گفتگو با خانم مصورى منش

نویسنده


جاى زنان در کمیسیون حقوقى مجلس خالى است
گفتگو با خانم مصورىمنش نماینده محترم مردم اصفهان در مجلس شوراى اسلامى

فریبا ابتهاج شیرازى

مجله پیام زن به طور مشخص از آغاز دوره پنجم مجلس شوراى اسلامى با هدف آشنایى خوانندگان با انگیزه ها و تواناییهاى نمایندگان زن منتخب مردم در آن مجلس, همچنین طرحها و لوایحى که براى بهبود وضعیت زنان در مجلس مطرح مى شود, اقدام به گفتگو با ایشان کرد.
بى شک این نمایندگان محترم به دلیل آشنایى با روحیات, مشکلات, مطالبات و دغدغه هاى جامعه زنان, توانایى بیشترى در انعکاس مسایل, ارائه راهکارها و پیگیرى آنها از طریق مصوبات مجلس شوراى اسلامى دارند.
پیام زن با اعتقاد به این کلام رهبرى که ((خانمها در مجلس یک رسالت بزرگ و تکلیف بزرگى را بر عهده دارند و آن این است که خلاهاى موجود را که بر اثر سنتهاى غلط در جامعه ما در رابطه با زن وجود دارد, اینها به حکم زن بودن بهتر از مردها مى فهمند و آن خلا را باید در تدوین قانون پر کنند)), در حد توان براى تإکید و پیگیرى در این خصوص و ایجاد ارتباط نمایندگان زن مجلس با خوانندگان خود تلاش کرده است.
پس از تشکیل مجلس ششم با آگاهى نسبت به ضرورت گذشت زمان لازم براى وقوف نمایندگان جدید به جایگاه وکالت مردم و آغاز طرح پیشنهادات قانونى براى زنان, مدتى گفتگوهاى مورد اشاره متوقف شد.
آنچه پیش رو دارید گفتگو با سرکار خانم اکرم مصورىمنش نماینده محترم مردم اصفهان به عنوان اولین مصاحبه با نمایندگان زن در دوره ششم مجلس است. نظرات و سوالات شما نیز مى تواند ما را در این کار یارى کند.

پیام زن: خانم مصورىمنش, ضمن سپاسگزارى از وقتى که در اختیار ما قرار دادید, لطفا براى آشنایى خوانندگان, خود را معرفى کنید و از سوابق و انگیزه حضورتان در میدان رقابتهاى انتخاباتى براى نمایندگان مجلس شوراى اسلامى بگویید.
بسم الله الرحمن الرحیم
من متولد سال 1338 در اصفهان و داراى مدرک کارشناسى زبان و ادبیات انگلیسى هستم. شغل اصلى ام معلمى است. البته بیشتر سابقه ام در مدیریت دبیرستانهاى دخترانه استان اصفهان بوده است. پس از آن هم به مدت حدود 2 سال مشاور استاندار اصفهان در امور بانوان بوده ام.
در مورد حضور در عرصه رقابت انتخاباتى باید بگویم که خودم کاندیدا نشدم و در واقع از سوى جناحى که در گروهشان قرار داشتم و با اصرار آنها به این میدان آمدم.

ـ شما خیلى کوتاه خود را معرفى کردید. لطفا در باره وضعیت خانوادگى تان هم توضیح دهید. متإهل هستید؟
تقریبا.

ـ چطور؟
همسر شهید هستم و دو فرزند دارم. سال 1359 ازدواج کردم. همسرم دانشجو و نیز مشغول تدریس در آموزش و پرورش بود. همچنین برخى کارهاى تحقیقاتى را در سپاه پاسداران بر عهده داشت. من هم هنگام ازدواج دانشجو بودم. با شروع انقلاب فرهنگى ایشان جزو نیروهاى داوطلب به جبهه رفت و در حالى که یک سال و پنج ماه از ازدواج ما مى گذشت به شهادت رسید. آن زمان یک پسر حدود یکساله داشته و دخترم را باردار بودم. امروز پسرم 20 ساله و دانشجوى رشته مهندسى مکانیک است و دخترم دوره پیش دانشگاهى را مى گذراند.

ـ خانم مصورىمنش, اجازه دهید با ارزیابى شما از وضعیت فرهنگى, اجتماعى بانوان کشور آغاز کنیم. شما چه ارزیابى از این وضعیت دارید؟
در مورد وضعیت فرهنگى موجود باید بگویم این وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده, هرچند که آنچه انتظار داشتیم تحقق نیافت. همچنین اگر بخواهم مشارکت بانوان را در عرصه هاى مختلف مورد ارزیابى قرار دهم با توجه به فرآیند کلى که شاهد هستیم ارزیابى مثبتى خواهد بود.
در بخشهاى مختلف, تشکلهاى دولتى و غیر دولتى براى زنان تشکیل شده است, اعم از دفاتر امور بانوان در وزارتخانه ها, در نهاد ریاست جمهورى حوزه مشارکت بانوان, در استانداریها جایگاه مشاور بانوان و کمیسیونهاى امور بانوان و در کنار ادارات و مدیران کل, مشاورت بانوان پدید آمد. یعنى همه تلاش کردند تا در عرصه اجرایى و اجتماعى مشارکت بانوان افزایش یابد.
غیر از تشکلهاى دولتى شاهد ایجاد تشکلهاى غیر دولتى زیادى با عرصه ها و موضوعات مختلف بوده ایم و این بسیار براى ما مهم است. مخصوصا در سالهاى اخیر و در 4ـ3 سال گذشته این تشکلها با موضوعات فرهنگى, اجتماعى و سیاسى در سطح کشور ایجاد شده که جاى امیدوارى است.
در بحث آموزش باید بگویم تعداد قبول شدگان دختر در دانشگاهها نسبت به پسران زیادتر شده و در سالهاى اخیر حتى تا 65 الى 70% در بعضى رشته ها رشد داشته است. البته این موضوع هم جاى امید است و هم جاى بحث و بررسى که آینده اینها چه خواهد شد؟ به هر حال افزایش قبول شدگان دختر در دانشگاهها حاکى از این است که حرکت جامعه زنان به سوى عقل گرایى و پیشرفت بوده که این از جنبه فرهنگى اهمیت زیادى دارد.
در مورد اشغال پستهاى مدیریتى هم پیشرفتهاى خوبى حاصل شده, از معاون و مشاور رییس جمهور تا معاونین وزرإ, مدیران کل, معاونین آنها و حتى در روستاها و شهرستانها که بخشدار داشته ایم.
موفقیت دیگرى که خانمها پیدا کردند در عرصه شوراها بوده است. تعداد قابل توجهى از خانمها به طور بى سابقه در شهرستانها و روستاها رإى آوردند و اینها نشان مى دهد که پیشرفت و مشارکت زنان در عرصه هاى مختلف تحقق یافته است. اما اینها نسبت به گذشته خوب است و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادى دارد.
البته ما داراى فرهنگ خاصى در مورد مشارکت زنان در امور اجتماعى هستیم. ولى اگر بخواهیم وضعیت زنان ایرانى را با کشورهاى توسعه یافته تر مقایسه کنیم, فاصله زیاد است. اگر بخواهیم از توان فکرى خانمها در عرصه هاى اجتماعى بهره مند شویم هم اکنون این مشارکت در حدود 13 ـ 12 درصد است. ولى حد مطلوب این است که هر تعداد از خانمها که بخواهند و توان این مشارکت را داشته باشند با زمینه هاى فراهم روبه رو شوند.
همچنان که نسبت به حفظ کیان خانواده تإکید فراوان در فرهنگ ما شده, به این موضوع باید توجه لازم بشود و در عین حال باید بتوانیم زمینه را براى مشارکت بیشتر بانوان در عرصه هاى فرهنگى, سیاسى و اجتماعى فراهم آوریم.

ـ اشاره اى به وظایف خانوادگى زنان در کنار حضور اجتماعى آنان داشتید. این باب جدیدى بود که در واقع با بروز انقلاب اسلامى در مقابل دو چهره رایج قبلى یعنى زن سنتى و زن مدرن بر روى زنان باز شد. اما به هر حال امروزه ما با مشکلاتى در این زمینه روبه رو هستیم. برخى مدعى اند این مشکلات به خاطر آن است که انقلاب اسلامى تئورى مشخصى را در باره زنان و حقوق اجتماعى آنان نداشته, نظر شما چیست؟
اینکه انقلاب براى زنان تئورى داشته یا نه؟

ـ بله.
در مورد هر انقلابى ما نمى توانیم انتظار داشته باشیم که براى همه موضوعات تئورى وجود داشته یا ارائه شده باشد. براى اینکه انقلاب یک جوشش عظیم ناگهانى است و همراه با تئوریهاى خاص در زمینه هاى مختلف نیست. اما بنیانگذار جمهورى اسلامى و رهبر کبیر انقلاب در موضوع زنان و بحث شرکت فعال آنها چه در خانواده و چه در اجتماع فرمایشات بسیار جالبى دارند که اگر الان پس از 22 سال از گذشت انقلاب بخواهیم و شعارهاى ایشان را محقق کنیم به پیشرفت قابل توجهى دست مى یابیم. ما هنوز نتوانسته ایم شعارهاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران را که تئورىپرداز انقلاب بودند اجرا و پیاده کنیم.

ـ بحث وضعیت زنان در خانواده چطور؟
آن هم همین طور. براى آن هم باید فرهنگ سازى شود. مشکلات و تبعیضاتى که چه در خانواده و چه در اجتماع مى بینیم به فرهنگ غلط موجود در جامعه باز مى گردد. یعنى در کل به شخصیت و وجود زن به عنوان جنس دوم نگریسته مى شود و این قبیل نگاهها همه به فرهنگ غلط باز مى گردد.

ـ شما اشاره داشتید که از نظر فرهنگى و اجتماعى وضع بهتر شده, آیا این روند و این درصد از بهبود, در مورد وضعیت زن در خانواده هم بوده یا نه؟ در آن بخش به چه میزان بوده؟
البته وضعیت زنان در خانواده هم بهبود یافته, ولى از عرصه اجتماعى و میزان مشارکت زنان در اجتماع کمتر بوده و شاید نامحسوس هم هست. ما اگر بخواهیم این وضعیت را در خانواده ها بررسى کنیم شاید ارزیابى و سنجش دقیق در این زمینه سخت باشد.

ـ شما و دیگر نمایندگان محترم زن آیا طرحهایى را براى زنان و خانواده در دست تهیه و یا اقدام دارید؟ همکارى دیگر نمایندگان محترم با نمایندگان زن چگونه بوده است؟
طرحهایى که ما تا به حال داشتیم سه مورد مشخص است. یکى بحث عسر و حرج, یکى سن ازدواج دختران و پسران و دیگرى اعزام دانشجویان به خارج از کشور که این موارد وقت خانمها را بسیار گرفت. چون متإسفانه مسایل زنان که نباید تبدیل به مسایل سیاسى شود, این گونه مطرح شد.

ـ لطفا در مورد این سه, بیشتر توضیح دهید.
در مورد اعزام دانشجو به خارج, تا قبل از تصویب این قانون فقط پسران مى توانستند به خارج اعزام شوند و براى دختران شرط اینکه همسرانشان همراهشان باشند وجود داشت. قانون قبلى غیر از تعهد و گزینش اولویت را به متإهلین مى داد. اما در مورد دختران به رغم تعهد کامل عملى و مذهبى که از طریق گزینش مشخص مى شد, اجازه اعزام صادر نمى شد.
با این قانون اکنون اجازه داده مى شود دختر و پسر با گزینش لازم و محکم و مدارج علمى بالا براى کسب فوق لیسانس و دکترا امکان اعزام داشته باشند.
در مورد سن ازدواج دختران و پسران, بر اساس قانون قبلى, دختر در سن 13 سالگى و پسر در 15 سالگى امکان ازدواج داشت که این را براى دختر به 15 سال و پسر 18 سال افزایش دادیم. اما به دلیل رد شوراى محترم نگهبان, براى تصمیم نهایى به مجمع تشخیص مصلحت رفته است.
در مورد عسر و حرج, همان طور که مى دانید حق طلاق با مرد است. مگر اینکه زن در سختى و رنج (عسر و حرج) باشد. اما معمولا وقتى زن مى خواهد در این شرایط طلاق بگیرد باید این عسر و حرج را ثابت کند و اگر نتواند ثابت کند ممکن است با وضعیت او از سوى قاضى برخورد سلیقه اى بشود و قاضى با معیارهاى فرهنگى و عرفى شخصى خود عسر و حرج را بسنجد.
این قانون در 9 مورد مصادیق عسر و حرج را مشخص مى کند. یعنى اینکه در چه مواردى زن در سختى قرار مى گیرد. مثل اعتیاد, بیماریهاى صعب العلاج و ... .
این مورد را هم شوراى محترم نگهبان رد کرده که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسى است.
به هر حال روى این موارد وقت زیادى گذاشته شد و با این حال تاکنون یک مورد به نتیجه رسیده است. همین موضوع باعث شد که تصمیم بگیریم با تإمل, تفکر و کارشناسى بیشترى وارد بحث زنان شویم. به جز اینها, لزوم رایزنیهاى قبلى را با علما, مراجع, صاحب نظران, اعضاى محترم شوراى نگهبان و اعضاى محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام احساس کردیم.
موضوع زنان چون ریشه در امور فرهنگى جامعه ما دارد ابتدا باید فرهنگ سازى لازم صورت بگیرد و توضیحات و توجیهات لازم براى افراد تصمیم گیر انجام شود و بعد آن را وارد صحن علنى مجلس کنیم.

ـ فکر مى کنید آیا پس از 22 سال واقعا براى اشخاصى که در رده هاى تصمیم گیرى کشور هستند هنوز مسایل زنان باید توجیه شود؟
بله, متإسفانه همین طور است. اما فضاى مجلس ششم هم بسیار خوب است. یعنى ما هر موضوعى را براى رفع مشکل زنان طرح مى کنیم با استقبال بسیار خوبى مواجه مى شود. ولى متإسفانه مشکل ما بیرون از مجلس است.

ـ شما و سایر نمایندگان زن بیشتر در کدام کمیسیونها فعالیت مى کنید؟ و در کدام یک از فراکسیونها حضور دارید؟
نمایندگان زن در یک کمیسیون خاص متمرکز نشده, بلکه در کمیسیونهاى مختلف پخش شده اند. در حال حاضر به جز در کمیسیون حقوقى و اقتصاد, یک یا دو نفر از نمایندگان زن عضو هستند.

ـ اما حضور خانمها در کمیسیون حقوقى مهم است.
ما از طریق دیگرى اقدام مى کنیم. من و سرکار خانم راکعى عضو کمیسیون فرهنگى هستیم. یکى از کمیته هاى زیر مجموعه کمیسیون فرهنگى, کمیته زن و خانواده است که من و خانم راکعى رییس و نایب رییس این کمیته هستیم و موضوع زنان را در ابعاد حقوقى و اجتماعى به طور رسمى از طریق کمیته زن و خانواده کمیسیون فرهنگ دنبال و پیگیرى مى کنیم.
در مورد فراکسیونهاى مختلف, فراکسیون زن و خانواده را داریم که همه خانمها عضو هستند. البته فراکسیونهاى زیادى هست. مانند فراکسیون فرهنگیان, تعاون, محیط زیست و... که خانمها در آنها عضو هستند.

ـ با توجه به سیر صعودى حضور بانوان در مجلس, بسیارى پیش بینى مى کردند در دوره ششم مجلس در مقایسه با دوره هاى قبل تعداد بانوان نماینده افزایش یابد, اما چنین نشد. برخى آن را ناشى از رقابت شدید میان جریانهاى رقیب دانستند و برخى, ناشى از سیاست زدگى; تحلیل شما چیست؟
مجلس ششم و انتخابات آن در واقع اولین بارى بود که به صورت حزبى و تشکلهاى رسمى و سیاسى صورت مى گرفت و همان طور که اشاره کردید یک رقابت جدى بین احزاب و گروهها ایجاد شده بود. به طورى که آنها به شدت درگیر مسایل سیاسى شده بودند. از سوى دیگر به دلیل عدم تشکیل تشکلهاى فراگیر مدنى, سیاسى, اجتماعى از طرف خانمها آنها نیز نتوانستند در این موضوع به صورت فعال برخورد کنند. این مسایل باعث شد که نامزدهاى زن رإى کمترى بیاورند و تعداد کمترى از خانمها وارد مجلس شوند. با این حال درست است که حضور خانمها به لحاظ کمیت کمتر شده ولى از نظر کیفیت بهتر شده است. به نظر من در این مجلس حضور ایشان از نظر تحصیلات, از نظر تجربه کارى و تجربه مدیریت و نیز از نظر خصوصیات فردى داراى وضعیت بهترى است. همچنین از نظر اتفاق نظرى که دارند شاید در هیچ دوره اى اتحادى که امروز بین آنها وجود دارد, وجود نداشته است.
الان غیر از اینکه خانمها در همه مسایل متحد هستند در دیدگاههاى سیاسى نیز با هم نزدیک هستند و در فراکسیون زنان فعالانه مشارکت دارند. این واقعا جاى امیدوارى است.

ـ ما هم اظهار امیدوارى مى کنیم که براى تکمیل این وضعیت, خانمها در کمیسیون حقوقى نیز حضور یابند. چون مهمترین مسایل زنان مسایل حقوقى است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تإکید دارد, آیا حضور مستقیم آنها در این کمیسیون به نظر شما داراى تإثیر بیشترى نیست؟
این بستگى به نوع فعالیت ما دارد. البته درست است که خود حضور هم مى تواند یک نقشى داشته باشد, ولى اگر ما بتوانیم موضوع را در فراکسیون زنان و خانواده کمیسیون فرهنگى مورد بحث و بررسى قرار دهیم و بعد به عنوان طرح به کمیسیون حقوقى ببریم, فکر مى کنم مشکلى از نظر تصویب و تإیید طرحها در این کمیسیون و حتى در صحن علنى مجلس نداشته باشیم.

ـ در این زمینه از سالهاى قبل کارهایى صورت گرفته و گروههاى مختلف کارشناسى بر روى اصلاح قانون مدنى کار کرده اند, آیا از نتایج کارشناسیهاى قبلى کمک مى گیرید؟
کار تحقیقى وسیعى در حال انجام است و مراکز مختلفى مشغول بازنگرى بر روى این قانون هستند تا اگر قانونى نیاز به اصلاح دارد, اصلاح شود. حالا یا نتایج کار را یکجا وارد صحن مى کنیم یا مورد به مورد مىآوریم. این بستگى به شرایط و زمان دارد. البته امیدواریم بتوانیم طرح جامع اصلاح قانون مدنى زنان را یکجا و به طور کامل به صحن مجلس بیاوریم.

ـ بدین ترتیب شما و دیگر نمایندگان زن توانسته اید به سوى هماهنگى و انسجام در ارائه طرحها و بررسى لوایح حرکت کنید؟
در حال حاضر کلیه مشکلات زنان در فراکسیون زنان مجلس فهرست و اولویت بندى شده است و طى نامه اى به مرکز پژوهشهاى مجلس جهت کار کارشناسى و تنظیم و تدوین طرح مربوطه جهت ارائه به مجلس ارسال شده است.

ـ ارتباط شما با مردم حوزه انتخابیه تان چگونه است؟ آیا از آن راضى هستید؟ و آیا موکلان از شما راضى هستند؟
هر هفته و یا دو هفته یکبار در حوزه انتخابیه حضور مى یابم و با مردم و مسوولین شهر ارتباط برقرار مى کنم. به هر حال تلاش خود را در این راستا کرده ام, اگرچه شاید براى خودم و نیز مردم راضى کننده نبوده است.

ـ خانم مصورىمنش, در این دوره توانستید نماینده اى از بین خانمها در هیإت رییسه داشته باشید. آیا حضور خانم جلودارزاده توانسته به شما از جمله در امور صنفى کمک کند؟
هدف از حضور خانم جلودارزاده و تلاش خانمها و عده اى از آقایان براى ورود یک خانم به هیإت رییسه پیشبرد مسایل صنفى نبوده بلکه به این جهت بود که نشان دهیم همچنان که آقایان مى توانند در همه امور فعال باشند, خانمها هم توانایى لازم را برخوردارند. خانم جلودارزاده به لحاظ تجربه اى که در مجلس پنجم داشتند بهترین گزینه بودند.

ـ شما براى نخستین بار است که در مجلس حضور دارید. آیا پیش از اینکه وارد مجلس شوید نسبت به نقش فعلى خود چنین تصورى داشتید یا وضعیت کنونى با تصور شما متفاوت است؟ آیا از وضع فعلى خود راضى هستید و در انتخابات بعدى نیز شرکت مى کنید؟
قبل از ورود به مجلس تصور و احساس دیگرى داشتم که شاید براى سایر نمایندگان هم مشابه این احساس بوده است. احساس مى کردیم دست نماینده ها بسیار باز است و آنچه را که مردم طالب هستند و درخواست مى کنند ما مى توانیم به طور شفاف و دقیق و عینا براى آن قانون وضع کنیم و یا به اصلاح قوانین بپردازیم. اما متإسفانه چیزى از شروع مجلس نگذشته بود که متوجه شدیم چنین نیست. به هیچ وجه, نه خود من و نه دیگر نماینده ها از وضع موجود راضى نیستیم و در واقع مجلس با یک رکود شدید کارى مواجه است. این وضعیت بیشتر به مسایل سیاسى کشور باز مى گردد.
یک مثال مى زنم. موضوع زنان و مسایل آنان اصلا سیاسى نیست ولى متإسفانه سیاسى شده و به محض ورود طرحى در مورد زنان سریعا برخوردهایى صورت مى گیرد. برخوردهایى ناشى از عدم اطلاع و عدم توجیه که برخى نامه هایى که به مجلس نوشته شد بیانگر این مطلب است.

ـ فکر مى کنید براى حل این مشکل چه باید کرد؟ آیا کاهش یا تعدیل جو موجود سیاسى مى تواند موثر باشد؟ آیا دادن آگاهى مفید است؟ یا رایزنى و تعامل بیشتر در میان تصمیم گیرندگان؟
همه مواردى که اشاره کردید مورد اهتمام قرار گرفته و طى یک سال عملکرد مجلس ششم به کار گرفته شده, ولى متإسفانه نتیجه چندانى نداده است. به نظر مى رسد نهادها و دستگاههاى مختلف دیگر ارکان نظام باید به خواست و مطالبات مردم بیشتر توجه کنند. اگر شعار ما جمهورى است و به اراده و خواست مردم اعتقاد داریم باید پس از 22 سال به مطالبات و خواست مردم که در چارچوب شرع و قانون اساسى است اجازه ظهور دهیم و زمینه را براى اصلاح و وضع قوانین متناسب با نیازهاى جامعه اسلامى فراهم کنیم.

ـ نگفتید در انتخابات بعدى شرکت مى کنید یا خیر؟
بستگى دارد به اینکه بتوانم انجام وظیفه کنم. هر قدر موفقیت بیشترى داشته باشم انگیزه اى مى شود براى حضور در انتخابات بعدى و البته خواست مردم براى شرکت من و یا عدم شرکت بهترین انگیزه است.

ـ خانم مصورىمنش, تصور شما از یک بانوى موفق در موقعیتهاى مختلف خانه و خانواده, تعلیم و تربیت, حضور اجتماعى, تلاش علمى و فرهنگى, تولید و کار و شهر و روستا چیست؟
به نظر من یک زن موفق کسى است که بتواند هم در خانه و هم در امور اجتماعى موفق باشد. بتواند همسرى خوب براى شوهر و مادرى خوب و نمونه براى فرزندانش باشد. بتواند افرادى را تربیت کند که هم در مسایل اجتماعى توانا, فعال, به روز و با انگیزه کافى براى حضور و مشارکت باشند و هم در امر خانه و خانواده به موفقیت دست یابد. از طرف دیگر در حوزه امور اجتماعى و سیاسى یک زن باید داراى اطلاعات کافى در مورد مسایل روز باشد و به عنوان فردى با انگیزه, مسایل کشور و اجتماعش را دنبال کند. همچنین در مورد مسایلى که خود و خانواده اش درگیر آن هستند اطلاعات لازم را داشته باشد. از نظر فکرى از رشد و ارتقاى مستمر برخوردار بوده و خود را مجهز به سلاح علم و تقوا کند. زیرا گرامى ترین افراد نزد خداوند با تقواترین افراد است. هم تقواى اجتماعى, هم تقواى سیاسى, هم تقواى خانوادگى داشته باشد و فرد صادقى با خانواده و جامعه اش باشد.
در این میان اگر خانمى بتواند در امر تولید و امور اقتصادى هم فعالیت کند بسیار مفید است. چون امروزه با توجه به شرایط اقتصادى کشور جا دارد خانمها هم در این زمینه نقش خود را ایفا کنند تا هم کمکى به خانواده و همسر خود باشند و هم بتوانند در امر بهره ورى, صرفه جویى و الگوى مصرف صحیح نقشآفرینى کنند. در این صورت است که مى توانند در امر توسعه همه جانبه کشور نقش جدیدترى ایفا نمایند.

ـ اشاره اى داشتید به اینکه مسایل زنان را سیاسى کرده اند؟ این وضعیت چه لطماتى را براى حوزه مسایل و پیشرفت زنان در پى خواهد داشت؟
ببینید, اگر یک گروه یا نهادى سعى مى کند تبعیضات وارد شده بر جامعه زنان چه قبل و چه بعد از انقلاب را رفع کند, این به نفع نظام, انقلاب و دین و آیین ماست و هیچ ربطى به مسایل سیاسى ندارد. حالا ممکن است یک سرى از افراد با گرایشات خاص سیاسى خود انگیزه بیشترى براى رفع این تبعیضات داشته باشند, اما واقعا اگر ما بتوانیم از اندیشه و توان مدیریتى خانمها بهره ببریم, به نفع نظام ماست. مخصوصا من بر مدیریت زنان تإکید دارم. زیرا زنان مدیران موفقى بوده و هستند. خداوند ذاتا آنها را مدیر آفریده است. چطور زن مى تواند یک مدیر خوب براى خانواده اش باشد, چطور مى تواند سنگ صبور خوبى براى اعضا خانواده باشد و در کوران مشکلات و بحرانها خانواده را به سوى حل مشکلات و رشد و تکامل هدایت کند. چطور مى تواند با اندک امکانات موجود خانه را شاد و بانشاط نگه دارد و در جهت رشد اعضاى خانواده حرکت کند. پس این زن را خداوند به طور ذاتى مدیر آفریده است. این مدیر با آن لطافت روح و پاکى و صداقتى که دارد اگر با عفت و تقوا بتواند در اجتماع هم حضور یابد و توان مدیریتى خود را به کار گیرد به طور مسلم به نفع نظام و انقلاب خواهد بود. حتى به نفع دین و آیین ما مى شود. ما که معتقدیم به خاطر امتیازات اسلام مى توانیم آن را به جهان عرضه کنیم, اگر گروهى با قصد رفع تبعیضات تلاش کرده و در جهت اصلاح قالبهاى خشکى که مانع رشد و تکامل زنان است حرکت کردند, سعى کنیم برخورد سیاسى نداشته باشیم. بلکه با تعمق, تفکر و تإمل بیشترى به موضوع بنگریم.

ـ بسیارى از خوانندگان ما مایل هستند بدانند شما به عنوان نماینده در طول یک هفته کارى مجلس چه مى کنید؟
همان طور که مستحضر هستید مجلس سه روز در هفته صحن علنى دارد. روزهاى یکشنبه, سه شنبه و چهارشنبه تا ساعت 12 یا 12/30 این جلسات است و بعد از ظهرهاى این روزها کمیسیونها تشکیل مى شود. این کمیسیونها بسته به موضوع بحث ممکن است 2 یا 3 ساعت یا بیشتر به طول انجامد. بعد کمیته هاى زیر مجموعه کمیسیونها را داریم که هر گروه با توجه به تجربیات و تخصص خود در یک یا دو کمیته ثبت نام کرده و فعال است. معمولا فراکسیونهاى مختلفى هم که توضیح دادم عضو آنها هستیم, تشکیل جلسه دارند و باید حضور داشته باشیم. بنابراین به طور نسبى در روزهاى یاد شده تا ساعت 8 ـ 7 شب مشغول هستیم. روزهاى دوشنبه هم معمولا جلسات کمیته ها را داریم. همین طور بازدیدهاى مختلف از ادارات که ممکن است در روزهاى شنبه و پنج شنبه هم برنامه ریزى شوند. علاوه بر اینها برنامه هاى حوزه انتخابیه خود را داریم که باید به آنجا سرکشى کنیم. این برنامه پنج شنبه و جمعه هاى هر هفته یا دو یا سه هفته یک بار برقرار است. باید در این فواصل به حوزه انتخابیه هم سر بزنیم و در جلساتى که مردم ترتیب مى دهند شرکت کنیم, در بازدیدهاى مختلف از ادارات دولتى حضور یابیم و سایر امور.
بحث کلى و کار کیفى ما هم بیرون از مجلس انجام مى شود. در واقع طرحها و لوایحى که وارد مجلس مى شود باید مورد بررسى کارشناسى قرار گیرد. باید رایزنیهاى مختلفى در مورد آنها داشته باشیم. باید نسبت به مسایل سیاسى و اجتماعى جامعه به روز باشیم و اطلاعات دقیق را از داخل و خارج کشور کسب کنیم. اینها خود وقت زیادى مى برد.

ـ چه وقت به بچه ها مى رسید, خانم مصورىمنش؟
شبها که به خانه مى روم و پنج شنبه یا جمعه اى که در خانه هستم به بچه ها اختصاص دارد.

ـ آیا در سالهاى پس از شهادت همسرتان کسى را براى کمک در پرورش کودکانتان داشتید, با توجه به اینکه فعالیتهاى اجتماعى هم مى کردید؟
بله, مادرم که ان شإالله خداوند اجر جزیل به ایشان عنایت فرماید همیشه در کنارم بوده اند. اما بار اصلى بر دوش خودم بود. الان هم که الحمدلله بزرگ شده اند و خیلى مشکل نیست.

پیام زن ـ از وقتى که در اختیار ما گذاشتید مجددا سپاسگزارى مى کنم. موفق و موید باشید.