اخبار


اخبار

احترام به جوانان باعث جذب آنان به نظام مى شود
آقاى خاتمى, رییس جمهورى, در دیدارى با اعضاى فراکسیون مجلس شوراى اسلامى اعلام کرد که هیچ مانع و مشکلى براى حضور زنان در هیات دولت وجود ندارد و زنان شایسته نه تنها وزیر بلکه حتى مى توانند رییس جمهورى نیز باشند. ایشان در عین تاکید بر حضور زنان فرهیخته و کارآمد در دولت آینده, بر ضرورت دقت نظر در انتخاب افراد تاکید کرد.
خانم راکعى رییس فراکسیون در این باره گفت: حضور دو زن در دولت و نیز مدیران زن در سطوح میانى در کابینه نخست, نشان از عدم تلقى آقاى خاتمى از زن به عنوان جنس دوم دارد. در مرحله دوم اصلاحات نیز با توجه به رشد عمیق و گسترده زنان در عرصه هاى اجتماعى, سیاسى, فرهنگى, علمى, مدیریتى و تخصصى, انتظار داریم براى حضور وسیع تر آنان در سطوح مدیریت کلان سدشکنى شود و مدیران از میان مردان و زنان شایسته گزینش شوند.
رییس فراکسیون زنان در مجلس شوراى اسلامى از دیگر محورهاى مورد بحث آقاى خاتمى با این فراکسیون را ((تلاش همه جانبه جهت تصحیح فرهنگ مردسالارى در جامعه)) ذکر کرد و اظهار داشت: آقاى خاتمى تاکید دارند که زنان به ویژه در خانواده مورد ستم جدى قرار دارند و مى باید آنان را با حقوقشان آشنا کرد. همچنین هویت بخشى به جوانان به ویژه دختران جوان یکى از وظایف مسوولان کشور است که آقاى خاتمى بر آن تاکید داشتند و شرط لازم براى جذب جوانان به نظام اسلامى و ارزشهاى معنوى را احترام به شخصیت جوانان و پاسخ به سوالهاى آنان دانستند.

دهه سوم انقلاب زمانى براى تغییر نگرش نسبت به زنان است
مشاور رییس جمهورى بار دیگر با تاکید بر اصل شایسته سالارى, نهادینه کردن و تقویت مشارکت زنان در جامعه, دهه سوم انقلاب را زمان تغییر نگرش نسبت به مسایل زنان عنوان کرد.
خانم شجاعى در نشستى با نمایندگان دستگاههاى اجرایى در امور زنان کشور گفت: زنان و مردان در مسایل و مشکلات تفاوتهاى بسیارى با هم دارند که رفع آن نیازمند نگاه ویژه به مسایل خاص زنان است.
رییس مرکز امور مشارکت زنان با اشاره به برنامه سوم توسعه اقتصادى افزود: موضوع ورود زنان در متن برنامه سوم توسعه اقتصادى ناشى از توسعه و تقویت نقش آنها در این برنامه بوده است. هدف از فعالیت در امور زنان, گسترش عدالت اجتماعى است که اگر این عدالت در بدنه جامعه اجرا شود, هیچ گاه به مسایل و مشکلات برخورد نخواهیم کرد. تا زمانى که دیدگاه شایسته سالارى با نگاه جنسیتى و تبعیض میان زنان و مردان همراه باشد, نیاز به تشکیلات امور زنان نیز احساس مى شود.

30 درصد جویندگان کار زن هستند
به گزارش معاونت اشتغال وزارت کار و امور اجتماعى, 30 درصد از جویندگان کار در کشور را زنان تشکیل مى دهند. این موضوع مى تواند به علت درخواست بیشتر زنان براى حضور در عرصه هاى اجتماعى و نیز نیاز اقتصادى خانوارها باشد.
وضعیت تحصیلى جویندگان کار نیز متفاوت مى باشد طورى که 6 / 5 درصد از آنها بى سواد هستند و 01 / 42 درصد زیر دیپلم, 9 / 39 درصد دیپلم, 7 / 3 درصد فوق دیپلم, 4 / 8 درصد لیسانس و 2 / 0 درصد داراى تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر مى باشند.
بنا بر آمارهاى این وزارتخانه, 85 درصد از جویندگان شغل افرادى در سن 15 تا 34 هستند. بر اساس برآوردهاى به عمل آمده در طول برنامه سوم توسعه, سالانه 78 درصد از مردان و 22 درصد از زنان به نیروى کار کشور افزوده خواهند شد.

زهرا شجاعى:
زنان پیامآوران صلح در جهان هستند
مشاور رییس جمهور در امور زنان در دیدار با دبیر کل نشست ((هزاره جهانى صلح)) بانوان را پیامآوران صلح در جهان نامید و افزود: اگر ارتباطات زنان در قالب سازمانهاى دولتى و غیر دولتى بین المللى تقویت شود و زنان از خشونتهاى اجتماعى, خانگى و محل کار رنج نبرند, صلح و آرامش و امنیت توسعه بیشترى خواهد یافت.
خانم شجاعى در ادامه گفت: گرچه رسانه هاى ارتباط جمعى جهان, تصویر درستى از زن مسلمان ارائه نکرده است, اما گسترش ارتباطات مستقیم بین افراد و دولتها مى تواند زمینه را براى کشف حقیقت مهیا سازد و به ایجاد حکومت واحد جهانى که همه ما در انتظار آنیم, کمک کند.
رییس مرکز امور مشارکت زنان, از پیشرفت زنان در نظام جمهورى اسلامى سخن به میان آورد و تاکید کرد: در دو دهه اخیر, زمینه افزایش مشارکت زنان در عرصه هاى گوناگون, همراه با تقویت بنیان خانواده فراهم شده است و ما در عین استفاده از تجربیات زنان در سراسر دنیا, همواره بر فرهنگ ملى اسلامى خود تاکید داشته ایم.
دبیر این نشست طى این دیدار اعلام کرد: به رغم اینکه تصویر روشن, صحیح و کاملى از وضعیت زن ایرانى در دنیا منعکس نمى شود, اما حضور دو زن در کابینه دولت ایران و مسوولیت خطیر آنان, بیانگر اقتدار زنان ایرانى و مشارکت موثر آنان در اجتماع است.

تلفن بحران زنان راه اندازى مى شود
زهرا بنیانیان معاون امور اجتماعى مرکز مشارکتهاى زنان در نهاد ریاست جمهورى طى گفتگویى با خبرنگاران گفت: خط تلفن بحران ویژه بانوان تحت خشونت, در حال راه اندازى مى باشد. این مراکز نوع خشونت را جمعآورى مى کنند و اقدامات مشاوره اى و حمایتى را در اختیار زنان آسیب دیده قرار مى دهند.
وى افزود: رواج خشونت برخواسته از الگوهاى فرهنگى و اثرات زیانبار مسایل سنتى, پیش داوریهاى نادرست, تعصبهاى قومى و تبعیضها نسبت به زنان به وجود مىآید. زنان از افشاى اعمال خشونتآمیز مى ترسند چرا که به خاطر نداشتن اطلاعات و قوانین از برنامه هاى حمایتى و مساعدتهاى دولتى بى اطلاع هستند. وجود خشونتهاى خانگى باعث از بین رفتن آسایش, امنیت و ظهور تردید و ترس در زندگى زنان شده و از رشد آنان جلوگیرى مى کند و مانع تحرک و مشارکت سازنده زنان در عرصه هاى مختلف مى شود.
خانم بنیانیان ضرب و شتم, فشارهاى روانى, فشارهاى مالى و حقوقى, تجاوز جنسى, غفلت و بى توجهى مردان, سقط جنین دختر و تحقیرهاى مختلف شوهر, فرزند و برادر را جزو موارد خشونتآمیز خواند و گفت: تبعیضها, اجحافها و ظلمهایى که شاهد هستیم همگى خشونتهاى روا شده را تقویت مى کنند.
وى با اشاره به تشکیل کمیته اعمالى خشونت علیه زنان تاکید کرد: در این کمیته نمایندگان دستگاههاى اجرایى نیروى انتظامى, پزشکى قانونى, نمایندگان سازمانهاى دولتى زنان و استادان جرم شناس و روان شناس و حقوقدانان عضویت دارند و شناسایى انواع خشونت علیه زنان ایرانى, بالا بردن حساسیت عمومى در زنان, آموزش همگانى, بازنگرى و اصلاح قوانین حمایتى و بازدارنده و ایجاد سیستم حمایتى و توانمندسازى از وظایف این کمیته است که از اسفند سال 76 کار خود را آغاز کرده است.

طرح تامین اجتماعى زنان خانه دار بررسى مى شود
طرح تامین اجتماعى زنان خانه دار کشور, به منظور ایجاد جایگاهى قانونى براى هماهنگى در سیاستها و برنامه هاى بیمه اى ـ حمایتى زنان خانه دار از سوى مرکز امور مشارکت زنان, در دست تهیه و تدوین است.
با تصویب این طرح, جمعیت 13 میلیونى زنان خانه دار کشور, تحت پوشش نظام تامین اجتماعى قرار گرفته و از مزایاى آن بهره مند خواهند شد.
مدیر امور اجتماعى مرکز با اعلام این خبر افزود: هدف اساسى این طرح ایجاد امنیت اقتصادى و اجتماعى براى زنان خانه دار در زمان از کارافتادگى, بى سرپرستى, فوت شوهر و سالخوردگى است. وى ادامه داد: تدوین لایحه تامین اجتماعى زنان نیز مراحل پایانى خود را سپرى مى کند که پس از اتمام, به هیات دولت تقدیم خواهد شد.

سردار صفوى:
قرن حاضر, قرن تخصص و آگاهى است
همایش ((خواهران پاسدار کادر درمان)) سراسر کشور به کوشش دفتر امور زنان سپاه و با هدف بررسى نظرات و ارائه راهکارهاى علمى پیرامون مسایل و مشکلات خواهران پاسدار, برگزار شد.
سردار صفوى, فرمانده کل سپاه در این مراسم خواهران پاسدار را به کسب علم و معرفت فراخواند و تاکید کرد: از شما خواهران مى خواهم توان علمى, مدیریتى و تخصصى خود را اثبات کنید.
وى ضمن التزام عملى به اصول انقلاب اسلامى و قانون اساسى و ولایت فقیه, خواستار تحقق رفتار علوى و کردار عملى سیره امام على(ع) در مراکز درمانى شد.
خانم شبابى, مسوول دفتر امور زنان در این گردهمایى گفت: هدف ما فقط طرح مشکل نیست, بلکه ارزیابى موقعیت فعلى و ترسیم موقعیت مطلب مى باشد.

زنان مسلمان هندى به مساجد روى مىآورند
زنان مسلمان در دهلى نو در کنار دسترسى به حق اداى نماز در مساجد, اکنون مى کوشند حق شرکت در مراسم تشییع جنازه و حق پیش نمازى جنبش خود در مساجد را نیز به دست آورند. اگرچه زنان به طور روزمره در مساجد حضور ندارند ولى تعداد زیادى از آنان روزهاى جمعه و مناسبتهاى دیگر براى اداى آیین مذهبى و نماز به این مسجد مىآیند. حتى آنان با حجاب اسلامى براى گوش دادن موعظه هاى دینى جمع مى شوند و گاه خود آنان نیز موعظه مى کنند. برخى دیگر از زنان که با لباس سنتى هندى به مسجد مىآیند, در این مکان به حل مسایل حقوقى خود مى پردازند.
قابل توجه است که پیش از این زنان هندى حق نداشتند در مسجد نماز بخوانند و طى فعالیتهاى بسیار زنان مسلمان, این اجازه به آنان داده شده است. این در حالى است که مساجد بسیارى در دهلى نو جایگاه ویژه اى براى زنان ندارد, چون این مساجد با در نظر گرفتن نیازهاى مردان احداث شده اند.

زنان سینماى ایران در لندن
جشنواره فیلم ((زندگیهاى بى پرده)) در مورد ((زن در سینماى ایران)) در لندن برگزار شد. در این جشنواره بیست فیلم بلند و کوتاه از فیلمسازان زن ایرانى به نمایش در آمد. ((رخشان بنى اعتماد)) و ((تهمینه میلانى)) که از کارگردانان شناخته شده و باسابقه ایران هستند با آثارشان در این جشنواره شرکت داشتند. همچنین ((سمیرا مخملباف)), ((فروغ فرخزاد)), ((فاطمه معتمد آریا)), ((نیکى کریمى)) و ((شالیزه عارف پور)) از دیگر کارگردانانى بودند که فیلمهایشان در این جشنواره, اکران شد. همچنین چند فیلم از زنان ایرانى مقیم خارج در این جشنواره شرکت داشت.

شرکتهاى تعاونى زنان افزایش یافت
وزیر تعاون کشور اعلام کرد: تعداد اعضاى زن شرکتهاى تعاونى در ایران طى 9 سال گذشته 15 برابر شده است. زنان در سالهاى گذشته بیشترین فعالیت را در بخش تعاونیهاى صنفى داشته اند. شرکتهاى تعاونى آسانترین مسیر براى ورود زنان به عرصه هاى اجتماعى و اقتصادى است.
به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, وى خاطرنشان کرد: بر اساس روند موجود پیش بینى مى شود در بخش تعاون طى برنامه سوم توسعه اقتصادى, اجتماعى و فرهنگى کشور, تعداد 9 هزار و 128 شرکت تعاونى خاص زنان در زمینه هاى مختلف تشکیل شود.
وزیر تعاون بر ضرورت حمایت از زنان سرپرست خانوار و دانشآموختگان دانشگاهها تاکید کرد و گفت: توجه به راه اندازى تعاونى توسط زنان سرپرست خانوار و دانشآموختگان دانشگاهها از سیاستهاى ویژه این وزارتخانه است و تلاش داشته حمایتهاى موثرى از آنان به عمل آید.
وى بر آموزشهاى مدیریتى, تخصصى, فنى, بازرگانى و تقویت روحیه همکارى در شرکتهاى تعاونى زنان تاکید کرد و گفت: حفظ شان و منزلت تعاونیها بویژه تعاونیهاى زنان که به تازگى شکوفا شده اند, نیازمند آموزش و توجه به تغییرات اجتماعى, اقتصادى است.
وزیر تعاون با اشاره به فعالیت زنان روستایى و عشایرى در عرصه اقتصاد کشور یادآور شد: زنان زحمت کش روستایى و عشایرى بدون اغراق پشتوانه اصلى اقتصاد روستایى و کشاورزى کشور محسوب مى شوند و در سالهاى اخیر از فرصتهاى کار و اشتغال بهترى برخوردار بوده اند.

وضعیت زنان سرپرست خانوار در جهان
خانواده هایى که زنان سرپرستى آنان را به عهده دارند کوچکتر از خانواده هایى هستند که مردان, آنها را سرپرستى مى کنند. بررسیهاى انجام شده در آسیاى غربى و شمال آفریقا نشان مى دهد که بالغ بر 80 درصد زنان خودسرپرست, جدا از همسر خود زندگى مى کنند, یا طلاق گرفته اند و یا بیوه هستند.
بررسیهاى کلى نشان از آن دارد که زنان خودسرپرست مطلقه و بیوه در قیاس با زنانى که هنوز متاهل هستند و یا کسانى که از همسر سابق خود پول دریافت مى کنند, از محرومیت اقتصادى در رنج هستند.
گزارشات حاکى از آن است که در اکثر کشورها درصد زنان خودسرپرست افزایش یافته و در برخى از کشورها این میزان ثابت مانده و یا اندکى کاهش یافته است. خانواده هایى که سرپرستى آنان با زنان است, اغلب به عنوان محکى براى ارزیابى میزان عمومیت داشتن خانواده هاى به ویژه آسیب پذیر در برابر فقر, مد نظر قرار مى گیرند.

زنان ایتالیا به سیاست نمى اندیشند
بر اساس گزارشات چاپ شده از کشور ایتالیا, این کشور از نظر حضور زنان در عرصه هاى سیاسى در رده پنجاه و نهم جهان قرار دارد. تنها ده درصد از نمایندگان مجلس و سناتورهاى ایتالیا را زنان تشکیل مى دهند. با وجود اینکه تعداد زنان در جمعیت ایتالیا بیش از مردان است, اما شمار آنها در سمتهاى سیاسى این کشور نسبت به دیگر کشورها در رده بسیار پایین قرار دارد.
همچنین در هیات دولت این کشور نیز زنان فقط 17 درصد اعضا را شامل مى شوند که در مقایسه با 55 درصد وزیران زن در دولت سوئد, رقم بسیار ناچیزى است.
در عرصه انتخابات نیز فقط 5 / 17 درصد از زنان در انتخابات شرکت کرده اند. از آنجایى که 22 میلیون زن ایتالیایى حق راى دارند, که در کل تعدادشان 2/5 میلیون بیش از مردان است اما با این وجود عرصه سیاسى این کشور مردسالارانه است. ایتالیا هیچ سفیر زن ندارد و زنان در راس هیچ شرکت و یا موسسه بزرگى فعالیت نمى کنند. تنها 11 درصد مدرسین دانشگاهها, 31 درصد مدیران هفته نامه ها و 32 درصد مدیران ماهنامه ها زن هستند.

اولین رییس جمهور زن در جهان اسلام
پارلمان اندونزى رییس جمهورى پیشین این کشور را بر کنار کرد و یک زن مسلمان براى اولین بار در کشورهاى جهان اسلام به مقام ریاست جمهورى دست یافت.
پیش از این مهمترین سمتى که زنان در کشورهاى اسلامى از آن خود کرده بودند, پست نخست وزیرى بود ولى اکنون خانم ((سوکارنو)) معاون رییس جمهورى پیشین این کشور توانسته است با توجه به نظرات مردم اندونزى به مقام ریاست جمهورى دست پیدا کند.

محاسبه مهریه به نرخ روز در 55 سال گذشته
بر اساس ماده 4 آئین نامه اجرایى قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنى بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران, شاخص بهاى سال 1379 را نیز اعلام کرد و بدین ترتیب شاخص بهاى کالاها و خدمات که ملاک محاسبه مهریه به نرخ روز مى باشد در 55 سال گذشته مشخص و اعلام شده است. بر اساس تبصره ماده 1082 قانون مدنى که درسال 1376 به تصویب مجلس شوراى اسلامى رسید و از تایید شوراى نگهبان گذشت ((چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان پرداخت نسبت به سال اجراى عقد که توسط بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران تعیین مى گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در هنگام اجراى عقد, به نحو دیگرى توافق کرده باشند.))
نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که متوسط شاخص بها در سال قبل, تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد مى شود و سپس ضرب در مهریه مندرج در عقدنامه مى گردد. در مواردى که مهریه زوجه باید از اموال بجا مانده متوفى پرداخت شود, تاریخ فوت مبناى محاسبه مهریه خواهد بود.
به عنوان مثال اگر کسى درسال 1358 مبلغ مهریه او 70 هزار تومان بوده است و در سال جارى بخواهد پرداخت کند این گونه محاسبه مى شود:
3841821 تومان = 70000 * 2/91 : 71 / 159
و یا اگر در سال 1330 فرضا مهریه او 5 هزار تومان بوده است و همسر وى در سال 1379 فوت کرده باشد مبلغ مهریه او 1735978 تومان خواهد شد.
در اینجا شاخص کل بهاى کالاها و خدمات مصرفى در مناطق شهرى ایران حد فاصل سالهاى 1379 ـ 1315 را جهت اطلاع خوانندگان محترم مىآوریم. با این یادآورى که این شاخص در سال 1376 برابر 100 مى باشد و در سالهاى اولیه, رشد کندى داشته و حتى برخى سالها کاهش یافته است. این رشد در سالهاى بعد بویژه سالهاى اخیر (از 1366 به بعد) رشد چشمگیرى یافته است. ضمنا بر اساس ماده 4 آئین نامه یادشده, بانک مرکزى موظف است شاخصهاى بهاى مربوط به هر سال را حداکثر تا پایان خرداد ماه تهیه و به قوه قضاییه اعلام کند. از این رو همواره شاخص بهاى سال جارى در سال بعد اعلام مى گردد.

دو سوم بى سوادان دنیا زن هستند
سازمان یونسکو اعلام کرد دو سوم از 876 میلیون بى سواد جهان را زنان تشکیل مى دهند. بر اساس مطالعات این سازمان در سال 2000 از تعداد بچه هایى که در سن رفتن به دبستان بودند, 88 میلیون نفر ثبت نام نشدند و از هر پنج نفر, سه نفر آنها دختر بودند.
بیشترین تبعیض جنسیتى در این ارتباط در آسیاى جنوبى است که در برابر 13 میلیون پسر, 22 میلیون دختر به مدرسه نمى روند. در منطقه صحراى آفریقا نیز که جمعیت با شتاب رشد مى کند شمار بسیارى از دختران هنوز به مدرسه نمى روند.
به طور متوسط بالاترین درصد زنان بى سواد جوان در آفریقا و به ویژه در جنوب آفریقا مشاهده شده است, به طورى که بیش از 40 درصد از زنان داراى 15 تا 24 سال سن از داشتن نعمت سواد محروم هستند.

افزایش بدرفتارى با زنان در اروپا
به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, آمار کنگره زنان حقوقدان اروپا نشان مى دهد در هر پنج روز, یک زن اسپانیایى قربانى بدرفتارى در محیط خانواده مى شود. بدرفتارى با زنان در اروپا هیچ حد و مرزى نمى شناسد و این ناهنجارى اجتماعى به یک امر روزمره تبدیل شده است.
رییس انجمن زنان حقوقدان اروپا در این ارتباط اعلام کرد: واقعیتهاى موجود نشان مى دهد که براى پایان دادن به اعمال خشونت علیه زنان در اروپا, قوانین مربوط به حقوق جزایى و حقوق عادى به خودى خود کارآیى نخواهد داشت و باید یک محکمه براى هر دو مورد ایجاد شود. وى همچنین از آزار جنسى زنان اروپا به هنگام تلاش براى دستیابى به یک شغل شکایت کرد و در این زمینه, خواستار اتخاذ تدابیر تازه اى براى حمایت از زنان شد.
بدرفتارى مردان با زنان و برخوردهاى خشونتآمیز با آنان در اسپانیا هر روز وخامت بیشترى مى یابد و هر سال شمار قابل توجهى از زنان به دست همسران خود به قتل مى رسند. کتک زدن زنان, زخمى کردن آنان زیر ضربات مشت و لگد و تهدید زنان به مرگ در اسپانیا به تدریج به یک امر غیر قابل کنترل تبدیل شده است و اقدامات پلیس تاثیر چندانى در کاهش شمار حوادث منجر به قتل زنان نداشته است.