پزشک شما

نویسنده


 

پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

 

این شماره:
خواهر محدثه ـ کرمان
خواهرKH ـ تویسرکان
برادر ح.س.م.ى ـ خراسان
خواهر م.د ـ یزد

خواهر محدثه ـ کرمان
دخترى 19 ساله هستم. سه سال پشت سر هم دچار تشنج شده ام. آخرین بارى که به پزشک مراجعه کردم با آزمایش مشخص شد کلسیم خیلى پایین و فسفر خیلى بالا رفته بود. بعد از آخرین تشنج ام دچار تیک کردن شده ام که بچه ها خیلى مرا اذیت مى کنند. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خانم محدثه ... از شهر بابک. از اینکه مشکلات خودتان را با بخش پزشکى مجله مطرح نموده اید متشکریم. آنچه در شرح حال و سابقه بیمارى خود نوشته اید اولین تشخیصى که مطرح مى شود صرع مى باشد. به طور کلى علل تشنج مختلف است. گاهى اختلال در تعادل کلسیم و فسفر, سدیم و پتاسیم و گاهى کاهش قند خون یا هیپوگلیسمى منجر به تشنج مى شوند البته بایستى براى تشخیص قطعى نوار مغز یا ((الکتروانسفالوگرافى)) و سى تى اسکن مغزى و گاهىMRI براى بیمار انجام شود تا علل فضاگیر داخل مغزى رد شود در این صورت مى توان با اطمینان بیشتر درمان دارویى را شروع کرد. البته اگر بیمارى نسبت به کار با مازپین حساسیت داشته باشد مى توان از داروهاى جدیدتر و موثرتر استفاده کرد امیدواریم در نامه بعدى توضیحات بیشترى در مورد بیماریتان بدهید و نتایج سى تى اسکن مغز و نوار مغزتان را براى ما بنویسید ضمنا بنویسید که آیا سابقه تشنج و تب در دوره کودکى داشته اید؟ آیا سابقه تشنج و صرع در خانواده دارید؟ آیا سابقه ضربه سخت به سر دارید؟ اینها سوالات اساسى است که لازم است در صورت تمایل راجع به آنها براى ما توضیح بدهید.
در پناه خدا محفوظ باشید.

خواهرKH ـ تویسرکان
دخترى هستم 18 ساله. حدود 2/5 سال است دچار سردرد شدم به طورى که دو طرف سرم به شدت درد مى گیرد همراه با حالت تهوع و بدنم مور مور مى شود این حالتها به گونه اى است که چندین مرتبه مرا با همین حال به بیمارستان بردند و با سرم و آمپولهاى مسکن کمى آرام گرفتم. در این مدت 3,4 مرتبه دچار این حالت شده ام لطفا بفرمایید علت آن چیست و نوع سردردم را مشخص کنید.
مشکل دیگرم این است که مدت یک سال است طپش قلب دارم و در مواقع اضطراب یا فعالیت شدید بیشتر مى شود لطفا در این مورد هم مرا راهنمایى بفرمایید.
خانمKH یا ک.ه$ از تویسرکان. خدمت شما سلام عرض مى کنیم و براى شما آرزوى سلامتى داریم و اما در مورد سردرد شما جاى نگرانى نیست. معمولا سردردهایى که خطرناک هستند به جز سردرد با علایم دیگرى نظیر به هم خوردن تعادل بدن, سرگیجه, اختلال بینایى و علایم عصبى خاصى همراه مى باشند. ویژگیها و خصوصیات انواع سردرد را در شماره هاى قبلى مجله توضیح دادیم به نظر مى رسد سردرد شما بیشتر شبیه سردردهاى میگرنى باشد. گاهى این نوع سردرد به طور خودبه خود یا با درمان بهبود مى یابد و عود هم نمى کند. اما آنچه از همه اینها مهمتر است حفظ آرامش است گاهى نیز سردردهاى عصبى و سردردهاى عروقى ممکن است با همین علایم بروز کنند. در هر حال هر بیمارى که به علت سردرد به پزشک مراجعه مى کند بایستى از هر جهت مورد معاینه قرار بگیرد و در صورت لزوم سى تى اسکن مغزى براى بیمار درخواست شود در این صورت با اطمینان بیشترى مى توانیم تشخیص درستى را مطرح نموده و درمان مناسبى را شروع کنیم و اما در مورد سوال دوم: به طور طبیعى انسان در موقع مواجهه با شرایط استرسآور دچار ترس و اضطراب و تپش قلب مى شود. اما اگر اضطراب و تپش قلب به اندازه اى زیاد باشد که زندگى روزمره فرد مختل شود این نوع اضطراب مرضى خواهد بود و نیاز به درمان دارد. توصیه ما این است که جهت اطمینان بیشتر لازم است به متخصص قلب مراجعه بفرمایید یا معاینه کامل قلب انجام شود. تپش قلب به راحتى قابل درمان است.
سالم و سربلند باشید.

برادر ح.س.م.ى ـ خراسان
آقاى ح.س در مورد مشاوره اى که مربوط به مشکل دوستتان نوشته اید باید عرض کنیم که متإسفانه هیچ چاره اى نیست به جز اینکه ایشان به متخصص غدد و یک متخصص ارولوژى مراجعه نماید تا ضمن معاینه, آزمایشات مختلفى برایش درخواست گردد تا در آینده دچار مشکلات خطرناک ترى نشود.
در پناه خداوند سربلند باشید

خواهر م.د ـ یزد
تا به حال سه بار دچار سقط جنین شده ام. لطفا به طور واضح و روشن دلایل سقط جنین را بیان بفرمایید.
سوال دیگرم این است که همسرم معتاد به خوردن ناخن شده است در این زمینه هم ما را راهنمایى کنید.
خانم م.د ـ ضمن سلام, ما براى شما آرزوى سلامت و موفقیت داریم. در رابطه با مشکلى که دارید توصیه اول ما این است که جاى هیچ گونه نگرانى نیست به شرط آنکه توصیه هاى بعدى ما را رعایت بفرمایید. به طور کلى سقط جنین به وضعیتى گفته مى شود که قبل از هفته 20 حاملگى منجر به خاتمه آبستنى مى شود. در حدود سه چهارم, سقطهاى خودبه خود قبل از هفته 16 حاملگى رخ مى دهد که 34 آنها قبل از هفته هشتم اتفاق مى افتد. جنین در چنین شرایطى معمولا کمتر از 500 گرم است و قابلیت زنده ماندن در فضاى بیرون از بدن مادر را ندارد. تقریبا 15% از تمامى آبستنیها منجر به سقط مى شوند. بیش از 60% سقطهاى خودبه خود به علت اشکال و اختلال در زیگوت است یعنى ممکن است جنبه ژنتیک داشته باشد. 15/5% موارد علل سقط شامل ضربه, عفونت سیستم تناسلى مادر, نقایص غذایى, دیابت یا مرض قند, کمکارى تیروئید ((هیپوتیروئیدیسم)), مسمومیت یا ناهنجاریهاى سیستم تناسلى مادر مى باشند. در مورد عوامل دیگرى نظیر ترس, اضطراب و خشم شواهد قطعى وجود ندارد. به طور کلى در یک پنجم, موارد علت سقط را نمى توان مشخص کرد.
بعضى از سقطها به علت عدم کفایت و عدم توانایى گردن رحم است که بعد از هفته 16 آبستنى رخ مى دهد, شناختن و تشخیص به موقع این نوع سقط بسیار اهمیت دارد زیرا قابل درمان است. اغلب این گونه زنان سابقه سقطهاى دیررس قبلى دارند. یک نوع سقط دیگر هم وجود دارد که به آن سقط مکرر یا عادت به سقط مى گویند. این سقط مکرر تعریفى دارد و آن اینکه اگر خانمى دچار 3 مورد متوالى یا بیشتر سقط جنین غیر قابل زندگى شده باشد یعنى وزن جنین سقط شده کمتر از 500 گرم باشد مى گویند این خانم دچار سقط مکرر یا عادت به سقط مى باشد. ناهنجاریها و علل سقط مکرر در 50% زوجهاى گرفتار قابل شناسایى هستند. اساس درمان این نوع سقط بر حفظ آبستنى است. به طور کلى براى شما توصیه مى کنیم که قبل از حاملگى باید یک آزمایش کامل خون برایتان انجام شود سپس کشت ترشحات تناسلى از نظر وجود عفونتهاى کلامیدیا, ویروس هرپس و سیتومکالو ویروس و کشت اندومتر براى توکسوپلدسما و ئوراپلدسما بایستى حتما انجام شود. گاهى نیز با مشورت با متخصص ژنتیک باید در مورد کروموزومهاى زن و مرد از نظر وجود ناهنجاریهاى کروموزومى (ارثى) مطالعاتى انجام شود و اما بعد از حاملگى باید معاینات و مراقبتهاى مکرر توسط یک متخصص زنان صورت گیرد و بیمار بتواند به طور مکرر و در مواقع ضرورى توسط تلفن با پزشک خود تماس برقرار کند. پزشک نیز باید روحیه بیمار را براى حفظ حاملگى تقویت نماید. بیمار بایستى در طول حاملگى از غذاهاى متعادل و مقوى استفاده کند ولى از هورمون تیروئید در صورت ضرورت طبق نظر پزشک استفاده نماید. توصیه دیگر اینکه بایستى از انجام مقاربت در زمان حاملگى خوددارى شود. استراحت باید به طور نسبى وجود داشته باشد و در صورت بروز خونریزى و تهدید به سقط استراحت مطلق و گاهى بسترى در بیمارستان ضرورى است.
خانم محترم در مورد ناخن جویدن سوال کرده اید معمولا ناخن جویدن جنبه اضطرابى دارد و گاهى به صورت عادت درمىآید ضمن اینکه باید از فرد رفع اضطراب شود باید تشویق به کنار گذاشتن این عادت شود. البته گاهى لازم است به متخصص اعصاب و روان مراجعه شود تا بررسى و راهنمایى دقیق تر انجام شود. شما مى توانید باز هم در رابطه با مشکلتان با بخش پزشکى و مشاوره مکاتبه نمایید.
سربلند و موفق باشید.