرفته اند وارد زندگى جدید مى شوند و نبود سنخیت در این مسایل نقطه شروع بسیارى از نابسامانیها مى باشد.

فرصتهاى تحصیلى و شغلى باعث افزایش سن ازدواج مى شوند
سازمان ملل اعلام کرد در دهه گذشته فقط یک چهارم از زنان بین 15 تا 19 سال ازدواج کرده اند. با این حال رواج ازدواج در سنین پایین, هم براى زنان و هم براى مردان در تمامى مناطق جهان کاهش یافته است. اما در اکثر کشورهاى آسیایى جنوبى و منطقه پایین صحراى آفریقا این گونه ازدواجها عموما در سنین 15 تا 19 سال همچنان رایج است. اما در کشورهاى توسعه یافته به طور متوسط دو درصد از زنان و کمتر از یک درصد از مردان در این سن تن به ازدواج مى دهند.
به طور کلى مى توان گفت, زنان و مردان در آن دسته از کشورهایى که در آنجا موقعیت بالاى اجتماعى و اقتصادى و فرصتهاى تحصیلى شغلى مناسب وجود دارد, دیرتر ازدواج مى کنند, طورى که در این گونه کشورها متوسط سن ازدواج بالاى 30 سال است.
تحولات عمده جمعیت شناختى و اقتصادى بر تشکیلات خانواده و زندگى خانوادگى تإثیر گذار است و موجب تغییر ساختار و ترکیب خانواده مى شود. دسترسى مطلوب به تحصیل و آموزش, اشتغال و خدمات بهداشت بارورى, شکل گیرى مجدد و توسعه نقشهاى زنان در داخل و خارج از خانواده را باعث مى شود و نقشها و مسوولیتهاى مردان را مجددا تعریف مى کند. در قالب این تحولات است که امور مربوط به زندگى خانوادگى تعاریف دیگرى مى یابد زمان ازدواج و بچه دار شدن تغییر مى کند و زنان به ادامه تحصیل و دستیابى به فرصتهاى شغلى بهتر متمایل مى شوند.
حتى خبرها حاکى از آن است که بسیارى از زنان انگلیس به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و سهم رو به رشد زنان شاغل, زندگى خود را بدون فرزند سپرى مى کنند و برخى تا رسیدن به سن 50 سالگى تن به ازدواج و بچه دار شدن نمى دهند.

فاصله بین ازدواجهاى مجدد افزایش یافته است
براساس آمارهاى ارائه شده از سوى سازمان ملل, در برخى کشورها شمار قطعى ازدواجهاى مجدد رو به افزایش گذارده که تا حدود زیادى به دلیل افزایش شمار طلاقها مى باشد. بسیارى از مردان و زنان پس از طلاق یا بیوه شدن تصمیم به ازدواج مجدد مى گیرند ولى آمارهاى جهانى نشان مى دهد که فاصله بین ازدواجهاى مجدد هم به طور کلى رو به افزایش است.
در 45 سال گذشته احتمال ازدواج مجدد پس از طلاق در غرب اروپا حدود 60 تا 70 درصد بود اما بیست سال بعد این درصدها, 20 درصد دیگر کاهش یافتند و در حال حاضر این ارقام بسیار پایین تر آمده اند و در ضمن تفاوت اندکى بین زنان و مردان براى تمایل به ازدواج مجدد ایجاد شده است.