اخبار


اخبار

 

 

 

84 درصد مردم کشور باسوادند
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: در حال حاضر 75 هزار مدرسه در سراسر کشور امر تعلیم و تربیت دانشآموزان را در مقطع ابتدایى, راهنمایى و دبیرستان بر عهده دارند و 97 درصد از افراد لازم التعلیم تحت پوشش آموزش و پرورش مى باشند.
وى همچنین افزود: با توجه به درآمد بالاى دولت و پایین بودن جمعیت در دوره پیش از انقلاب, رشد 84 درصدى مردم باسواد ایران, بى نظیر است. قبل از انقلاب آمار باسوادان کشور 35 درصد کل جمعیت ایران بود و ما این همه را ناشى از مشارکت دولت و ملت در امر تعلیم و تربیت مى دانیم.
وزیر آموزش و پرورش ضمن تإکید بر اینکه در ایران یک میلیون و 100 هزار معلم و 19 میلیون دانشآموز وجود دارد, گفت: در کشورهاى دیگر جمعیت دانشآموزى 18 درصد جمعیت کشور را تشکیل مى دهد, در حالى که در ایران دانشآموزان 30 درصد از جمعیت را به خود اختصاص داده اند.

بیش از هزار حدیث ساختگى علیه زنان وجود دارد
آیت الله جناتى, مدرس حوزه علمیه قم در جمع بانوان کرمانى گفت: عالمان حدیث بیش از هزار حدیث ساختگى را شناسایى کرده اند که بیشتر آنها علیه زنان است و گاه باعث عوامل محرومیت زنان از تصدى مقامات و حقوق اجتماعى شده است.
وى با عنوان این مطلب افزود با وجود نظام اسلامى در برخى از مجالس چنین احادیثى توسط ناآگاهان نقل و مضمون آن به عنوان حکم شرعى براى مردم عوام اعلام مى شود و مورد پذیرش این قشر هم قرار مى گیرد. این باور که زن پس از ازدواج به ملکیت, کنیزى و یا خدمتکارى مرد درمىآید و وظیفه اى جز خدمت کردن به او ندارد, در مبانى فقهى, اجتهادى هیچ جایگاهى ندارد.
آیت الله جناتى این اعتقاد را که زن نمى تواند با رعایت حقى که مبانى شرعى براى او قرار داده, وظایف اجتماعى را عهده دار شود, از انگیزه هاى مردسالارى عنوان کرد.

بسیارى از کارهاى حساس قابل واگذارى به زنان است
وزیر دفاع و پشتیبانى نیروهاى مسلح, بسیارى از کارهاى حساس در ابعاد الکترونیکى و مکانیکى را قابل واگذارى به زنان دانسته و حمایت خود را از این مسإله اعلام کرد. وى در جمع زنان متخصص در صنعت نظامى افزود: بازدیدهاى متعدد از صنایع دفاعى, این مسإله را به روشنى نشان داده است که پتانسیل زنان در این صنایع کمتر از مردان نبوده و در بسیارى از موارد, توان این دو گروه معادل یکدیگر مى باشد. انعکاس و برجسته سازى فعالیتهاى زنان در عرصه هاى مختلف, به ویژه عرصه صنعت که مى تواند از طرف دفاتر امور زنان صورت بگیرد, از طرفى موجب آشنایى بیشتر مسوولان با توانمندیهاى زنان و از سوى دیگر باعث تشویق دیگران مى شود.
در این مراسم که به منظور تقدیر از زنان موفق در عرصه نظامى برگزار شده بود, مشاور وزیر دفاع در امور زنان نیز گفت: زنان موفق در عرصه صنعت نظامى با عملکرد شایان توجه خود نشان دادند که نیروى انسانى زنان جامعه در تخصصى ترین عرصه هاى صنعت نیز کارآمد و قابل بهره بردارى است و آنان مى توانند به پیشرفتها و مهارتهایى در صنایع دفاعى دست پیدا کنند.

دانشنامه زن ایرانى تدوین یافت
اولین دانشنامه زن ایرانى توسط مرکز امور مشارکت زنان و با هدف اطلاع رسانى در مورد زن ایرانى و شناساندن سهم او در تحولات سیاسى, اجتماعى, اقتصادى و فرهنگى ایران در دوره هاى مختلف تاریخى منتشر شد.
این دانشنامه ملى, مذهبى که به بررسى نقش و جایگاه زن ایرانى در فرهنگ ایرانى, اسلامى مى پردازد و علاوه بر ارج نهادن به فرهنگ غنى اسلامى, بر آن است تا جایگاه زن ایرانى را در فرهنگ ایرانى نیز تدوین نماید.
مجموعه مذکور براى پژوهشگرانى که به موضوع زن ایرانى مى پردازند, اطلاعات پایه اى فراهم مىآورد تا بتوانند با استفاده از آن بستر و محدوده موضوع پژوهش خود را تشخیص دهند.
لازم به ذکر است طرح تدوین ((دانشنامه زن ایرانى)) توسط دکتر فروغ احرارى معاون آموزش و پرورش مرکز مشارکت زنان پیشنهاد شده بود.

دختران تهرانى در 15 سالگى سیگار مى کشند
به گزارش خبرگزارى تحقیقات نشان داده است در میان دانشآموزان پسر تهرانى 30/2 درصد سیگار کشیدن را تجربه کرده اند و 3/8 درصد هم حداقل روزى یک سیگار مى کشند.
همچنین در میان دختران 11/7 درصد سیگار کشیدن را تجربه کرده اند و 1/06 درصد نیز روزى یک و یا بیشتر از یک سیگار مى کشند. این تحقیقات که فقط روى مدارس راهنمایى صورت گرفته است نشان مى دهد که 2/4 درصد از دانشآموزان پسر و دختر مقطع راهنمایى تهران سیگارى محسوب مى شوند و متوسط شروع به کشیدن اولین سیگار در پسران 13/3 و در دختران 15 سالگى است.
نتایج تحقیقات حاکى از آن است که دانشآموزان سیگارى به مضرات آن آگاهى دارند و این موضوع نشان مى دهد که داشتن آگاهى به تنهایى قادر به انجام رفتارهاى بهداشتى نمى شود و اصلاح نگرش, باور و اعتقادات افراد, امر لازمى است تا رفتار بهداشتى مطلوب و سبک زندگى سالم تحقق یابد.

همایش بررسى حقوق زنان برگزار شد
روسا و معاونان 9 دانشگاه برتر دنیا و 25 پروفسور زن از طرف دانشگاههاى بانوان, براى بررسى تساوى حقوق زنان و راهکارهاى آن در دانشگاههاى بانوان, طى همایشى اظهار داشتند که موسسات آموزش عالى تعهدى به خود و ملت دارند که عبارت از توسعه و تجهیز مغزها و نیروهاى خلاق و مستعد است.
در این گردهمایى, روساى دانشگاهها معتقد بودند که هنوز موانعى بر سر راه دانشگاههاى مختص بانوان وجود دارد لذا براى بررسى و تغییرات مهم قابل اجرا در رویه هاى داخل, هر دانشگاه پیشنهاد دادند که تجزیه و تحلیل حقوق پرداختى و نسبت سایر منابع فراهم شده دانشگاهى براى دانشگاههاى بانوان صورت گیرد و سال آینده همایشى دیگر براى بررسى عملى شده اهداف و دیگر نظرات برپا شود.

کنگره زنان مسلمان در اسپانیا
دومین کنگره زنان مسلمان اسپانیا با شعار ((به خاطر جوانهاى ما و براى آینده روشن)) در این کشور برگزار شد. در این کنگره موضوعاتى چون, زن مسلمان در مقابل قرن 21, خانواده مسلمان و تربیت کودکان و جوانان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
خبرگزارى دولتى اسپانیا هدف از این گردهمایى را کسب استقلال و آزادیهاى زنان مسلمان و احقاق حقوقى که در طول تاریخ بر اثر جهل و بى فرهنگى از ایشان سلب شده, ذکر کرده و به نقل از شرکت کنندگان در کنگره اعلام کرد: زنان مسلمان هرچه از سطح فکر بالاترى برخوردار باشند از یک سو امکان فریب و تحت سلطه در آوردن آنها مشکل تر خواهد بود و از سوى دیگر خواهند توانست معلومات بیشترى را به فرزندان خود به عنوان پایه گذاران نسل بعد منتقل کنند.
همچنین هدف دیگر این گردهمایى, تلاش جهت شناسایى حقوق به رسمیت شناخته شده زنان در اسلام بود تا به این ترتیب بتوانند در اجتماع, از آن حقوق استفاده کرده و در اتخاذ تصمیمات سیاسى, اقتصادى, اجتماعى و فرهنگى سهیم باشند. این گروه از زنان همچنین انطباق پذیرى جوانان مسلمان در جوامع غربى را با حفظ هویت اسلامى ضرورى خواندند. به عقیده آنان دنیاى غرب با صحبت کردن از آزادى از یک سو و ارائه تصویر اشتباه از دین اسلام از سوى دیگر, باعث بروز نتایج خطرناکى در تفکرات جوانان مسلمان مى شوند و آنها را به سوى افراط و یا فاصله گرفتن از دین اسلام هدایت مى کنند.
در این کنگره همچنین به فقدان مکانهاى آموزشى علوم اسلامى براى جوانان اسپانیایى اشاره شد و انطباق پذیرى جوانان مسلمان در جوامع با هویت اسلامى مورد تإکید قرار گرفت.

بیوگى, مرسوم زنان سالمند و نه مردان
میزان بالاى مرگ و میر در میان مردان باعث مى شود زنان بسیارى دوران سالمندى خود را در تنهایى زندگى کنند, به ویژه آنکه اکثر زنان بیوه دیگر تن به ازدواج نمى دهند. در حالى که این امر در مردان سالمند مصداق ندارد و آنان اغلب در صورت بیوه شدن بار دیگر ازدواج مى کنند.
در گزارش منتشر شده از سازمان ملل, آمده است: بیوگى براى زنان داراى 60 سال سن یا بیشتر در آفریقاى شمالى و آسیاى مرکزى 59 درصد است و در آمریکاى لاتین این میزان به 36 درصد مى رسد.
اما بیوگى در میان مردان میانسال امرى نامعمول است. درصد مردان بیوه داراى 60 سال سن فقط یک تا پنج درصد تخمین زده شده است. یکى از دلایل پایین بودن بیوگى در مردان, گرایش آنان به ازدواج با زنان جوانتر از خودشان است و لذا در صورت بیوه شدن نیز به ازدواج مجدد روى مىآورند.

گزارش سازمان ملل از خرید و فروش زنان
گزارش جدید خدمات عمومى سازمان ملل آشکار کرد که قاچاقچیان انسان, همچنان با وعده یافتن مشاغل جذاب در کشورهاى پیشرفته, زنان را فریب مى دهند. این قاچاقچیان که اغلب به گروههاى جنایتکار سازمان یافته وابسته اند, طعمه هاى خود را از بین کسانى انتخاب مى کنند که سوداى جستجوى زندگى بهتر را در سر دارند. زنان و دختران از روستاهاى کوهستانهاى هیمالایا تا شهرهاى شرق اروپا, فریفته چشم انداز شغل بهتر در خارج از کشورشان مى شوند و در نهایت خدمتکار خانه, پیشخدمت رستوران و یا کارگر کارخانه مى شوند.
به گزارش دفتر کنترل مواد مخدر و جلوگیرى از جرایم سازمان ملل کارشناسان, قاچاق زنان به دست قاچاقچیان انسانى را ((بردگى عصر مدرن)) توصیف کرده اند. هر ساله بیش از هفتصد هزار زن و کودک براى سوء استفاده و کار اجبارى توسط این قاچاقچیان خرید و فروش مى شوند.

بدرفتارى علیه زندانیان زن در کانادا
فعالان حقوق بشر و منتقدان سیستم زندانها در کانادا از بدرفتارى و تبعیض علیه زندانیان زن این کشور خبر دادند. تعدادى از سازمانهاى حقوق زنان و حقوق بشر در نظر دارند شکایتى علیه بدرفتارى با زنان زندانى در کانادا را به کمیسیون حقوق بشر کانادا تسلیم کنند. زنان منتقد, سیستم زندانهاى کانادا را متهم کردند که با اعمال تعصب در زمینه جنسیت, نژاد و عدم توانایى زنان زندانى, آنان را مورد تبعیض قرار داده اند. این گروهها در این شکایت مدعى آن هستند که زنان زندانى در مراکز با ضریب ایمنى بالا در مقایسه با مردان زندانى از خدمات اندکى برخوردار هستند.
علاوه بر آن زنان زندانى که دچار مشکلات روانى هستند از دسترسى به خدمات درمانى مورد نیاز محروم مى باشند. این شکایت تنها چند هفته پس از گزارش منعکس مى شود که طى آن تعدادى از زندانبانان زن از سوء رفتار مإموران ارشد نسبت به خود پرده برداشته اند.