پزشک شما

نویسنده


پزشک شما

دکتر آذر آذرى
دکتر حسین برهانى

این شماره:
1ـ خواهر رعنا.ک ـ اصفهان
2ـ برادر؟ ـ ؟
3ـ خواهر فاطمه.الف ـ رشت
4ـ خواهر نغمه.ج ـ قم
5ـ خواهر طاهره.خ ـ اصفهان

خواهر رعنا.ک ـ اصفهان
خانمى 35 ساله هستم. مدتى است که موقع نشستن یا راه رفتن و یا خواب, نفسم مى گیرد و هنگام مراجعه به دکتر متوجه شدم که ضربان قلبم بالا است. لطفا مرا راهنمایى کنید و بگویید علت بالا رفتن ضربان قلب چیست؟
خواهر گرامى!
در مورد مشکلى که عنوان کرده اید جاى نگرانى نیست زیرا متخصص قلب حتما شما را معاینه کرده و فقط در مورد ضربان قلب شما تذکر داده است. البته ضربان قلب اگر در این حدود یعنى 100 ـ 80 در دقیقه باشد اصولا طبیعى تلقى مى شود مگر اینکه در معاینات قلب مشکل دیگرى وجود داشته باشد. بنابراین اگر ضربان قلب شما بین 100 ـ 80 در دقیقه باشد آن هم وقتى که به پزشک مراجعه مى کنید و دچار کمى اضطراب و دلهره مى شوید, اصلا نگران نباشید. گاهى به علل اضطرابى مثل صحبت کردن در یک جمع, وارد شدن به یک محیط تازه, مراجعه به پزشک و... بعضى افراد دچار کمى دلهره مى شوند و تپش قلب پیدا مى کنند. اما اگر سرعت ضربان قلب از 100 بار در دقیقه بیشتر شود باید بعد از معاینات لازم اقدامات تشخیصى و درمانى به عمل آید.
افزایش ضربان قلب بیش از 100 ضربه در دقیقه بدون اینکه نظم ضربان مختل شود مى تواند ناشى از اضطراب و هیجان, تب, فعالیت جسمى و ورزشى, کم خونى و پرکارى تیروئید باشد که با رفع علت به تدریج کاهش پیدا مى کند. افزایش ضربان قلب در اثر هیجانات عصبى معمولا به طور ناگهانى ظاهر مى شود. بنابراین با وجودى که ضربان قلب شما طبیعى به نظر مى رسد اما بهتر است آزمایشات معمولى خون از نظر تشخیص کم خونى انجام شود. همچنین آزمایشات مربوط به پرکارى تیروئید هم لازم است. در صورتى که همه اینها سالم و طبیعى بود شما با حفظ آرامش و توکل به خدا وضعیت کاملا طبیعى خواهید داشت.

برادر؟ ـ ؟
برادر گرامى!
به شما توصیه مى شود که در اولین فرصت به مرکز مشاوره روانپزشکى دانشگاه مراجعه نمایید و یا اینکه با یک متخصص روانپزشکى مشورت کنید. به نظر نمى رسد همه علایمى که در نوشته خود عنوان نموده اید ناشى از مشکل مورد نظر شما باشد. چه بسا زمینه هاى بیمارى خاصى وجود داشته باشد اما شما به طور ناخودآگاه همه آنها را به یک مشکلى که قبلا داشته اید ارتباط مى دهید. به طور قطع پاسخ مشکلات شما را نمى توان بدون در نظر گرفتن وضعیت روانى, آن هم در چند سطر عنوان کرد و مجددا توصیه مى شود که با یک روانپزشک حضورا مشورت نمایید تا ضمن معاینات اعصاب و روان شما را راهنمایى کنند. ضمنا تغییرات ظاهرى در شکل و قیافه را مى توانید با ورزش رفع نمایید. در باره سایر مشکلاتتان اصلا نگران نباشید. و من الله التوفیق.

خواهر فاطمه.الف ـ رشت
خواهر محترم!
سوالات شما نامفهوم است. در صورتى که مشکل خاصى دارید مجددا به صورت واضح تر بیان بفرمایید تا پاسخ شما ارسال و یا در بخش پزشک شما چاپ گردد. ضمنا در مورد غسل جنابت به رساله عملیه مرجع تقلیدتان مراجعه بفرمایید. خدا نگهدار شما.

خواهر نغمه.ج ـ قم
1ـ از کرمهاى دور چشم در چه مواردى استفاده مى شود. آیا براى برطرف کردن سیاهى دور چشم موثر است و موجب چروک شدن دور چشم نمى شود؟
2ـ آیا استفاده از کرمهاى سفیدکننده گیاهى مانند ((ورون)) ضرر دارد؟
3ـ من هر وقت دچار سرماخوردگى و گلودرد مى شوم, بدون مراجعه به دکتر داروهایى را استفاده مى کنم. آیا اثر میکروب در بدنم مى ماند؟ ضمنا علایم روماتیسم قلبى چیست و آیا با آزمایش خون مى توان آن را تشخیص داد؟
4ـ مدتى است که بالاى چشمم ورم مختصرى دارد. مى خواستم بدانم علت آن چیست؟
خواهر محترم!
استفاده از کرمهاى گیاهى که داراى پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان داشته باشند و توسط کارخانه داروسازى شناخته شده اى تهیه شده باشد, طبق نظر متخصص پوست اشکالى ایجاد نمى کند, زیرا اصولا این متخصص پوست است که مورد استفاده آن را تشخیص داده و میزان مصرف آن را مشخص مى کند. بنابراین استفاده خودسرانه از هر نوع دارویى مى تواند مضر باشد و حتى عوارض ناخوشایندى نیز بر پوست, چشم و سایر اعضاى بدن به جا بگذارد. در مورد سرماخوردگى یا گلودرد هم باید نهایت دقت را بفرمایید. گاهى گلودرد منشإ میکروبى دارد بخصوص نوعى باکترى به نام استرپتوکک وجود دارد که باعث گلودرد چرکى مى شود و در صورتى که درمان مناسب نشود مى تواند آثار و عوارض قلبى, کلیوى و مفصلى ایجاد کند. بنابراین روش شما در مورد درمان سرماخوردگى و گلودرد کاملا نادرست است و توصیه مى شود بخصوص در مواقعى که دچار گلودرد مى شوید حتما به پزشک مراجعه فرمایید تا در صورت لزوم پزشک با تجویز یک پنى سیلین 1/200/000 شما را به طور قطعى درمان نماید.
آنچه که باید شما توجه کنید این است که همه گلودردها بالاخره خود به خود هم خوب مى شوند اما هدف ما از درمان دو چیز است: اولا بیمار سریع تر بهبود پیدا کند. ثانیا از عوارض وخیم بیماریها پیشگیرى نماییم که این بسیار مهمتر است.
در باره احساس تیر کشیدن در ناحیه قلب نیز توصیه مى شود که بهتر است توسط متخصص قلب معاینه شوید; هرچند اضطراب و هیجان به طور طبیعى باعث تپش قلب مى شود. روماتیسم قلبى را اصلا نمى توان با آزمایش تنها تشخیص داد. علایم مهم روماتیسم قلبى شامل یک دسته علایم اصلى یا بزرگ شامل:
1ـ کاردیت روماتیسمى (التهاب عضله قلب و پرده هاى پوشاننده آن), 2ـ کره سیدنهام, 3ـ اریتم حاشیه اى, 4ـ دانه هاى زیر جلدى, 5ـ ورم مفاصل مى باشد و علایم کوچک یا صغیر شامل تب, درد مفاصل به صورت درد مهاجر, افزایش سرعت رسوب گلبولهاEsa , وجود سابقه تب روماتیسمى یا عفونت چرکى گلو. بنابراین تشخیص روماتیسم قلبى, موقعى قطعیت دارد که حداقل 2 معیار بزرگ و برخى از معیارهاى کوچک وجود داشته باشد.
در مورد ورم بالاى چشم اگر روى پلک بالایى باشد معمولا مشکلى نیست و نگرانى نباید داشت بخصوص با سابقه نیش زدگى زنبور ممکن است مربوط باشد اما اهمیت ورم زیر پلک بیشتر است که باید حتما آزمایشات و معاینات لازم انجام شود. با این حال بهتر است با متخصص چشم نیز مشورت بفرمایید.
سالم و سربلند باشید.

خواهر طاهره.خ ـ اصفهان
1ـ من مدتى است که دچار بیمارى تیروئید هستم. آیا با این وضعیت مى توانم ازدواج کنم؟
2ـ لطفا راههاى رهایى از وهم و خیالات و رسیدن به آرامش روحى را ذکر کنید. ضمنا براى اینکه بتوانم خوب و درست درس بخوانم چه باید بکنم؟
خواهر محترم!
خوشبختانه امروزه مشکلات تیروئید (هم پرکارى و هم کم کارى تیروئید) هر دو قابل درمان هستند و حتما شما زیر نظر یک متخصص غدد تحت درمان هستید و در موقع لزوم, آزمایشات تیروئید برایتان انجام مى شود تا وضعیت سلامت تیروئید را بهتر ارزیابى کنند. به هر حال جاى هیچ گونه نگرانى نیست. شما مى توانید در آینده ازدواج کنید و صاحب فرزند شوید. البته طول درمان را متخصص مربوطه مشخص مى کند و در این مورد بهتر است با ایشان مشورت کنید.
در باره سوال دوم به طور طبیعى هر فردى از شهر و خانواده اى به شهر و مکان دیگرى منتقل مى شود مدتى طول مى کشد تا بتواند خودش را با محیط و دوستان جدید تطبیق داده و سازگار نماید. هرچند ممکن است این سازگارى به طور کامل انجام نگیرد اما به هر حال انسان براى اینکه بتواند به مدارج علمى بالاترى دست پیدا کند و یا وضعیت اقتصادى خوبى پیدا کند باید همت داشته باشد و عزم خود را جزم کند و در هر زمینه اى که علاقه مند است از حداکثر سعى و تلاش خود بهره مند گردد. براى درس خواندن هم همین طور است. مثلا با یک برنامه ریزى دقیق مى توانید در زمانهاى مشخص به مطالعه دروس مشخصى بپردازید و بعد با یکى از دوستانتان در مورد مطالب مطالعه شده در یک زمان مشخص بحث کنید. این شیوه آموزشى هرچند در اصل مربوط به حوزه هاى علمیه است اما هم اکنون از این شیوه در دانشگاههاى معتبر دنیا براى ارتقاى علمى مطلوب استفاده مى شود. بنابراین بهترین شیوه درس خواندن, مباحثه است.
شاد و سربلند باشید.