تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

 

((بوبر)) پا و کفش توسط یک ایرانى ساخته شد
براى نخستین بار پودر برطرف کننده بوى نامطبوع پا و کفش, توسط یک پژوهشگر ایران در کشور ساخته شد. این پودر با استفاده از گیاه حنا, گرد غوره, برگ گل سرخ محمدى و بى کربنات سدیم و یا همان جوش شیرین تهیه شده است. به منظور دفع میکروب و رنگ زدایى حنا, این ماده در حرارت 120 درجه سانتى گراد قرار داده شده و پس از خشک شدن در برابر تابش نور خورشید با مواد دیگر مخلوط و سپس آسیاب مى شود. این ماده ضد بو را مى توان هر بار به مقدار یک گرم در سطح درونى هر کفش پاشید. این پودر 15 الى 30 دقیقه پس از مصرف موثر واقع مى شود و دوام آن 48 ساعت است. پودر مذکور غیر از ویژگى بوگیرى, باعث تقویت و نرم شدن پوست پا, رفع ترک پاشنه و از بین رفتن باکترى نیز مى شود.
کارشناسان بهداشت معتقدند بیش از 200 هزار غده عرق در کف پاها وجود دارد که طى فعالیتهاى بدنى شروع به ترشح مى کنند و با ترشحات در درون کفشها, محیط مناسبى را براى باکتریها فراهم مىآورند, لذا عامل ایجاد بوى نامطبوع کفشها و پاها, میلیونها باکترى عرق کف پا است که در درون کفش تولید مى شود.

زنان با تمامى صورت, احساسشان را نشان مى دهند
محققان دریافته اند که احساسات مردان از ناحیه ربع تحتانى سمت چپ صورتشان نمایان مى شود, در حالى که زنان با استفاده از تمامى صورت احساساتشان را نشان مى دهند. آنان در تحقیقى پیرامون پایه هاى علمى تفاوت میان جنس مرد و زن دریافتند مردان و زنان به یک اندازه احساساتشان را بروز مى دهند اما شیوه ابراز این احساسات متفاوت است.
به گفته برخى از روانشناسان مغز مردان در مقایسه با زنان تقسیم بندیهاى جزیى ترى دارد. مثلا فعالیتهاى گفتارى در مردان در نیمکره چپ مغز متمرکز است در حالى که این فعالیتها در سراسر مغز زنان پخش شده است.
با تحریک پذیرى از سوى افکار زودگذر یا ماندنى تر, مغز, اعصاب و ماهیچه هاى انسان با هماهنگى با یکدیگر, شادى, غم و خشم را در چهره نمایان مى کنند و دانشمندان با این شناخت روابط انسانها و نیز بیماریهایى را که به واسطه آنها حرکات صورت مختل مى شود, عمیق تر و بهتر درک کنند چرا که مردان و زنان براى نشان دادن یک احساس, صورتشان را به یک اندازه حرکت مى دهند ولى نمایش احساس در آنها با هم متفاوت است.

اکثر بیماریهاى کودکان ناشى از سوء تغذیه است
سوء تغذیه, علت بیش از 65 درصد از بیمارى کودکان دختر و 3 / 34 درصد از کودکان پسر در داخل کشور است.
به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, تحقیقات انجام شده در کشور نشان مى دهد که سوء تغذیه ارتباط تنگاتنگى با بیماریهاى عفونى و طولانى شدن مدت بیمارى دارد, به نحوى که سوء تغذیه علت بیش از 54 درصد از بیماریهاى عفونى روده و 25/3 درصد بیماریهاى معده کودکان و همچنین 14 درصد بیماریهاى تنفسى و 1 درصد بیماریهاى ادرارى کودکان, اعلام شده است.
سوء تغذیه مکانیزم دفاعى بدن کودک را مختل مى کند و کمبود غذا باعث بروز کمبودهاى ایمونولوژیکى در بدن کودک مى شود, در حالى که مى توان درصد سوء تغذیه و بیماریهاى عفونى منبعث از آن را با آموزش تغذیه اى و نظارت تغذیه اى در جوامع کم درآمد کاهش داد.

بارورى زنان مبتلا به سرطان امکان پذیر مى شود
دانشمندان اعلام کردند تولد اولین حیوان حاصل از تخمدانهاى منجمد, امید تازه اى براى زنانى فراهم مى کند که قدرت بارورى دارند و در انتظار درمان سرطان که به تخمدانهاى آنها آسیب وارد کرده, مى باشند.
دانشمندان که با انجام آزمایشات و منجمد کردن تخمدان یک میش موفق به تولد بره اى سالم شدند, معتقد مى باشند این امر مى تواند در مورد انسان نیز موفقیتآمیز باشد. تخمدان بعضى از زنان بعد از شیمى درمانى و پرتودرمانى صدمه مى بیند و این امر از تولید هورمون زنانه استروژن جلوگیرى مى کند.
در این روش محققان ابتدا تخمدانها را از بدن خارج کرده و آنها را منجمد مى کنند و سپس قبل از اینکه آنها را به بدن بیمار پیوند بزنند دوباره ذوب مى کنند. پیچیده ترین بخش این روش آن است که قبل از منجمدسازى باید تمامى خون تخمدانها خشکانده شود.

مغز وقایع شیرین را دوست دارد
نتیجه یک گزارش تحقیقى حاکى از آنست که مغز انسان از وقایع شیرین, در صورت غیر منتظره بودن آن لذت دو چندان مى برد. پژوهشگران با استفاده از اسکنهاى مغزى کشف کرده اند که نقطه اى در مغز انسان که به عنوان مرکز لذت در مغز شناخته مى شود, هنگامى که در مقابل وقایع غیر مترقبه قرار مى گیرد, واکنش به مراتب شدیدترى از خود نشان مى دهد.
بنابراین اگر کسى براى تولد خود هدیه اى دریافت کند خوشحال مى شود, اما اگر آن هدیه را در مواقع دیگر دریافت کند به مراتب بیشتر لذت خواهد برد.
محققان مى گویند فعالیت در این نقطه باعث ترشح شدیدتر ماده انتقال دهنده پیامهاى عصبى احساس لذت در مغز مى شود. آنان با اشاره اسکنهاى مغزى موشهاى آزمایشگاهى در واکنش به رویدادهاى شیرین ناگهانى مى گویند که بخش مرکز لذت در مغز, مثل درخت کریسمس روشن مى شود.
پژوهشگران با یادآورى اینکه این نقطه, همان نقطه اى است که از تإثیر کوکایین و سایر مواد مخدر متإثر مى شود, امیدوارند که نتایج تحقیقاتشان, اطلاعات جدیدى در مورد اعتیاد و نحوه درمان آن ارائه دهد.

تإثیر منفى شیر مادران مبتلا به آسم بر نوزادان
بر اساس نتایج یک تحقیق جدید, کودکانى که از حساسیت یا آلرژى رنج مى برند و در دوران نوزادى از شیر مادر مبتلا به آسم, تغذیه شده اند, در سالهاى بعد با خطر روزافزون ابتلا به آسم روبه رو خواهند شد. با گذشت دوران نوزادى و بزرگتر شدن کودکان, درصد ابتلا به آسم در آن دسته از کودکان که از شیر مادران مبتلا به آسم تغذیه مى شوند نسبت به کودکانى که از شیر مادران سالم تغذیه شده اند, بیشتر است.
نتایج حاصله نشان داده است, کودکانى که از مادران مبتلا به آسم تغذیه شده اند و در سالهاى بعد از نوزادى, عوارض ابتلا به آلرژى در آنها مشاهده شده است, هفت بار بیشتر از کودکانى که از شیر مادران مبتلا به آسم تغذیه نموده اند ولى از آلرژى رنج نمى برند, به آسم مبتلا مى شوند. البته فواید حاصله از شیر مادر مهمتر از آن است که به سبب احتمال بروز آسم در سالهاى بعدى, نوزادان را از آن محروم کرد و پژوهشگران در پى درمان موثرى براى آسم چنین کودکانى هستند.

آمار زنان مبتلا به ایدز بالاست
بر اساس آمارهاى جهانى منتشر شده در حال حاضر, بیش از 33 میلیون نفر در جهان به بیمارى ایدز مبتلا هستند. از آغاز شیوع ایدز تا کنون در کل 6/3 میلیون نفر که 3/6 میلیون نفر آن از کودکان بوده, بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته اند.
در این میان زنان 46 درصد از کل بیماران را شامل مى شوند که 52 درصد تلفات مربوط به ایدز نیز متعلق به آنان است.
این آمار جدید نشان مى دهد که زنان به گونه اى فزاینده فشار عظیمى از این بیمارى را بر دوش مى کشند, فشارى که حتى با این واقعیت که زنان همچنین بیش از مردانى که مراقبت این گونه کودکان را بر عهده دارند, افزایش مى یابد.

بین طول عمر و ماه تولد افراد, رابطه اى وجود دارد
پژوهشگران در تحقیقات جدید خود اطلاعات مربوط به زمان تولد تا مرگ هزاران نفر از مردم متولد ماههاى مختلف را در چندین کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتیجه تحقیق نشان داد افرادى که در فصل پاییز دنیا مىآیند معمولا عمرشان بیشتر از کسانى است که در فصل بهار متولد مى شوند.
آنان در تبیین یافته هاى خود گفته اند که طول عمر اشخاص در واقع به آنچه بیش از تولد در رحم و یا بلافاصله بعد از تولد روى مى دهد ارتباط دارد. آنچه به صورت اثر ماه تولد دیده مى شود در واقع مربوط به تفاوت تغذیه در فصول مختلف سال و نیز شایع تر بودن نوع بیماریها در ماههاى بخصوصى از سال است. با توجه به وفور انواع غذاها و میوه ها و سبزیجات در برخى فصلها نسبت به فصول دیگر, مادرانى که در فصل پاییز و یا اوایل زمستان نوزاد خود را به دنیا مىآورند در طول دوران حاملگى به انواع غذاها دسترسى دارند. اما مادرانى که فرزند خود را در بهار یا اوایل تابستان به دنیا مىآورند معمولا در مدتى از دوران حاملگى خود تغذیه مناسب با تنوع کافى ندارند.

ذهن پس از مرگ به فعالیت خود ادامه مى دهد
محققان پس از مطالعه وضعیت بیمارانى که از آستانه مرگ بازگشته اند به شواهدى دست یافتند که نشان مى دهد بیمارانى که از لحاظ کلینیکى مرده اند, نگاهى گذرا به زندگى پس از مرگ داشته اند. این یافته ها, فرضیات پیشین مبنى بر بروز به اصطلاح ((تجربیات نزدیک به مرگ)) در نتیجه فقدان اکسیژن را رد مى کند زیرا این افراد بیشترین میزان ذخیره اکسیژن را داشته اند.
محققان دریافته اند از هر ده بیمار مبتلا به حمله قلبى, یکى از آنان تجربیات نزدیک به مرگ متشکل از احساسات, مشاهدات و افکار شفاف و روشن را پس از توقف تنفس و ضربان قلب تجربه کرده اند. این بیماران احساس آرامش, وارد شدن به دنیاى دیگر و روشنایى در انتهاى یک تونل را گزارش داده اند و برخى احساس سرخوشى, گذشت سریع زمان, به اوج رسیدن احساسات, از دست دادن هوشیارى بدن و مواجهه با یک انسان عارف و یا خویشاوندى فوت شده را داشتند. این یادآوریها توهم نیستند زیرا داراى شفافیت مى باشند و بیمار بعدا آنها را به خاطر مىآورد. پس نظریه فقدان اکسیژن و یا تغییر در میزان دىاکسید کربن این افراد درست نیست.

اختلالات خواب خطر بروز سکته را افزایش مى دهد
جدیدترین تحقیقات نشان مى دهد, افرادى که بیش از هشت ساعت در شب مى خوابند خرناسه مى کشند یا در طول روز احساس خوابآلودگى مى کنند, بیشتر در معرض خطر بروز سکته قرار دارند. چنین افرادى از عارضه موسوم به ((آپنه خواب)), یک اختلال مرتبط با خواب, رنج مى برند که مشخصه آن خرناسه کشیدن است.
خرناسه کشیدن سبب مى شود تا تنفس شخص براى دوره هاى زمانى کوتاه مدت متوقف شود که این امر به نوبه خود سبب سبک خوابیدن و در نتیجه خوابآلودگى فرد در طول روز مى شود.
افرادى که به طور معمول بیش از 8 ساعت در شب مى خوابند, 9 درصد بیشتر از افرادى که کمتر مى خوابند در معرض خطر سکته قرار دارند و افرادى که معمولا در طول روز خوابآلود هستند 10 درصد بیشتر در معرض سکته قرار مى گیرند.
محققان توصیه کردند افرادى که در طول شب به شدت خرناسه مى کشند و براى بیدار ماندن در طول روز با مشکل مواجه هستند, باید براى یافتن علت این موارد با یک پزشک مشورت کنند.

اکالیپتوس, کاهنده قند خون است
گیاه اکالیپتوس داراى خاصیت درمانى التهاب غشإ مخاطى و بخور آن ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است. همچنین این گیاه داراى خواص کاهش دهندگى قند خون, ضد بیماریهاى ویروسى بخصوص آنفلوانزاى نوعA و همچنین خلطآور است.
پژوهشگران تصریح کرده اند مصرف خوراکى روغن اکالیپتوس غلیظ به علت اسانسهاى موجود بسیار خطرناک است و در درمان بیماران مبتلا به افزایش قند خون اختلال ایجاد مى کند.
مصرف روغنهاى اکالیپتوس در دوران باردارى به صورت خوراکى نیز خطرناک است. میزان مصرف روغن این گیاه به صورت موضعى حدود 30 میلى لیتر روغن در 500 میلى لیتر آب ولرم است. این گیاه بومى استرالیایى در مناطق مختلف جنوب و شمال ایران کاشته مى شود.

کودکانى که دور از مادر هستند, پرخاشگرترند
به استناد بزرگترین تحقیقى که تا به حال در مورد مراقبت از کودک صورت گرفته, کودکانى که اوقات خود را دور از مادر و در مهد کودک مى گذرانند, پرخاشگرتر مى شوند. در گزارش این تحقیقات آمده است, مدت زمانى که کودک در مهد کودک مى گذراند, هر چه طولانى تر باشد احتمال اینکه هنگام رسیدن تا سن کودکستانى, پرخاشگرتر شود, بیشتر است.
کودکانى که بیش از 30 ساعت در هفته را در مهد کودک مى گذرانند, در ناهنجاریهاى رفتارى همچون جنگ و دعوا, بى رحمى, حمله و همچنین رفتارهاى نامناسبى چون جدال, پرتوقعى و پرحرفى, از دیگر کودکان جلوتر هستند.
پژوهشگران پیشنهاد کرده اند اگر والدین مى خواهند این گونه رفتارها در کودکانشان تقلیل یابد, باید از مدت زمانى که آنها را در مهد کودک مى گذارند, بکاهند.

درمان بدخوابى
افراد بدخواب پیش از این براى رفع مشکل خود به روشهاى گوناگونى چون موسیقى درمانى و نرمشهاى عضلانى مى پرداختند اما پزشکان به این نتیجه رسیده اند که این شیوه ها تإثیر چندانى ندارد.
تنها راه درمان کم خوابى و بدخوابى در نظر گرفتن یک برنامه خواب منظم است. به عبارتى دیگر, کسى که مى خواهد خوب بخوابد باید هر شب در ساعت معینى به رختخواب برود و در ساعت مشخصى از رختخواب بیرون بیاید. همچنین از خواب بعدازظهر بپرهیزد و در روزهاى تعطیل هم نباید برنامه هفتگى را بر هم بزند و دیرتر به رختخواب برود و صبحها بیشتر بخوابد.
پزشکان مى گویند در صورتى که این برنامه به مدت 6 هفته اجرا شود, بدخوابى درمان خواهد شد.