اخبار


اخبار

آقاى خاتمى:
اجتماعى بودن زن در وزیر شدن او نیست
رییس جمهورى در دیدار با بانوان پیش کسوت فرهنگى و اعضاى ستاد بزرگداشت هفته زن, گفت: دیدگاه اسلام و تجربه بشرى, موید آن است که باید با نگاهى انسانى به موجود بشر, وراى جنسیت او, تمام امکانات جامعه را در راه ارتقا و درخشش گوهر انسانیت او به کار گیریم به گونه اى که نه زن, مرد شود و نه مرد, زن.
حجت الله والمسلمین خاتمى در ادامه افزود: در طول تاریخ چه دیروز و چه امروز, زن همواره مظلوم بوده است و مظلومیت او در آن است که جنبه انسانى او یا نادیده گرفته شده یا کم به آن توجه شده است. اینکه به زور و از طریق مد و اجبار اجتماعى بخواهیم زن را وارد عرصه هایى خاص کنیم, در واقع نوعى سلب اختیار و ایجاد محدودیت براى اوست.
وى تصریح کرد: نگاه متعادل به زن آن است که بپذیریم, زن, زن است; اما انسان است. در حال حاضر بحران هویت نسل جوان و هویت زنان به عنوان یکى از مهمترین مشکلات جامعه کنونى ایران است. به عنوان نمونه واژه ((ستر)) و ((حجاب)) در قرآن به آن معنى است که اسلام با برهنگى زن و نگاه صرف به ابعاد جسمانى و مادى او مخالف است و آن را اهانت به زنان مى داند. من معتقدم این آزادى را نباید از زن گرفت که در عرصه هاى مختلف اجتماعى, سیاسى و فرهنگى حاضر شود, نباید خیال کنیم که اگر روزى تعداد رانندگان کامیون زن با رانندگان مرد برابر شد, زن به حقوق و جایگاه خود دست یافته است.
رییس جمهورى همچنین افزود: نباید تإسف بخوریم که تعداد وزیران, معاونان رییس جمهورى, استانداران و فرمانداران ما چقدر مرد و چقدر زن هستند, بلکه باید دید را عوض کنیم که نگاه مردانه یا زنانه نباشد و مدیر, چه مرد و چه زن براى کل جامعه کار کند و براى آن, تساوى و عدالت فراهم آورد.
با این حال وى از نقش و حضور اندک زنان در نهادهاى مدنى و تشکلهاى صنفى و سیاسى در کشور ابراز تإسف کرد و گفت: اجتماعى بودن زن در این نیست که وزیر یا معاون وزیر شود, بلکه به آن است که در عرصه سرنوشت اجتماعى حضور یابد و امروز, نقش نهادهاى مدنى و تشکلهاى سیاسى, صنفى و اجتماعى در عرصه تصمیم سازى حتى بیش از دولتهاست. جامعه ما یک جامعه دینى و اسلامى است و باید شوونات دین را در آن رعایت کرد و ما در این زمینه نیازمند نوآورى, زمان و مکان شناسى هستیم.

از زنان گمنام در دفاع مقدس تقدیر شد
به مناسبت ایام پربرکت میلاد حضرت فاطمه(س) و هفته بزرگداشت مقام زن, صبحگاه مشترک خواهران بسیجى حوزه مرکزى و نیروهاى پنج گانه با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران برگزار شد.
در این جلسه, خانم شبابى, مشاور فرماندهى کل و مسوول دفتر امور زنان سپاه گفت: خواهران پاسدار و بسیجى در طول 8 سال دفاع مقدس به عنوان پیروان و سربازان گمنام حضرت زهرا(س) بوده اند و بى نام و نشان در طول دفاع مقدس و بعد از آن خالصانه و صادقانه هستى و وجود خود را در راه کلیه کارها و مراکزى که مورد نیاز بوده, گذارده اند. آنان حتى در بیمارستانهاى صحرایى و نقاهتگاههاى بیماران شیمیایى, براى دفاع از نظام ولایت, پذیراى هر گونه خطرى شده اند, طورى که هم اکنون بعد از گذشت بیست سال به صورت گمنام و بدون هیچ عنوانى از رزمندگى یا جانبازى به مداواى آثار و جراحتهاى دوران جنگ در جسم رنجور خود مى پردازند.
سردار صفوى, فرمانده کل سپاه پاسداران نیز اعلام کرد: جنگ نرم, جنگى فرهنگى, سیاسى, تبلیغاتى و روانى است که وارد کشور ما شده و ما پاسداران باید براى دفاع همه جانبه فرهنگى و سیاسى به میدان بیاییم و توصیه مى کنیم که شما خواهران نیز به دنبال این اقدام باشید.

نخستین قدم براى حل مشکلات زنان تدوین یک راهبرد مشخص است
مشاور وزیر کشور در امور بانوان, در نشست دبیران کمیته هاى امور بانوان و جوانان شوراى برنامه ریزى توسعه استانهاى سراسر کشور, یکى از مشکلات کمیته هاى امور بانوان و جوانان را نبود دستگاه نظارتى دقیق براى نظارت بر چگونگى اجراى سیاستها, ذکر کرد.
وى گفت: اولین قدم براى حل مشکلات زنان, ساماندهى و تدوین یک استراتژى مشخص و مدون است. براى رسیدگى به مسایل زنان و جوانان, نیاز به بودجه بیشترى احساس مى شود و براى اینکه کمیته هاى امور بانوان و جوانان موفق عمل کنند, باید داراى اعتبار مخصوص به خود باشند.
خانم شجاعى نیز در همین نشست تصریح کرد که براى نسل جدیدى از دختران جوان با تخصصهاى جدید نمى شود با نگاه سنتى برنامه ریزى کرد; برنامه ریزان و تصمیم گیران نباید منتظر وقوع حادثه باشند.
وى با اشاره به ورود جوانان بویژه دختران در فعالیتهاى اجتماعى کشور اضافه کرد: کشور در مرحله اى از تصمیم سازى است که موج عظیمى از جوانان وارد این فعالیتها مى شوند و قطعا باید به شکلى منطقى براى آنان برنامه ریزى شود تا در آینده دچار مشکل نشوند.

ظرفیت علمى و آگاهى زنان افزایش مى یابد
مشاور رییس جمهور در امور زنان در مراسم تقدیر از زنان کارمند نمونه کشور, گفت: زن ایرانى براى اصلاح رسوبات تفکرى که زن را جنس دوم تلقى مى کند, همواره در تلاش است تا بتواند با اثبات توانمندى خود بر این طرز تفکر خط بطلان بکشد.
خانم شجاعى با اشاره به اختصاص بودجه 5 / 2 میلیارد تومانى براى کاهش فاصله موجود بین زنان و مردان و رفع تبعیض از آنان در عرصه هاى گوناگون گفت: تنها 2 / 5 درصد مدیران عالى و میانى کشور را بانوان تشکیل مى دهند که این امر به این دلیل است که هنوز زمینه تجربه آزمون و خطا براى خانمها فراهم نشده و فرصتها, شرایط و امکانات لازم براى کسب مهارتها صورت نگرفته است.
وى با بیان اینکه جمعیت 36 درصدى زن باسواد کشور در ابتداى انقلاب به 74 درصد رسیده است, افزود: این مسإله نشانگر رشد ظرفیت علمى و آگاهى زنان طى این سالها بوده است. در سال 76, فقط 5 / 1 میلیون نفر از جمعیت زن کشور داراى مدرک دانشگاهى بودند, در صورتى که طى این چهار سال تعداد افراد تحصیل کرده, به 3 میلیون نفر رسیده است.

زنان ایران در جشنواره جهانى کارگردانان زن
دو کارگردان زن ایرانى توانستند به ((جشنواره جهانى کارگردانان زن)) در کشور ژاپن راه یابند. ((دختران خورشید)), ساخته مریم شهریار و ((تخته سیاه)), کار سمیرا مخملباف به جشنواره جهانى فیلمهاى سینماى کارگردانان زن در ژاپن به نمایش در آمد و مریم شهریار, پس از نمایش فیلمش براى تماشاگران سخنرانى کرد.
استقبال ژاپنى ها در سالهاى اخیر از فیلمهاى ایرانى افزایش یافته است, به گونه اى که در سینماهاى آنان و همچنین بسیارى از کانونهاى صوتى و تصویرى ژاپن, فیلمهاى ایرانى عرضه مى شود.
قابل ذکر است این دو فیلم, در کنار 16 فیلم دیگر از سراسر جهان در این جشنواره شرکت کرده اند.

زنان ایرانى دچار فقر آهن مى باشند
یک استاد دانشگاه در همایش ((سلامت بلوغ دختران)), تغذیه ناسالم را عامل مهم اختلاف روانى و رفتارى عنوان کرد و افزود: یکى از این اختلافات, کم خونى است; به طورى که 40 درصد زنان و 33 درصد دختران ایران دچار فقر آهن هستند.
وى با اشاره به اینکه تغذیه صحیح در سیستم ایمنى بدن اثرات مثبت دارد و مقاومت بدن در مقابل بیماریها را افزایش مى دهد, تصریح کرد: بلوغ, دوران سازندگى زندگى است. در این دوران انسان بیش از دورانهاى دیگر زندگى به انواع ویتامینها و تغذیه سالم نیازمند است. کمبود ویتامینها در دانشآموزان باعث کم حوصلگى شده و فعالیت آنها را کاهش مى دهد. بیشترین افت تحصیلى نیز مربوط به دانشآموزانى است که بدون صرف صبحانه راهى مدرسه مى شوند. تحقیقات نشان مى دهد که حذف صبحانه از سوى دختران, بیشتر از پسرها مى باشد.
این استاد در ادامه افزود: بحث سلامت دختران و زنان, بحث سلامت جامعه است و اگر دخترى با کمبودهاى تغذیه اى روبه رو شود, آثار سوء آن به جامعه و حتى به نسلهاى آینده نیز منتقل مى شود.

قوانینى براى حفظ حقوق زنان وضع شده است
به گفته بسیارى از کارشناسان قضایى و مردم, عدم آگاهى زنان از حقوق و قوانین, بسیارى از آنان را با مشکلات مضاعف حقوقى مواجه کرده و بهترین راهکار براى حل این مشکل اساسى, ایجاد دایره مشاوره و معاضدت قضایى خواهد بود.
یک کارشناس واحد ارشاد دادگاه در این باره گفت: امروز زن بى حامى نیست, قانون حامى اوست و مجریان قانون از او حمایت خواهند کرد ولى این امر منوط به نحوه به اجرا در آمدن حق از ناحیه صاحب حق است. متإسفانه بسیارى از خانمها با واژه هاى مصطلح در قانون و دادگاه آشنا نیستند و معنى آنان را به درستى نمى دانند. موسسات یا واحدهاى معاضدت قضایى که هویت شناخته شده اى دارند, پیرامون ضوابط معین در موارد خاص مساعدتهاى لازم را براى جلوگیرى از انحطاط احتمالى افراد که مظلوم واقع شده اند, به عمل خواهند آورد.
وى تصریح کرد: قواعد متعددى براى حفظ حقوق زن و حمایت از وى وضع شده است. اگر مى بینیم زنى از اینکه حق او ضایع شده, ابراز نارضایتى مى کند, به این دلیل نیست که حمایت قانونى از وى وجود ندارد بلکه اشکال کار در این است که زنان, نحوه تنظیم دادخواست و راه تظلم خواهى را نمى دانند.

زنان ایرانى آزادترند یا زنان بریتانیایى؟
یک نماینده مجلس عوام بریتانیا از حزب لیبرال دموکرات طى یک سفر به ایران, پس از بازگشت به کشورش, گفت: بسیارى از افراد نسبت به اینکه تصمیم گرفته بودم براى گذران اوقات فراغت به ایران بروم متعجب شدند ولى من در بازگشت احساس آرامش و رضایت داشتم.
این خانم نماینده با مقاله اى تحت عنوان ((آیا زنان ایرانى آزادترند یا زنان بریتانیایى؟)) به مردم کشورش پیشنهاد کرد تا نسبت به مفهوم آزادى در رابطه با زنان تجدید نظر کنند.
وى در ادامه به تحلیل خود از نقش سازنده پوشش اسلامى در آزادتر شدن زنان براى عرضه تخصص و تواناییهایشان پرداخته و حتى به استعاره, پیشنهاد کرده است در صورتى که زنان نماینده در مجلس عوام بریتانیا نیز چادر به سر کنند, از نظر سیاسى جدىتر گرفته مى شوند.

آمار مدیران زن در جهان
بر اساس گزارش توسعه انسانى سال 2001 ((برنامه عمران سازمان ملل متحد)), 31 درصد از مسوولیتها در دستگاههاى اجرایى, قانونگذارى و مدیریت در ایران را, زنان بر دوش دارند. گزارش یادشده حاکى از آن است که 46 درصد از قانونگذاران, مقامات و مدیران ارشد در آمریکا را نیز زنان تشکیل مى دهند. طبق گزارش توسعه انسانى سال 2001, زنان آمریکایى با احراز پستهاى ارشد و مسوولیت قانونگذارى در مجالس این کشور, بالاترین رتبه جهانى را در کسب مسوولیتها به خود اختصاص داده اند.
در کشور فیجى, که رتبه 7 از شاخصه هاى توسعه انسانى را دریافت کرده است, زنان نزدیک به 48 درصد از مسوولیتهاى عالى, مدیریت و قانونگذارى را بر عهده دارند. همچنین تایلند و جزایر اقیانوس اطلس, رتبه سوم جهانى را دریافت کرده اند. از سوى دیگر در کشورهاى ژاپن و دانمارک نیز که رتبه هاى بالاى شاخصه هاى توسعه انسانى را دارا هستند, تنها 3 تا 9 درصد از قانونگذاران, مسوولان و مدیران ارشد در این دو کشور را زنان تشکیل مى دهند.
پایین ترین ارقام درصد حضور زنان در قانونگذارى, مدیریتهاى عالى و مسوولیتهاى اجرایى در کشورهاى کره شمالى, یمن و چند کشور آفریقاى مرکزى با 6 درصد مشاهده مى شود.

سازمان ملل براى مبارزه با خشونت علیه زنان هزینه مى کند
صندوق توسعه زنان وابسته به سازمان ملل اعلام کرد, یک میلیون دلار براى مبارزه با خشونت علیه زنان در بیش از 21 کشور جهان اختصاص مى دهد. سازمان ملل قرار است این مبلغ را صرف برنامه هاى مبارزه با تجاوز, خشونتهاى محلى و خانگى علیه زنان و جلوگیرى از قاچاق زنان و دختران کند.
براى نمونه در ((تایلند)) این بودجه صرف تغییر قوانین جنایى خشونتهاى جنسى به نفع زنان خواهد شد. در حالى که در ((نامیبیا)), به برنامه هاى تلویزیونى در باره کتک زدن زنان اختصاص مى یابد.
در ((کلمبیا)), این کمک به وزارت دادگسترى براى جلوگیرى از قاچاق زنان و دختران اهدا مى شود. اما در ((قرقیزستان)) زنان روستایى این پول را صرف تإسیس شوراهاى محلى در باره خشونتهاى خانگى و محلى علیه زنان مى کنند.
بر اساس آمارهاى موجود از هر سه زن, یک نفر در طول زندگى مورد خشونت فیزیکى قرار مى گیرد.

تبلیغات اینترنت خاص زنان است
اطلاعات سازمان ملل نشان مى دهد که هم اکنون 70 درصد از تمام تبلیغات در اینترنت به سمت و سوى زنان هدایت شده است. زنان همان گونه که در برخى کشورها تلاش و فعالیت را براى از میان برداشتن تبعیض جنسیتى موجود آغاز کرده اند, چالش بنیادین و بعدى آنان ورود به عرصه هاى قدرتمند و نوین رسانه اى به عنوان تولیدکننده است. چنانچه زنان در طراحى مضمون و روشهاى به کارگیرى عرصه هاى نوین رسانه اى مشارکت نکنند, به میزان دو برابر از این عرصه به دور نگاه داشته مى شوند.
در بسیارى از کشورها, سهم زنان به عنوان استفاده کنندگان از اینترنت به گونه اى سریع رو به فزونى است. براى نمونه, زنان ژاپن در سال 1999, 36 درصد کل استفاده کنندگان از اینترنت را تشکیل مى دادند, در حالى که این رقم در دو سال گذشته, تنها یک درصد بوده است.
موانع عملى, اغلب عاملى براى تهدید استفاده زنان از اینترنت تلقى مى شوند. مطالعه و بررسى گروههاى مدافع حقوق زنان و نیز زنان منفرد در سراسر جهان, حاکى از آن بود که زنان اغلب از نبود آموزش, هزینه تجهیزات و هزینه برقرارى ارتباط به عنوان موانع بر سر راه استفاده کنندگان از اینترنت یاد مى کنند. این در حالى است که برخى از کشورها نیز عدم تسلط به زبان انگلیسى و هزینه بالاى برقرارى ارتباط را مانعى براى استفاده از این پدیده عنوان کرده اند.

زمینه هاى اشتغال براى زنان چین
رشد سریع اقتصادى مبتنى بر بازار آزاد چین, زمینه را براى سوق دادن نیروى کار زنان جامعه چین از اشتغال سنتى که غالبا تنها کار در مزارع بوده است, به سمت اشتغالهاى مبتنى بر علوم و فناورى, امور مالى, بیمه و دیگر مشاغلى که نیاز به دانش عالى دارد, فراهم ساخته است.
به گفته صاحب نظران, ظرف سالهاى اخیر, اشتغال زنان در پستهاى مدیریتى نیز افزایش یافته است. هم اکنون صنایع داراى فناورى بالا در چین, از وجود زنان, همپاى مردان در سمتهاى مدیریتى استفاده مى کنند. در سازمانها و شرکتهاى نیمه دولتى چین نیز, زنان متخصص و یا زنان بازرگان شاغل هستند. این زنان نقش بسزایى در توسعه اقتصادى چین ایفا کرده اند.
در اجراى برنامه آموزش علوم و فناورى به زنان روستایى جامعه چین, 120 میلیون زن تحت این برنامه آموزش دیده اند. در جامعه شهرى نیز 30 میلیون زن کارگر در آموزشهاى فنى, حرفه اى مختلف شرکت یافته اند. در حال حاضر 7 / 46 درصد از نیروى کار جامعه چین را زنان تشکیل مى دهند.

پیشنهاد تشکیل بنیاد ویژه زنان در آفریقاى جنوبى
همسر رییس جمهور آفریقاى جنوبى و رییس کمیسیون برابرى جنسیت, پیشنهاد کرد بنیاد ویژه توسعه زنان به منظور تلاش آنها در دستیابى به برابرى بیشتر این جنس تشکیل شود. وى در همایش ملى جنسیت گفت: پیشرفت در نوع برابرى جنس به نظر نمى رسد به رغم این واقعیت که زنان مواضعى از قدرت را اشغال کرده اند, پیش رفته باشد. موضوعات بحرانى مانند ایدز, خشونت علیه زنان, اصلاحات ارضى و نگرانیهاى زنانى که در مناطق روستایى زندگى مى کنند, از جمله کارهاى در دست اجرا است.
رییس این کمیسیون اعلام کرد: این اجلاس امیدوار است به بررسى این موضوع بپردازد که ما در این چارچوب چه مقدار در مسیر برابرى جنسیت در کشورمان پیشرفت داشته ایم و این راه را براى پیشرفت به جلو توسعه دهیم.

فعالیت زنان در مالزى
مدیر کل پارلمانى وزارت آموزش مالزى گفت: تعداد دانشجویان پسر و دختر در دانشگاههاى مالزى نشان مى دهد که تعداد دانشجویان دختر در بیشتر دانشگاهها به مراتب بیشتر از دانشجویان پسر مى باشد. مالزى 23 میلیون نفر جمعیت دارد که تقریبا نیمى از آن را زنان تشکیل مى دهند.
هم اکنون افزون بر سه وزیر زن و چندین معاون وزیر زن که در کابینه مالزى خدمت مى کنند, دادستان کل کشور, رییس کل بانک مرکزى و شمار فراوانى از مقامهاى دیگر اجرایى و تصمیم گیرنده در مالزى, زن هستند.
نخست وزیر مالزى نیز اعلام کرده, ترجیح مى دهد بیشتر از زنان در رده هاى بالاى دولتى استفاده کند زیرا مردان مالزیایى را تنبل مى داند و معتقد است که تنبلى مردان از زمان مدرسه و دانشگاه شروع مى شود.

زنان ایرانى فوق العاده به خانواده و تربیت فرزند اهمیت مى دهند
مشاور رییس جمهورى در امور زنان در دیدار با مدیر کل اخبار و رسانه هاى سازمان ملل اظهار داشت: مردم ایران با رإى خود به جمهورى اسلامى خواهان پیاده شدن قوانین در چارچوب اسلام شدند. البته مردم به روشهاى خشونتآمیز براى اجراى قانون رإى ندادند, لذا اگر روشهاى غلطى براى اجراى قانون به کار گرفته مى شود, دلیل بر بد بودن قانون نیست.
خانم شجاعى, با اشاره به روند پیشرفت زنان کشور در عرصه هاى سیاسى, فرهنگى, اجتماعى و اقتصادى, بر اصلاح آمارگیرى و کسب اطلاعات براى نشان دادن وضعیت زنان در سطح بین المللى تإکید کرد.
وى با بیان اینکه زنان ایرانى به خانواده و تربیت فرزند اهمیت فوق العاده اى مى دهند, تصریح کرد: زنان ایرانى مشارکت خویش را در این سازمانها براى حفظ بنیان خانواده مفیدتر مى دانند. مشکل ما قرائتهاى گوناگون از اسلام در دنیاست. به زن مسلمان افغان, عربستانى و یا ایرانى, به یک چشم نگاه مى شود. لذا باید در تصحیح افکار عمومى در باره اسلام و معرفى چهره زن مسلمان ایرانى به دنیا تلاش کرد. ما معتقدیم براى بهبود وضعیت زنان در دنیا دو عنصر احساس کرامت زن در خانواده و تإمین اجتماعى مهم است در کشورهاى غربى به عنصر دوم توجه شده, اما عنصر احساس کرامت در خانواده را باید خود شما به قضاوت بنشینید.
خانم شجاعى در ادامه افزود: در کشور ما در عنصر اول, زنان مشکلى ندارند اما در تإمین اجتماعى, با نقیصه هایى مواجه هستیم که با استفاده از تجربیات کشورهاى دیگر و ارائه تجربیات خودمان به دنیا در صدد رفع آن هستیم.
مشاور رییس جمهور, با بیان اینکه موانع پیشرفت زنان در دنیا مشترک است, اظهار داشت: تفکر و نگرش مردسالارانه نسبت به زنان, مانعى شیشه اى در مقابل پیشرفت زنان است. در سازمان ملل نیز تعداد مدیران ارشد زن بسیار کمتر از مردان است, بنابراین مردان باید با نگاهى منصفانه و دقیق نسبت به تواناییهاى زنان, در این دیوار شیشه اى, ترکهایى ایجاد کنند و زنان توانمند نیز آن را کاملا متلاشى کنند.
مدیر کل رسانه هاى سازمان ملل نیز با تإیید سخنان خانم شجاعى دایر بر پیشرفت زنان در ایران گفت: من در این چند روز اقامتم در ایران, این پیشرفت را از نزدیک مشاهده کردم, در برخوردى که با زنان ایران داشتم, آنان را زنانى باهوش, بااحساس, آگاه و مطلع نسبت به مسایل جهانى یافتم.

نقش مادران در ترغیب فرزندان براى نماز
به گزارش گروه فرهنگى هنرى, مذهبى واحد مرکزى خبر, نتایج پژوهشى یک محقق در باره تإثیر نماز بر سلامت روان روى دانشجویان دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان نشان داده است, نقش مادران نمازگزار در روى آوردن دانشجویان به این فریضه الهى و برپادارى نماز بسیار بیشتر از نقش پدران در این باره است.
نتایج این تحقیق نشان داد که گروهى از دانشجویان که مرتب نماز مى خواندند, علت نماز خواندن را تکلیف الهى و 5 / 22 درصد هم تکلیف الهى و هم وسیله اى براى قرب به خدا عنوان کردند. همچنین 67 / 36 درصد گروهى از دانشجویان که نامرتب نماز مى خواندند, علت نامرتبى خود را در این باره, بى حوصلگى, 33 / 23 درصد تنبلى, 10 درصد مشغولیت, 30 درصد وجود افراد برون مذهبى در جامعه ذکر کردند و همه شرکت کنندگان در این پژوهش علت نماز نخواندن را بى ایمانى دانستند.
بر اساس این پژوهش که شرکت کنندگان آن بین 18 تا 24 سال سن داشتند کسانى که مرتب نماز مى خواندند بیشتر از کسانى که نامرتب نماز مى خواندند, از اختلالاتى مانند افسردگى, اضطراب, وسواس و ترس مرضى فاصله داشتند. همچنین از آرامش و سلامت روانى بیشترى برخوردار بودند.


نقش سالمندان در تعلیم کودکان
سازمان بهزیستى طرح مشارکت سالمندان در تعلیم و تربیت کودکان پیش دبستانى را به اجرا در مىآورد. در این طرح, به منظور توسعه مشارکتهاى مردمى, از تجربیات سالمندان در تعلیم و تربیت کودکان پیش دبستانى از راههایى مانند قصه گویى, نقاشى و کمک به مربیان در مهد کودک استفاده مى شود.
مشاور معاون مشارکتهاى مردمى و امور حقوقى و مجلس سازمان بهزیستى, یکى دیگر از اهداف این طرح را شناسایى موانع و تسهیلات براى بهره گیرى از سالمندان در تعلیم و تربیت کودکان پیش دبستانى, شناسایى آثار روانى و اجتماعى مشارکت سالمندان در طرح روى خود افراد سالمند و شناسایى آثار استفاده از سالمندان روى چگونگى کار مهد کودکها ذکر کرد.

اعتیاد, مهمترین عامل طلاق است
به گفته کارشناسان قضایى, اعتیاد, مهمترین دلیل درخواست طلاق از سوى زنانى است که به دادگاهها مراجعه مى کنند. اکنون بیشترین درخواست طلاق, از سوى زنان صورت مى گیرد و عاملى که آنان را با وجود علاقه به زندگى و فرزند به این سمت سوق مى دهد, اعتیاد همسر و نیز فشار اقتصادى است که از این بابت متوجه آنان مى شود. مردان معتاد با ترک خانه و خانواده متوارى مى شوند, از پرداخت نفقه امتناع مى ورزند, اقدام به فروش لوازم منزل مى کنند و یا در حضور فرزندان, از مواد مخدر استفاده مى کنند. بدین ترتیب زنان به دلیل عدم پرداخت نفقه از سوى همسرانشان در دراز مدت, باید به تنهایى و با مشقت فراوان, بار اقتصادى خانواده را با دست زدن به کارهاى طاقت فرسا و گاهى خلاق, به دوش باشند.
برخى از بانوان با یک آشنایى نسبى به دادگاه خانواده مراجعه مى کنند, اما اکثر زنان به دلیل ناآشنایى به حقوق خویش, زمانى به دادگاه مراجعه مى کنند که همسران آنان با پیش دستى و استفاده از برخى مواد قانونى, زمینه دفاع از حقوقشان را از آنان سلب کرده اند. براى نمونه, زمانى که مردى همسرش را از خانه بیرون مى کند و یا شرایط ایجادشده از سوى او, سلامت و یا جان زن را در خانه به مخاطره مى اندازد, زن با مراجعه به مراجع قانونى و اثبات ادعایش از طریق شاهد, مى تواند صدور حکمى را به نفع خویش باعث شود. اما در صورت ناآگاه بودن زن و عدم مراجعه او به مراجع قانونى, مرد با رفتن به دادگاه و ارائه دادخواست عدم تمکین همسرش, حکم قانون را به نفع خویش برمى گرداند و ضمن دریافت مجوز براى عدم پرداخت نفقه, اجازه ازدواج مجدد را هم از دادگاه مى گیرد.
یک قاضى دادگاه خانواده گفت: آموزش حقوق خانواده در مدارس مى تواند بسیارى از مشکلات زنان را در زندگى زناشویى کاهش دهد و یا هنگام بروز اختلاف مانع تضییع حقوق آنان شود.
وى با اشاره به اعتیاد به عنوان یکى از مهمترین عوامل افزایش آمار طلاق در کشور, بیکارى, نداشتن درآمد مناسب, ناهماهنگ بودن درآمد با سطح توقعات خانواده را نیز از دیگر دلایل طلاق ذکر کرد. همچنین نبود معیارهاى درست براى ازدواج در بین جوانان, از دیگر دلایل عمده طلاق است. جوانان با بى اعتنایى به فرهنگ و ارزشهاى اعتقادى و ملى و گرایش به ملاکهاى مادى و ظاهرى که منجر به ازدواجهاى شتاب زده مى شود, جملگى بنیان خانواده را دستخوش بازى کودکانه و تزلزل مى کنند. اگر آموزش حقوق خانواده و تربیت صحیح دختران و پسران براى شروع زندگى الزامى شود, بنیان خانواده با استحکام و دوام بیشترى روبه رو خواهد بود.

برخى زنان تایوان براى شوهرانشان جاسوس مى گذارند!
سازندگان تلفن همراه, تلفنى ساخته اند که زنان مى توانند با استفاده از آن, بر کارهاى همسرانشان نظارت کنند. این تلفن همراه که به تلفن جاسوسى موسوم شده است, مى تواند تمام صداها را به آسانى منتقل کند و به زنان این امکان را بدهد که فعالیتهاى شوهرانشان بویژه کارکردهاى تجارى آنان را تحت نظارت قرار دهند. این تلفن بسیار قوى است و مى تواند تمام صداها را منتقل کند و زنان قادرند با دادن یک شماره رمز, آن را فعال کنند.
زنان مى توانند این تلفنها را بخرند و یا اینکه با قرار دادن یک وسیله جاسوسى در تلفنهایى که در اختیار دارند, آنها را به تلفن همراه جاسوسى تبدیل کنند. زنان حتى مى توانند با خرید قطعات مکمل, از ارتباطات غیر اخلاقى همسران و یا دریافت مبالغ رشوه و غذایى که شوهرانشان استفاده مى کنند, آگاه شوند.
اکنون یک میلیون تایوانى هر ساله در چین به تجارت مشغول مى شوند و دو سوم آنان داراى روابط غیر اخلاقى مى باشند و این امر موجب شده است تا زنان اقدام به خرید چنین تلفنهایى بنمایند.

کودکان, آینده را تإمین مى کنند
وزیران توسعه اجتماعى کشورهاى جنوب شرق آسیا در نشستى به حمایت از خانواده ها و فراهم آوردن شرایط مناسب براى آنان در جهت رشد و پرورش کودکان تإکید کردند.
در بیانیه مشترکى که این وزیران منتشر کردند, آمده است که کودکان, امروز پیشرفت کشورهاى جنوب شرق آسیا را در آینده تإمین مى کنند و از این رو باید حمایت شوند. فقرزدایى, رفاه زنان و کودکان, خانواده, تندرستى, مواد مخدر و ایدز, از جمله موارد نگرانى هستند که وزیران توسعه اجتماعى منطقه مورد تإکید قرار داده اند.
این وزیران به منظور تإکید بر اهمیت کودکان در منطقه, اعلامیه اى صادر کرده اند که در آن حمایت از خانواده ها در فراهم آوردن نیازهاى پایه کودکان موضوع کلیدى است.