اخبار


اخبار

 

 

 

مقام معظم رهبرى:
ایجاد اشتغال باید مسإله اول کشور باشد
حضرت آیت الله خامنه اى در دیدار با کارگران و کشاورزان استان گیلان با اشاره به ایجاد اشتغال به عنوان شعار محورى سال جارى تصریح کردند: مسإله ایجاد اشتغال و فعالیت مولد باید مسإله اول کشور و محور تمام سیاستهاى اجرایى باشد.
ایشان با اشاره به اهمیت اشتغال و فعالیتهاى تولیدى در اسلام خاطرنشان کردند: بر همین اساس نظام اسلامى, در کنار معنویات و مسإیل فرهنگى و اعتقادات دینى مردم و براى آبادى دنیاى مردم از رهگذر اشتغال و تولید اهمیت ویژه اى قایل است. مسإله ایجاد اشتغال نباید در حد شعار باقى بماند بلکه این مسإله خط اصلى حرکت مسوولان کشور و دستگاههاى اجرایى را مشخص مى کند و مسوولان اجرایى باید هرماه گزارش دهند که به چه تعدادى, فرصت شغلى ایجاد کرده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى علت اساسى دشمنى استکبار جهانى با ملت ایران را ایمان و اعتقادات دینى ملت و تإکید مردم بر استقلال سیاسى, اقتصادى و فرهنگى کشور دانستند و خاطرنشان کردند: دشمنان نظام اسلامى, خواستار کشورى وابسته و متکى به مصنوعات خارجى هستند اما ملت ایران بیدار است و بر راه خود که همان راه ایمان و اسلام است پاى مى فشارد. فرهنگ گرایش به مصنوعات خارجى یکى از مضرترین و خطرناکترین گرایشها در یک ملت است.
ایشان با اشاره به وجود زمینه و میدان براى ابتکار و نوآورى در نظام اسلامى و ساخت پیچیده ترین ابزارها در برخى بخشها به دست جوانان مبتکر و خلاق ایرانى تصریح کردند: ملت ایران با سابقه تاریخى و درخشان و اراده و ویژگیهاى ممتازش مى تواند در مسایل جهانى و خدمت به انسانها تعیین کننده و تإثیرگذار باشد. برخلاف کسانى که سعى دارند افقها را تیره نشان دهند, افق آینده نظام اسلامى روشن و نقش ملت ایران براى روشن تر کردن افقها بسیار موثر است.

اتحادیه زنان دانشگاهى جهان اسلام تشکیل مى شود
با گشایش دومین کنفرانس عمومى فدراسیون دانشگاههاى جهان اسالم در کوالالامپور دانشگاه الزهرا به عنوان عضو رسمى این فدراسیون پذیرفته شد. همچنین دکتر زهرا رهنورد رییس دانشگاه الزهرا, پیشنهاد تشکیل اتحادیه زنان دانشگاهى در جهان اسلام را ارائه کرد که در این کنفرانس مورد تصویب مقدماتى قرار گرفت.
دکتر رهنورد که تنها زن شرکت کننده به عنوان رییس دانشگاه در این اجلاس بود, هدف اصلى چنین اتحادیه اى براى زنان دانشگاهى را, ایجاد ارتباط بین ارزشهاى اسلامى و تخصصهاى بالا, توسعه همکاریهاى علمى و تحقیقاتى و پژوهشى در میان زنان اعلام کرد و افزود: این اتحادیه فرصت ارجمندى است براى زنان دانشگاهى تا با درخششى فوق العاده شخصیت فکور و متعالى خود را در سطح جهانى معرفى نمایند.
در این کنفرانس مسوولان بلند پایه 150 دانشگاه از 40 کشور جهان با هدف ارتقاى سطح پژوهش در همه زمینه ها, تبادل یافته هاى پژوهشى, ارتقاى علاقه به پژوهشهاى کاربردى میان دانشجویان براى حل مشکلات امت اسلام و ارتباط دادن موضوعهاى پژوهشى با توسعه فراگیر, شرکت کرده بودند.
ارتقإ و توسعه آموزش عالى براى برآورده کردن نیازهاى کشورهاى اسلامى مانند نیازهاى آنها در زمینه منابع انسانى, تسهیل تبادل اطلاعات و مطالعات میان دانشگاهها, تبادل برنامه هاى مطالعاتى و تکوین و تنظیم مقررات آموزشى از جمله دیگر اهداف این کنفرانس هستند.
دانشگاه الزهرا, تنها دانشگاه دولتى زنان ایران است که با پنج هزار دانشجو دختر در هفت دانشکده و یک پژوهشگده سعى دارد تا فرصتى به زنان دهد تا کمبودهاى تاریخ گذشته خود را جبران نمایند.

الهه کولایى:
تحصیل دختران ساختار اجتماعى را دگرگون مى کند.
الهه کولایى نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى اعلام کرد: روند افزایش میزان قبولى دانشجویان دختر در دانشگاهها نگران کننده است و موجب برهم خوردن تعادل در جامعه مى شود. طى چهار سال اخیر, روند قبولى دختران در دانشگاههاى کشور سیر صعودى داشته و اینک بیش از 60 درصد قبول شدگان دانشگاهها را دختران تشکیل مى دهند.
وى در ادامه گفت: افزایش تعداد دانش آموختگان دختر نسبت به پسران, در آینده نزدیک نوعى دگرگونى در ساختار اجتماعى و جنسى نیروى کار جامعه ایجاد خواهد کرد. اگر جامعه نتواند این نیروها را جذب کند موجب اتلاف منابع عظیمى از سرمایه هاى کشور مى شود. اگر روند کنونى پذیرش دانشجو ادامه یابد, در آینده زنان داراى مدارک تحصیلى بالا, مجبور به ازدواج با مردانى فاقد تحصیلات دانشگاهى خواهند شد که این خود مشکلات اجتماعى فراوانى را به دنبال دارد.

خواندن نماز باعث امید به زندگى مى شود
به گزارش دبیرخانه همایش بین المللى ((نقش دین در بهداشت روان)) با انجام تحقیقاتى مشخص شد که ارتباطى معکوس و معنادار بین دو متغیر نماز و اضطراب وجود دارد. براساس این پژوهش اقامه نماز و تداوم آن باعث کاهش اضطراب و افت بحران روحى در انسان مى شود و انگیزه و امید به زندگى را افزایش مى دهد.
بنابر یافته هاى این پژوهش, با توجه به تإثیرگذارى اهمیت کانون خانواده, جامعه و رسانه هاى گروهى, ایجاب مى کند که برنامه هاى جامعى براى اشاعه اقامه نماز در گروههاى جمعیتى, طرح و به اجرا درآید.
همچنین در این همایش به منظور انسجام پژوهشهاى دینى و بهداشتى در زمینه بهداشت روان مقالاتى توسط پزشکان و متخصصان ارائه شد. یکى از کارشناسان آمریکایى با ارائه مقاله اى گفت: اولین بار در آلمان و آمریکا بود که روانشناسان به تإثیر مثبت دین در روان درمانى پى بردند و فهمیدند که اکثر ادیان به ویژه اسلام, تعریفى که از سلامتى مى دهد دقیقا تعریفى است که در علم بهداشت و روان آمده است. تنها قسمت مهم در اندیشه انسان که باعث سلامت روان و یا بازگشت آن است, بخش روحانى و معنوى مغز است و در بررسیهاى روانکاوى اکثر محققان به این نکته رسیده اند که در بخش حساس مغز, مذهب است که ریشه هاى عمیقى در فکر و اندیشه انسان دارد.
یک پزشک هلندى نیز که در زمینه رواشناسى جوانان و روانشناسى نماز تحقیق مى کند گفت: تحقیقات مانشان داده است که دین اسلام باز است و چارچوبهاى دست و پاگیر ندارد.
وى در باره فواید نماز گفت: نماز مکانیزم کنار آمدن افراد را با مسایل زندگى تقویت مى کند. در واقع با دعاى بعد از نماز فرد مشکلاتش را به خدا مى گوید, نه براى آنکه خدا براى او کارى بکند که خودش مى پسندد بلکه خدا کارى انجام دهد که خود صلاح مى داند. در این صورت فرد از اینکه خودش را به خدا سپرده و همیشه از خطر مصون است آرامش پیدا مى کند.

دستمزد زنان ایرانى کمتر از مردان است
مشاور رییس جمهورى و رییس مرکز مشارکت زنان در همایش سه جانبه ((مقاوله نامه هاى بنیادى بین المللى کار)) گفت: در حال حاضر ضمانت اجرایى براى اجراى کامل حقوق کار زنان وجود ندارد به همین دلیل, زنان ایرانى از دستمزد پایین تر و فرصت اشتغال کمترى نسبت به مردان برخوردار هستند. فقط 12 درصد از زنان در بخش رسمى اقتصاد شاغل مى باشند که تمرکز آنان در مشاغل معلمى, پرستارى و کارمندى است.

خانم شجاعى در ادامه افزود: فقط 5/15 درصد زنان سرپرست خانوار کار مى کنند و از آنجا که اکثر این افراد تحصیلات بالایى ندارند, بیشتر به مشاغل غیررسمى همچون کارهاى منزل, دست فروشى و کارگرى در کوره هاى آجرپزى روى مىآورند که شرایط کار نامساعد و ساعات کار طولانى و نوع کار آن براى زنان شاق است.
وى همچنین سهم زنان در بخش کشاورزى را 40 درصد عنوان کرد و گفت نسبت به سالهاى گذشته میزان اشتغال زنان رشد یافته و بیکارى کمتر شده است. تعداد مدیران زن در دستگاههاى دولتى, بدون احتساب آموزش و پرورش و نهادهاى انقلابى در طول سه سال اخیر 300 درصد رشد داشته است.

همایش ((نقش زن در توسعه)) برگزار شد
خانم فاطمه هاشمى دبیر کل اتحادیه بین المللى سازمانهاى غیردولتى زنان جمهورى اسلامى ایران در همایش ((نقش زن در توسعه)) در کویت, بر جایگاه ارزنده و سازنده زنان در صحنه هاى مختلف سیاسى, اجتماعى, اقتصادى و فرهنگى کشور تإکید کرد. وى در این همایش افزود: اسلام از نظر حقیقت انسانى و طبیعت وجود, مانند برخوردارى از حقآزارى زندگى, به زن و مرد به صورت مساوى نگاه کرده است.
شرکت کنندگان در همایش نیز در پایان از دولتهاى کشورهاى عربى و اسلامى خواستار به رسمیت شناختن حقوق سیاسى زنان و آزادى آنان براى حضور در انتخابات, حمایت قانونى و اجتماعى از زنان, تدوین قوانین حمایتى براى برطرف کردن مشکلات خانوادگى و کارى زنان و گسترش حمایتهاى بهداشتى و اجتماعى از قربانیان خشونتهاى خانوادگى شدند.

تاکسى سرویس زنان راه اندازى مى شود
تاکسى سرویس زنان با 20 ساعت خدمات به بانوان شروع به کار خواهد کرد.
این آژانسهاى تاکسى سرویس از ساعت 4 صبح تا 24 شب در همه مناطق تهران مشغول به فعالیت خواهند شد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفى رانندگان تاکسى سرویسهاى زنان در این ارتباط گفت: انگیزه نخست, ایجاد شغل مناسب براى خانمهایى بود که در سطح شهر مشغول به رانندگى بودند و یا همسرانشان راننده بوده اند که پس از فوت یا از کارافتادگى همسر, تصمیم به ادامه شغل همسرشان گرفته اند.
وى در ادامه افزود: براى پیش بینهاى تامینى در مقابله با مشکلات و تهدیدهاى احتمالى, رانندگان زن کلاسهاى تعمیرات خودرو, کلاسهاى رزمى براى دفاع فیزیکى و کلاس روانشناسى براى رانندگى با اعصاب آرام را خواهند گذراند. همچنین بى سیمهایى براى رانندگان زن در نظر گرفته شده است که در صورت بروز هر نوع مشکل با مرکز آژانس تماس بگیرند. همچنین مراکز آژانس به زنگ هاى اخبار که به کلانترى محل و مغازه هاى اطراف متصل است, مجهز مى شوند تا هنگام خطر از آن استفاده کنند.
لازم به ذکر است نخستین شرکت حمل و نقل درون شهرى تلفنى بانوان در شهر مشهد راه اندازى شده است.

زنان هندى یک گام به جلو برداشتند
اکثر زنان در هند از همان آغاز تولد هدف سوءرفتار و تبعیض قرار دارند, اما بسیارى از آنان اکنون براى احقاق حقوق خودشان گامهایى را به جلو برمى دارند. گرچه با وجود بالا رفتن سطح باسوادى خشونت خانگى علیه زنان, سوءاستفاده هاى جنسى و قتلهاى مرتبط با نداشتن جهیزیه دختران, همچنان در خانواده هاى هندى رواج دارد.
دولت هند سال 2001 را به عنوان ((سال اختیارات زن)) نامیده است اما فعالان مى گویند معضل زنان به ویژه در طبقات پایین جامعه هنوز ادامه دارد و تبعیض علیه آنان حتى پیش از تولدشان آغاز شده است حتى زنان تحصیل کرده هندى جنین دختر خود را سقط مى کنند.
در حال حاضر 52 میلیون دختر در هند به مدرسه نمى روند و در نیروى کار روزمزدى مشغول به کار مى باشند. حدود 90 درصد زنان در اوتارپرادش که پر جمعیت ترین ایالت هند است براى بیرون رفتن از منزل نیاز به اجازه همسر دارند.
با این حال گروههاى مدافع زنان گفتند نهادهاى اجراى قانون از قبیل پلیس و قوه قضایه نسبت به جنایات علیه زنان حساسیت بیشترى نشان مى دهند و گامهایى به جلو برداشته مى شود.

زنان پاکستانى و آگهیهاى تجارتى
صدها زن عضو حزب جماعت اسلامى پاکستان با شرکت در یک راهپیمایى در خیابانهاى شهر کراچى خواستار ممنوعیت شرکت زنان در آگهیهاى تجارتى شدند.
رییس شاخه زنان جناح محلى حزب جماعت اسلامى در این باره گفت: ((به نمایش گذاشتن زنان در آگهیهاى الکترونیکى یا چاپى, عملى ناپسند است و باید ممنوع شود.
اعتراض بخشى از مبارزه سراسرى ما علیه سوءاستفاده و بهره بردارى تحت نام آزادیخواهى یا حقوق زن است.
شرکت کنندگان در این تظاهرات با شعار نوشته هایى با مضمون ((بى عفتى را در تلویزیون متوقف کنید)) و ((به زنان احترام گذارید)) به راهپیمایى خود ادامه دادند.

زنان ژاپنى با تغییر نام خانوادگى خود مخالفند
زنان ژاپنى که به فرمانبرترین بانوان جهان شهرت دارند و در جامعه مردسالارى این کشور هنوز شوهر خود را با واژه ((دناسان)) یعنى ارباب صدا مى کنند, به آرامى در مسیر برابرى حقوق اجتماعى خود با مردان گام برمى دارند.
به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, تغییر نام خانوادگى زنان ژاپنى پس از ازدواج در زمره موضوعهایى است که طى سالهاى اخیر در جامعه ژاپن چالش برانگیز شده است. طبق سنت که روال قانونى نیز پیدا کرده است, پس از ازدواج بى درنگ نام خانوادگى همسر بر زنان گذاشته مى شود و این موضوع سبب تغییر هویت آنان در محل کارشان مى شود. تغییر نام خانوادگى هنگام طلاق نیز تکرار مى شود زیرا زن پس از طلاق گرفتن بار دیگر نام خانوادگى پدرى را باز مى یابد.
موضوع عدم تغییر نام خانوادگى زنان پس از ازدواج, از یک دهه پیش در میان قانونگذاران نیز مطرح بود, اما هنوز از تصویب مجلس نگذشته است. مخالفان عدم تغییر نام خانوادگى زنان پس از ازدواج, معتقدند که مستقل شدن نام خانوادگى زن و شوهر از یکپارچگى بنیان خانواده مى کاهد و به فروپاشى آن کمک مى کند.

وضعیت اشتغال زنان در عربستان سعودى
افزایش تعداد فارغ التحصیلان زن دانشگاههاى عربستان سعودى و کمبود مراکز جذب این نیروها, بحثهاى زیادى در خصوص اجراى مطالعات جامع امکان اشتغال زنان در صنایعى که مربوط به آنان مى شود را باعث شده است.
در منابع دولتى عربستان آمده است که تنها مقدار ناچیزى از مجموع شرکتهاى عربستان سعودى در تملک زنان قرار دارد و مراحل ثبت بیش از هزار شرکت و موسسه نیز که به مالکیت زنان مى باشد, به انجام رسیده است. شرکتهاى مذکور نیز در زمینه هاى متفاوتى از قبیل کارهاى ساختمانى و صنعتى, تزیینات داخل ساختمان, فعالیتهاى آموزشى, تولید انواع البسه, اسباب بازى و لوازم لوکس کادویى فعالیت دارند.
همچنین براساس گزارشهاى بین المللى, درکشورهاى عربى سالانه ده میلیارد دلار از معاملات سودمند به وسیله زنان انجام مى پذیرد و موجب نفوذ اقتصادى آنان در بانکها, دستگاههاى سرمایه گذارى و بازار سهام مى شود. بر این اساس زنان در گرایشهاى اقتصادى آینده منطقه نقش خواهند داشت و تإسیس کمیته هاى مخصوص زنان تاجر در قاهره و دبى شاهدى براین مدعاست.

پایگاه اینترنتى مرکز اطلاعات و آمار زنان راه اندازى شد
شوراى فرهنگى ـ اجتماعى زنان براساس مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى و به منظور استفاده دستگاههاى اجرایى از فنآوریهاى نوین در دسترسى سریع و آسان به آخرین آمار و اطلاعات اقدام به تشکیل مرکز اطلاعات و آمار زنان نمود. این مرکز با هدف دستیابى متمرکز به مجموعه اطلاعات و آمار مربوط به زنان از طریق ایجاد نظام اطلاع رسانى در سطح ملى و بین المللى به منظور مطالعه و ارزیابى مستمر وضعیت فرهنگى اجتماعى زنان ایجاد گردیده است.
پایگاه مرکز اطلاعات و آمار زنان حاوى 9 پایگاه آمار با شاخصهاى موضوعى (جمعیت, آموزش, اشتغال, ورزشى, بهداشتى, اجتماعى, سیاسى و فرهنگى); تحقیقات با شاخصهاى موضوعى (دینى, اجتماعى, اقتصادى, بین المللى, بهداشتى, سیاسى, روانشناسى, ورزشى, فرهنگى, تاریخى, تعلیم و تربیت, مبانى نظرى و حقوقى); مقالات حاوى (مقالات علمى, نشریات تخصصى و مجلات); کتابشناسى و نشریات در زمینه مسایل خانواده و زنان; قوانین حاوى قوانین و مقررات مربوط به بانوان درنظام جمهورى اسلامى ایران شامل عنوان قانون, متن ماده هاى قانونى, مرجع تصویب و تاریخ آن; اخبار حاوى اخبار داخلى و خارجى مربوط به زنان شامل عنوان خبر, متن خبر, مرجع و تاریخ خبر; استفتائات حاوى استفتائات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبرى و سایر مراجع عظام در زمینه موضوعات پزشکى, هنرى, اجتماعى, خانوادگى و حقوق زنان مى باشد.
از دیگر سرویسهاى اطلاعاتى این پایگاه فصلنامه شوراى فرهنگى اجتماعى زنان و بخش نگارخانه است که عکسها و تصاویرى از فعالیتهاى زنان در نظام جمهورى اسلامى در عرصه هاى مختلف اجتماعى را به نمایش مى گذارد.
این پایگاه آماده دریافت نظرات تکمیلى و پیشنهادات صاحبنظران در کلیه شاخصهاى موجود مى باشد.
علاقه مندان با این نشانى مى توانند از پایگاه یاد شده استفاده کنندOrg :. WWW.IRANWOMEN

نهادینه کردن فرهنگ وظیفه زن است
خانم اشرف بروجردى, مشاور وزیر کشور طى گفتگویى اعلام کرد: نهادینه کردن فرهنگ در جامعه از وظایف خطیر زنان است زیرا آنان وظیفه تربیت نسل جدید را برعهده دارند.
اگر زنان فرهنگ صحیحى را به نسل جدید منتقل کنند این فرهنگ از نسلى به نسل دیگر انتقال یافته و به بیان دیگر فرهنگ نهادینه مى شود.
وى با اشاره به نقش زنان در پیشرفت جامعه تصریح کرد: فعالیتهاى انجام شده براى بانوان در مدت سه سال گذشته رشد قابل توجهى داشته است. دستگاههاى متولى امور بانوان همه تلاش مى کنند تا به سهم خود مشکلات بانوان کشور را در زمینه هاى مختلف فرهنگى, اجتماعى, اقتصادى و غیره حل کنند.

اولین مرکز مطالعات و تحقیقات زنان افتتاح شد
مرکز امور مشارکت زنان و دانشگاه تهران با توافقنامه اى, مرکز مطالعات و تحقیقات زنان را راه اندازى کردند.
خانم زهرا شجاعى در مراسم افتتاح این مرکز اعلام کرد, مرکز مطالعات و تحقیقات زنان لازمه ارائه راهکارهاى علمى در بهبود وضعیت زنان کشور است. او در ادامه عدالت را استقرار هر چیزى در جاى خودش تعریف کرد و گفت:
باید ببینیم سهم دختران از فضاهاى آموزشى, مذهبى و تفریحى چقدر است؟ توجه به این امور براى تحقق توسعه و عدالت در سیاستگذاریها ضرورى است.
وى همچنین با ابراز تإسف از وجود بعضى نگرشهاى ناهماهنگ در باره نقش زنان در جامعه بر ایجاد نگرش همسو و ملى نسبت به زنان تإکید کرد و آن را لازمه سیاستهاى هماهنگ نامید.
خانم شجاعى مسایل زنان را مربوط به تمام جامعه دانست که جنبه فرهنگى, سیاسى و اجتماعى دارد و اگر مسوولان به آن توجه نکنند, هزینه زیادى دربر خواهد داشت. وى با اشاره به نتایج تحقیقات سازمان ملى جوانان تإکید کرد که دختران از نظر اعتقادى و پایبندى به هویت ملى, روحیه انتقادگرى و مشارکت جویى از پسران فعالتر و از تبعیض موجود در خانواده و کمبود امکانات ناراضى ترند.

گروههاى سیاسى, کمتر حاضر به سرمایه گذارى بر روى زنان هستند
شهربانو امانى نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با خبرگزارى جمهورى اسلامى اعلام کرد: دیدگاه مردسالارى و نگاه به زن به عنوان شهروند درجه دو همچنان بر جامعه حاکم است. مسایل و مشکلات زنان ریشه در فرهنگ حاکم بر جامعه دارد و رفع این مشکلات در گرو تغییر نگرش و باور تمامى بخشها و ارکان جامعه نسبت به زنان و توانمندیهاى آنان است.
وى با اشاره به افزایش 60 درصدى نامزدى زنان در انتخاب مجلس ششم نسبت به دوره گذشته خاطر نشان کرد: راهیابى تنها 11 زن به مجلس شوراى اسلامى بیانگر این واقعیت است که گروههاى سیاسى کمتر حاضر به سرمایه گذارى بر روى زنان هستند.
خانم امانى از زنان خواست سهم عمده در تغییر نگرش جامعه نسبت به زنان را به خود بر عهده گیرند و با تمامى قوا جامعه را به چالش وادارند.

کتابخانه تخصصى زنان افتتاح شد
اولین کتابخانه تخصصى زنان ایران در مرکز امور مشارکت زنان با بیش از 3 هزار جلد کتاب افتتاح شد. این کتابخانه با هدف گردآورى و سازماندهى اطلاعات مربوط به زنان به منظور دستیابى محققان, پژوهشگران, برنامه ریزان و کلیه علاقه مندان به مسایل زنان تإسیس شده است و شامل 5 بخش مخزن, مرجع, نشریات ادوارى, رایانه, طرحهاى پژوهشى و گزارشات مى باشد.
در بخش مخزن, بیش از 6 هزار جلد کتاب فارسى و بیش از هزار جلد کتاب انگلیسى موجود است که منابع آن به طور مستمر روز آمد شده و به صورت باز اداره مى شود. قسمت عمده اى از منابع نایاب و کمیاب در حوزه مسایل زنان در این بخش قرار دارد.
همچنین مخزن شامل انواع لغت نامه ها, دایره المعارفها, سالنامه ها و غیره مى باشد. در بخش نشریات ادوارى, نشریات مربوط به زنان قبل و بعد از انقلاب به همراه 9 عنوان نشریه خارجى عرضه مى شود.
در بخش رایانه این کتابخانه خدماتى نظیر اتصال به شبکه اینترنت و کلیه شبکه هاى اطلاع رسانى داخل کشور از جمله شبکه آمار, کتابخانه ملى, مرکز اطلاعات و مدارک علمى ایران, نمایه, خانه ملت و ... ارائه مى شود و بیش از یکصد دیسک فشرده با موضوعات مختلف جهت بهره بردارى مراجعین به صورت رایگان موجود مى باشد.
همچنین بیش از هزار عنوان در بخش گزارش و طرح پژوهشى در خصوص مسایل زنان در بخش گزارشات و طرحهاى پژوهشى کتابخانه وجود دارد که به منظور دسترسى آسان محققین نمایه سازى شده است.