تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

روبات هوشمند در ایران ساخته شد
براى نخستین بار روبات هوشمند در ایران طراحى و ساخته شد. با اجراى این طرح علمى, کشور ما به دانش فنى ساخت روبات متحرک هوشمند با کاربرد وسیع در ارتباطات و صنعت, دست یافت. کاربرد عمده این روبات هوشمند در امور تجسسى, خطوط تولید در صنایع, نیروگاههاى اتمى و مراکزى است که کار در آنها براى جان انسانها تهدیدآمیز به شمار مى رود.
این روبات که به صورت یک خودرو براى حرکت طراحى و ساخته شده, قادر است موانع را تشخیص دهد و براى عبور از آنها تغییر مسیر دهد. اجزاى عمده روبات هوشمند شامل چشم, مغز و بخشهاى عمل کننده است.
چشم این روبات از دو لایه تشکیل شده است, لایه اول از دوربینهاى ((سى.سى.دى)) و لایه دوم از قشرهاى فاصله یاب اولتراسونیک تشکیل مى شود که به زودى در ساخت آن از سنسورهاى لیزرى نیز استفاده خواهد شد.
مغز روبات نیز یک رایانه است و عمل کننده هاى آن را موتورهاى ((دى.سى)) با درایورهاى مخصوص تشکیل مى دهند که در کشور ساخته شده اند.

مرگ و میر ناشى از باردارى همچنان در حال توسعه است
سازمان جهانى بهداشت اعلام کرد میزان مرگ و میر مرتبط با باردارى همچنان در برخى از کشورهاى در حال توسعه رو به افزایش است. در سال گذشته مرگ و میر مادران 515 هزار زن بود که 99 درصد آنها در کشورهاى در حال توسعه بوده است.
بر اساس این گزارش, درحالى که پیشرفت قابل ملاحظه اى در کشورهاى بولیوى, مصر, اندونزى, مراکش و توگو در این زمینه صورت گرفته است, اما اکثر کشورهاى آفریقایى هیچ پیشرفتى نداشته اند و حتى به عقب نیز بازگشته اند.
پژوهشگران تخمین مى زنند که کشورهاى خاورمیانه و آفریقاى شمالى تا سال 2010 میلادى به این هدف دست نیابند و این در حالى است که در کشورهاى آسیایى حتى تا سال 2015 نیز به این هدف دست نخواهند یافت.
عواملى چون ضعف سیستم بهداشتى, افزایش هزینه ها, بروز جنگ و درگیریهاى داخلى همگى از روند پیشرفت در امر کاهش میزان مرگ و میر مادران را مى کاهد. در حدود 80 درصد از مرگ و میرهاى مادران در نتیجه مستقیم بروز مشکلات در طول باردارى, زایمان و یا در شش هفته اول تولد بروز مى کند. علل اصلى شامل بروز خونریزى, عفونت, زایمان سخت و سقط جنین ناسالم است. 20 درصد بقیه نیز مرتبط به شرایط قبلى است که در اثر زایمان تشدید مى شود.

زنان بیش از مردان عمر مى کنند
طبق تحقیقات به عمل آمده در حال حاضر زنان در حدود شش تا هشت سال, بیش از مردان عمر مى کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده, زنان بیش از مردان مى توانند به بهانه هاى مختلف از جمله مراجعه به پزشک و پیشگیرى از بیماریها و نگاه داشتن فرزند, محل کار خود را ترک کنند.
همچنین زنان مى توانند روابط بهترى با فرزندان خود داشته و با مسایل و مشکلات زندگى روبه رو شده و از آن فرار نکنند. دانشمندان در حال حاضر توصیه مى کنند که انسانها راه سالم نگاه داشتن مغز خود را پیدا کنند تا بتوانند با کیفیت بهترى عمر طولانى داشته باشند. آزمایشات جدید نشان داده است که سنین 50 تا 80 سالگى دوران شکوفایى مغز انسان است و در این دوران انسان مى تواند بسیار خلاق باشد.

تراکم استخوان و سرطان سینه
تحقیقات جدید نشان مى دهد در حالى که زنان مسنى که تراکم استخوانى آنها به طور طبیعى بالاتر است, شکستگى استخوان لگن کمتر براى آنها اتفاق مى افتد اما سه برابر بیشتر از زنانى که استخوانهاى شکننده دارند با خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند.
محققان آزمایشهاى تراکم استخوان مچ دست, بازو و پاشنه پا را بر روى هزاران زن بالاى 65 سال انجام دادند و میزان ابتلا به سرطان سینه را براى بیش از 6 سال در این زنان بررسى کردند. طى این مدت 315 تن از این زنان به سرطان سینه مبتلا هستند.
تراکم استخوانى یک نشانه میزان هورمون زنانه استروژن است که به طور طبیعى تا پایان عمر در بدن یافت مى شود. مشخص شده است که استروژن در بروز خطر سرطان سینه نقش دارد, زیرا زنانى که زودتر عادت ماهیانه مى شوند, دیرتر یائسه مى شوند, یا صاحب فرزند نمى شوند, بدنشان بیشتر در معرض این هورمون قرار دارد و خطر سرطان سینه براى آنها بیشتر است.

مادربزرگها باهوش تر از پدربزرگها هستند
به گفته دانشمندان با وجود اینکه معمولا زنان نسبت به مردان تحصیلات کمترى دارند, اما در سنین بالا هوشیارتر از مردان هم سن و سال خود هستند. دلیل این تفاوت مى تواند سالم تر بودن دستگاه گردش خون زنان در سنین بالا باشد.
این دانشمندان اظهار داشتند که محدودیت تحصیلات نمى تواند این موضوع را توجیه کند. آنها اعتقاد دارند بیماریهایى مثل تصلب شرایین که مردان بیش از زنان دچار آن مى شوند, مى تواند از دلایل این تفاوت باشد. این بیمارى بر گردش خون در بدن اثر منفى مى گذارد و باعث مى شود که اکسیژن کمترى به مغز برسد.

حمام آب گرم براى جنین مضر است
به گفته محققین با وجود اینکه معمولا مادران قبل از زایمان براى کاهش درد, حمام آب گرم مى گیرند; اما کاهش قابل توجهى در نیاز آنان به داروهاى مسکن بعد از زایمان مشاهده نمى شود. در نوزادانى که مادرانشان قبل از وضع حمل, حمام آب گرم مى گیرند, احتمال نیاز به تنفس مصنوعى و هوشآورى هنگام تولد, افزایش مى یابد.
در حال حاضر اگر مادران قبل از زایمان تمایل به حمام آب گرم داشته باشند, باید دماى آب دقیقا مشخص شود. در غیر این صورت مى تواند براى نوزاد خطرناک باشد. گرچه این حمام آب گرم تإثیر زیادى براى کاهش درد زایمان ندارد ولى در صورت انجام حمام آب گرم باید دماى آب حتما 37 درجه باشد تا خطرى براى جنین نداشته باشد.

خوابآلودگى در روز نیازمند درمان است
متخصصان مغز و اعصاب, خوابآلودگى در طول روز را عارضه اى مغزى, عصبى خواندند که نیاز به درمان دارد. میزان خواب کافى براى اشخاص 6 تا 8 ساعت در شبانه روز است که بسته به سن افراد متفاوت است. نوزادان حدود 20 ساعت در شبانه روز مى خوابند که این میزان در دوران شیرخوارگى و کودکى کاهش مى یابد و در نوجوانى به 8 ساعت مى رسد و با افزایش سن باز هم کمتر مى شود.
خواب داراى سه بخش ((سطحى)), ((عمیق)) و ((رم)) است که 90 دقیقه به طول مى انجامد و پس از آن دوباره تکرار مى شود. شخص در مرحله سوم خواب, رویا مى بیند, ولى به علت برخى عوامل ممکن است وارد خواب عمیق نشود که این موضوع باعث خوابآلودگى شخص در طول روز است.
یکى از عوامل نرفتن به مرحله خواب عمیق, وقفه تنفسى است. بیمار در این حالت به علت عوامل مغزى یا اشکالات ریوى, حلق یا حنجره اشکال تنفسى پیدا مى کند که ممکن است 15 تا 20 ثانیه به طول انجامد ولى با خرناس همراه نباشد. در این مدت فرد به علت افت اکسیژن خون, تنها به خواب سطحى مى رود و وارد مرحله خواب عمیق نمى شود, ولى ممکن است متوجه خواب منقطع نشود.
برخى از بیماریها از جمله اختلال در کارکرد غده تیروئید و بیماریهاى کبد یا کلیه و همچنین مصرف بسیارى از داروها از جمله داروهاى ضد افسردگى و صرع نیز باعث پرخوابى در طول روز مى شود. در ضمن افزایش درجه حرارت و شرایط آب و هوایى نیز مى تواند از عوامل موثر در افزایش خوابآلودگى باشد.
خوابآلودگى به علت پایین آوردن اکسیژن خون ممکن است شخص را به عوارضى مانند سکته قلبى و مغزى یا فشار خون و عوارض قلبى مبتلا کند. لذا باید براى درمان این خوابآلودگیها اقدام کرد.

انتقال باورها ارثى است
به موجب تحقیقات جدید مشخص شده است که نگرشها و باورهاى انسانها از والدین به ارث مى رسند و همه آنها از طریق محیط منتقل نمى شوند. به فرض تلاشهاى اخیر جهت تغییر نگرش مردم در زمینه مسایلى چون مجازات اعدام, سقط جنین و عادت به مطالعه و ورزش موفقیتآمیز نبوده است.
به نظر محققان احتمالا ژنها عامل انتقال برخى تجربه هاى مشخصى هستند که نگرشها را شکل مى دهند. در بسیارى از موارد نگرشها به صورتى نیرومند از والدین به فرزندانشان منتقل مى شود.
مطالعات نشان مى دهد که در زمینه هایى نظیر نقش زن و مرد, بازى بختآزمایى و کنترل موالید, عوامل ارثى نقش کمترى در نگرش افراد داشته اند.

تفکر زیاد گلوکز مغز را کاهش مى دهد
دانشمندان به تازگى دریافته اند که تفکر زیاد, میزان گلوکز را که سوخت اصلى مغز است, به شدت کاهش مى دهد. این یافته ها مى تواند براى بررسى اختلالات حافظه و یادگیرى انسانها در سنین بالا مورد استفاده قرار بگیرد.
برنامه ریزان آموزشى در مدارس نیز مى توانند با استفاده از این یافته ها رژیم غذایى بهترى را براى جلوگیرى از خستگى و خوابآلودگى بچه ها هنگام مطالعه درسهاى ریاضیات تنظیم کنند.
گلوکز ماده اصلى مصرفى مغز است که از جریان خون به مغز مى رسد. قبل از این دانشمندان تصور مى کردند که مغز تنها در زمان گرسنگى شدید دچار کمبود گلوکز مى شود, اما آنها دریافتند هنگامى که مغز مشغول فعالیت است, میزان گلوکز آن کاهش پیدا مى کند و تزریق گلوکز مى تواند فعالیت انسان را دوباره بهبود دهد.

افسردگى و فراموشى نشانه آلزایمر است
افسردگى و فراموشى مکرر اولین نشانه هاى بیمارى آلزایمر و دیگر شکلهاى زوال عقل است. فراموش کردن رویدادهاى مهم یا اختلال خفیف ادراکى مى تواند از اولین مراحل بیمارى باشد ولى نباید از یاد برد که فراموشیهاى ساده مثل جا گذاشتن کلید شامل این موارد نمى شود.
به گفته پزشکان طى انجام تحقیقاتى, آشکار شده است که یک نوع افسردگى در افراد مسن مى تواند نشانه اولیه مهمى از بیمارى آلزایمر و زوال عقل عروقى ناشى از سکته باشد. این نوع افسردگى به درمان با داروهاى ضد افسردگى پاسخ نمى دهد. در مبتلایان به افسردگى بیشتر بى انگیزگى مشاهده مى شود تا قصد خودکشى یا غرق شدن در افکار افسرده.

پیراهن هوشمند تولید شد
طراحان لباس پیراهنى تولید کرده اند که از حافظه استثنایى برخوردار است. پارچه این پیراهن از رشته هایى از آلیاژ ساخته شده که داراى حافظه است. این حافظه سبب حفظ حالت صاف بودن پیراهن مى شود. حتى اگر این پارچه به صورت یک گلوله مچاله شود, با هواى گرم یک سشوار به سرعت به شکل قبلى خود باز مى گردد.
پارچه اى که در آستین این پیراهن به کار رفته است طورى برنامه ریزى شده که هنگام افزایش دماى محیط به سرعت کوتاه مى شود و صاحب پیراهن خود را خنک نگه مى دارد.
با این حساب پیراهن مذکور نه تنها اتو لازم ندارد, بلکه تاى آستینهاى آن خود به خود باز مى شود و در هنگام گرما تبدیل به لباس آستین کوتاه مى گردد.

ریشه خواب گردى اطفال در کم خوابى است
پژوهشگران مى گویند تشویق کودکان به استراحت بیشتر مى تواند به رفع خوابگردى و ترسهاى شبانه کمک کند. این کودکان که به اختلال موسوم به ((پاراسومنیا)) مبتلا هستند از ترسهاى شبانه رنج مى برند. تحقیقات بیانگر آن است که این دسته از اختلالات را مى توان حتى با افزایش نیم ساعت خواب, به سرعت کاهش داد. در برخى موارد افزودن چرتهاى کوتاه روزانه به ساعات خواب مفید بوده است.
بیشتر این کودکان باید به خاطر اختلالات رفتارى ناشى از خوابیدن با والدین, بى نظمى در ساعات خوابیدن و دیگر آشفتگیهاى خواب تحت درمان قرار مى گرفتند ولى پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افزایش مدت زمان خواب روش امیدوارکننده اى براى کنترل خواب گردى و ترسهاى شبانه در کودکان کم سن و سال است.

تإثیر شانس بر سرنوشت افراد
به نظر محققان افراد به دو گروه ((درون گرا)) و ((برون گرا)) تقسیم مى شوند. درون گراها کسانى هستند که در انجام هر کارى ابتدا آن را بررسى کرده و پس از انجام آن نیز به بررسى نتایج پرداخته و از آن درس مىآموزند, زیرا عقیده دارند میان آنها و آنچه برایشان رخ مى دهد, ارتباط وجود دارد.
نقطه مقابل این افراد برون گراها هستند که عقیده دارند کنترلى بر سرنوشت خود نداشته و هر رخداد بد و ناگوار را به حساب بدشانسى خود مى گذارند, به طورى که اگر زمین بخورند به جاى اینکه فکر کنند چرا این اتفاق افتاده است, آن را به حساب بدشانسى گذاشته و از آن مى گذرند.
تربیت افراد و عملکرد پدر و مادر, مادربزرگ و پدربزرگ و همچنین اولیاى مدرسه در شکل گیرى بینش افراد در این مورد بسیار موثر است. معمولا کسانى که در خانواده هاى کم بضاعت بزرگ مى شوند بیشتر به سوى درون گرایى تمایل پیدا مى کنند, زیرا از سالهاى جوانى شان مجبور به حل و فصل مسایلشان مى شوند و به همین خاطر درون گراها غالبا افراد موفق ترى هستند.
تحقیقات نشان داده است افراد خوش شانس کسانى هستند که نسبت به زندگى خوش بین تر بوده و بیشتر بانشاط و سرزنده با مسایل برخورد مى کنند و بیشتر حاضر به ریسک کردن و دل به دریا زدن هستند. در عوض آن دسته از کسانى که خود را بدشانس تلقى مى کنند از سنین پایین متقاعد شده اند که در زندگى شکست خواهند خورد.

آثار مفید سیب و گوجه فرنگى
بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده, خوردن سیب و گوجه فرنگى براى سلامتى بدن بسیار مفید است و در جلوگیرى از بروز عارضه آسم تإثیر بسزایى دارد. کسانى که حداقل هفته اى پنج سیب و یا سه گوجه فرنگى مى خورند در آزمایشهاى مربوط به کارکرد ریه نتایج بهترى از سایر افراد بروز مى دهند.
بر پایه نتایج این آزمایشها در کمک به کارکرد صحیح ریه مصرف سیب تإثیر مثبت به مراتب بیشترى از گوجه فرنگى داشته و افرادى که در آزمایشات انجام شده بهترین نتیجه تست ریه را داشتند, کسانى بودند که بیشتر از همه عادت به خوردن سیب داشتند.