تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

 

تقویم هجرى شمسى دقیق ترین تقویم در جهان است
به گفته یک استاد دانشگاه شهید بهشتى, تقویم هجرى شمسى که هزاران سال پیش در ایران تدوین شده, هنوز دقیق ترین تقویم در جهان است.
این استاد ستاره شناسى در نشست علمى مرکز علوم و ستاره شناسى اظهار داشت: تقویم هجرى شمسى در هماهنگى کامل با طبیعت تنظیم شده, در حالى که سایر تقویمها مانند تقویم قمرى که تدوین آن بر اساس گردش ماه صورت گرفته است, در همخوانى با طبیعت نیست. علماى ایرانى هزارها سال پیش تشخیص دادند که خورشید در نخستین روز فروردین در تقاطع ((دایره البروج)) و ((استواى سماوى)) قرار مى گیرد و این زمان را لحظه تحویل سال قرار دادند. لحظه تحویل سال میلادى درست ساعت 12 شب است, ولى زمان تحویل سال هجرى شمسى درست لحظه قرار گرفتن خورشید در محل تقاطع استواى سماوى و دایره البروج یعنى نقطه اعتدال بهارى است و با دقت زیاد در هر سال تغییر مى کند.

ضرورت ایمن سازى مادران باردار در برابر بیمارى آنفولانزا
بیشتر زنان از خطرات سرخجه آگاهى دارند ولى بسیارى از آنان خطرات ناشى از آنفولانزا را در دوران باردارى نمى دانند. پزشکان به مادرانى که در سه ماهه دوم یا سوم باردارى به سر مى برند, توصیه مى کنند در فصل پاییز و زمستان که فصل شیوع آنفولانزا مى باشد, علیه این بیمارى ایمن سازى شوند.
آنفولانزا یک بیمارى ویروسى است که هر ساله در سطح وسیعى شایع شده و در صورتى که در سه ماهه دوم یا سوم باردارى, مادر به این بیمارى مبتلا شود احتمال مرگ او وجود دارد. زنانى که در فصل شیوع این بیمارى در سه ماهه سوم باردارى قرار دارند در مقایسه با زنان مشابه در همان گروه سنى, پس از وضع حمل 4/5 برابر بیشتر به علت بیماریهاى قلبى ـ ریوى مانند نارسایى قلبى, ذات الریه و یا دیگر بیماریها در بیمارستان بسترى مى شوند.
متخصصان باردارى و زایمان, تزریق واکسن آنفولانزا را به زنان حامله توصیه مى کنند. این واکسن در برابر بیمارى مقاومت کامل ایجاد مى کند و یا در صورتى که میزان تإثیر واکسن کم باشد, از شدت بیمارى مى کاهد.

زایمانهاى زودرس قابل پیش بینى هستند
زمانى که مادر باردار در موقعیت زایمان زودرس قرار مى گیرد, غالبا جلوگیرى از تولد نوزاد بسیار دیر است و امکان تولد کودک با اندامهایى تکامل نیافته و در شرایط خطرناک وجود دارد.
پزشکان دریافته اند پیامهاى الکتریکى که انقباض عضلانى رحم را تحریک مى کنند در جریان باردارى تغییر مى یابند. چنانچه این پیامها قابل پیش بینى باشند, مى توان زمان دقیق تولد را تعیین کرد و پیشآگهى به موقعى در مورد عوارض بالقوه موقع تولد یا عفونت در مادر یا کودک به دست آورد.
دانشمندان امیدوارند در صورت قابل اطمینان بودن این یافته ها دستگاههایى ساخته شود که زنان بتوانند براى کنترل زمان وضع حمل خود, در منزل از آنها استفاده کنند. این دستگاه بخصوص براى مادرانى که براى نخستین بار صاحب فرزند مى شوند و اشتباها تصور مى کنند زمان وضع حمل آنها فرار رسیده است, مى تواند ارزشمند باشد و از اتلاف وقت و مراجعه بى موقع آنان به بیمارستان جلوگیرى کند.

علل ریزش مو در زنان
ریزش مو در زنان دلایل مختلفى دارد که مى تواند در مراحل مختلف زندگى, از دوره بلوغ گرفته تا پس از یائسگى, اتفاق بیفتد. از هر چهار زن, یک نفر در طول زندگى خود دچار ریزش مو مى شود. ریزش مو به طور ارثى مى تواند از طریق پدر یا مادر به انسان منتقل شود. علاوه بر توارث, عوامل دیگرى مانند بیمارى, مصرف دارو, مصرف انواع خوراکیهاى جلوگیرى از باردارى, اضطراب یا حاملگى نیز مى تواند در ریزش مو تإثیر داشته باشد.
زنان بر خلاف مردان کاملا طاس نمى شوند, اما برخى از آنان در سنین 20 تا 30 سالگى, موهاى خود را عمدتا در قسمت بالاى سر از دست مى دهند. ریزش مو بر اثر مصرف دارو موقتى است, اما ریزش مویى که بر اثر بیمارى به وجود آمده باشد, درمان مشکل ترى دارد.
گزارشها تإکید بر آن دارد که خانمها از افراط در رنگ کردن, فرزدن یا دکلره کردن مو بپرهیزند. همچنین زیاده روى در برس زدن, سفت بافتن و محکم بستن مو باعث ریزش آن مى شود.

خطرات سرخجه در زنان باردار
سرخجه, از جمله بیماریهایى است که هرچند سال یک بار شیوع پیدا مى کند و بر اساس پیش بینى هاى انجام شده, در دو سال آینده نیز این بیمارى شایع خواهد شد. ابتلا به بیمارى سرخجه در هنگام باردارى, باعث آب مروارید مادرزادى در نوزادان خواهد شد.
پزشکان, آب مروارید را خفیف ترین عارضه سرخجه خوانده و کوچکى سر, ضایعات مغزى, ضایعات پرده چشم, کوچکى کره چشم و ضایعات قلبى نوزاد را از دیگر پیامدهاى این بیمارى در زنان باردار دانستند.
با ایمن سازى دختران پیش از ازدواج, مى توان از مخاطرات بعدى و ابتلاى نوزاد آنان به عوارض سرخجه جلوگیرى کرد.

نقش ساعت درونى بدن در مبارزه با بیماریها
تحقیقات نشان داده است که ساعت درونى بدن در مبارزه با بیماریها نقش مهمى ایفا مى کند. ممکن است بسیارى از مردم از این امر آگاه نباشند اما این مطالعات نشان مى دهد که براى مصرف دارو, انجام ورزش و یا به دست آوردن نتیجه دقیق تر از ((ماموگرافى)) همواره وقت مناسبى وجود دارد.
محققان در باره یک رشته پزشکى جدید به نام ((کرونو بیولوژى)) که به سرعت در حال رشد است, مى گویند با کمک این رشته جدید با استفاده از ریتمهاى زیستى بدن, انسانها در صدد درمان بیماریها برمىآیند.
((کرونو بیولوژى)) به این معنا است که هر کسى ساعت درونى بدن خاص خود را دارد و این ساعت چه 24 ساعته و چه ماهانه, بر روى غدد سرطانى, نحوه رشد و نحوه اثربخشى داروها تإثیر مى گذارد.

معالجه جذام با یک داروى گیاهى
به گفته دانشمندان یک داروى ((هومیوپاتى)) که از آب مغز میوه درخت ((کاجو)) یا بادام هندى استخراج مى شود, در معالجه بیمارى جذام موثر است. این دارو در تمامى موارد جذام, بخصوص در کسانى که دچار زخمهاى شایع بومى و عوارض چشمى بودند, موثر واقع شده است. اما نتایج درمان در مورد بیمارانى که دچار فلج صورت و نقص عضو در دست و پاها شده بودند, امیدوارکننده نبوده است.
هند داراى بالاترین رقم مبتلایان به جذام در سراسر دنیاست. رقم موارد ثبت شده ابتلا به جذام در این کشور در سال گذشته از مرز یک میلیون تن فراتر رفته است. دانشمندان هندى, لازم مى دانند که تحقیقات درازمدتى را بر روى تعداد زیادى از بیماران جذام و نتایج این دارو روى آنان انجام دهند.

تإثیر خرمالو در پیشگیرى از بیماریهاى قلبى
تحقیقات نشان مى دهد که میوه خرمالو مى تواند از تصلب شرایین و بیماریهاى قلبى جلوگیرى کند. به طور کلى رژیم غذایى میوه جات و سبزیجات داراى مقادیر کم چربى و مقادیر بالاى الیاف گیاهى و آنتى اکسیدان ها است. این نوع رژیم در مقابله با بیماریهاى قلبى مفید است.
مقایسه بین سیب و خرمالو نشان داده است خرمالو داراى مقادیر بالاتر الیاف و آنتى اکسیدان نسبت به سیب است. به علاوه این میوه سرشار از مواد معدنى مختلف مى باشد.
خرمالو براى اولین بار هزاران سال قبل در چین به عمل آمده و امروزه در کشورهاى مختلفى چون ژاپن, برزیل, کره و ایران کشت و مصرف مى شود.

نقش خواب در سلامت کودکان
کودکانى که کمتر از ده ساعت در شبانه روز خوابیده باشند چهار برابر بیشتر از کودکان دیگر در معرض خطر آسیبهاى محیطى قرار دارند. نتیجه یک مطالعه نشان مى دهد کودکان خصوصا پسربچه هایى که کمتر از ده ساعت در 24 ساعت استراحت مى کنند و کودکان 3 تا 5 ساله که از خوابیدن در روز فرارى هستند به دلیل خوابآلوده بودن بیشتر در معرض آسیب دیدگى قرار دارند و چهار برابر بیش از کودکان با خواب کافى, به بخش فوریتهاى پزشکى مراجعه مى کنند. کودکانى که کمتر از ده ساعت در روز مى خوابند در ساعات بین چهار بعد از ظهر و نیمه شب در معرض خطر آسیب دیدگى ناشى از خوابآلودگى مى باشند.

آلودگى هوامى تواند سبب اختلالات ژنتیکى شود
یک متخصص ژنتیک ایرانى اعلام کرد: آلودگیهاى زیست محیطى, به ویژه آلودگى هوا, مى تواند سبب اختلالات ژنتیکى در انسان شود. آلودگى هوا علاوه بر آثار مستقیم و آنى, مى تواند در ژن و کروموزومهاى انسان اختلال ایجاد کند و روند افزایش آلاینده ها خسارات جبران ناپذیرى به نسلهاى آینده وارد آورد.
این پزشک متخصص, آثار مستقیم آلودگیهاى محیط زیست را بیماریهاى پوست, اعصاب و روان, قلب و عروق, بینایى, شنوایى, تنفسى, افزایش سوخت و ساز بدن, نابارورى, اختلالات جنسى, خستگى و بى حوصلگى, پرخاشگرى, کوفتگى عضلات, سردردهاى شدید, سوزش چشم, سرفه و خفگى, بى اشتهایى, لاغرى, اختلالات تخمک گذارى, فشار خون و انواع سرطان نام برد.
آثار آلودگیهاى محیط زیست روى سلولهاى غیر زایشى منجر به آسیبهاى یاد شده براى خود شخص مى شود, ولى با ظهور آثار مخرب آلودگیهاى زیست محیطى بر روى سلولهاى زایشى, عوارض منفى آن از نسلى به نسل بعد منتقل مى شود و نارسایى به صورت موروثى بروز مى کند. بررسى دیگرى نشان داده است که آلودگى هوا با سقط جنین, تولد نوزادان کم وزن و ناهنجاریهاى مادرزادى رابطه مستقیم دارد.

ضربات چشمى مهمترین علت نابینایى در کودکان است
شایع ترین علت بروز نابینایى در کودکان, وارد آمدن ضربات چشمى است که معمولا هنگام بازى ایجاد مى شود. از آنجا که صدمات چشمى را اطفال اغلب شدیدتر از بزرگسالان است, در مواردى که بتوان حتى مقدارى از دید را حفظ کرد, دید ناکافى باعث تنبلى چشم کودک مى شود. ضربه هاى چشم بر اثر برخورد اجسام برنده یا کند ممکن است به تمامى یا بخشى از چشم و حتى به کاسه چشم صدمه بزند.
محققان علاوه بر این عامل اصلى صدمات چشم در بزرگسالان را تصادفات رانندگى, عوامل شغلى و نزاع مى دانند. استفاده از آهک در صنعت ساختمان سازى, مواد شوینده و پاک کننده در نظافت, رنگ مو در مصارف آرایشى و مواد شیمیایى موجود در پیل, در مشاغلى چون باترىسازى, از موارد خطرزا هستند. بهترین راه براى جبران آسیب دیدگى چشم ناشى از مواد شیمیایى, شستشو با آب و مراجعه به پزشک مى باشد.
از آنجایى که عیوب انکسارى چشم مثل نزدیک بینى و دوربینى در مواردى منجر به تنبلى چشم کودکان مى شود, لذا کودکان را باید در بدو تولد و دو و چهار سالگى به نزد چشم پزشک ببرند.

تإثیر بدرفتارى با کودکان در رشد و نمو مغزى
یک تحقیق نشان مى دهد, بدرفتارى و آزار کودکان نه تنها بر نحوه نگرش آنها به زندگى, بلکه بر چگونگى رشد و نمو مغزى آنها اثر مى گذارد و مى تواند باعث بروز مشکلات روان شناختى در دوران بزرگسالى شود. علم نشان مى دهد که این بدرفتاریها باعث ایجاد تغییراتى در ساختار و عملکرد مغز کودکان مى شود. این تغییرات دایمى است و قابل برگشت به حالت اولیه نمى باشد.
غم, خجالت, خشم, خنده انفجارى بدون احساس خوشحالى, سکوت و گاهى ترس, عواطفى هستند که معمولا با حمله هاى صرع همراهند. تحقیقات نیز نشان داده است کسانى که در کودکى مورد آزار قرار گرفته اند بیشتر دچار حملات صرع مى شوند.
علاوه بر این رشد ناکافى سمت چپ مغز در بزرگسالانى است که در کودکى مورد بدرفتارى واقع شده اند. این امر به بروزافسردگى و مشکلاتى در حافظه منجر مى شود. کودکانى که مورد آزار واقع مى شوند عملکرد سمت چپ و راست مغزشان را به خوبى سایر کودکان هماهنگ نمى کنند. محققان بر این باور هستند این امر در اثر کاهش حجم پل میان دو نیمکره مغز بروز مى کند. آسیبهاى ناشى از بدرفتارى تإثیرات بسیار زیادى ایجاد مى کند که تغییر در هورمونها و منتقل کننده هاى عصبى از جمله آنها مى باشند.

انسولین استشمامى
پژوهشگران مى گویند, احتمالا به زودى زندگى براى مبتلایان به دیابت آسان تر خواهد شد. زیرا استنشاق نوعى هورمون جاى چند نوبت تزریق روزانه انسولین را خواهد گرفت. بسیارى از بیماران دیابتى هر روز براى کنترل میزان قند خونشان باید سه مرتبه یا بیشتر انسولین تزریق کنند, اما انسولینى که از یک افشانه کوچک استنشاق مى شود, مى تواند به همان اندازه موثر باشد.
پژوهشگران نتیجه استفاده از افشانه انسولین را با تزریقهاى استاندارد مقایسه کردند و نتیجه عملکرد در هر دو گروه آزمایش شونده یکسان بود ولى بیماران استفاده کننده از افشانه, گفتند این کار به مراتب آسان تر از چند بار تزریق روزانه است.

ارتباط میان چاقى و مغز
گروهى از دانشمندان مى گویند, پرخورى افراد چاق, شبیه به نحوه برخورد معتادان به الکل و یا مواد مخدر با این گونه مواد است و همه این موارد با ((دوپامین)) یک ماده شیمیایى مغز که احساس رضایت و لذت را تولید مى کند, ارتباط دارد. میزان گیرنده هاى دوپامین در مغز افراد فربه, کمتر از مردم عادى است و به احتمال زیاد آنها بیشتر از دیگران مى خورند تا جریانهاى لذت در مغز را تحریک کنند.
این بافتها مى تواند روش معالجه چاقى را که مردم سراسر جهان بدان مبتلا هستند, به کل تغییر دهد.

مصرف سویاباعث کاهش کلسترول خون مى شود
انجمن قلب آمریکا اعلام کرد, مطالعات دانشمندان نشان داده است که مصرف سویا مى تواند باعث کاهش کلسترول و کاستن از خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى شود. بسیارى از مطالعات نشان داده است در آسیا که سویاى بیشتر و گوشت کمتر مصرف مى کنند, میزان ابتلا به بیماریهاى قلبى و عروقى, حدود نصف این میزان در اروپا و آمریکاست.
بررسیها همچنین نشان داده است که جایگزین کردن سویا به جاى پروتئین حیوانى, مى تواند باعث کاهش ((کلسترول بد)) شود. چربى خون را بکاهد و ماده اى که باعث مى شود چربى از گردش خون خارج شود افزایش یابد.
مصرف 20 گرم سویا در روز, در مدت کوتاهى حدود 9 هفته, سطح کلسترول را در خون پایین مىآورد.