کوتاه و خواندنى از دنیاى کودکان


کوتاه و خواندنى از دنیاى کودکان

 

مترجم: پگاه امیردیوانى
منبع: نشریهParents

 

 

 

پشت درد در کودکان
بر اساس مطالعه اى که اخیرا انجام شده, پشت درد که درد متداولى بین بزرگسالان است, مى تواند علامت یک بیمارى در کودکان باشد. 20 تا 30 درصد کودکانى که پشت درد خفیفى دارند, به یک بیمارى جدى استخوان نظیر شکستگى, عفونت و در مواردى نادر, به سرطان مبتلا هستند.
اگر کودکتان از دردپشت شکایت دارد او را به دقت معاینه کنید. اگر درد سه روز یا بیشتر از آن به طول انجامید, کودک تب کرد, موقع ایستادن گریه سر داد, موقع راه رفتن لنگید و بعد از مدتى کوتاه دیگر نتوانست راه برود, به پزشک مراجعه کنید تا او دستور عکسبردارى و اسکن از استخوان بدهد.

آدامس جویدن
((نیازى نیست که آدامس کودکتان را بترکانید!))
آدامس کم شیرین بى خطر است. اگرچه ممکن است این شایعات را شنیده باشید که با خوردن شیرینیهاى مصنوعى نظیر ساکارین به سرطان مبتلا مى شوید, باید بدانید که اینها حقیقت ندارد. حتى مقدار این مواد در آدامسهاى کم شیرین یا نوشابه هاى رژیمى آنقدر ناچیز است که نمى تواند سبب بیماریهاى گوارشى در کودکان گردد. اگر یک کودک 50 پوندى (حدود 17 کیلو) بیش از 20 عدد آدامس در روز بخورد, به ورم روده و اسهال مبتلا مى شود.
البته جویدن آدامسهاى کم شیرین براى دندانهاى کودکان مفید است. این عمل تولید بزاق را افزایش مى دهد و کرم خوردگى دندان را که به دلیل وجود باکتریها ایجاد مى شود, از بین مى برد.

خطر تخت خوابهاى دو طبقه
در چند سال اخیر, شمار کودکانى که در سقوط از تختهاى دو طبقه جان خود را از دست داده اند, افزایش یافته است. اما با توجه سازندگان این گونه وسایل, تختها امنیت بیشترى براى کودکان پیدا کرده اند. در آینده اى نزدیک تمام تختهاى مدل جدید باید مجهز به نرده هاى چوبى محافظ, حداقل در یک طرف تختهاى طبقه بالا شوند تا از سقوط کودکان ممانعت به عمل آید و نرده ها به فاصله کمتر از 3/5 اینچ از یکدیگر قرار گیرند تا کودکان بین آنها گیر نکنند. هر فضایى را که کودک ممکن است در آن گیر کند, کنترل نمایید و هرگز اجازه ندهید بچه هاى کوچکتر از 6 ـ 5 سال در طبقه بالاى تخت بخوابند.

فایده در آغوش گرفتن کودک
بر پایه مطالعه اى که اخیرا صورت گرفته, تماس خیلى نزدیک مادر و نوزاد (بغل به بغل) مى تواند درد نوزاد را تسکیل دهد. نوزادانى که در آغوش مادرانشان قرار دارند, نسبت به آنهایى که در تخت دراز کشیده اند, در مواقعى که دردى در بدن دارند 82% کمتر گریه مى کنند و 65% کمتر قیافه دردآلود به خود مى گیرند.

خطر اسباب بازى
اسباب بازیها یکى از علل آسیبهاى چشمى در کودکان هستند. اطمینان حاصل کنید که کودکتان با اسباب بازى مناسب سنش بازى مى کند و به کودکان بزرگتر یاد بدهید که اسباب بازیهاى داراى اجزاى پرتابى یا بالدار و اسباب بازیهاى نوک تیز را از دسترس خواهر یا برادر کوچکشان دور کنند.

استفراغ در کودکان
شایع ترین علت استفراغ در کودکان ویروسى است که اغلب 24 ساعته بروز مى کند. در این فاصله باید از دادن غذاهاى جامد به کودک خوددارى کرد و به او مقدار کمى آب, بستنى, ژلاتین یا یک محلول الکترولیت خوراند. اما اگر حال او وخیم شد حتما با پزشک تماس بگیرید.

خطر استفاده از چراغ خواب در اتاق کودک
به نظر مى رسد چراغ خواب یکى از ابزار لازم براى اتاق کودک است. اما ((دیاکلین)) مادر کودک نه ماهه ((استریر اسلاوین)) بیان مى کند که این وسیله چقدر مى تواند خطرناک باشد. او این گونه اظهار مى کند که یکى از روزهاى بهار سال گذشته دختر نه ماهه اش دور از چشم او به طرف چراغ خواب اتاقش رفته و آن را به طرف خود کشیده بود در نتیجه سیم چراغ از پریز خارج شده و او با انگشت خود دوشاخه را لمس کرده بود. او در ادامه مى افزاید ناگهان با صداى جیغ و گریه او به طرف اتاقش رفتیم. انگشت اشاره دست چپش سیاه شده و تاول زده بود. او گریه مى کرد و خیلى ترسیده بود. خیلى سریع با پزشک تماس گرفتیم. دکتر خون او را آزمایش کرد تا مطمئن شود جریان برق به قلب او آسیب نرسانده است. سپس سوختگى دست او که از نوع درجه دوم بود, پانسمان شد و خوشبختانه بعد از دو هفته انگشت او التیام یافت.
به این ترتیب باید براى تمام خروجیهاى برق و پریزها محافظى قرار داد و چراغهاى خواب را از دسترس کودکان دور نگه داشت یا از انواعى که مناسب کودکان هستند, استفاده نمود.

نیاز کودک به عینک آفتابى
هر کودکى که زمانى را در آفتاب سپرى مى کند, باید عینک آفتابى بزند تا چشمانش از آسیب اشعه ماورإ بنفش که در درازمدت به بافتهاى حساس قرنیه صدمه مى زند و منجر به آب مروارید مى شود, در امان بماند.
عینکهایى بخرید که روى آنها این برچسب زده شده: ((99 تا 100 درصد اشعهA ـUV وB ـUV را جذب مى کند یا میزان جذبUV بیش از 400 نانومتر است.))
بهترین نوع عینک, عینکهایى با لنزهاى پلى کربنات است که ضد آفتاب هستند و مانع رسیدن اشعه ماورإ بنفش به چشم مى شوند. (اینها را مى توان در عینک فروشیها, داروخانه ها و فروشگاههاى زنجیره اى به قیمت مناسبى تهیه کرد.)
قبل از خرید این عینکها, آن را به چشم کودکتان امتحان کنید. اگر بتوانید چشمان کودک را از پشت شیشه هاى عینک به آسانى ببینید, این نوع عینک نمى تواند محافظ خوبى براى چشمان او باشد. از خرید عینکهاى بى دوام که با یک ضربه توپ مى شکنند و تکه هاى شیشه آن به درون چشم ریخته مى شوند, خوددارى کنید. براى اینکه کودکتان را به استفاده از عینک تشویق کنید, یک بند رنگى محکم به آن ببندید.