تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

رابطه بین هورمونها و موفقیت در ازدواج
دانشمندان معتقدند که از طریق هورمون بدن مى توان احتمال طلاق را پیشگویى کرد. آنان با تحقیقاتشان نشان دادند که از طریق یک آزمایش هورمونى مى توان پیش بینى کرد که آیا ازدواجى موفق خواهد بود یا خیر.
آنان با انتخاب 90 زوج سعادتمند از بین کسانى که مشکلات خاصى داشتند و مى توانستند اختلالى در ازدواجشان ایجاد کنند, قصد داشتند نشان دهند که چه روابطى در میان افراد باعث بروز پدیده هایى چون استرس مى شود.
پژوهشگران با آزمایشهاى دقیق خونى و سوالاتى در مورد مسایل ناراحت کننده زندگى مشترک آنان به این هدف دست یافتند که قهر و خصومت بین زوجها, مصونیت دفاعى بدن آنها را کاهش مى دهد.
آزمایش سه هورمون و افزایش آن در خون این افراد نشان داد که این هورمونها به عنوان موانع دفاعى شناخته مى شوند و به عبارت دیگر, آنها سیستم مصونیت انسان را نامنظم مى سازند و لذا یک ازدواج بد مى تواند به سلامتى ضرر برساند.
هرچند که به طور کلى چنین به نظر مى رسد که عواملى چون بدرفتارى و یا بداخلاقى باعث طلاق در بین زن و شوهرها مى گردد, اما محققان کشف کردند که این سه هورمون در میان کسانى که ازدواجشان بعدها به طلاق منجر مى شود, به طور چشمگیرى بالاتر بوده است. البته افزایش این هورمونها, ازدواج را برهم نمى زند بلکه ترشح آنها به این علت است که عیب و نقصى در رابطه بین دو طرف وجود دارد که از آن آگاه نیستند.
نکته جالب در این تحقیقات این بود که خانمها بیش از آقایان, هورمون ترشح کردند, چرا که خانمها به مراتب بیش از آقایان, قهر و خصومت را حس مى کنند.

تإثیر محیط زیست در درمان بیماریها
به گفته محققان در حالى که مواد سمى موجود در محیط زیست باعث بروز انواع بیماریها مى شوند, تنفس در هواى سالم و عارى از آلودگى, درمانگر و التیام بخش بسیارى از بیماریهاست. پزشکان براى پیشگیرى از بروز امراض و بیماریها, قدم زدن و تنفس در هواى آزاد را تجویز مى کنند.
مراکز پزشکى اکنون بیشترین توجه خود را به فناوریهاى پیشرفته و مطالعات و تحقیقات در زمینه ژن معطوف داشته و از تإثیر محیط زیست و مزایاى آن غافل مانده اند. بیماران بسترى در بیمارستانهاى پر از گل و درخت, دوران نقاهت کمترى داشته و زودتر بهبود مى یابند و بیماران مبتلا به افسردگى در صورت مداوا در محیط طبیعى, شانس بهبودى بیشترى دارند.
از نظر بیولوژیکى نیز طبیعت نقش خود را اثبات کرده و افراد احساس بهترى در تماس با طبیعت دارند. پزشکان نیز خواستار این شدند که همگان توجه و علاقه بیشترى در زمینه ((محیط درمانى)) نشان دهند.

تواناییهاى آدمى براى درک مزه ها
جدیدترین پژوهشهایى که در خصوص نحوه عمل بدن در تشخیص مزه ها به انجام رسیده, دانشمندان را به شناخت تازه اى از چگونگى کارکرد زبان در ثبت مزه ها و نیز کیفیت کار مغز در دریافت علایم و اطلاعات مربوط به طعمهاى مختلف رهنمون شده است.
مزه یا طعم مجموعه پیچیده اى از ادراک چشایى به همراه ادراکات بویایى و بساوایى است. دانشمندان معمولا چهار نوع مزه را تحت عنوان تلخى, شیرینى, شورى و ترشى تعریف مى کنند اما برخى معتقدند که مزه هاى دیگرى نیز موجود است.
محققان پى برده اند که سلولهاى مغز یا نرونها قادر به پاسخگویى به علایم دریافتى از چند نوع مزه مختلف هستند و از این حیث عملشان مشابه به آن دسته از نرونهاست که قادرند به اطلاعات بصرى دریافتى ناشى از چند رنگ مخالف پاسخ دهند.
سلولهاى تشخیص دهنده مزه در ساختارهاى خاصى موسوم به جوانه هاى چشایى جاى دارند که مکان اصلیشان عمدتا روى زبان است. بر روى این عضو علاوه بر جوانه هاى چشایى, سلولهایى که کار بساوایى و لمس را انجام مى دهند نیز وجود دارند.
ساختار جوانه هاى چشایى مشابه ساختمان یک پیاز است و درون هر یک 50 تا 100 سلول قرار دارد. هر یک از این سلولها داراى یک عضو زبانه مانند یا مژه دار هستند که از درون سوراخ جوانه چشایى زبان بیرون زده است. مواد شیمیایى موجود در غذا که محرک مزه نامیده مى شود, در بزاق حل مى شوند و از طریق سوراخهاى روى جوانه چشایى با سلولها تماس برقرار مى کنند. از این اتصال در درون سلولهاى مزه, علایم الکتریکى به وجود مىآید که سلولها را تحریک مى کند تا علایم شیمیایى تولید کنند. این علایم در نهایت به مغز مى رسند و ادراک مزه را امکان پذیر مى سازند.
زمانى که اطلاعات مربوط به یک مزه خاص از جانب سلولهاى عصبى گوناگون که در بخشهاى مختلف سطح زبان پراکنده اند به مغز مى رسند, مغز این اطلاعات را با الگوهاى آماده اى که در آرشیو خود ذخیره کرده مقایسه مى کند و به صورت آمارى, نزدیکترین الگویى را که با الگوى حاصل از اطلاعات جدید انطباق پیدا مى کند به عنوان تشخیص خود از مزه اى که زبان شخص را تحریک کرده برمى گزیند.

همدلى پزشک در درمان بیمار موثر است
یافته هاى یک تحقیق نشان مى دهد در دوران ویزیتهاى کوتاه مدت پزشکان و طبابت با تکیه بر فناوریهاى پیشرفته, ایجاد همدلى و صمیمیت میان پزشک و بیمار, در درمان بیماران نقش چشمگیرى دارد. طبابت پزشکانى که ترسها و نگرانیهاى بیمارانشان را شناخته و با آنان همدلى نشان مى دهند, در مقایسه با پزشکانى که از لحاظ احساسى به بیمارانشان نزدیک نمى شوند, به مراتب موفقیتآمیزتر است.
در شیوه درمانى ((شناختى)) پزشک سعى مى کند بیمار را در مورد بیمارى یا روش درمان, تحت تإثیر قرار دهد یا متقاعد کند در حالى که در شیوه ((عاطفى)) مشاوره بیمار با پزشک, صمیمانه و همدلانه است و او سعى مى کند نگرانیها و ترسهاى بیمار را تسکین دهد.
در این تحقیق نشان داده شد که در سه چهارم موارد حمایت پزشک و دادن اطمینان به بیمار, نتیجه مداوا را بهبود مى بخشد. اثر مثبت شیوه درمانى ((عاطفى)) با اندازه گیرى فشار خون و گزارش بیماران در مورد کاهش درد, ارزیابى شده است.

تعیین جنسیت نوزاد قبل از باردارى عملى مى شود
دستگاه تعیین جنسیت نوزاد قبل از باردارى و انجام فرآیند لقاح, توسط یک پزشک متخصص زنان و زایمان در شیراز ابداع شد.
وى در گفتگو با خبرگزارى جمهورى اسلامى اعلام کرد: تخمدانهاى بانوان بین یک تا ده روز در ماه داراى بار الکتریکى هستند و در زمانهایى مشخص از فصول و ماههاى سال داراى بار مثبت و برخى مواقع بار منفى هستند که تعیین جنسیت نوزاد از این طریق مشخص مى شود. براى تنظیم جدول تعیین جنسیت نوزاد, شش عامل فیزیولوژیک بدن زن و مرد متقاضى در نظر گرفته مى شود و بر اساس آن زمان مناسب براى تخمگذارى و تعیین جنسیت دلخواه تنظیم مى شود.
این متخصص هدف از طرح و دنبال کردن مطالعات در این زمینه را جلوگیرى از ازدیاد جمعیت, تستهاى اجتماعى و کسب اعتبارات علمى در زمینه هاى مختلف براى کشور عنوان کرد.
طرح مذکور مراحل قانونى شدن و طرح در کمیته اخلاق پزشکى را دنبال مى کند.

سیگار و اثرات آن بر ماهیچه و استخوان
اثرات زیانبار استعمال دخانیات بر قلب انسان کاملا اثبات شده است, اما بسیارى از سیگاریها اثرات وخیم آن را بر ماهیچه و استخوان نمى دانند.
مطالعات نشان داده است که نیکوتین سیگار از رشد استخوان کاسته و باعث نرمى استخوان در افراد سیگارى مى شود. ضمن اینکه مصرف دخانیات در زنان پس از یائسگى باعث از بین رفتن استخوان مى شود. نیکوتین موجب ضعف استخوان و مانع از تولید سلولهاى استخوانى در زنان سیگارى مى شود.
به گفته پزشکان التیام جراحات براى افراد سیگارى طولانى تر از افراد غیر سیگارى است. بافت ماهیچه اى افراد سیگارى فاقد اکسیژن کافى است و در نتیجه التیام شکستگى استخوان مدت مدیدى به طول مى انجامد.
گذشته از این استعمال دخانیات با سوء تغذیه مربوط بوده و باعث فقدان عرضه خون کافى در سیستم بدن مى شود. علاوه بر این افراد سیگارى بیشتر مستعد ابتلا به کمردرد هستند.

سن پدر در سلامت روانى کودک موثر است
بر اساس تحقیقات پژوهشگران, مردها نیز در مورد داشتن اولاد همانند زنها داراى یک ساعت بیولوژیکى هستند. نتایج به دست آمده از این تحقیقات حاکى است که احتمال داشتن فرزند شیزوفرنیک در آقایانى که بین سنین 45 تا 47 سال صاحب اولاد شده اند, نسبت به پدرانى که زیر سن 25 سال صاحب اولاد شده اند, دو برابر بیشتر است. همچنین احتمال اینکه فرزندان پدران 50 سال به بالا, شیزوفرنیک باشند, سه برابر است.
بنابراین نتایج تحقیق فوق این تصور عمومى را که فقط زنهاى مسن تر با ریسک داشتن فرزندان عقب افتاده روبه رو هستند, مورد تردید قرار مى دهد.

راههاى پیشگیرى از حمله قلبى
علم پزشکى بر این باور است که مصرف غذاى سالم و داشتن قلب سالم لازم و ملزوم یکدیگر بوده و باعث جلوگیرى از حمله قلبى مى شود. چربیهاى یافت شده در روغن زیتون, گردو و فندق باعث کاهش سطح کلسترول در خون مى شوند.
انجمن قلب همچنین خوردن غذاى دریایى همچون ماهى را به میزان دو بار در هفته توصیه مى کند. خوردن غذاى دریایى از لختگى خون در شریانها ممانعت به عمل مىآورد, علاوه بر آن خوردن غذاهاى محتوى الیاف همانند میوه ها, فرآورده هاى ساخته شده از جوهر حبوبات به خاطر تنظیم سطح کلسترول از بروز بیماریهاى قلبى جلوگیرى مى کند.
خوردن روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات براى کاهش بیمارى قلبى لازم است. بنا به اهمیت ویتامین ((ب)) و ((اسیدفولیک)) به هنگام حاملگى و تولد نوزادان سالم و همچنین کاهش بیمارى قلبى, توصیه مى شود که از حبوبات بیشترى استفاده شود مخصوصا حبوباتى که با ویتامین ((ب)) و ((اسیدفولیک)) غنى شده باشند.

استروژن در پیشگیرى از ضایعات زانوى زنان مفید است
استفاده طولانى مدت از ((استروژن)) در زنان مسن مى تواند در افزایش تراکم استخوانى مفید باشد و از بروز ((استئوآرتریتیس)) زانو پیشگیرى کند. این عارضه که همان از بین رفتن غضروف در ناحیه استخوان لگن خاصره و زانوان بروز مى کند و در زنان پس از دوره قاعدگى شایع تر است.
یک تحقیق جدید که توسط دانشمندان صورت گرفته, نشان داده است که جایگزینى مقادیر تخلیه شده هورمون زنانه استروژن مى تواند زنان را در مقابل این بیمارى محافظت کند. زنانى که روش درمانى جایگزینى استروژن را براى مدت 5 سال به کار گرفته بودند, در ناحیه مفاصل زانو داراى غضروف بیشترى در مقایسه با زنانى بودند که هرگز از مکملهاى هورمونى استفاده نکرده بودند.
محققان خاطرنشان کردند استفاده از روش هورمون درمانى براى مدت بیش از 5 سال باعث افزایش حجم بیشتر غضروف زانو مى شود.

یک روش درمانى جدید براى عدم قطع عضو بیماران سرطانى
دانشمندان یک روش پیشرفته در درمان سرطان ابداع کرده اند که از قطع عضو بیماران سرطانى پیشگیرى مى کند. این فناورى جدید, شامل قطع ذخیره خون به زانوان یا سایر اعضاى داراى تومور و از بین بردن آنها با دوز زیاد از یک داروى جدید قدرتمند است. این بدان معناست که بیماران داراى تومورهاى غیر قابل جراحى که پیش از این مجبور به قطع عضو بودند دیگر زیر تیغ جراحى قرار نمى گیرند.
اندازه و موقعیت تومورها در دست و پاى بعضى از بیماران سرطان به آن معنى است که امکان انجام عمل جراحى براى برداشتن تومور وجود ندارد و قطع عضو تنها راه حل این مشکل است. اما محققان توسط این فناورى, خون تازه را در اطراف دست یا پاى داراى تومور جریان مى دهند تا به آن یک ذخیره خون جداگانه برسد. سپس عضو مذکور تحت درمان دارویى حرارت داده مى شود. در انتها یک داروى موثر که عروق خون رسان به تومورهاى سرطانى را از بین مى برد, به جریان خون آن عضو تزریق مى شود.

کشف عامل ژنتیکى نارساییهاى باردارى
دانشمندان یک نقص ژنتیکى را کشف کرده اند که مى تواند عامل نارساییهاى باردارى, منجمله تولد زودرس جنین باشد. این نقص ژنتیکى مى تواند در پاره اى از موارد, موجب مرگ زنان باردار شود.
نتایج این کشفیات همچنین قادر است به جلوگیرى از مرگ مادران و تولدهاى زودهنگام منتهى شود. این تحقیقات نشان داده است که ژن معیوب آنزیمى که ترکیبات سمى در بدن را تصفیه مى کند, خطر بیمارى ((پرىالکمپسیا)) را افزایش مى دهد. این بیمارى به عارضه اى اطلاق مى شود که به موجب آن فشار خون زن بر اثر باردارى بالا مى رود. همچنین این عارضه مى تواند باعث بروز صرع در ماههاى آخر باردارى شود. قابل ذکر است ده درصد از مرگ و میرهاى زنان باردار از همین بیمارى مى باشد. این عارضه در موارد حادتر, به کاهش رشد جنین و تولدهاى زودهنگام مى انجامد. هنوز هیچ درمان خاصى براى این بیمارى, به جز تحت نظر گرفتن مادر, و به دنیا آوردن کودک از طریق سزارین, پیدا نشده است.
عواملى چون به تإخیر انداختن حاملگى بعد از 35 سالگى, فشار خون بالا قبل از حاملگى, ابتلا به بیمارى قند, نارسایى کلیه و یا مسایل مربوط به لخته شدن خون از دلایل ابتلاى زنان به این بیمارى است.

مهار خشم به کاهش فشار روحى کمک مى کند
مطالعات علمى نشان داده است که عفو و بخشش و مهار خشم به جریان عادى خون در رگها کمک کرده, از بالا رفتن فشار خون ممانعت به عمل آورده و باعث سلامتى قلب مى گردد.
یک کارشناس امور سلامتى زنان, خشم را عاملى مهم در به خطر انداختن سلامتى بانوان دانست و یک کارشناس دیگر اعلام کرد: اگرچه غالبا خشم را احساس و صفتى از جانب مردان مى دانند, اما در عمل این بانوان هستند که بیشتر از مردان خشم خود را ابراز مى دارند. یک استاد دانشگاه و مولف کتاب ((خشم عامل کشتار)) مى گوید که هورمون فشار روحى و مولد خشم بنام ((کورتیزول)) باعث پارگى رگهاى خونى مى گردد. آسیب و یا پارگى شریانهاى خون در درازمدت باعث حمله قلبى مى شود. مهار خشم, بخشش و نادیده گرفتن عوامل خشم, از بالا رفتن فشار خون جلوگیرى کرده و سبب سلامتى قلب و نهایتا طول عمر خواهد شد.

غذاى چرب براى مغز نیز مفید است
محققان در پژوهشهاى خود به این نتیجه رسیده اند که غذاى پرچربى نه تنها سبب تنگ شدن رگهاى قلب مى شود, بلکه بر حافظه نیز اثر منفى به جاى مى گذارد.
مولکولهاى چربى مانع از رسیدن قند به مغز مى شوند و احیانا این عمل را از طریق دستکارى در تولید انسولین انجام مى دهند. غذاهاى پرچرب غالبا موجب مقاوم شدن بدن در برابر تولید انسولین مى شوند و حال آنکه تولید این ماده براى کنترل میزان قند خون ضرورى است.
پژوهشهاى تازه سرنخ جدیدى در اختیار محققان براى فهم این نکته قرار داده اند که چرا افراد بالغى که در معرض خطر ابتلا به بیمارى قند قرار دارند و چاق مى شوند, ضعف حافظه گریبانگیرشان مى شود.
بسیارى از غذاهایى که در جوامع مدرن به مصرف مى رسد حاوى چهل درصد چربى است و این نوع غذاها بخصوص براى نوجوانان و جوانان که مغزشان در حال رشد و شکل گیرى است خطرناک مى باشد و مى تواند بر تواناییهاى ذهنى آنان اثرات نامطلوب باقى بگذارد.

عوامل خطر در بروز آسم و دیابت مشترک هستند
محققان پس از بررسى میزان بروز دیابت نوع اول و آسم در کشورهاى اروپایى دریافتند عواملى که بر خطر ابتلا این دو بیمارى تإثیر مى گذارند با یکدیگر مرتبط هستند. آسم و دیابت در نتیجه عدم توازن سیستم ایمنى بروز مى کند, اما ابتلا به یکى از این بیماریها احتمال ابتلا به بیمارى دیگر را کاهش مى دهد.
عواملى که بر میزان افراد مستعد ابتلا به بیماریهاى التهابى همچون آسم و دیابت تإثیر مى گذارد در کشورها دسته بندى شده اند. این حساسیت و آسیب پذیرى مى تواند در اثر ساختار ژنتیکى و در معرض عوامل محیطى قرار گرفتن و یا هر دو عامل بروز کند.
محققان اظهار امیدوارى کردند در پژوهشهاى خود در خصوص علل بروز بیمارى آسم و دیابت عواملى را در ماورإ عدم توازن سیستم ایمنى مدنظر قرار دهند.