تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

چسب پزشکى در ایران طراحى شد
یک پزشک زن ایرانى که نخستین فارغ التحصیل رشته پلیمر در ایران است, پایان نامه مقطع دکتراى خود را به چسب پزشکى ((یورتانى)) اختصاص داد. طراحى سنتز و ارزیابى کلینیکى این چسب که به جاى بخیه در عملیات جراحى استفاده مى شود هم اکنون در دانشگاه صنعتى امیرکبیر در دست بررسى است.
این چسب در حضور مواد بیولوژیکى موجود در محل جراحى و بدون افزودن مواد شیمیایى به عنوان کاتالیزور شبکه اى شده و بافتهاى زنده مورد نظر را به یکدیگر متصل مى کند.
این چسب در روى مدل حیوانى آزمایش شده و نتایج آن رضایت بخش بوده است. بخیه به روشهاى معمول و یا منگنه کردن عوارضى نظیر التهاب, تورم, تشکیل سینوس, تاثیرات آلرژیک مانند خارش موضعى و سردرد و موجب لخته شدن خون مى شود, ولى با این شیوه جدید از این عوارض جلوگیرى خواهد شد.

بلوغ زودرس در دختران
پزشکان معتقد هستند, دختران ممکن است از سن هفت سالگى بالغ شوند. وجود پلاستیک در محیط زندگى و هورمون در اکثر غذاها, باعث بلوغ زودرس دختران شده است و از رشد آنها جلوگیرى مى کند.
برخى از والدین دختران کوچک با نگرانى به پزشک مراجعه مى کنند و از بلوغ زودرس دختران خود شکایت دارند. پزشکان نیز علت بلوغ زودرس برخى از دختران کوچک هفت ساله را وجود تومور در مغز و یا ناهنجارى در غدد آنان مى دانند. این پزشکان متخصص اطفال مى گویند در صورتى که کودکان هفت ساله به سن بلوغ برسند از نظر جسمى رشد کرده اما از لحاظ روانى کودکى بیش نیستند و به همین دلیل آسیب روانى سنگینى به آنها وارد خواهد شد.
در کتابهاى پزشکى, سن بلوغ براى دختران سفید پوست ده سال به بالا تشخیص داده شده است و پزشکان بلوغ دختران را یک سال قبل از این سال طبیعى مى دانند. متخصصان کودک و غدد تاکید کرده اند که دختران سفید پوست بالغ شده زیر هفت سال و سیاه پوستان زیر شش سال, غیر طبیعى محسوب مى شوند.

ازدواج مناسب طول عمر را افزایش مى دهد
بر اساس نتیجه یک پژوهش, ازدواج مناسب و داشتن روابط دوستانه با اعضاى خانواده و دوستان طول عمر را افزایش مى دهد. میزان مرگ و میر در میان مردانى که روابط اجتماعى و خانوادگى ضعیف دارند, 100 تا 300 درصد بیش از سایرین است. این رقم دو برابر بیشتر از میزان مرگ و میر در زنان است.
پژوهشگران علت این موضوع را چنین بیان مى کنند که مردان بیش از زنان, از اجتماع دورى مى کنند و در مقایسه با زنان کمتر با دیگران معاشرت مى نمایند اما زنان روابط اجتماعى قوىتر دارند و در مورد مشکلات زناشویى شان با دیگران گفتگو مى کنند. همچنین میزان مرگ و میر در میان مردان و زنانى که از همسر خود جدا شده یا همسر خود را از دست داده اند بیش از دیگران است, زیرا همسر داشتن و بهره مندى از زندگى زناشویى, لازمه سلامت جسمى و روانى و در نتیجه طول عمر است.
متخصصان همچنین افزودند: افرادى که یک بار سکته کرده اند و پس از سکته تنها بوده اند و همسرشان در کنارشان نبوده است پس از 6 ماه دوباره سکته مى کنند و یا مى میرند. افرادى که ازدواج کرده اند به طور متوسط تنها 5 بار در سال به پزشک مراجعه مى کنند که در مقایسه با آنان که همسر خود را از دست داده و یا از وى جدا شده اند, این رقم به 7 مى رسد. عوامل مهم در ازدواج موفق, ایجاد ارتباط, صمیمیت و داشتن روابط جنسى پیوسته, مى باشد و تمامى این عوامل موجب سلامتى و طول عمر مى شود.
پزشکان خاطرنشان کردند: مهمترین مشکل زوجهاى امروزى نداشتن صمیمت و عدم توانایى در برقرارى ارتباط است. زوجهاى امروزى فکر مى کنند اگر آنچه را که در درونشان مى گذرد, بروز دهند همسرشان دیگر آنان را دوست نخواهد داشت اما قابل توجه است که ازدواج تنها یک رابطه احساسى نیست بلکه یک همکارى است و در نتیجه به زمان, توجه و مراقبت نیاز دارد.

ارتباط افسردگى مادران با فرزندان
محققان دریافته اند نوجوانانى که مادرانشان سابقه ابتلا به افسردگى دارند, بیشتر به افسردگى دچار مى شوند. احتمال سیگار کشیدن این نوجوانان نیز بیشتر از همسالان سالم آنهاست که این کار مى تواند راهى براى خوددرمانى باشد.
نوجوانانى که مادرانى افسرده دارند, به مشکلات درونى بیشترى دچار مى شوند که شاید علت آن تاثیر افسردگى مادر و مشکلات وى در رابطه با وظایف اجتماعى باشد. این تفاوتها خاص وظایف درون فردى است و عملکرد آموزشى را در بر نمى گیرد.
روانشناسان طى یک تحقیق متوجه شدند, نوجوانان مبتلا به افسردگى شدید بسیار سیگار مى کشند. ظاهرا استعمال دخانیات و افسردگى تاثیر مستقیمى بر هم دارند. حتى بعد از آن محققان اعتیاد به الکل و دیگر مواد و فعالیتهاى خلاف مثل فرار از مدرسه, پرخاشگرى نسبت به اولیاى امور, خرابکارى یا خشونت جسمى نسبت به همکلاسیها را کنار گذاشتند.
نوجوانان یا بزرگسالان مبتلا به افسردگى شدید به منظور تسکین علایم افسردگى خود به میزان بیشترى سیگار مى کشند. کسانى که سیگار زیادى مصرف مى کنند به علت تغییر در ساختار شیمیایى مغز, آسیب پذیرى بیشترى در برابر افسردگى پیدا مى کنند و بر خلاف بهبود ظاهرى در وضعیتشان دچار افسردگى بیشترى مى شوند.
وقتى یک مادر به افسردگى مبتلا مى شود و تحت درمان قرار نمى گیرد, فرزند وى استعداد بسیارى براى ابتلا به افسردگى پیدا مى کند. اقدام به خودکشى, اختلالات تغذیه اى, اعتیاد به الکل و مواد مخدر و رفتار جنسى غیر سالم اغلب با افسردگى در نوجوانان همراه است و پزشکان باید به کودکانى که مادران آنها سابقه ابتلا به افسردگى دارند یا داروهاى ضد افسردگى مصرف مى کنند, توجه ویژه داشته باشند.

تاثیر فشارهاى روانى بر زنان و مردان یکسان است
نتایج یک مطالعه نشان مى دهد با وجود آنکه افسردگى در بین زنان شایع تر است, اما حساسیت آنها در برابر فشارهاى روانى یا استرس روزانه بیشتر از مردان نیست. محققان مى گویند اینکه زنان بیش از مردان به افسردگى مبتلا مى شوند و حوادث استرس زا در زندگى مهمترین عامل بروز افسردگى بین زنان و مردان است, یک واقعیت مى باشد. گرچه شمار حوادث استرس زا در هر دو جنس مساوى است ولى نوع حوادث متفاوت است.
مردان در اثر حوادثى در ارتباط با شغل, طلاق و یا جدایى به افسردگى دچار مى شوند, در حالى که زنان بیشتر به خاطر پیدا کردن مشکل با دوستان صمیمى خود, افسردگى پیدا مى کنند.
محققان تصمیم دارند براى پى بردن به تفاوتهاى جنسیتى در رابطه با افسردگى در حوزه هاى دیگرى چون زیست شناسى, فرهنگ و ژنتیک به دنبال این اختلاف باشند.

فواید شیردهى براى مادران نوجوان
نتایج یک تحقیق نشان داد که شیردهى براى مادران نوجوان نه تنها باعث آسیب رسانى به استخوانها نمى شود, بلکه به تقویت آنها نیز کمک مى کند. بیش از این برخى تصور مى کردند که تغذیه با شیر مادر بر سلامت استخوان مادران جوان تاثیر منفى مى گذارد ولى یافته هاى جدید مادران جوان را مطمئن کرده است که مى توانند نوزادانشان را با کاملترین غذاى طبیعت یعنى شیر مادر تغذیه کنند, بدون اینکه سلامت خودشان را به خطر بیندازند.
محققان دریافته اند که تراکم مواد معدنى استخوان زنان جوان در هنگام توقف شیردهى, بیشتر از مادرانى است که در سالهاى تکوینى عمرشان صاحب فرزند شده, اما با شیر خود آنها را تغذیه نکرده بودند.
پوکى استخوان که مشخصه آن پایین بودن جرم استخوانى و تخریب ساختارى بافت است, استخوانها را نازک, توخالى و شکننده مى کند. زنان بسیارى در دنیا مبتلا به پوکى استخوان مى باشند. لذا خطر شکستگى استخوان لگن براى زنان با مجموع خطر ابتلا به سرطان سینه, رحم و تخمدان برابر است.

ضرورت درمان بیمارى آسم قبل از باردارى
مطالعات پزشکان نشان داده است که بانوان مبتلا به آسم باید قبل از باردارى در مورد مداواى خود اقدام نمایند, زیرا که زنان باردار مبتلا به آسم فرزندانى نارس, ضعیف و معیوب به دنیا مىآورند.
آسم یا تنگى نفس یک بیمارى مزمن ریوى است که در صورت عدم مداواى صحیح, عواقب وخیمى را به دنبال خواهد داشت. مشکلات تنفسى نظیر سرفه کردن, تنگى نفس و گرفتگى قفسه سینه از علایم این بیمارى است. در خلال این بیمارى, مجارى تنفسى ملتهب شده و سلولهاى مجارى هوا مخاط بیشترى ترشح کرده و ماهیچه هاى داخل آن منقبض مى گردند.
پزشکان عواملى چون محصولات تنباکو, گرده هاى گل, آلودگى هوا, تغییرات ناگهانى درجه حرارت, تمرینهاى ورزشى سخت و هیجانات شدید را از دلایل تحریک این بیمارى مى دانند. سرفه هاى شدید و طولانى, انقباض قفسه سینه, نابرابرى دم و بازدم, نفسهاى تند جهت جذب اکسیژن, ناخن و لبهاى آبى, اضطراب و ترس ناگهانى و کوتاهى یا تنگى نفس از جمله نشانه هاى بیمارى آسم است.

پیاده روى اکسیر تندرستى زنان
پژوهشها نشان مى دهد که سه ساعت پیاده روى در هفته و یا انجام تمرینهایى مانند دویدن, نرمشهاى سنگین و ایروبیک, خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى را به میزان 35 تا 40 درصد کاهش مى دهد.
پیاده روى آرام خیلى هم کارساز نیست هرچند که مسافت طولانى طى شود. براى دست یافتن به نتیجه مطلوب باید زنان در یک ساعت و یا بیشتر مسافت 4/8 کیلومتر را با گامهاى سریع و بزرگ, بپیمایند.
هفته اى سه ساعت پیاده روى سریع و یا انجام تمرینهاى مشکل به مدت یک ساعت و نیم در هفته که همان میزان انرژى مصرف مى کند, کلید موفقیت و سلامتى است. هفته اى 5 ساعت پیاده روى سریع, 50 درصد از میزان خطر بروز سکته هاى قلبى را کاهش مى دهد.

ویژگیهاى زنان توانمند
شاید برخى, زنان تحصیلکرده و ثروتمند را توانمند بدانند, در حالى که زن توانمند کسى است که به دنبال کسب تایید و احترام کسى نیست. چنین زنانى به خود احترام مى گذارند, احترام به خویشتن یعنى برقرارى تعادل در همه امور زندگى, اعم از خوردن, خوابیدن, کار کردن, رسیدگى به همسر و فرزندان.
یک کارشناس توانهاى فردى در این مورد گفت: زنان توانمند هرگز خودشان را با کسى مقایسه نمى کنند چون مقایسه باعث ایجاد دو حالت در شخص مى شود, حسادت و غرور, که در هر دو صورت فرد خود را متمایز از دیگران مى پندارد و این باعث دورى شخص از اجتماع مى شود.
زن توانمند از دیگران خاطرات زیبا و تصاویر مثبت مى سازد و آنها را مرور مى کند. استفاده از تصاویر مثبت حتى در مورد دیگران در روند زندگى زنان تاثیر مى گذارد, زیبایى اندیشیدن باعث جذب زیباییها مى شود کسى که به خوبیهاى دیگران فکر مى کند و نکات مثبت افراد را بیش از منفیهایشان مى بیند, ناخودآگاه باعث مى شود تا دیگران نیز در باره خودش خوبیها و نکات مثبت را یادآورى کنند, بدون آنکه بدانند چه اتفاقى رخ داده است.
زن توانمند در عین توجه به آراستگى باطن به ظاهرش نیز بى توجه نیست. آراستگى در محیط خارج از خانه بسیار نیکوست اما در درون خانه احترام به خود محسوب مى شود.
یک زن مقتدر و هوشیار هرگز خود و دیگران را در میدان مقایسه قرار نمى دهد, او اصولا اهل پرگویى و یا منفى گویى, ایرادگیرى و پند و اندرز نیست.

داروهاى ضد صرع باعث بروز نقایص مادرزادى مى شود
برخى نقایص مادرزادى مانند کوچکى سر و یا کندى رشد که در فرزندان مادران مبتلا به صرع دیده مى شود, ناشى از خود بیمارى نیست بلکه نتیجه مصرف داروهاى ضد صرع توسط مادران آنها مى باشد.
پژوهشگران طى آزمایشاتى اعلام کردند در زنانى که از دو یا چند نوع داروى ضد صرع استفاده مى کنند, میزان این نقایص از چهار برابر تجاوز مى کند. این نقایص مادرزادى شامل کوچکى سر, عقب افتادگى یا کندى رشد و ناهنجاریهایى در صورت و انگشتان نوزادان است.
در این مطالعه همچنین روشن شد میزان نقایص مادرزادى در نوزادان مادرانى که براى معالجه اختلالات روحى, میگرن و یا درد, از داروهاى ضد تشنج استفاده مى کنند, بیش از دیگران است و این افزایش از الگویى مشابه آنچه در مورد نوزادان مادران مصروع دیده مى شود, پیروى مى کند.

تفریح سبب رشد مغز کودکان مى شود
تحقیقات متخصصان روانشناسى و زیست شناسان روشن ساخته است که بازى و تفریح که در مقیاسهاى تطورى با صرف انرژى بسیار زیاد و خطرات گسترده همراه است, نقش بسیار مهمى در رشد مغز پستانداران مختلف و بخصوص انسان, بازى مى کند.
مطالعات جدید آشکار ساخته که تاثیر مستقیم بازى و تفریح در دوران کودکى و خردسالى در بزرگ شدن حجم مغز کودکان و رشد قواى ذهنى آنان متجلى مى شود. به اعتقاد پژوهشگران زمانى که براى بازى کودکان اختصاص داده مى شود از اهمیت خاصى برخوردار است و هر اندازه امکانات تفریحى در دورانى که مغز کودک مهیاى رشد و نمو با شتاب بیشتر است, فراهم شود, بهره درازمدتى که عاید خواهد شد, فزونتر خواهد بود.

نقش پدر در پرورش نوزادان
روان شناسان و مربیان تعلیم و تربیت اعلام کردند این تصور که مادران نقش مهمترى براى پرورش نوزاد دارند اشتباه است و نقش پدر در این زمینه همچون مادر با اهمیت است.
بر اساس تحقیقات این روان شناسان که در آستانه نشست بین المللى ((انجمن سلامت روحى در دوران کودکى)) ارائه شده است; بر خلاف تصور برخى از مردم و حتى پزشکان, پدر نیز همچون مادر با نوزاد با عشق و عاطفه رفتار مى کند و مى تواند نیازهاى عاطفى کودک و نوجوانان را برآورده کند. نوزادان قادر هستند روابط عمیقى با افراد مختلف برقرار کنند که به طور طبیعى پدران نیز لااقل در زمره این افراد قرار دارند.
طبق نظر یک روان شناس و روانکاو کودک, جنین حتى در شکم مادر مى تواند صداهاى پدر و مادر خود را از هم تشخیص دهد; وقتى هم که نوزاد متولد مى شود پدر نقش بسیار مهمى در رابطه بین مادر و نوزاد دارد. در ماههاى اول, مادر به دلیل شیر دادن ارتباط بیشترى با نوزاد برقرار مى کند اما هنگامى که دختر و یا پسر شروع به راه رفتن چهار دست و پا مى کند پدر اهمیت زیادى پیدا مى کند. پدرها بیشتر از مادران, کودکان خود را مستقل و خودمختار تربیت مى کنند. بر خلاف مادران که بیشتر در پى ارائه راه حل به کودکان هستند, پدران سعى دارند کودکان خود راه حل مشکلات را بیابند. این روش تربیتى براى رشد و قابلیت اجتماعى کودکان بسیار اهمیت دارد. کودکانى که با روحیه استقلال طلبانه تربیت مى شوند در آینده توانایى و قابلیت بیشترى براى یافتن راه حل مشکلات خود دارند و همیشه در انتظار کمک دیگران نیستند.

انگور بخورید
خوردن انگور به ویژه انگورهاى یاقوتى رنگ براى سلامت قلب بسیار مفید است. مصرف انگور باعث افزایش ویتامینE و آنتى اکسیدانتها در بدن مى شود و از لخته شدن خون در قلب جلوگیرى مى کند. با خوردن روزانه 200 گرم انگور, آنتى اکسیدانتها 50 درصد افزایش پیدا مى کنند و عوارض سوخت و سازهاى شدید در بدن را از بین مى برد و نسبت به مواد غذایى داخل بدن را تنظیم مى کند.