سفره ماه طرز تهیه انواع غذاها

نویسنده


سفـره مـاه

منصوره تقدسى

 

 

ته چین بادنجان و قارچ

مواد لازم:
برنج, 3 پیمانه
قارچ خرد شده تفت داده, 150 گرم
بادنجان حلقه سرخ شده, 3 عدد
روغن مایع, 1 پیمانه
زعفران و نمک, به میزان لازم
پیاز سرخ شده, نیم پیمانه
ماست, 1 پیمانه

طرز تهیه:
برنج را 24 ساعت قبل با نمک خیس کنید. بعد برنج را آبکش نموده ـ براى این ته چین بهتر است که برنج را کمى زنده تر بردارید ـ سپس زرده هاى تخم مرغ را با مقدارى نمک و زعفران زده و ماست را اضافه کنید. ته قالب (قابلمه تفلون) را با کمى روغن, چرب کرده; دو, سه قاشق از مایع ته چین را زیر ظرف ریخته بعد یک سوم, از برنج را در مایع ته چین بریزید. این مایع نباید زیاد شل, یا زیاد سفت باشد.
برنج مخلوط با مایع ته چین را کف قابلمه ریخته و خوب پهن کنید. بادنجانها را مرتب روى سطح برنج بچینید. مقدارى برنج سفید روى مواد ریخته و قارچها را که خرد و ورقه شده روى سطح برنج سفید بچپنید. با پشت کفگیر خوب برنج را فشار دهید و یک تا دو قاشق زعفران را با دو قاشق روغن قاطى کرده و به حالت ضربدر روى برنج بریزید. بعد درب ظرف را گذاشته و دم کنید. حدود یک ساعت در روى حرارت مستقیم گاز با شعله کم بگذارید بپزد یا در فر 350 درجه به مدت یک ساعت بگذارید بپزد. در این صورت روى ظرف را فویل بکشید.

پولکى


مواد لازم:
سرکه, 10 قاشق سوپخورى
شکر, 1 پیمانه
آب, سه چهارم, پیمانه
کنجد یا نارگیل, 1 قاشق سوپخورى

طرز تهیه:
سرکه, شکر و آب را مخلوط نموده و این مواد را روى حرارت ملایم بگذارید. حدود 10 دقیقه روى حرارت مستقیم گاز بماند تا شکر قوام بیاید.
در مرحله آخر, نارگیل یا کنجد یا هر مغز دیگرى که دوست دارید به شربت افزوده, فویل را با روغن چرب کرده و مواد بالا را بسیار نازک روى آن پهن نمایید تا خنک شود.