اخبار


اخبار  

 

رهبر انقلاب:
باید زمینه تربیت زنان فقیه فراهم شود
حضرت آیت الله خامنه اى در دیدارى با اعضاى شوراى عالى مدیریت حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: پاسخگویى به نیازهاى ضرورى نسل جوان برنامه ریزى براى پاسخگویى به شبهاتى که احتمال طرح آنها در جامعه وجود دارد از جمله وظایف حوزه علمیه قم مى باشد. شوراى عالى مدیریت حوزه علمیه قم باید برنامه ریزى خاصى به منظور تربیت فقهایى برجسته و اندیشمند تدارک ببیند.
مقام معظم رهبرى همچنین تربیت زنان فاضل و روشنفکر را از وظایف مرکز مدیریت حوزه هاى خواهران برشمردند و افزودند: باید زمینه تربیت زنان فقیه در حوزه فراهم شود.

رییس جمهورى:
تثبیت نظام مردمسالارىو احقاق حقوق ملت ضرورى است
حجت الاسلام والمسلمین آقاى سیدمحمد خاتمى, به مناسبت حماسه حضور و شعور مردم در هشتمین انتخاابت ریاست جمهورى و انتخاب مجدد ایشان به ریاست جمهورى در پیامى خطاب به ملت شریف ایران گفت: ملت شریف و سربلند ایران به عنوان پیروز شایسته این میدان با خواسته هایى بحق و عزمى استوار ایستاده است و انتظار دارد که نظام و دولت گامهایى بلندتر براى برآوردن و استقرار آنها بردارد. ضرورت امروز و فرداى ما تثبیت و تضمین نظام مردمسالارى و استیفا و احقاق حقوق ملت در پرتو دین و تشخیص اولویتها و ضرورتها در عرصه حیات اقتصادى و حل مشکلات اساسى جامعه, با برنامه و تدبیر سنجیده است.
رییس جمهورى در ادامه سخنان خود افزود: اینک ماییم و عهدى که با خداى خود و با این ملت بزرگ بسته ایم و در انجام آن در درجه اول به لطف حضرت حق و بعد به همکارى و همراهى همه دستگاهها و نیز به حمایت توإم با هدایت و بازخواهى مردم امید بسته ایم. آنچه اهمیت دارد پایبندى به آرمانهاى انقلاب اسلامى و اصول و برنامه هاى ارائه شده و منحرف نشدن از مسیر, در عین صبورى و شکیبایى و رعایت اعتدال و خردورزى در همه حال و همه جا است.
رییس جمهور منتخب مردم تصریح کرد:
خدمت به انقلاب کبیر اسلامى و آرمانهاى والاى بنیانگذار بلندمرتبه جمهورى اسلامى که مظهر ایمان, آرمان و اراده این ملت و سلسله جنبان عزت و سرفرازى او بود و اداى دین به خون پاک شهیدان والامقامى که براى خدا و دفاع از اسلام و حقوق و منافع این ملت جان باختند و نیز همه جانبازان و آزادگان که قهرمانان بزرگ سرفرازى ملتند, جز در سایه همدلى همه نیروها و پذیرش ساز و کارهاى تعامل در یک نظام مردمسالار و بهره گیرى از همه استعدادها براى رفع مشکلات گوناگون اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى و سیاسى میسر نخواهد بود.
آقاى خاتمى با ذکر اینکه از خداوند متعال خواستار توفیق خدمت به ملتى بزرگ و با فرهنگ و مصمم است, افزود: فضاى سالم و باز قانونى و آزادى گفتار و نقد و حتى اعتراض در چارچوب قانون و پاسدارى از این فضا و تلاش براى تقویت آن شرط پیروزى بیشتر و سریعتر است.

آقاى خاتمى بیش از 77 درصد آرإ را به خود اختصاص داد
طى برگزارى هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهورى در کشور, وزارت کشور اعلام کرد از مجموع 28 میلیون و 86 هزار و 507 رإى داخل کشور و 73 هزار و 899 رإى مإخوذه در خارج از کشور, سیدمحمد خاتمى 21 میلیون و 594 هزار و 70 رإى در داخل کشور و 64983 رإى در شعب خارج از کشور را کسب کرده است.
بر اساس گزارش ستاد انتخابات کشور بیش از 77 درصد کل آرإ به آقاى سیدمحمد خاتمى اختصاص دارد و 15/61 درصد کل آرإ مختص آقاى احمد توکلى در رده بعدى مى باشد. هشت نامزد انتخاباتى دیگر نیز بقیه آرإ مردمى را به خود اختصاص دادند.
قابل ذکر است نتایج انتخابات به تفکیک استانها نیز نشان دهنده این مطلب است که در تمامى استانها درصد بیشترى از مردم به آقاى خاتمى رإى داده اند.

فراکسیون زنان مجلس خواستار عضویت حقوقدانان زن در شوراى نگهبان شد
بنا به اخبار خبرگزارى جمهورى اسلامى, فراکسیون زنان مجلس با ارائه فهرستى از زنان حقوقدان, خواستار عضویت حداقل دو زن در شوراى نگهبان شده است. خانم فاطمه راکعى, رییس فراکسیون زنان مجلس نیز در همین ارتباط و در پى مذاکراتى با رییس قوه قضاییه, مبنى بر ضرورت حضور حقوقدانان زن در شوراى نگهبان, پنج حقوقدان زن را به قوه قضاییه معرفى کرد.
در حال حاضر شوراى نگهبان دوازده عضو دارد که شش عضو آن از فقهاى دینى هستند که توسط مقام معظم رهبرى انتخاب مى شوند و شش تن دیگر نیز حقوقدان مى باشند که توسط رییس قوه قضاییه به مجلس معرفى مى شوند و با تإیید مجلس به عضویت شورا در مىآیند.
آقاى هاشمى شاهرودى, رییس قوه قضاییه در توجیه ضرورت حضور زنان در عضویت در شوراى نگهبان گفت: حضور زنان کارآمد, توانمند و متخصص در مراکز تصمیم گیرى و حقوقى موجب مى شود با مسایل و مشکلات زنان و کل جامعه, دلسوزانه و مسوولانه تر برخورد شود.
قابل توجه است این فراکسیون همچنین خواستار احراز حداقل سه کرسى وزارت در دولت اخیر آقاى خاتمى مى باشد.

زهرا رهنورد:
نگاه مرتجعانه به زنان باید تغییر کند
رییس دانشگاه الزهرا در گفتگویى با خبرگزارى جمهورى اسلامى اعلام کرد ارتقاى وضعیت زنان ایرانى نیازمند همکارى کامل بین تمامى نیروهاى موثر داخل نظام و نیز نگرش نوین و پیشتازانه نسبت به زن است.
خانم رهنورد این نوع نگرش را مبنى بر دیندارى و با استفاده از تجربیات مثبت کشورهاى جهان در مورد زنان دانست و خاطرنشان کرد: در پرتو تلاش خود زنان و شعارها و نگرشهاى مثبت وضعیت زنان بسیار تغییر کرده, اما تا رسیدن به حد مطلوب راه زیادى در پیش است.
وى بسیارى از قوانین مربوط به زنان را متعلق به دوران قاجار دانست و گفت: این نگرشها هیچ گونه جایگاه دینى ندارد و تنها تلقى کسانى است که مایل بودند زن موجودى دست دوم باشد. نگرش مرتجعانه باید تغییر کند, جامعه ما آمادگى پذیرش شخصیت والاى زن در دوران معاصر را دارد.
خانم رهنورد در ادامه تإکید کرد: این کم لطفى بزرگى در حق زنان کشور است که به طور فعال در هیإت دولت و سطوح دیگر مدیریتى حضور نداشته باشند. مشارکت سیاسى زنان و جوانان ایرانى نشان از رشد بالاى سیاسى, اجتماعى و فرهنگى آنان دارد. متإسفانه تا به حال نسبت مشارکت زنان در سطوح مدیریتى معقول نبوده, در حالى که زنان خبره و کارآمد و مدیران قوى بسیارى در کشور داریم.

همایش نقش زن در توسعه برگزار شد
خانم فاطمه هاشمى در همایش بین المللى ((نقش زن در توسعه)) در کویت گفت: اسلام از نظر حقیقت انسانى و طبیعت وجود مانند برخوردارى از حق آزادى زندگى, به زن و مرد به صورت مساوى نگاه کرده است.
دبیر کل اتحادیه بین المللى سازمانهاى غیر دولتى زنان جمهورى اسلامى ایران در ادامه بر جایگاه ارزنده و سازنده زنان در صحنه هاى مختلف سیاسى, اجتماعى, اقتصادى و فرهنگى کشور تإکید کرد.
در جریان این همایش, اساتید دانشگاه کویت نیز به دفاع از خواست زنان این کشور براى دستیابى به حقوق سیاسى و حق شرکت در انتخابات به عنوان رإىدهنده و نامزد انتخاباتى پرداختند.
شرکت کنندگان در این همایش از دولتهاى کشورهاى عربى و اسلامى خواستار به رسمیت شناختن حقوق سیاسى زنان و آزادى آنان براى حضور در انتخابات, حمایت قانونى و اجتماعى از زنان, تدوین قوانین حمایتى براى برطرف کردن مشکلات خانوادگى و کارى زنان و گسترش حمایتهاى بهداشتى و اجتماعى از قربانیان خشونتهاى خانوادگى, شدند.

مشکلات زنان در حیطه آموزش و پرورش بررسى شد
خانم تندگویان در ((پنجمین اجلاس سراسرى مشاوران معاونتها و مدیران کل آموزش و پروش استانها در امور زنان)) اظهار داشت: چشم انداز روشنى از نهادینه شدن مشارکت زنان در امر برنامه ریزى و در برنامه هاى مدیریتى قابل مشاهده است. در طول این چند سال گذشته, مسایل و مشکلات زنان در حیطه آموزش و پرورش بررسى, احصا و طبقه بندى شده است. اولویتهاى مشکلات زنان شاغل در آموزش و پروش, مسایل دختران دانشآموز در مقاطع مختلف تحصیلى و قشر وسیع اولیاى دانشآموزان شناسایى شده است.
مشاور وزیر آموزش و پروش در امور زنان در ادامه گفت: اساسى ترین موانع در مسیر مشارکت زنان در آموزش و پروش, نگرش منفى نسبت به توانمندیهاى آنان, غفلت از نقش زنان در توسعه همه جانبه کشور, ترس از بى توجهى زنان به حفظ بنیان خانواده و ترس از بروز و رواج دیدگاههاى فمینیستى است.
وى افزود: تدوین برنامه سوم توسعه در بخش آموزش و پروش با نگرش جنسیتى, ترسیم شبکه فعالیت ارتقاى وضعیت دختران دانشآموز و زنان فرهنگى و سفارش اجراى طرح پژوهشى ((بررسى موانع و مشارکت گسترده زنان در عرصه هاى مدیریتى)) از فعالیتهاى مهم دفتر امور زنان براى توانمندسازى زنان فرهنگى بوده است.
رییس دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: محرومیت زدایى آموزشى و پرورشى از دختران از محورهاى اصلى فعالیت دفتر بود و در این راستا قراردادهایى با مرکز امور مشارکت زنان, با عناوین طرح تربیت مربیان مراکز کار و دانش دخترانه, خوداتکایى مدارس راهنمایى دخترانه شبانه روزى مناطق محروم و افزایش پوشش تحصیلى دختران 11 ـ 6 ساله مناطق محروم منعقد و اجرا شد.

5 / 8 درصد خانواده هاى ایرانى توسط زنان سرپرستى مى شوند
یک میلیون و 37 هزار خانواده ایرانى توسط زنان سرپرستى مى شوند. معاون دفتر امور خانواده و زنان سازمان بهزیستى با بیان اینکه معدل این رقم 8/5 درصد کل خانوارهاست اظهار داشت: علت عمده سرپرستى زن در این خانواده ها به دلیل فوت همسر با 83 درصد, طلاق 6/7 درصد و سایر عوامل دیگر مثل اعتیاد همسر, زندانى و از کار افتادگى و مفقودالاثر شدن مرد ذکر کرد.
معاون دفتر امور خانواده و زنان با اشاره به تفاوت این شاخصها در خانوارهاى زیر پوشش سازمان بهزیستى گفت: از میان صد در صد زنان زیر پوشش این سازمان 71 درصد به دلیل فوت همسر, 10 درصد به دلیل از کار افتادن همسر و 6 درصد به دلیل طلاق و سایر موارد تشکیل مى دهند.
وى در خانوارهاى زیر پوشش حوزه اجتماعى سازمان بهزیستى در کل کشور را 103 هزار خانوار با بعد خانوار 3/1 نفر عنوان کرد و افزود: 55 درصد زنان سرپرست این خانواده ها ساکن در شهرها بى سواد هستند و همچنین 79 درصد زنان روستانشین که سرپرستى خانواده ها را بر عهده دارند از بى سوادى رنج مى برند.
طى برگزارى همایش ملى خانواده مسایل و مشکلات خانواده هاى با سرپرستى زن در کشور با حضور کارشناسان, همیاران و صاحب نظران مورد بررسى قرار مى گیرد.

پاپ فرهنگ مدرن را مخالف مقام زن خواند
پاپ ژان پل دوم طى پیامى به مجمع عمومى سازمانهاى جهانى زنان گفت: فرهنگ مدرن روشهایى از زندگى را که مخالف با مقام و شخصیت زن است, اشاعه و تحمیل مى کند. فرهنگ مدرن مانع پویایى و رشد زن در جامعه مى شود.
پاپ در این پیام تروریسم جنسى و استثمار زنان جوان و استفاده از هر گونه خشونت را محکوم کرد. وى اضافه کرد در آغاز هزاره سوم, مردم باید از خداوند براى مقامى که زن در نزد او دارد تشکر کنند و از خداوند بخواهند تا به زنان جهان کمک کند تا موانعى را که مانع از پویایى و نقش آنان در جامعه است, برطرف کنند.
پاپ در این پیام مسیرى را که زنان در قرن گذشته در جامعه طى کردند, تلخ و ناگوار خواند و با توجه به آزادیهاى نسبى در جامعه امروزه بشرى براى زنان, خواستار عدم استفاده از هر گونه خشونت بخصوص تروریسم جنسى و استثمار زنان جوان براى اهداف جنسى شد.

همایش بین المللى زنان در سنگاپور تشکیل شد
همایش بین المللى زنان با شرکت رهبران زن 20 کشور از سراسر جهان از سنگاپور برگزار شد. در این همایش با فراخوان ((تشکل ائتلافهایى راهبردى)) براى تحکیم نقش زنان در جهان اعلام شد این همایش در موقعیت مطلوبى براى تإمین یک نظام قدرتمند از ارائه حمایتها و فرصتها و نیز تسهیل در امر تبادل نظر و آگاهى میان رهبران زن, قرار گرفته است. همچنین زنان به رغم موفقیت دشوارشان, با تشکیل ائتلافها و تلاش براى یافتن راهکارهایى جایگزین, موفق به دستآوردهایى چشمگیر شدند.
رییس کمیته سازماندهى همایش نیز گفت: برگزارى همایشهایى از این قبیل به زنان کمک مى کند تا به هنگام انسداد راههاى اصلى انجام کسب و کار و یا شروع موفقیتآمیز یک پروژه بر روى آنان, در صدد دستیابى به راههاى جایگزین برآیند.

معلمى شغل محبوبى براى زنان چینى است
بر اساس یک نظرسنجى از زنان چین در ارتباط با حضور زنان در جامعه و یا بازگشت آنان به خانواده, معلوم شد که اغلب زنان شاغل مایل به ادامه حضور در اجتماع هستند و معلمى را بهترین شغل براى خود مى دانند. تمایل به کار در شرکتها و مشاغل پزشکى نیز در مرحله دوم قرار دارند.
همچنین نتایج این نظرسنجى نشان داد اکثر زنان خواهان شغلى ثابت با درآمد معمولى هستند و برخى نیز مى خواهند شغلى با درآمد بالا و غیر ثابت داشته باشند و اندکى هم خواهان شغلى برخوردار از شإن و احترام اجتماعى با درآمد معمولى هستند.

نیمى از دانشجویان عربستان زن هستند
در سالهاى اخیر پنج درصد کارمندان در عربستان را زنان تشکیل مى دهند و نیمى از دانشجویان دانشگاه نیز زن هستند. با وجود اینکه زنان در این کشور هنوز نتوانسته اند به مقام وزارت و یا سفارت برسند, اما در امر تجارت پیشرفتهایى داشته اند.
در عربستان هنوز زنان اجازه شرکت در مراسم سوگوارى در قبرستانها را ندارند زیرا ممکن است مردها صداى گریه و ناله آنها را بشنوند. زنان بدون اجازه همسر, پدر و برادر خود اجازه مسافرت ندارند. بسیارى از آنان براى ادامه تحصیل بورس مى گیرند اما با ممانعت از طرف خانواده روبه رو مى شوند.
فقط قانون ارث براى زنان مناسب است زیرا با وجود آنکه نیمى از ارث نسبت به مردان به آنها تعلق مى گیرد ولى همین نشانه اجازه دادن به زنها از نظر داشتن مالکیت چیزى است.
به طور متوسط زنان عربستان داراى شش فرزند هستند و بیشتر آنها خانه دار مى باشند. دختران سعودى نیز اشتغال را بر ازدواج ترجیح مى دهند و در مقام انتخاب میان شاغل بودن و ازدواج, اشتغال را برمى گزینند. آنان بر این عقیده هستند که ازدواج, زندگى آنان را بیمه نمى کند و باید شاغل هم بود.

گفتگوى علماى دینى و فعالین زنان در باره مشکلات زنان هند
اولین گفتگوى بین علماى دینى در انجمن قوانین شرعى مسلمانان هند و فعالین وابسته به سازمانهاى زنان از نقاط مختلف این کشور به منظور یافتن راه حل مشکلات زنان برگزار شد.
در این کنفرانس, مشکلات زنان مسلمان هند نظیر جهیزیه, طلاق, عدم پرداخت مهر شرعى به زن و محروم کردم او از سهم ارث دارایى شوهر, بررسى شد. استفاده بى رویه از حق طلاق, زن, کودکان و دیگر خویشاوندان او را زیر فشار روانى شدیدى قرار مى دهد.
طى یک اعلامیه که در این کنفرانس انتشار یافت, شرکت کنندگان خواهان تإسیس یک ((دارالقضا)) بر طبق الگوى دادگاههاى خانوادگى شدند تا دولت به این دادگاه اختیارات قانونى بدهد تا زنان در کسب حقوق شرعى خود مشکلى نداشته باشند. همچنین در این اعلامیه از دولت هند خواسته شده زنان مسلمان را از قوانین ایالتى که زن را از حق ارث در زمین محروم مى کند, معاف سازد. تحمیل جهیزیه بر زن توسط شوهر و نیز یکى از اعمال غیر اسلامى است که در این اعلامیه بر آن تإکید شده است.

فرهنگ مهدویت, برترینهاى خود را اعلام کرد
جشنواره ((برترینهاى فرهنگ مهدویت)) به مناسبت سالروز امامت حضرت ولى عصر(عج) در قم برگزار شد. هدف این جشنواره گسترش فرهنگ مهدویت و انتظار و آشنایى بیشتر مردم با حضرت بقیه الله الاعظم بود.
این همایش که با همکارى مرکز پژوهشهاى اسلامى صدا و سیما, امور فرهنگى مسجد مقدس جمکران, شبکه رادیویى پیام صدا و سیما, موسسه فرهنگى انتظار نور و موعود برپا شده بود به معرفى کتابهاى برتر در زمینه مهدویت پرداخت. این آثار در هفت رشته: پژوهشى, تحلیلى, معنوى ـ اخلاقى, ترجمه, احیإ تراث, شعر, نمایشنامه, قصه و رمان, کودکان و نوجوانان تقسیم بندى شده و پس از داورى و ارزیابى آثار, چه لحاظ ساختار و ادبى و چه کاربردى کردن معارف مهدویت و مستند بودن مطالب به لحاظ حقایق تاریخى و روایى و ..., در این جشنواره معرفى شدند.
ستاد برگزارى این جشنواره قصد دارد در سالهاى آتى چون معرفى برترینهاى نشر, به محورهاى فیلم, عکس, نقاشى, خطاطى و هنرهاى تجسمى بپردازد.
قابل ذکر است کتاب ((بانوى نور)) خانم مریم بصیرى, یکى از همکاران مجله در بخش قصه و رمان جزو آثار برگزیده این جشنواره بود.
بانوى نور نخست در پیام زن انتشار یافت و سپس در قالب کتاب در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

توجه به مفاهیم نهج البلاغه عامل مهمى در تإمین بهداشت روانى است
چند تن از متخصصان و کارشناسان روان شناسى و امور دینى, در همایش ((نقش دین در بهداشت روان)) توجه و عمل به مفاهیم نهج البلاغه را عامل مهمى در تإمین بهداشت روانى در میان خانواده و جامعه عنوان کردند.
یک کارشناس اظهار داشت: طى سالهاى اخیر با همکارى برخى استادان حوزه و دانشگاه کار بررسى برخى مفاهیم والاى نهج البلاغه و رابطه آنها با بهداشت روان و روح در جامعه آغاز شده است. بررسى مفاهیم و توصیه هاى گرانقدر مولا امیرالمومنین(ع) به ویژه در زمینه ((پرهیز از حسادت و فتنه گرى)) و ((خیرخواهى)) نشان مى دهد رعایت دقیق این گونه توصیه ها مى تواند تإثیرات بسیار بزرگى در کاهش جرایم خفیف اجتماعى, کم شدن استرسها, نگرانیهاى مردم و کاهش میزان افسردگى و مشکلات عاطفى افراد در اجتماع داشته باشد.
یک محقق دفتر مطالعات اسلامى در بهداشت روان نیز در این زمینه گفت: عمل به توصیه ها و رهنمودهاى حضرت على(ع) از جمله در باب خانواده به عنوان یک جامعه کوچک و رعایت حقوق آن مى تواند ابتدا اعضاى خانواده ها را از بسیارى آسیبهاى اجتماعى و روانى در امان نگه دارد و سپس اثرات این مصونیت با ورود اعضاى خانواده به جامعه در صحنه هاى کار و روابط اجتماعى در کل جامعه نمایان شود. بسیارى از بیماریهاى روانى, نگرانیها و مشکلات روحى و روانى که در جامعه کنونى ما وجود دارد با رعایت توصیه هاى حضرت على(ع) از جمله دورى از ظلم و عمل به عدالت هم از سوى مردم و هم مسوولان حکومتى قابل پیشگیرى است.
شرکت کنندگان در این همایش با اشاره به اینکه سال 80, سال عمل به رهنمودهاى حضرت على(ع) نامگذارى شده است, خواستار توجه بیشتر مردم و مسوولان به توصیه هاى آن حضرت از جمله توصیه هایى که منجر به تإمین بهداشت روان در جامعه مى شود, شدند.

آیت الله جناتى:
زن, زندانى و محبوس شوهر نیست
در همایش ((جایگاه و نقش زن در اندیشه و حکومت امام على(ع))) آیت الله جناتى, مدرس حوزه هاى علمیه اعلام کرد: گروهى معتقد به خانه نشین بودن زن از ابتداى تولد تا انتهاى زندگى او هستند, ابتدا او را محصور در خانه پدر مى کنند و بعد در خانه شوهر حبس مى کنند و این دیدگاه را به ظاهر منتسب به شریعت مى سازند. زن باید حق شوهر را که تمکین در برابر اوست, رعایت کند اما زن, زندانى و محبوس شوهر نیست.
این صاحب نظر اسلامى خاطرنشان ساخت: در اسلام مسوولیتهاى اجتماعى به اعتبار جنسیت نیست بلکه توانایى فکرى, دانایى و مهارت و تحمل و بینش مطرح است. حضرت على(ع) به تمامى این ملاکها و ویژگیها در نهج البلاغه اشاره دارد و با واژه ناس در سخنانش ملاک تصدى و برترى را لحاظ کرده است. حضرت خدیجه مهمترین تاجر عصر خویش بوده و مردان زیادى, از جمله حضرت محمد(ص), کارگزار ایشان بودند. اگر تجارت و فعالیت اجتماعى براى زن اشکال داشت حضرت رسول با ایشان همکارى نمى کرد و وى را به عنوان همسرى برنمى گزید.
وى در خصوص خطبه 80 نهج البلاغه در مورد ((ناقص العقل)) بودن زنان و عدم مشارکت با آنان گفت: کلام حضرت به عقل تجربى دلالت دارد و نه عقل عملى, در جایى که تجربه زنان را آزموده باشید و آنان تسلط کافى داشته باشند دیگر این دستور مطرح نیست. حضرت در باره زنانى این سخن را گفته اند که در امور اجتماعى مختلف دخالت نداشتند و از تحمل تجربى برخوردار نبودند و اکنون که زنان به رشد فکرى و عملى حتى بیش از مردان رسیده اند چنین سخنى در باره آنان جایى ندارد. امروز زنان ثابت کرده اند که اگر در جاى مردان قرار داشته باشند بهتر از آنان مسوولیت را به پایان مى رسانند.
مدرس حوزه هاى علمیه تإکید کرد: صاحبان ادیان باید همت خود را به کار گرفته, اندیشه ها را هماهنگ کرده و در نقطه تعادل قرار دهند و این اندیشه را در جوامع بشرى تسرى دهند که زنان در زندگى اجتماعى همانند مردان موقعیت و جایگاه بسزایى دارند.

نهادینه کردن فرهنگ وظیفه زن است
مدیر کل دفتر امور زنان وزارت کشور و مشاور وزیر کشور اعلام کرد: نهادینه کردن فرهنگ در جامعه از وظایف خطیر زنان است زیرا آنان وظیفه تربیت نسل جدید را بر عهده دارند.
به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, خانم اشرف بروجردى در ادامه افزود: اگر زنان فرهنگ صحیحى را به نسل جدید منتقل کنند, این فرهنگ از نسلى به نسل دیگر انتقال یافته و به بیان دیگر فرهنگ نهادینه مى شود. دستگاههاى متولى امور بانوان همه تلاش مى کنند تا به سهم خود مشکلات بانوان کشور را در زمینه هاى مختلف فرهنگى, اجتماعى, اقتصادى و ... حل کنند.
وى با اشاره به نقش زنان در پیشرفت جامعه تصریح کرد فعالیتهاى انجام شده براى زنان در طول چند سال آتى رشد قابل توجهى داشته است.

باید جایگاه زنان در جامعه شفاف باشد
آیتالله عمید زنجانى در همایش ((جایگاه و نقش زن در اندیشه و حکومت امام على(ع))) گفت: امروز مسإله مهم, قبل از کرامت زن, مسإله جایگاه زن در جامعه است. اگر جایگاه زنان در جامعه شفاف نباشد, حتى اگر از حقوق کامل هم برخوردار شوند, به حقوق واقعى خود دست نخواهند یافت. در جوامع ساده مثل جامعه صدر اسلام مسایل پیچیده اجتماعى توسط مردانى حل و فصل مى شد که یک سر و گردن از همه بالاتر بودند, اما در حال حاضر که افقها و عرصه ها وسیعتر شده, به نیروى انسانى اعم از زن و مرد احتیاج است و جامعه به زنان متخصص بسیار نیاز دارد.
در ادامه رییس دانشگاه الزهرا اعلام کرد: اسلام دین باز و انتقادپذیرى است که اگر با قرائتى نوین و منطبق با مکان, زمان و شرایط اجتماعى روز به آن نگاه شود, زن را خوشبخت مى کند.
خانم رهنورد ضمن تبیین و برجسته کردن نکات منتسب به حضرت على(ع) که حکایتاز مذمت زن از سوى آن بزرگوار دارد, افزود: چرا به رفتارهاى عطوفتآمیز حضرت نسبت به زنان و عکس العمل مهرآمیز و حق طلبانه ایشان در باره زنانى که نسبت به حقشان جفا مى شد, کمتر پرداخته مى شود؟
وى انتساب این گونه خطبه ها و نامه ها را به امام على(ع) به دلیل نداشتن سند صحیح رد کرد و گفت: اگر سند کافى در دست باشد, بى شک نگاه ایشان مربوط به زمان رجعت یا همان بازگشت به عصر جاهلیت است که در آن زمان نیز زن و مرد را یکسان مى بیند و بنا به مقتضیات زمان, نگاه حضرت به مردان نیز زیبا نست.
خانم رهنورد اظهار امیدوارى کرد که با شناخت بیشتر جایگاه زن در اندیشه و حکومت حضرت امیرالمومنین(ع) و حذف برداشتهاى نادرست در این زمینه, عدالت اجتماعى در جامعه امروز محقق شود.

امید به زندگى در زنان افزایش یافته است
همایش ((روز جهانى خانواده)) با هدف تقویت نقش خانواده و یادآورى نقش این نهاد در ساختار جامعه, برگزار شد. در پیام ((کوفى عنان)) دبیر کل سازمان ملل که به مناسبت ((روز جهانى خانواده)) صادرشده بود, آمده است: موضوع روز جهانى خانواده امسال ((خانواده و داوطلبان, ایجاد همبستگى اجتماعى)) است که بر اهمیت نقش جدایى ناپذیر خانواده ها و داوطلبان در غنى ترسازى و حفظ زندگى اجتماعى تإکید مى نماید. ایدهآلهایى نظیر قدمت و همبستگى در روح و قلب هر خانواده سالمى نهفته است. خانواده ها و داوطلبان فعالیتهاى مدنى, از طریق تإکید بر ارزش نوع دوستى و مخالفتبا خودخواهى, همبستگى اجتماعى را ترویج مى نمایند.
علاوه بر قرائت پیام دبیر کل سازمان ملل, استاندار استان که میزبان این همایش بود اظهار داشت: خانواده موجبات نظم حقوقى و اجتماعى را فراهم آورده و صحت و سلامت روانى هر فردى تا حدودى در گرو خانواده مى باشد.
وى از ایمان, عشق ورزیدن, خرد و تعقل گرایى به عنوان عناصر شکل گیرى خانواده اشاره کرد و گفت: ایمان به خانواده قدرت مى بخشد و تحمل سختیها را براى آن آسان مى کند.
در ادامه معاون اجتماعى سازمان بهزیستى کشور اعلام کرد: شاخصهاى بهداشتى و افزایش امید به زندگى در زنان افزایش یافته است. وقتى امید به زندگى در زنان نسبت به مردان بیشتر شده است.

دختران بیش از پسران در سن ازدواج قرار دارند
یک عضو هیإت علمى موسسه عالى آموزش در برنامه ریزى و توسعه کشور, در همایش ((آموزشى, کاربردى و تخصصى خط مشى هاى کلان اقتصادى و توسعه مناطق کشور)) گفت: با در نظر گرفتن بیش از 5 سال فاصله سنى ازدواج زن و مرد, در حال حاضر بالغ بر یک میلیون دختر بیش از پسران در سن ازدواج قرار دارند. تعداد قابل توجه دختران نسبت به پسران نیازمند راه حلهاى کارشناسى شده و سریع است. اگر به فرض امکانات شغلى, اقتصادى و مالى براى همه جوانان فراهم شود و تمامى پسران کشور بتوانند ازدواج کنند باز هم تعداد پسران آماده براى ازدواج کم مى باشد. با این وضعیت تعداد بسیارى از دختران ازدواج نخواهند کرد و ما موظف هستیم راهى براى فعالیتهاى اجتماعى انان فراهم آوریم.
وى معتقد است که یکى از دلایل حضور زیاد دختران در جامعه, آن هم در شکلهاى نامناسب و زننده, نتیجه همین تفاوتهاست و این دختران در واقع سعى دارند آمادگى خود را براى زندگى مشترک و تشکیل خانواده نشان دهند.
این عضو هیإت علمى اظهار کرد طى ده سال آینده روند فعلى معکوس شده و تعداد مردان در سن ازدواج بیش از دختران خواهد شد و در آن هنگام شاهد رقابت پسران خواهیم بود.

مشکلات مادران شاغل در کشورهاى مختلف
در سراسر جهان, زنان بیشترین مسوولیت بچه دارى را بر دوش مى کشند و شمار روزافزونى از آنان نیز در زمره نیروى کار قرار مى گیرند. زنان در دوران قبل و بعد از بزرگ کردن بچه و یا در طول آن, در مشاغل رسمى همراه با پرداخت دستمزد, فعال تر شده اند. در عین حال مادران شاغل در ارتباط با چگونگى ایجاد توازنى موثر بین شغل خود و مسوولیتهاى خانواده و اینکه چگونه مردان را در این مسوولیتها شرکت دهند, نگرانیهاى بسیار دارند.
به گزارش منابع سازمان ملل, در بسیارى از کشورهاى اتحادیه اروپا و آمریکاى شمالى, بیش از نیمى از مادران داراى فرزند زیر سه سال, شاغلند. بنا بر این گزارش در کشورهاى اتحادیه اروپا نسبت اشتغال به جمعیت, براى مادران تک فرزند 56 درصد و براى مادران داراى سه فرزند یا بیشتر که پنج ساله و یا کوچکتر هستند, 31 درصد بوده است. این در حالى است که این ارقام در میان کشورهاى مختلف فرق مى کند. تفاوتهایى که در کشورها بین وضعیت اشتغال مادران مجرد و وضعیت اشتغال تمامى مادران مشاهده مى شود, به طور کامل مشخص نشده است. این تفاوتها ممکن است در میزان دستیابى به خدمات نگاهدارى از کودکان و کیفیت این نوع خدمات, میزان حمایت از خانواده, نوع و کارآمدى نظام رفاه اجتماعى و میزان دستیابى به دستمزد و مزایا براى والدین شاغل, بازتاب یابد.

رشد روزافزون کودکان نامشروع در آمریکا
بر اساس گزارش مرکز آمار بهداشت ملى در سال 1999 یک میلیون و 300 هزار کودک نامشروع در آمریکا زاده شده اند. این براى اولین بار است که در تاریخ آمریکا 23 درصد و یا بیش از یک سوم از نوزادان آمریکایى, خارج از دایره زناشویى متولد شده اند.
تحلیل گران علت این امر را راضى شدن روزافزون زوجها در داشتن اولاد بدون پیوند زناشویى ذکر مى کنند. این آمار همچنین نشان مى دهد, به رغم اولویت کاهش موالید نامشروع, از شمار کودکان نامشروع کاسته نشده است.
یکى از دلایل عمده چنین تولدهایى, افزایش تعداد زنان مجردى است که در سن زایندگى هستند. یک محقق در این باره مى گوید: این امر به دلیل نبود یک اراده ملى و سیاسى است که مسإله ((نامشروعیت)) را تحت بررسى قرار دهد. این معضل در حال حاضر یک فاجعه عظیم ملى است.

زنان کویت در نیروى پلیس استخدام مى شوند
دولت کویت, با طرح ورود زنان به نیروى پلیس که از سوى وزارت کشور پیشنهاد شده بود, موافقت کرد. بر اساس این طرح زنان در مراحل اولیه در مکانهایى که با وضعیت جسمى و روحى آنان هماهنگ باشد, به عنوان نیروى پلیس فعالیت خواهند کرد ولى در کارهاى سختى مانند فرماندهى گشتها و حفاظتهاى شبانه به کار گرفته نخواهند شد.
بر اساس طرح استخدام زنان در نیروى پلیس, زنان تنها در اداراتى مانند مهاجرت, امور منشى گرى و مراکز مراقبتهاى اجتماعى وابسته به پلیس فعالیت خواهند کرد. براى تربیت این گروه نیز, مدرسه ویژه زنان در مرکز آموزش علوم امنیتى کویت, تإسیس شده است.
بعد از این کویت پس از امارات دومین کشور شوراىهمکارى خلیج فارس است که اجازه ورود زنان به نیروى پلیس را صادر مى کند.
قابل ذکر است که زنان کویتى همچنان براى آزادى سیاسى و شرکت در انتخابات مبارزه مى کنند و کماکان از راههاى مختلفى به ویژه از طریق قضایى تلاش مى کنند به محرومیت چهل ساله براى رإىدادن و نامزد شدن در انتخابات مجلس پایان دهند.