تازه هاى پژوهش


 


تازه هاى پژوهش


افسردگى در دوران باردارى شایع است
پزشکان مى گویند افسردگى در دوران باردارى به مراتب شایع تر از افسردگى پس از زایمان است و مى تواند به همان اندازه خطرناک باشد. افسردگى پس از زایمان پدیده اى است که حدود ده درصد از زنان دچار آن مى شوند و گاه به فرزندان خود آسیب وارد مى کنند.
بیشترین آمار افسردگى مربوط به هشتمین ماه باردارى و کمترین آمار مربوط به هشت ماه بعد از زایمان است. اضطراب و تحریک پذیرى, شایع ترین شکایات زنان در دوران باردارى و یا پس از زایمان است که معمولا به خودى خود سپرى مى شود, اما اگر این حالتها ادامه داشته باشد و منجر به عصبانیتهاى شدید, احساس گناه, سردرگمى, هذیان و اوهام شود, شرایط جدى است و شخص باید از کمکهاى حرفه اى روانشناسان یا روان کاوان استفاده کند. نوسانات شدید در میزان ترشح هورمونها, عامل نوسانات خلقى و روانى زنان در دوران باردارى و پس از زایمان است.

مشاهده زیبایى باعث فعالیت مغز مى شود
دانشمندان پى برده اند که وقتى چشم فردى به یک صورت جذاب مى افتد, نقطه اى از مغز شروع به فعالیت مى کند. لذا پیوند با افراد جذاب یک امتیاز تکامل زیستى مى باشد و به خوبى در مغز تعریف شده است.
تماس با مردم خوش چهره احتمالا علاوه بر آنکه در یافتن جفت مناسب به انسان کمک مى کند, موقعیت اجتماعى افراد را نیز بالا مى برد. تماس چشمى با یک صورت زیبا, براى به جنب و جوش آوردن مغز تنها ظرف چند ثانیه کافى است. البته جذابیت چیزى بیش از زیبایى محض صورت مى باشد. برخى از مردم جذابیت را در درخشندگى چهره, شادابى, همدردى و حتى حس مادرانه دانسته اند.
این تحقیق همچنین نشان مى دهد که مغز, صورتهاى جذاب را ظرف چند ثانیه ثبت مى کند که بدان معنى است, این یک فرایند خودکار مى باشد و احتمالا از قبل در مغز برنامه ریزى شده است. این موضوع همچنین این یافته روانشناسى را که مردم در نگاه اول در مورد یک غریبه قضاوت مى کنند, توجیه مى کند.

نماز خواندن باعث کاهش فشار خون مى شود
بر اساس تحقیقات جدید, افراد مومن و مذهبى بیش از سایرین عمر مى کنند و دلیل آن نماز خواندن مرتب است که باعث کاهش فشار خون آنان مى شود. محققان فشار خون مسلمانان را اندازه گیرى کردند و دریافتند فشار آنها پایین تر از حد متوسط است. این افراد داراى اعتقادات راسخ مذهبى بوده و به طور مرتب نماز مى خوانند.
عدم کنترل فشار خون بالا مى تواند به سکته, حمله قلبى, نارسایى احتقانى قلب و یا نارسایى کلیوى منجر شود.

علت احتمالى کم اشتهایى کشف شد
برخى از دانشمندان مدعى شده اند, خانمهایى که به بیمارى کم اشتهایى افراطى مبتلا هستند به احتمال زیاد در بهار یا اوایل تابستان به دنیا آمده اند. آنان همچنین معتقد هستند, ابتلاى مادران پا به ماه به آنفلوانزا یا بیماریهاى عفونى دیگر در طول فصل زمستان, جنین آنان را که در مراحل بالاى رشد قرار دارد, مستعد ابتلا به کم اشتهایى شدید مى سازد. دختران مبتلا به کم اشتهایى شدید یا ((آنورکسیا)) دچار حالت روحى خاصى مى شوند که بر اساس آن دائما تصور مى کنند که به چاقى افراطى دچار شده اند و این در حالى است که اغلب آنان دچار کم وزنى بیش از حد هستند.
لاغرى افراطى اندام این دختران موجب مى شود اندازه اعضاى درونى بدن آنان از حد متعارف کوچکتر شود و مواد معدنى موجود در استخوانهایشان از بین برود و ضربان قلبشان نامنظم گردد. این عوارض سبب مى شود حدود 10 درصد دختران نوجوان مبتلا به کم اشتهایى شدید, جان خود را از دست بدهند.
تاکنون محققان بر این عقیده بودند که بیمارى ((آنورکسیا)) ریشه روانى دارد و فشارهاى فرهنگى و محیطى بر روى دختران جوان براى حفظ تناسب اندام و جلوگیرى از چاق شدن, موجب بروز دگرگونیهاى روانى در آنان مى شود. اما در حال حاضر مشخص شده است که این بیمارى مى تواند ریشه هاى زیستى و بیولوژیک داشته باشد.
این نخستین بارى نیست که محققان میان زمان ولادت و بروز برخى از بیماریها رابطه اى مشاهده کرده اند. قبلا آنها در باره رابطه میان ولادت در چهار ماه اول سال و ازیاد شانس ابتلا به بیمارى شیزوفرنى نیز تحقیق کرده اند.

کاهش قدرت حافظه پس از 20 سالگى
به طور معمول انسانها در دهه دوم زندگى خود شکایتى در مورد فراموش کردن نامها و یا شماره تلفنها ندارند و مشکلى نیز در زمینه یاد گرفتن مطالب جدید حس نمى کنند اما در واقع قدرت حافظه و تواناییهاى ذهنى انسان از همین سنین شروع به تحلیل رفتن مى کند. کاهش قدرت حافظه مانند یک سرآشیبى لغزنده است که در آن حافظه انسان از سنین 20 سالگى شروع به کاهش مى کند. البته جوانان متوجه این کاهش نمى شوند چونکه در آن سن بیش از نیازشان داراى تواناییهاى ذهنى هستند.
زمانى که انسان به میانه 60 سالگى مى رسد, کاهش مداوم تواناییهاى ذهنى آشکار مى گردد و انسان متوجه مى شود که به یاد آوردن مطالب و آموختن مطلبهاى جدید چقدر برایش مشکل گردیده است.

ورزش براى مغز مفید است
دانشمندان موفق به کشف ماده اى شیمیایى در بدن شده اند که علت نشاطانگیزى ورزش را توضیح مى دهد. ماده اى به نام ((فنیلتیلامین)) که یک عامل ضد افسردگى است در این میان نقش بازى مى کند. این ماده شیمیایى که به طور طبیعى در بدن تولید مى شود, عامل تنظیم نیروى جسمانى, احوال روحى و قدرت تمرکز افراد است. ماده مذکور با دخالت یک آنزیم به ((اسید فنیلاستیک)) تبدیل مى شود. شواهدى وجود دارد که نشان مى دهد میزان هر دو ماده در خون افراد افسرده کمتر از سایرین است.
محققان در جریان یک مطالعه پى بردند که اندازه این اسید در بدن پس از ورزش 77 درصد افزایش پیدا مى کند و از طریق خون, جذب مغز مى شود. آنان به مردم توصیه کردند که براى سلامت روح و جسم خود ورزش کنند, چرا که هنوز بسیارى از افراد از وجود این معالجه غیر دارویى اطلاعى ندارند و از مشکلات روانى رنج مى برند.

فرزندان زنان افسرده چاق مى شوند
پژوهشگران دریافته اند که فرزندان زنان افسرده بیشتر از کودکان دیگر به تماشاى تلویزیون مى پردازند و این مسإله آنها را در معرض ابتلا به چاقى به علت نداشتن فعالیت قرار مى دهد. افسردگى مادر تإثیر عمیقى بر میزان فعالیت کودکان بخصوص در سنین قبل از مدرسه دارد.
مطالعات نشان مى دهد زنانى که افسرده هستند, فرزندان خود را به فعالیتهاى بدنى و بازى تشویق نمى کنند, لذا این کودکان از همسالان خود دور مى شوند و به تماشاى تلویزیون روى مىآورند و به علت نداشتن تحرک, در معرض ابتلا به چاقى قرار مى گیرند.

سالانه 30 هزار تار موى بدن انسان مى ریزد
محققان برآورد کرده اند که هر فرد به طور متوسط 120 هزار تار مو دارد که سالانه 30 هزار تار از آن مى ریزد. عمر مفید هر موى انسان معادل سه سال است و روزانه 50 تا 100 عدد آن مى ریزد اما موهاى جدید جایگزین آنها مى شوند.
بر اساس این تحقیق اگرچه همه موها باریک و مشابه یکدیگر به نظر مى رسند اما در واقع هر تار مو منحصر به فرد بوده و دو تار موى کاملا یکسان در بدن انسان وجود ندارد.
به ادعاى پژوهشگران موى افراد مى تواند فشار فراوانى را تحمل کند. پنج تار مو در کنار یکدیگر قدرت تحمل صد گرم نیرو را دارد و دو هزار رشته مو مى تواند تا 30 کیلوگرم بار را تحمل کند. اگر همه موهاى یک انسان, نظیر طناب به هم تابیده شود, با آن مى توان یک وزنه 12 تنى را بلند کرد.

نوزادان نیز دچار افسردگى مى شوند
حالت خمودگى گسترده همراه با امتناع از تماس یا بى تفاوتى نسبت به اطرافیان که به تدریج چند هفته پس از یک وهله ناله و زارى, درآویختن و چسبیدن به بزرگسال و سپس اعتراض و فریاد بروز مى کند, از نشانه هاى افسردگى در نوزادان 6 تا 18 ماه است. بى اشتهایى همراه با کاهش وزن و بى خوابى نیز در جدول علایم بالینى کودکان افسرده قرار مى گیرد. این کودکان بیشتر متعلق به مادران بزهکارند و عموما در شیرخوارگاههاى وابسته به موسسات اصلاح و تربیت زنان جوان بزهکار به سر مى برند.
کودکانى که حداقل پس از شش ماه روابط خوب با مادر از حضور وى محروم شوند و نتوانند در جانشینهاى مادرانه اى که به آنها عرضه مى شود, به روابطى که برایشان رضایت بخش باشد, دست یابند دچار افسردگى مى شوند. در این گونه موارد کودک با نوعى محرومیت مادرانه یعنى حالتى واکنشى ناشى از فقدان رابطه با مادر و از دست دادن وى به منزله یک تکیه گاه, مواجه مى شود.

ارتباط فشار روانى با سکته مغزى به اثبات رسید
یافته هاى جدید وجود ارتباط بین فشارهاى روانى و سکته مغزى را تإیید مى کند. استرس, باعث بالا رفتن فشار خون مى شود و فشار خون یکى از بزرگترین عوامل خطر سکته هاى مغزى است. سکته مغزى هنگامى رخ مى دهد که رگهاى خونى مغز مسدود مى شوند و یا خونریزى مى کنند.
افرادى که طى آزمایشى بیشترین فشار روانى را متحمل شده بودند, تقریبا دو برابر بیش از کسانى که آرام بودند, دچار سکته شدند. فشار روانى مى تواند در بروز سکته, نقش مهمى ایفا کند. اما افراد, چه تحت فشار روانى باشند و چه نباشند, باید از کشیدن سیگار خوددارى کرده, فشار خونشان را کنترل کنند, مراقب غذاى خود باشند و ورزش را از یاد نبرند.

پیش بینى تولد نوزادان کم وزن
کوچک بودن حجم جفت در سه ماهه دوم باردارى, احتمال تولد نوزاد کم وزن را افزایش مى دهد. از آنجایى که نوزادان کم وزن با افزایش خطر مشکلات بهداشتى در دوران کودکى و شاید بزرگسالى روبه رو هستند; اندازه گیرى حجم جفت, امکان انجام اقداماتى براى رشد طبیعى نوزاد قبل از تولد را فراهم مى کند.
ابداع فنآورى براى اندازه گیرى آسان حجم جفت مى تواند به دانشمندان در بررسى ارتباط میان علایم اولیه کوچکى حجم جفت و جثه نوزاد با وضع سلامتى در دوران بعدى عمر کمک کند.
نوزادانى که با وزن کم به دنیا مىآیند در دوران نوزادى و کودکى, بیشتر از دیگر نوزادان مبتلا به مشکلات بهداشتى مى شوند و خطر ابتلا به دیابت, ازدیاد فشار خون و بیمارى قلب در بزرگسالى, در آنان افزایش مى یابد.

خاصیت ضد سرماخوردگى سیر ثابت شد
تحقیقات نشان مى دهد کسانى که روزانه قرصهاى مکمل حاوى سیر مصرف مى کنند بسیار کمتر از افرادى که سیر نمى خورند در معرض ابتلا به سرماخوردگى هستند. مصرف روزانه قرصهاى کمکى سیر که شامل ((آلیسین)) باشد احتمال ابتلا به سرماخوردگى را به نصف کاهش مى دهد.
سرماخوردگى شایع ترین بیمارى عفونتى ویروسى در میان انسانها است. بزرگسالان به طور متوسط سالانه دو تا چهار بار به آن مبتلا مى شوند. این میزان در مورد کودکان شش تا ده بار در سال است. مردانى که پا به 75 سالگى مى گذارند در طول عمر خود به طور متوسط 200 بار از عفونتهاى ویروس سرماخوردگى رنج برده اند. انسانها مجموعا دو تا سه سال از عمر خود را با سرماخوردگى مى گذرانند.
مصرف سیر و قرص کمکى آن مى تواند در معالجه سرماخوردگى انقلابى بزرگ پدید آورد. تاکنون 200 نوع ویروس مختلف که عامل سرماخوردگى مى باشند در جهان شناسایى شده است.
گیاهان از سیستم مصونیتى مانند انسان برخوردار نیستند, بلکه به وسیله مواد شیمیایى موجود در تنه خود با ویروسها و عفونتها مقابله مى کنند. بنابراین مى شود گفت که ((آلیسین)) یک ماده شیمیایى تدافعى است که گیاه سیر براى سلامت خود تولید مى کند.