تازه های پژوهش

تغدیه زنان یک اولویت بهداشتى است
محققان مى گویند, اطلاعات ضد و نقیض از جامعه علمى, پزشکى و تغذیه در مورد فرآورده هاى مفید و مضر, باعث سردرگمى زنان در مسایل تغذیه و رژیم غذایى شده است. یکى از گمراه کننده ترین حوزه ها در مورد اهمیت کلسیم در پیشگیرى از پوکى استخوان است. در حالى که آگاهى مردم در مورد ارتباط کلسیم در رژیم غذایى بالا است استخوانها و نیز شیوع بالاى پوکى استخوان زیاد است, اما پیشرفت قابل توجهى در مصرف کلسیم به دست نیامده است. زنان نمى دانند که بدن آنها واقعا به چه مقدار کلسیم نیاز دارد. براى سنین 19 تا 50 سالگى نیاز به کلسیم هزار میلى گرم در روز و یا معادل سه لیوان شیر و یا فرآورده هاى جایگزین آن است. ولى بعد از 50 سالگى چون کارآیى بدن در جذب کلسیم کمتر مى شود, میزان مصرف این ماده بیشتر مى شود.
در حالى که مکملهاى کلسیم مى توانند مقادیر قابل قبول کلسیم را به بدن برسانند, شیر به خاطر داشتن مواد اضافى تر بهتر مى باشد.
علاوه بر مصرف کلسیم, ورزش نیز در پیشگیرى از پوکى استخوان مهم است چون به افزایش استحکام استخوانها کمک مى کند. در واقع زنانى که ورزش مى کنند, بسیار کم هستند و لذا تغذیه باید اولویت بهداشتى زنان محسوب شود.

تغذیه با شیر مادر, مانع افزایش فشار خون مى شود
تغذیه با شیر مادر علاوه بر ارزان تر, راحت تر و سالم تر بودن براى مادر و فرزند از ابتلا نوزاد نارس به ازدیاد فشار خون در دوران بعدى عمر, جلوگیرى مى کند.
تحقیقات نشان داده است که تغذیه با شیر مادر در مقایسه با شیرخشک, خطر ابتلا به عارضه ازدیاد فشارخون را کاهش مى دهد. بالا بودن فشارخون یک عامل مهم در ابتلا به بیماریهاى قلبى و عروقى است.
محققان بین کسانى که از شیرخشک استاندارد یا شیرخشک مخصوص سرشار از پروتئین, مواد معدنى و ویتامین, تغذیه شده بودند هیچ تفاوتى از نظر فشارخون نیافتند و هر دو گروه در مقایسه با کودکان تغذیه شده از شیرمادر, بیشتر دچار فشارخون مى شوند.
فشارخون تنها یکى از عوامل موثر بر بیماریهاى قلبى عروقى است و در مورد تإثیرات دراز مدت شیرخشک بر دیگر عوامل شناخته شده خطر, مثل چربیهاى خون و چاقى بدن, اطلاعات بیشترى مورد نیاز است.

علت غش زنان مشخص شد
پژوهشگران علت بروز حملات مکرر غش و سنکوب را در زنان جوان کشف کردند. این افراد معمولا پس از ایستادن دچار سرگیجه و تپش قلب مى شوند و ناگهان به طور موقتى هوشیارى خود را از دست مى دهند. این وضعیت بیشتر در زنان 20 تا 45 ساله اتفاق مى افتد.
دانشمندان نوعى جهش ژنى را به عنوان عامل زمینه ساز بروز حملات غش و سنکوب معرفى کردند. این جهش ژنى سبب مى شود که عروق خون رسان به اعصاب ساق پا دچار آسیب شود و در نتیجه این افراد دچار اختلال در انقباض شریانهاى ساق پا در زمان ایستادن مى شوند. در صورتى که شریانهاى ساق پا هنگام ایستادن منقبض نشود, خون در ساق پا تجمع مى یابد و خون کافى به قلب باز نمى گردد. این مشکل در حالاتى نظیر زایمان و پس از عمل جراحى که حجم خون کاهش یافته است تشدید مى شود.

کلید کنترل سیستم ایمنى بدن یافته شد
به گفته دانشمندان, یکى از پروتئینهاى موجود در خون که بیش از ده سال قبل شناخته شده است, مى تواند در بیماریهاى مانند دیابت و سرطان به عنوان علامت ایست عمل کند. رازهایى در زمینه تنظیم هورمونها در این پروتئین نهفته است که ضمن کنترل تولید گلبولهاى خون, علایمى مى فرستد که این علایم مى توانند موجب شروع بیماریهاى مختلفى شوند.
اکثر سرطانها, مانند سرطان سینه, پروستات و خون با هورمون هدایت مى شوند. بنابر این باید به سلول غده, یک علامت ایست داده شود. این علامت به سلولها مى فهماند که تکثیر و رشد را متوقف کنند.
آنان در توضیح این مورد گفتند: هر چند زمانى که بدن مورد حمله بیماریها قرار مى گیرد, باید دستور حمله به آنها صادر کند, اما بعد از شکست دشمن حتما باید بتوان به سربازان دستور بازگشت داد, چرا که در غیر این صورت سیستم دفاعى بدن به سراغ سلولهاى سالم مى رود و در نتیجه, بیماریهایى مانند قند, ام. اس, بیمارى قلبى و سرطان زمینه بروز پیدا مى کنند. این یافته که از طریق آزمایشهاى متعدد جواب داده است, راه را براى علاج بیماریهاى ناشى از فعالیت بیش از حد سیستم دفاعى بدن باز مى کند و از پس زدن اعضاى پیوندى توسط بدن گیرندگان نیز جلوگیرى مى کند.

درد ناحیه پشت در اثر کار واقعیت دارد
شکایت کارگران از درد ناحیه پشت, کتف و بازوها خیالى نیست بلکه مى تواند در اثر انجام کارهایى مثل بلندکردن یا کشیدن اجسام سنگین بر روى زمین ایجاد شود. درد در ناحیه پایین و بالاى پشت بدن, تاندونها, درد نامشخص در ناحیه مچ دست و سندرم تونل مچ دست نیز از این دست مى باشند.
در بین مردان, کارگران ساختمان سازى, نجاران و رانندگان تراکتور یا کامیونهاى صنعتى, در معرض بالاترین میزان خطر ابتلا به اختلالات اسکلتى عضلانى قرار دارند.
براى زنان نیز پرخطرترین مشاغل شامل, پرستارى یا کمک پرستارى, نظافت محیطهاى اداراى و سرایدارى مى باشد.
اما اختلالات اسکلتى عضلانى در بسیارى از صنایع شامل کشاورزى, تولید, استخراج معدن, تجارت, خدمات و حمل و نقل یک مشکل محسوب مى شود. عوامل ایجاد کننده این اختلالات تنها کار سخت بدنى نیست سرعت زیاد کار, کار یکنواخت, عدم رضایت شغلى, عدم قدرت تصمیم گیرى, میزان بالاى استرس شغلى هم با اختلالات ناحیه پشت مرتبط شناخته شده اند. چنین عوامل روانى نه تنها نحوه نگرش کارگران به خودشان در ارتباط با محیط کار را تحت تإثیر قرار مى دهد, بلکه بر جنبه هاى جسمى, سازمانى و اجتماعى شغل آنها نیز تإثیر مى گذارد.
این اختلالات سالیانه میلیونها کارگر را مبتلا مى کند و هزینه بسیارى را در کشورها تحمیل مى نماید و بهره ورى را کاهش مى دهد.

ژن تنظیم خواب کشف شد
دانشمندان براى اولین بار موفق شدند ژنى که دور تسلسل خواب را تنظیم مى کند, کشف کنند. با کشف این ژن مى توان مشکل بى خوابى و یا عارضه برهم خوردن برنامه خواب, که در نتیجه پروازهاى طولانى به انسان دست مى دهد, را برطرف کرد.
تحقیقات بیشتر در مورد این ژن و پروتئین مى تواند به تولید داروى مناسب براى کنترل عارضه برهم خوردن خواب و یا سایر ناهنجاریهاى خوابى رهنمون شود.
این دارو همچنین مى تواند به افرادى که در مشاغل خود با شیفت شبانه سر و کار دارند, کمک شایانى کند.

بند ناف, درما ن سکته مغزى
گروهى از محققان مدعى شده اند که خون موجود در بندناف, یکى از بهترین منابع تولید ساقه سلولهاى مناسب براى درمان افرادى است که به سکته مغزى دچار شده اند. آنان از ساقه سلولهایى که از بند ناف گرفته بودند به منظور تولید اشکال ابتدایى سلولهاى سلسله اعصاب استفاده کردند. زمانى که این سلولهاى ابتدایى به داخل خون موشهاى دچار سکته مغزى شده, تزریق شد نتایج حاصله بسیار چشمگیر بود. در ظرف دو هفته موشهاى سکته کرده سلامت خود را به صورت کامل باز یافتند و رفتار عادى خود را از سر گرفتند.

صف بستن, نشان آدمیت
دو دانشمند بر پایه انجام آخرین پژوهشهاى علمى خود بر روى رفتار حیوانات و انسان اعلام کردند, رعایت صف یکى از نشانه هاى برترى انسان بر حیوانات است.
به گفته دانشمندان همکارى میان افراد غریبه در رسیدن به یک هدف مشترک از امتیازات منحصر به فرد انسان بر حیوان است. یکى از مواردى که این همکارى نزد انسانها به اوج مى رسد, صف بستن است; زیرا افراد حاضرند براى نوبت خود صبر کرده و در رسیدن به آنچه در جلو صف نصیب افراد مى شود به همکارى با یکدیگر بپردازند.
در حیوانات چنین حس همکارى میان اعضاى یک خانواده وجود دارد, ولى نه با غریبه ها, حال آنکه انسانهایى که حاضرند تا رسیدن به نوبت خود صف ببندند, ممکن است قبلا هیچ وقت همدیگر را ندیده باشند و بعدا نیز با هم برخورد نکنند.

زمان مناسب براى ورزش کردن
متخصصان امور ورزشى معتقدند, بهترین زمان براى انجام ورزشهاى ویژه تقویت عضلات, صبح است; زیرا در پایان روز عضلات گردن و کمر در اثر راست نگه داشتن سر و بدن خسته شده اند. بلند کردن وزنه سنگین در اواخر روز مى تواند منجر به آسیب بدنى شود.
ورزش دو, باید بعد از ظهرها انجام شود.
بهترین زمان براى انجام ورزشهاى ((ایروبیک)) بین ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر است. در این زمان قلب و ریه ها از هر زمان دیگرى قویتر و سرعت سوخت و ساز بدن در بالاترین حد قرار دارد.
این ورزشها باید قبل از صرف شام انجام شوند زیرا بعد از غذا قلب به سختى فعالیت مى کند تا خون را به اندامهایى که در عمل گوارش دخالت دارند, برساند.

داروى ضدسرطان در کف دریاهاست
به گفته دانشمندان اسفنجها, مرجانها و خزه هاى کف دریاها, گنجینه عظیمى از داروهاى شفابخش بیماریهاى انسان از جمله سرطان هستند.
پاره اى از این جانداران دریایى داراى مواد سمى هستند که به کمک آنها خود را از گزند جانداران دیگر محفوظ مى دارند.
محققان کشف کرده اند که همین مواد سمى مى توانند با حمله به سلولهاى سرطانى, انسان را از این بیمارى نجات دهند. پزشکان گفته اند, استفاده دارویى که از این مواد سمى تهیه شده همراه با شیمى درمانى در پاره اى از بیماران, به محو کامل سلولهاى سرطانى منجر شده است.

عارضه زنگ زدن گوشها مى تواند مربوط به چشمها باشد
محققان مى گویند وضعیت آزاردهنده زنگ زدن و یا وزوز کردن گوشها مى تواند با چشمها مرتبط باشد; یک بخش از مغز که با بینایى مرتبط است در بروز عارضه وزوز گوش نقش دارد.
وزوز گوش, زنگ زدن مداوم یا همهمه در گوشها مى تواند, سبب افسردگى, نگرانى و عصبانیت, اختلالات خواب و سایر مشکلات شود.
به طور طبیعى بخشهاى شنوایى و بینایى مغز با یکدیگر ارتباط برقرار مى کنند تا تعیین نمایند کدام سیستم تقدم و اولویت داشته باشد. نگاه کردن به اطراف مى تواند فعالیت شنوایى مغز را سرکوب کند ولى در افرادى که مبتلا به عارضه وزوز گوش هستند این امر اتفاق نمى افتد. گاهى اوقات این عارضه پس از انجام عمل جراحى براى برداشتن تومورهاى عصب شنوایى بروز مى کند.

باکتریها مى توانند درون ابرها رشد کنند
گروهى از محققان موفق به کشف اولین شواهدى شده اند که نشان مى دهد باکتریها نه تنها مى توانند درون ابرها وجود داشته باشند بلکه در قطرات آب درون ابرها قادر به رشد و نمو و تکثیر هستند. البته امکان بیمارىزا بودن این باکتریها وجود دارد اما واقعیت این است که باکتریهاى خاک و آب توسط باد یا پودر شدن آب دریا نیز مى تواند وارد جو زمین شود.
محققان مدتها تصور مى کردند که جریانهاى هوا مى توانند باکتریهایى را با خود حمل کنند ولى هرگز مطئمن نبودند که آیا این باکتریها مى توانند تکثیر کنند و فعالیت داشته باشند یا خیر.
برخى از این باکتریها ویژگیهاى لازم را براى زنده ماندن در سرما پیدا کرده اند و برخى نیز در برف تکثیر پیدا مى کنند. این محققان بعد از تجزیه و تحلیل برفها در یخچالهاى طبیعى کوهستان آلپ به جستجو به دنبال باکتریها در چنین محیط نامساعدى علاقه مند شدند.

روابط اجتماعى مطلوب در کاهش اثرات دیابت موثر است
روابط مطلوب اجتماعى, آرامش و کاهش اضطراب تإثیر به سزایى در کاهش اثرات دیابت دارد. رییس انجمن دیابت ایران در این باره گفت: استرس, تإثیر مطلوب انسولین را در بدن کاهش مى دهد, در حالى که روابط با دوستان و آشنایان و دورى از تنشهاى عصبى در تإثیر بهتر انسولین مفید است. فعالیت جسمانى روزانه بیش از 20 دقیقه نیز در پیشگیرى از دیابت بسیار مهم است.
در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و این در حالى است که 50 درصد اشخاص دیابتى از بیمارى خود آگاه نیستند تشخیص دیابت در کودکان بسیار ساده است زیرا شایع ترین علایم آن یعنى پرنوشى و پرادرارى تقریبا در 78 درصد مبتلایان ظاهر مى شود. دیابت با علایمى نظیر تغییر ناگهانى وزن, دیر خوب شدن زخمها و تارى دید همراه است.
افرادى که خطر ابتلا به دیابت در آنها بالاست, مى توانند با علایمى نظیر بالا بودن وزن, وجود دیابت در یکى از وابستگان درجه یک, فشارخون, چربى بالا, سقطهاى مکرر یا تولد فرزند بالاى 4 کیلوگرم شناخته شوند و مورد آزمایش قرار گیرند.
افراد دیابتى در رژیم خاص غذایى خود باید از مواد قندى سریع الجذب نظیر قند, شکر, نوشابه, بستنى و مواد غذایى داراى قند و شکر استفاده نکنند و غذا را در حد امکان در 6 تا 7 وعده مصرف کنند. تغذیه صحیح یعنى مصرف میوه و سبزیجات و کاهش میزان نمک و مواد قندى در پیشگیرى از بروز دیابت غیر وراثتى موثر است.
کنترل قند خون در حد مطلوب به ویژه در کودکان و نوجوانان نیز بسیار مهم است, زیرا کنترل نامطلوب قند خون در رشد و تکامل این گروه سنى اختلال به وجود مىآورد و عوارض دیررس دیابت را افزایش مى دهد.