پزشک شما

نویسنده


 


پزشک شما

دکتر حسین برهانى


این شماره:
خواهر س.ع ـ تنکابن
خواهر اکبر ـ نائین
خواهر ف.ب ـ اصفهان
خواهر خ.ف ـ زنجان

خواهر س.ع ـ تنکابن
دخترى هستم 39 ساله. به دلیل اختلالات هورمونى و نامنظم بودن پریود در سال 1367 به دکتر متخصص غدد فوق کلیوى مراجعه کرده و تشخیص نارسایى این غده از بدو تولد دادند و قرص دگزامتازون تجویز کردند. به دلایل مختلف دارو را قطع کردم. با قطع دارو دچار تهوع, بى اشتهایى و استفراغ شدید شدم که با مراجعه به پزشک داروهاى معده تجویز کردند. به دلیل عدم درمان در بیمارستان بسترى شدم و گفتند قطع ناگهانى این قرص عوارض ناگهانى حتى مرگ به دنبال دارد. از سال 68 تا پایان 78 مرتب نیم میلى گرم این قرص را هر شب خوردم تا اینکه در تابستان 78 ناگهان خونریزى ریه کردم و در بیمارستان بسترى شدم چون کبد و ریه ام از کار افتادند و پزشکان سرطان ریه تشخیص دادند که البته شفا گرفتم. ولى این قرصها فکرم را مشغول کرده چون با کوچکترین ضربه به استخوانم یک ماه درد دارم و از پوکى استخوان در آینده هراس دارم. به من گفته اند باید تا آخر عمرت این قرص را بخورى و این برایم باور کردنى نیست. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
متإسفانه شما در مورد علایمى که در طى این سالها به آنها گرفتار بوده و رنج مى برده اید اشاره اى نکرده اید. آیا در طى این مدت به ضعف عمومى, خستگى زودرس, بى اشتهایى و تهوع و استفراغ دچار بوده اید؟ چه تغییراتى قبل از مصرف کورتون در انتشار و رویش موهاى بدن داشته اید؟ از نظر عصبى و روانى در چه وضعیتى قرار دارید؟ در روى پوست بدن تغییر رنگ به صورت تیرگیها و یا کک مکهاى متعدد ایجاد شده است یا خیر؟ اما مجموعا با توجه به نوشته مفصل شما, احتمالا شما یا از ابتدا دچار نارسایى و کم کارى غده فوق کلیوى بوده اید که به صورت نارسایى مزمن قشر فوق کلیوى بروز پیدا کرده است و یا به طور ثانویه و در اثر تجویز کورتون, غده فوق کلیوى دچار نقص شده است. در هر حال شما وابسته به کورتون شده اید و هر گونه تصمیمى در مورد ادامه یا قطع تدریجى کورتون باید در بیمارستان صورت بگیرد و لازمه این کار بسترى شدن در بیمارستان است. در هر صورت و با تمام محدودیتها و معذرویتهایى که ذکر نموده اید و برایتان وجود دارد با توجه به اهمیت موضوع و حیاتى بودن آن باید تصمیم حساب شده اى اتخاذ نمایید. تا آن موقع چاره اى جز استفاده از فرآورده هاى شیر و لبنیات و سبزیجات حاوى کلسیم و ویتامینD3 نیست. البته همان طور که مى دانید مصرف کورتون خوراکى باعث آسیب و التهاب مخاط معده مى شود لذا باید بعد از غذا و همراه شربت آنتى اسید مصرف شود.
به سلامت باشید.

خواهر اکبر ـ نائین
دخترى هستم 19 ساله. از سن 13 سالگى عادت ماهانه شده ام. از همان اوایل 20 روز یک دفعه عادت مى شدم تا الان که از کمردرد شدید نیز رنج مى برم. لطفا بفرمایید:
1ـ آیا استفاده از قرصهاى کدئین برایم ضررى ندارد؟
2ـ آیا 20 روز یک بار عادت شدنم براى همیشه همین طور باقى مى ماند؟
3ـ آیا درد شدید کمر درمانى دارد؟
4ـ براى از بین لکهاى صورت چه دستورى مى دهید؟
خواهر گرامى!
در مورد سوال اول و جهت تسکین درد دوران قاعدگى بهتر است از قرص حاوى کدئین زیاد استفاده نکنید. توصیه مى شود که براى تخفیف درد از کپسول مفنامیک اسید استفاده نمایید.
در پاسخ سوال دوم باید گفت, معمولا قاعدگى به همان روالى که شروع مى شود ادامه پیدا مى کند مگر اینکه گاهى در اثر تغییرات هیجانى ـ محیطى و یا هورمونى, قاعدگى نیز دچار تغییراتى شود.
در مورد سوال سوم, همان طور که گفتیم با استفاده از انواع مسکن بخصوص کپسول مفنامیک اسید و استراحت در بستر از شدت درد کاسته خواهد شد.
و اما در مورد سوال چهارم, اگر منظور شما از لک صورت دانه هاى ریز و متعدد و تا حدودى پررنگ تر از رنگ پوست طبیعى باشد اینها بخصوص در افراد سفیدپوست گاهى ایجاد مى شوند و ممکن است در اثر تابش نور آفتاب ایجاد شوند نیاز به درمان خاصى ندارند. به طور کلى توصیه مى شود که از قرار گرفتن طولانى در معرض تابش اشعه خورشید خوددارى شود. اما اگر لک صورت به صورت کم رنگ و یا بى رنگ شدن قسمتى از پوست صورت و یا بدن باشد این بیمارى به نام بیمارى پوستىVitiligo معروف است. بیمارى با علت نامعلوم است که در حدود 1% جمعیت را مى گیرد. لکه ها به صورت لکه هاى بدون رنگ در پوست ظاهر مى شود که در اثر کاهش یا فقدان رنگدانه هاى پوستى اتفاق مى افتد. این لکه هاى پوستى به طور شایع ترى در سنین قبل از 20 سالگى ظاهر مى شود ولى در هر سنى ممکن است بروز پیدا کند. در حدود13 این افراد داراى سابقه فامیلى لکه هاى پوستى هستند. گاهى بروز این لکه ها را با هیجانات ارتباط مى دهند. در این گونه موارد بایستى از ترکیبات دارویى خاصى استفاده نمود. لذا توصیه مى شود براى تشخیص دقیق تر به متخصص پوست مراجعه نمایید.
خدا نگهدارتان.

خواهر ف.ب ـ اصفهان
دخترى هستم 20 ساله. بیشتر افراد خانواده مان از جمله خودم کمى زیر چشممان ورم کرده است و کمى کبود است. لطفا علت و درمان را بیان کنید.
مشکل دیگر این است که دستهایم در حین انجام کارهاى ظریف مثل قلاب بافى, تزریقات مى لرزد و قلبم به شدت مى زند و مضطرب هستم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
به طور کلى ورم زیر چشم (پلک پایینى) به تنهایى اهمیتى ندارد. پوست این قسمت نازک است و به راحتى قابلیت اتساع و بزرگ شدن را دارد. در این قسمت مویرگهاى زیادى وجود دارد و گاهى به همین علت کبود دیده مى شود. ممکن است به طور خودبه خود حالت ورم کرده به خود بگیرد بخصوص اگر در یک فامیل این مشکل مشترک باشد یک امر ژنتیک است و هیچ گونه بیمارى مطرح نمى شود. در مورد لرزش دست همان طور که نوشته اید اغلب مردم موقع انجام کارهاى ظریف و حساس بخصوص اگر مهارت نداشته باشند دچار لرزش دست مى شوند بنابراین با کسب مهارت و تکرار کارهاى ظریف مى توانید بر لرزش دست غلبه کنید. اضطراب در حد معمول در بین همه مردم وجود دارد مگر اینکه فردى بدون علت مشخص دچار اضطراب زیاد شود و یا ترسهاى مبهم داشته باشد; در این صورت باید با یک روانپزشک حضورا مشورت نمایید.
سالم و سربلند باشید.

خواهر خ.ف ـ زنجان
دخترى هستم 21 ساله. دو سوال دارم لطفا پاسخ دهید از جمله من در حدود 2 سال پیش به علت ناراحتى خانوادگى 10 الى 20 قرص یکدفعه خوردم. آیا این قرصها در آینده مشکلى از قبیل نازایى برایم بوجود نمىآورند. دیگر اینکه ...
خواهر گرامى!
در مورد سوال اول که نوشته اید چند بار 20 ـ 10 قرص را با هم خورده اید منظورتان را واضح بیان نکرده اید. اما به هر منظور که از این قرصها استفاده کرده اید, مطمئنا دیگر نباید نگران آینده باشید. البته استفاده ناصحیح و نابجا از قرص به منظور صدمه رساندن به خود و یا حتى به عنوان خوددرمانى کاملا اشتباه است و ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد. در حال حاضر و بعد از گذشت 2 سال از این ماجرا به نظر نمى رسد که خطرى در آینده براى شما ایجاد شود.
در مورد سوال دوم, همان طور که گفته اید عادت به این کار پیدا کرده اید. باید سعى بکنید و تصمیم قطعى بگیرید انجام اعمال و افکار ناپسند و مذموم در اجتماع باعث بروز اضطراب و عدم اعتماد به نفس مى شود و در یک مقطعى ممکن است فرد به خود بیاید که دیگر دیر شده باشد.بنابراین براى اینکه در اجتماع و در بین هم سالان خود سربلند باشید و با غرور زندگى کنید تسلیم این خواستهاى نادرست نشوید. صبر و استقامت در برابر انجام ندادن یک کار ناپسند, آثار معجزه بخشى دارد که باعث خوشحالى و نشاط و آرامش واقعى انسان مى شود. در واقع مثل بیمارى که باید به علت بیمارى از خوردن بعضى مواد غذایى اجتناب کند تا سلامتى خود را باز یابد.موفق باشید.