چگونه زخمهاى کودکان را درمان کنیم؟


 

 


چگونه زخمهاى کودکان را درمان کنیم؟

مترجم: پگاه امیردیوانى
منبع: فصلنامهChild health

 


مراقبت مناسب از زخمها مانع عفونت و کزاز شده و زخمها را التیام مى بخشد.

زخمهاى سطحى
زخمهاى سطحى زخمهایى هستند که سطح رویى پوست را مبتلا مى سازند. این گونه زخمها را به طور کامل با آب و صابون شستشو دهید تا چرک و آلودگى آن برطرف شود. از داروى ضدعفونى استفاده نکنید زیرا فایده اى ندارد. به وسیله موچین ذرات ریز خاک را در صورتى که در زخم فرو رفته اند, خارج کنید. قبل از استفاده, موچین را به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانید, زخم را خشک کنید. سپس آن را با یک تکه پارچه تمیز ببندید. هر روز زخم را بازدید کنید و علایم عفونت را کنترل نمایید. احتمال عفونت کردن بعضى از انواع زخمها زیاد است. اگر پارچه اى که زخم را با آن بسته اید, مرطوب شد زخم بند را باز کرده و از پارچه دیگرى استفاده کنید. پس از آنکه زخم دلمه بست, دیگر نیازى به بستن پارچه نیست.

زخمها و بریدگیهاى عمیق
بعضى از زخمهاى سطحى بزرگتر در صورتى که بخیه زده شوند خیلى زود التیام مى یابند. در صورتى که خونریزى قطع شود مى توان نوع زخم را تشخیص داد. عمل بریدگى عمیق را فقط در صورتى پانسمان کنید که بریدگى کمتر از 12 ساعت قبل صورت گرفته باشد.
بریدگى خیلى تمیز بوده و هیچ گونه چرک و خاک در آن نباشد.
محل گازگرفتگى سگ و دیگر حیوانات باید باز بماند. بستن این گونه زخمها باعث عفونتهاى خطرناک مى گردد. زخمها ممکن است به وسیله نخ بخیه زده شوند. اگر زخم عفونت کرد باید فورا بخیه آن باز شود.

درمان زخم
زخم را با مقدار زیادى آب تمیز (ترجیحا جوشیده) و صابون بشویید.
اجسام خارجى (گرد و خاک, لخته هاى خون و ...) را از زخم خارج کنید.
زخم را با محلول ضدعفونى کننده تمیز کرده و با یک نوار زخم بندى پانسمان کنید. هر روز زخم را بازدید کنید.

زخمهاى عفونى
محل زخمهاى عفونى قرمز, متورم و دردناک است, چرک دارد و تورم آن لحظه به لحظه بیشتر مى شود. بعضى اوقات عفونت از یک قسمت بدن به قسمتهاى دیگر سرایت مى کند. در این صورت فرد تب مى کند.
یک خط قرمز نزدیک زخم ایجاد مى شود.
غدد لنفاوى متورم و دردناک مى شوند.

درمان
اگر زخم روى دست یا پاى کودک عفونت کرده, دست و پاى او را در یک سطل آب گرم (اما نه خیلى داغ) محتوى صابون فرو کنید. این کار را هر روز انجام دهید. زخم را خشک کرده و با یک پارچه تمیز بپوشانید تا التیام یابد.
پس از تمیز کردن زخم اطمینان یابید که کودک قبلا واکسن کزاز زده باشد. زیرا عامل بیمارى کزاز میکروبى است که از طریق زخم وارد بدن مى شود.

زخمهایى که احتمال عفونى شدن دارند
زخمهاى کثیف یا زخمهایى که به وسیله اشیإ کثیف به وجود مىآیند.
دملها یا زخمهاى عمیق دیگرى که خونریزى زیادى ندارند مانند زخمهاى ناشى از تیغ یا میخ زخمهاى عمیق همراه با خون مردگى شدید گازگرفتگى, مخصوصا گازگرفتگى سگ و انسان زخمهاى ناشى از گلوله و سیم خاردار.