کتاب هاى رسید ه به کتابخانه مجله پیام زن


کتابخانه پیام زن
((کتابهاى رسیده))

 

 

 

همه باید بدانند
ابراهیم امینى
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: پانزدهم ـ 79
تعداد صفحات: 208 صفحه
قیمت: 6000 ریال
این کتاب که سالها پیش توسط آیت الله امینى نگاشته شده در عین سادگى, مطالب آن, با دلیل و برهان است و با قلمى ساده و براى همه افراد با هر درجه و رتبه از تحصیل قابل مطالعه و شامل نکاتى است که دانستن آنها بر هر مسلمانى لازم است و دین اسلام را به طور خلاصه معرفى مى کند تا ذهن خوانندگان آماده گردد و بتوانند به کتابهاى مفصل تر و رساله هاى عملیه مراجعه نمایند. کتاب شامل سه بخش است: اول; عقاید دوم; اخلاق سوم; فروع دین.
در بخشى از کتاب آمده است: مرگ یعنى جدایى و مفارقت روح از بدن. اسلام ما مى گوید: انسان به واسطه مرگ نابود نمى شود بلکه از این جهان وارد زندگى دیگرى مى گردد.

آنچه یک جوان باید بداند (ویژه دختران)
رضا فرهادیان ـ بتول فرهادیان
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: چهاردهم ـ 1379
تعداد صفحات: 88 صفحه
قیمت: 2800 ریال
این کتاب که به طرح مشکلات و راه مقابله با آنها در دوران بحرانى جوانى است مى پردازد. در قسمتى از مقدمه اش آمده است:
جوان هنوز قسمت بیشتر عمر خود را در پیش رو دارد. او با شناخت بهتر خود, مى تواند از بروز واکنشهاى نابهنجار در برابر پیشامدهاى زندگى, در آینده جلوگیرى نماید.
کتاب, در دو فصل به مشکلات و راه حلهاى آنها پرداخته است. با زبانى گویا و روان و قابل درک براى همه گروههاى سنى.

آنچه یک جوان باید بداند (ویژه پسران)
رضا فرهادیان
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: چهاردهم ـ 1379
تعداد صفحات: 80 صفحه
قیمت: 2700 ریال
کتاب یادشده به بررسى حالات جسمى و روحى جوان در دورانهاى خاص زندگى او مى پردازد و در مواردى مانند معاشرت با دوستان, روابط جوانان با والدین, خویشتن دارى جوان, نظم در جوان, اوقات فراغت و سایر موارد مربوط به این برهه از زندگى شان مى پردازد. کتاب که شامل دو فصل مى باشد (فصل اول, جوان و دوران بلوغ و فصل دوم, انحرافات جنسى و راه درمان آن) به مسایل مربوط به جوانان خصوصا پسران مى پردازد.

حق با على است
مهدى فقیه ایمانى
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: ششم ـ 1379
تعداد صفحات: 200 صفحه
قیمت: 8000 ریال
کتاب حاضر, به بررسى مستند این روایات شریف و اثبات آنها با استفاده از منابع اهل سنت پرداخته است که یکى از آن روایات, روایت مشهور ((الحق مع على و على مع الحق)) است.
در صفحاتى از این کتاب مى خوانیم:
پیامبر گرامى اسلام(ص) همچنان که همواره به منظور جلوگیرى از هر گونه پیشامد ناگوار براى اسلام, دستورات لازم را صادر و مقرراتى را به اجرا مى گذاشت, هر وقت براى شرکت در غزوات و جنگ با کفار و مشرکان و یهود و نصارا و سرکوبى توطئه و شورش دشمنان اسلام از مدینه خارج مى شدند, حتى در مواقع اضطرارى و عجله حداقل یک مرد نابینا را براى اقامه جماعت و گاهى علاوه بر او افرادى را براى سرپرستى و رسیدگى شوون دینى و امنیتى به جاى خود نصب مى فرمود.

على علیه السلام, آینه عرفان
سیداصغر ناظم زاده قمى
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: چهارم ـ 1379
تعداد صفحات: 490 صفحه
قیمت: 23000 ریال
این کتاب در باب شخصیت و کرامت امام على(ع) مى باشد و در دو بخش به بررسى ابعاد مختلف زندگانى, نماز, تزکیه نفس, جهاد, کار و انفاق, و نیز شاخصه هاى مهم در عرفان امام على(ع) پرداخته است.
در صفحاتى از این کتاب آمده است:
على(ع) بعد از پیامبر(ص) کامل ترین فردى بود که در تمام شبانه روز و تمام حالات در حال سجده و قیام در برابر خدا اظهار عجز و لابه مى کرد و در برابر عظمت لایزال الهى متواضع بود و از روز قیامت هراسان و به رحمت پروردگارش امیدوار بود.

تفسیر راهنما ـ جلد اول و جلد هفتم
اکبر هاشمى رفسنجانى و جمعى از مولفان
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: جلد اول: سوم ـ 1379,جلد هفتم: دوم ـ 1379
تعداد صفحات: جلد اول: 718 صفحه, جلد هفتم: 656 صفحه
قیمت: جلد اول: 28000 ریال, جلد هفتم: 26000 ریال
این تفسیر روشى نو در ارائه مفاهیم و موضوعات قرآنى ارائه مى دهد. در این تفسیر هر تعداد از موضوعات و مفاهیمى که از آیه استخراج گردیده است به روش منطقى در کنار هم قرار داده شده است. فهرستهاى متنوع از دیگر ویژگیهاى این کتابها مى باشد. براى هر آیه شناسنامه موضوعى وجود دارد که در آن کلیه موضوعات آیه به روش الفبایى موضوعى طبقه بندى شده است. فهرستى نیز در آخر هر مجلد عهده دار طبقه بندى کلیه موضوعات و مفاهیم آن مجلد است.

راهنمایى و مشاوره از دیدگاه اسلام
محمدرضا مطهرى
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: اول ـ 1379
تعداد صفحات: 200 صفحه
قیمت: 8500 ریال
کتاب حاضر, همان طور که از نامش هویداست, داراى ویژگیهایى از جمله استفاده از منابع و متون معتبر اسلامى, طرح تطبیقى موضوعات در هر قسمت, (بدین صورت که نخست نظریات اندیشمندان غرب مطرح شده و سپس از دیدگاه اسلام) به تفصیل بیان شده است. و نیز بیان مبانى نظرى و تئوریک در مرحله نخستین و مطرح نمودن روشها و فنون و راهبردهاى عملى, سعى در تمسک به آیات و احادیث و سیره ائمه اطهار(ع), براى کشف مبانى نظرى و راهبردهاى عملى راهنمایى و مشاوره و غنا بخشیدن به برخى بخشها که در فرهنگ اسلامى بیشتر مورد عنایت قرار گرفته مانند راهنمایى و مشاوره تحصیلى, خانوادگى و ...

چشم و چراغ مرجعیت
به کوشش
مجتبى احمدى, عبدالرضا ایزدپناه, حسین شرفى, سیدعباس صالحى و محمدحسن نجفى
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: اول ـ 1379
تعداد صفحات: 463 صفحه
قیمت: 22000 ریال
این کتاب, مجموعه اى از مصاحبه هاى ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردى مى باشد.
از جمله اشخاصى که با آنان مصاحبه شده است مى توان آیت الله محمد فاضل لنکرانى, آیت الله مکارم شیرازى, آیت الله جعفر سبحانى و ... نام برد.
در بخشى از پیام مقام معظم رهبرى به کنگره آیت الله بروجردى آمده است:
علم و تقوا, اخلاص و روشن بینى و بزرگ منشى و کیاست و نوآورى و جامع نگرى و خستگى ناپذیرى و بسى خصلتهاى کمیاب و نفیس دیگر از این مرد بزرگ و ذخیره الهى چنان شخصیت ذوابعاد و عظیمى فراهم آورده بود که نظیر آن را در فقهاى صاحب نام و برخوردار از زعامت به ندرت مى توان یافت.

صد حکایت تربیتى
مرتضى بذرافشان
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: دوم ـ 79
تعداد صفحات: 112 صفحه
قیمت: 4800 ریال
این مجموعه که محور آن شیوه ارتباط والدین با کودکان است روایات و حکایات برگزیده اى از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار و سالکان راه ایشان و نکته هایى از دوران کودکى بزرگان و ... جمعآورى شده است که تا حدى طریقه مواجهه و هماهنگى با دنیاى کودکان را تصویر مى کند. در بخشى از مقدمه این کتاب آمده است:
حداقل کارى که هر پدر و مادرى باید انجام دهد آن است که مسایل ساده و سهل الوصول و کلى را در باره تربیت و برخورد با فرزندان خویش فرا گیرد و خود را از فراگیرى و اعمال آنها بى نیاز نداند.

تحلیلى نو بر عقاید وهابیان
محمدحسن ابراهیمى
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: چهارم ـ 1379
تعداد صفحات: 135 صفحه
قیمت: 6000 ریال
این کتاب, عقاید وهابیان را با عقاید تشیع و اهل سنت سنجیده و کوشیده است در مورد مسایل عمده عقیدتى آنان به بحث
بپردازد. نقل قولهاى این کتاب برگرفته اى از کتب منتشرشده مدینه منوره و مکه مکرمه مى باشد و نیز آنچه در این کتاب آمده بررسى نگرشها و بینشهاى وهابیان در باره شیعه و ائمه معصومین(ع) است و در ضمن به اختلاف بین وهابیان و اهل تسنن نیز پرداخته شده است. در این کتاب, عقاید امامیه را در موارد مختلف بیان کرده و ویژگى دیگر این کتاب این است که در هر صورت سعى شده به بیانى ساده و به دور از استدلالات پیچیده علمى باشد. در سطورى از مقدمه این کتاب آمده است:
((وهابیت)) به این معناست که باید در مسایل سیاسى و اجتماعى و دینى از شیخ محمد بن عبدالوهاب پیروى کرد. زیرا راه اصلاح دین و اجتماع را به پیروان خویش آموخته است ...
پیروان این دو فرقه (وهابیون و سلفیون) پیرو مذهب احمد بن حنبل هستند. به این گروه ظاهریه نیز مى توان گفت چون در معنا کردن قرآن و روایات به ظاهر آنها اکتفا مى نمایند ... .

از وراى یک خاطره
رفیع افتخار
ناشر: نسل کوثر
نوبت چاپ: اول 1379
تعداد صفحات: 88 صفحه
قیمت: 4500 ریال
این کتاب حاوى داستان بلندى است که به جبهه و اشتیاق نوجوانى براى رفتن به آنجا مى پردازد. وى در جبهه زخمى مى شود و برادرش با ذکر خاطرات گذشته سعى مى کند او را دلدارى دهد.
در بخش پایانى کتاب آمده است: ((نگاهى به آسمان مى اندازم. ناگهان آسمان تیره مى شود و باد هم شروع به وزیدن مى کند. قطره درشت بارانى به روى دستم مى چکد و سپس دانه هاى باران است که بر سر و رویمان مى بارد. از بوى نم باران ریه هایم را انباشته مى کنم. باز توپخانه دشمن روى تپه آتش مى ریزد. از توى دشت چند تا تانک عراقى به طرفمان شلیک مى کنند. این بار با تمام قوا حمله ور شده اند.))

اسلام سیاسى میان اصولگرایان و دنیاگروان
شناسنامه کتاب:
اسماعیل, د. محمود, الاسلام السیاسى بین الاصولیین و العلمانیین, چاپ اول, 1993, موسسه الشراع العربى, کویت, 174 صفحه رقعى
معرفى اجمالى:
این کتاب بیشتر در پى نقد اصولگرایى اسلامى است. وى خاستگاه نظرى گروههاى طرفدار اسلام سیاسى را ایدئولوژىزدگى مى داند. در بخش اول که تحت عنوان ادله التراث آمده است سلفیها چه در قالب قدیمى آن و چه در قالب نوین آن که اندیشمندانى چون حسن حنفى, عادل حسین و محمد عماره را در بر مى گیرد مورد انتقاد قرار گرفته اند. وى سلفیهاى نوین را به دلیل معلومات آکادمیک آنها و نیز زبان روز آمد از سلفیهاى قدیم خطرناکتر مى داند. البته اندیشمندان داراى گرایش لیبرالیستى چون محمد عابد جابرى, زکى نجیب محمود, ادونیس و عبدالکریم خطیبى نیز از انتقاد خفیف مولف مصون نبوده اند. وى در یک نتیجه گیرى, لیبرالهاى عربى را که سنت و تراث را رد مى کنند یا میان آن و تجدد سازگارى ایجاد مى کنند و به اختلافات فراوان اندیشه عربى و غربى توجه ندارند داراى نقش زیادى در جا افتادن سلفى گرى یا تبعیت از غرب دارند. مولف که به نظر مىآید از گرایشهاى مارکسیستى برخوردار است در نهایت گرایش مارکسیستى را از دیگر گرایشها موفق تر قلمداد مى کند. افکار طیب تیزینى از مارکسیستهاى معروف عرب در این بخش مورد ارزیابى قرار گرفته است. مبناى محمود اسماعیل در بخش اول کتاب, اثرى است از محمود امین العالم تحت عنوان الوعى و الوعى الزائف فى الفکر العربى المعاصر. این اثر خود از جهان بینى مارکسیستى و روش ماتریالیستى, دیالکتیکى و تاریخى برخوردار است. بخش دوم کتاب به مفهوم دولت و حاکمیت در اسلام مى پردازد. وى دولتهاى اسلامى در تاریخ اسلام را دولتهاى الهى به معناى مورد نظر اصولگرایان نمى داند و آنها را به دولتهاى نظامى و دولتهاى پادشاهى موروثى تقسیم مى کند. وى برداشت اسلامگراها از دولت تئوکراتیک را مغشوش و بى اعتبار مى داند. بخش سوم کتاب به پدیده تندروى و خشونت در مصر مى پردازد. مصرى که به نظر وى همواره مظهر اسلام اعتدالى بوده است و اگر اخوان المسلمین و گروههاى تندرو متإثر از آن در آن پا گرفته اند اما در مقابل افکار سیدجمال الدین افغانى, محمد عبده, رشید رضا, طهطاوى و دیگران نیز در این سرزمین ظهور یافته است. با این همه بروز تندرویهاى دینى در این کشور نیازمند بررسى و تحلیل است که محمود اسماعیل بدان توجه کرده است. در بخش چهارم با بحث جهان اسلام در نظر غرب روبه رو هستیم که دستگاههاى امپریالیستى غربى را مهمترین عامل بروز پدیده تندروى دینى در جهان اسلام مى داند و سرانجام در بخش پنجم ویژگیهاى زبان و ادبیات دینى معاصر, مورد بررسى قرار گرفته اند.

اندیشه سیاسى محقق اردبیلى
على خالقى
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: اول ـ 1379
تعداد صفحات: 216 صفحه
قیمت: 9700 ریال
کتاب حاضر که به تبیین نظریات سیاسى محقق اردبیلى پرداخته است از روش توصیفى ـ تحلیلى بهره جسته و با استفاده از منابع اولیه خود محقق اردبیلى, متن اندیشه سیاسى ایشان را توصیف و تحلیل نموده است و اندیشه ایشان با توجه به ظرف زمان خودشان مطرح شده است. در فصل اول کتاب, نمایى از اوضاع سیاسى و مذهبى عصر ایشان ترسیم شده است. در فصل دوم, مبانى فکرى ایشان که شامل روش شناخت و انسان شناسى و ... است مورد بررسى قرار گرفته است. در فصل سوم, اصل ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه محقق مطرح شده است; در فصل چهارم به کلیاتى در باره سیاستهاى داخلى و خارجى حکومت اسلامى در زمینه مسایل اجتماعى و اقتصادى, از دیدگاه ایشان مى پردازد و در فصل پایانى, به منابعى که حکومت اسلامى در عصر محقق مى توانسته در اجراى سیاستهاى داخلى و خارجى به آنها تکیه کند, پرداخته شده است.