صدمات چشمى در کودک


صدمات چشمى در کودک

منبعParenfs _ 2000 :
ترجمه: پگاه امیردیوانى

... کودکان نسبت به جراحات چشمى مستعدتر هستند زیرا زمان واکنش آنها کندتر از بزرگسالان است.
چشم, اندام ظریف و حساسى است. قرنیه به آسانى به وسیله لبه کاغذ یا ناخن خراشیده مى شود و یک ضربه شدید به چشم شبکیه را پاره مى کند. حتى یک آسیب جزیى در صورتى که درمان نشود, منجر به مشکلات بینایى جبران ناپذیرى در آینده مى شود. بنابراین بسیار مهم است که بدانید چگونه با یک حادثه برخورد کنید, حتى شما مى توانید با انجام یک سرى اقدامات احتیاطى ساده, از 90% صدمات چشمى جلوگیرى به عمل آورید.

کمکهاى اولیه در مورد چشم
اگر چه بعضى جراحات چشمى در خانه درمان مى شوند, بقیه نیاز به درمان پزشکى فورى دارند. در این صورت شما باید با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید. او ممکن است شما را به مطبش فرا خواند یا از شما بخواهد به یک چشم پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

آسیب: ذره گرد و خاک
رهنمود
کودک را وا دارید چندین بار پلک بزند. این عمل ممکن است باعث خروج ذرات گرد و غبار شود. پلک بالایى را روى پلک پایین بکشید. با این عمل چشم اشک مى زند و باعث شستشوى گرد و خاک مى شود. اگر ذره روى سفیدى چشم قرار دارد شما مى توانید با گوشه یک دستمال مرطوب تمیز آن را خارج کنید. اگر به ذره دسترسى دارید, از یک ماده روان ساز نظیر قطره استریل استفاده کنید تا آن را به سرعت بیرون آورید. در صورتى که قادر به خارج کردن ذرات گرد و خاک نیستید یک گاز استریل یا پارچه تمیز را به آرامى روى چشم کودک بگذارید تا او را از مالیدن چشم برحذر دارید. (مالیدن باعث مى شود جسم به داخل چشم فرو رود و قرنیه را خراش دهد) سپس با متخصص اطفال تماس بگیرید.

ضربه به وسیله توپ
براى کاهش ورم و درد به مدت 10 تا 20 دقیقه از کمپرس آب سرد استفاده کنید. کیسه اى محتوى یخ خرد شده را داخل پارچه اى بپیچید و آن را روى استخوان پیشانى کودکتان بگذارید, به طورى که بسته یخ به آرامى روى پلک قرار گیرد. اگر کبودى چشم کودک بیشتر شد یا از ضعف بینایى شکایت کرد, با پزشک متخصص تماس بگیرید, ممکن است خونریزى داخل چشمى کرده باشد.

قرنیه خراشیده شده
اگر کودک همواره احساس مى کند که سنگ ریزه یا شن در چشمش وجود دارد, یا به علت آنکه درد زیادى دارد, از باز کردن چشمش امتناع کند, احتمالا خراشى بر روى قرنیه اش وجود دارد.
براى تورم و درد به او ایبوپروفن بدهید. (البته استامینوفن درد او را کاهش مى دهد اما تورم را نه!) چشم کودک را با یک گاز استریل ببندید و او را نزد پزشک متخصص ببرید. او با دادن پماد آنتى بیوتیک سرعت بهبودى را افزایش مى دهد.

بریدگى پلک چشم
اکثر بریدگیهاى روى پلک چشم جزیى هستند و به خودى خود بهبود مى یابند, اما بریدگى عمیق نیاز به بخیه دارد. روى بریدگى یک پارچه گرم را با کمى فشار قرار دهید تا جلوى خونریزى را بگیرید. (مراقب باشید که فشار زیادى وارد نکنید تا آسیب بیشترى به چشم بزنید.) اگر بریدگى بیش از یک جراحت سطحى باشد, چشم را پانسمان کنید و او را به اورژانس برسانید.

تکه هاى شیشه
این نوع جراحت توجه خاص پزشکى را مى طلبد. سعى نکنید خودتان شیشه را خارج کنید. زیرا با این کار خطر جراحت را افزایش مى دهید. در عوض, ته یک لیوان پلاستیکى را ببرید. آن را به آرامى روى حدقه چشم کودکتان قرار دهید. (با این کار یک سپر محافظ چشم ساخته اید) سپس کودک را فورا به پزشک برسانید.

پاشیدن مواد شیمیایى
در این گونه مواقع, سر کودکتان را کج کنید و چشمش را زیر یک جریان آرامى از آب گرم به مدت حداقل 15 دقیقه نگه دارید. اگر در پیک نیک یا جایى هستید که به آب دسترسى ندارید, از شیر, آب میوه یا نوشابه خنک دیگرى براى شستشوى چشم استفاده کنید. بعد از شستشو, کودکتان را بدون معطلى به مرکز فوریتهاى پزشکى برسانید و به هیچ وجه چشم را با چیزى نبندید.

اقدامات احتیاطى
هنگامى که کودکان از اشیإ تیز نظیر نقرهآلات استفاده مى کنند, مراقب آنها باشید. به آنها یاد بدهید با قیچى ندوند و اشیإ برنده را رو به پایین بگیرند.
شوینده هاى خانگى و افشانه ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
کودکانى را که ورزشهایى نظیر بیسبال یا هاکى مى کنند, به عینک ایمنى مجهز نمایید. این اقدام تا 90 درصد صدمات چشمى مربوط به ورزشها را کاهش مى دهد.
لبه هاى اسباب و اثاثیه منزل, شومینه و گوشه هاى تیز اشیإ خانه را بپوشانید.
گیره هاى کاغذ, مداد و خودکار را در میز تحریر یا دراور قرار دهید, جایى که دست کودکان به آنها نرسد.
کودکان را وا دارید که هنگام شنا و در زیر آب از عینک شنا استفاده نمایید. این عینکها چشمان کودکان را از ضربات آرنج, انگشتان و پنجه هاى پاى دیگران محافظت مى کند.
به کودک اجازه ندهید هنگام کار ماشین چمن زنى در حیاط بماند. سنگها و ذرات دیگر به داخل چشم پرتاب مى شوند و باعث آسیب جدى مى گردند.
نگذارید کودکتان از ترقه استفاده کند یا نزدیک کسانى که ترقه دارند, بایستد.
مانع از آن شوید که کودک سرش را از شیشه اتومبیل در حال حرکت بیرون ببرد, زیرا ممکن است گرد و خاک و حشرات به داخل چشمش فرو روند.
روى چشم کبود گوشت خام قرار ندهید. بر خلاف عقیده بعضى از مردم, این کار باعث بهبودى چشم نمى شود. در این گونه مواقع از یخ خرد شده یا یک پارچه سرد به عنوان کمپرس استفاده نمایید.
اجازه ندهید کودک بدون نظارت شما از مواد محترقه استفاده کند. اشیإ داغ یا تیز, به آسانى به چشم صدمه مى زنند. به کودکان یاد بدهید این گونه مواد را نزدیک صورت خود یا دیگران نگیرند.
مواد سمى نظیر آفت کشها, کودهاى شیمیایى و ضد یخ را در دسترس کودکان قرار ندهید. آنها را روى بلندى بگذارید.