اخبار



اخبار


تصویب طرح
((نقش زنان در انتقال میراث معنوى)) در یونسکو
در سى و یکمین کنفرانس عمومى یونسکو, طرح پیشنهادى ایران با عنوان ((نقش زنان در انتقال میراث معنوى)) به تصویب نهایى رسید. هدف از اجراى این طرح افزایش آگاهى زنان نسبت به حفظ میراث معنوى از طریق برگزارى سمینارها, دوره هاى آموزشى, تشکیل نمایشگاهها, معرفى آثار موجود در باره نقش زنان در حفظ میراث معنوى و دادن بورسیه به زنان فعال و محقق است.
منظور از میراث معنوى, فرهنگ غیر ملموس و غیر مادى است که به صورت شفاهى از نسلى به نسل دیگر انتقال مى یابد و بازتاب هویت اجتماعى و فرهنگى یک ملت است. برخى از اشکال این میراث فرهنگى عبارتند از: زبان, ادبیات, موسیقى, بازیها, اسطوره ها, آیینها, آداب و رسوم, صنایع دستى, معمارى, صنایع دستى سنتى, آشپزى و طب سنتى.
اهمیت نقش زنان در حفظ و انتقال میراث فرهنگى از آن جهت است که زنان در حفظ مناسبات خانوادگى و همبستگى اجتماعى نقش محورى و اساسى دارند زیرا پرورش فرزندان بر عهده آنان است. از سوى دیگر, زنان پاسداران فرهنگ مادى از جمله هنرهاى اجرایى, آشپزى و صنایع دستى هستند و خلاقیت آنها در تداوم و احیاى جلوه هاى فرهنگ معنوى و تدبیرشان در نحوه استفاده از امکانات جامعه در رفاه اقتصادى نقش بسزایى دارد.

نظام باید به مطالبات زنان پاسخ دهد
همایش ((زنان اصلاح طلب و آینده اصلاحات)) برگزار شد. خانم حقیقت جو نماینده مردم تهران, در این همایش گفت: به همان میزان که ما مسإله زنان را باور داریم مسوولان باور ندارند و این یکى از مشکلات نگرشى مدیران مرد در جامعه است. نظام اسلامى باید به مطالبات زنان پاسخ دهد و اگر مسوولان تنگ نظرى در خصوص مسایل زنان را کنار بگذارند, کارآمدى پاسخگویى نظام اسلامى از منظر زن جوان از بین مى رود.
وى بر ضرورت تغییر الگوى تربیتى دختران در درازمدت تإکید کرد و اصرار براى حضور زنان در پستهاى مدیریت میانى را نه سهم خواهى بلکه نیاز استراتژیک دانست.
نماینده مجلس در ادامه افزود: اگر جامعه و اراده سیاسى مسوولان اجازه پاسخگویى به مطالبات زنان را ندهند به زودى جنبش زنان در جامعه متولد مى شود. ما هشدار مى دهیم که چه بسا این جنبش, افراطى و خارج از چارچوب اندیشه هاى دینى باشد.

12 بار اعدام براى قاتل عنکبوتى
سعید حنایى, قاتل 16 زن مشهدى به جرم 16 فقره قتل عمدى, رابطه نامشروع و اعمال منافى عفت, هفت فقره سرقت, جعل عنوان مهر و کارت امر به معروف و نهى از منکر و استفاده از سند مجعول, به خاطر بند اول جرایم خویش به 12 بار اعدام و پرداخت چهار فقره دیه کامل زن مسلمان و تحمل ده سال حبس تعزیرى محکوم شد. همچنین وى به اتهام انجام اعمال منافى عفت غیر از زنا, به تحمل 99 ضربه شلاق تعزیرى محکوم گردید.
رییس دادگاه عمومى مشهد علاوه بر این, حنایى را به اتهام سرقت به تحمل دو سال حبس و 74 ضربه شلاق و رد اموال مسروقه به اولیاى دم مقتولان محکوم نمود. حنایى همچنین به تحمل دو سال حبس بابت جعل کارت و دو سال حبس تعزیرى بابت جعل عنوان و پرداخت ده میلیون ریال جزاى نقدى بابت استفاده از سند مجعول محکوم شد.
قاضى دادگسترى مشهد با رد این ادعا که کشتن ((مفسد فى الارض)) قصاص ندارد, اظهار داشت: تشخیص مفسد فى الارض بودن با قاضى و قوه قضائیه است و فردى مانند سعید حنایى که حتى سواد درست ندارد نمى تواند تشخیص درستى در این زمینه داشته باشد.
قاضى پرونده قتلهاى عنکبوتى در باره کارت معافیت از خدمت دوره وظیفه سعید حنایى که به دلیل بیمارى روانى او از سوى نیروى انتظامى صادر شده است, اظهار داشت: هر بیمارى روانى که جنون نیست و کمیسیون پزشکى, سعید حنایى را داراى صحت عقل تشخیص داده است.
لازم به ذکر است حکم صادره ظرف مدت بیست روز قابل تجدید نظرخواهى در دیوان عالى کشور است و در صورت تإیید نهایى در دیوان عالى کشور قابل اجرا خواهد بود.

باید شرایط رشد همه زنان فراهم شود
نماینده اسلامآباد غرب در مجلس شوراى اسلامى در باره مدیریت زنان در کشور گفت: زنان نیاز به پست ندارند, این جامعه است که احتیاج به پست زنان دارد, چرا که در هزاره سوم میلادى هستیم و تمام دنیا بر بحث زنان برنامه ریزى مى کنند. مسإله زنان در دنیا یک ضرورت استراتژیک است و ما باید بر این ضرورت استراتژیک برنامه ریزى کنیم و از نگاه جنسیتى به مسإله نگاه نکنیم.
اعظم ناصرىپور افزود: مسایل مربوط به زنان بایستى توسط مرکز مشارکت امور زنان به همراه سازمان مدیریت و برنامه ریزى تعریف مى شد و به شکلى قانونمند در مىآمد اما از آنجا که زنان در شهرهاى مرزى و کوچک از حداقل امکانات برخوردار نمى باشند, این ایراد جدى به مرکز مشارکت زنان وارد است.

تشرف دو زن ژاپنى به دین اسلام
در ماه رمضان دو بانوى ژاپنى با راهنماییهاى یک جوان ایرانى شاغل در ژاپن, با اداى شهادتین در ایران به دین اسلام و مذهب تشیع مشرف شدند.
یکى از این خانمها که صاحب یک شرکت تولیدى در ژاپن است در باره نحوه اسلام آوردن خود و مادرش اظهار کرد: از اینکه این مرد باعث شد بین من و خداى واحد ارتباطى ایجاد شود بسیار خوشحالم. این وضعیت باعث شد تا من این مرد را به فرزندى قبول کنم و او را همانند پنج فرزند دیگرم صاحب ارث و سهامدار شرکت نمایم.
وى در توصیه اى به غیر مسلمانان خصوصا مردم ژاپن گفت: توصیه مى کنم اگر مسلمان هم نمى شوند, حداقل یک بار مفاهیم اسلامى به خصوص قرآن را مطالعه کنند.

زنان افغان
خواستار مشارکت در بازسازى کشورشان هستند
یک نماینده زن افغان از سازمان ملل درخواست مشارکت زنان در بازسازى افغانستان بعد از طالبان را کرد. وى تإکید کرد: غالبا شنیده مى شود که زنان افغانى سیاسى نیستند و برقرارى صلح و امنیت ویژه مردان است و من به مقر سازمان ملل آمده ام تا این اندیشه را به چالش بکشم. در 20 سال گذشته, رهبرى مردان فقط جنگ, رنج و محنت را براى افغانستان به ارمغان آورده است.
این زن که از فعالان حقوق زن مى باشد و 14 سال پیش افغانستان را ترک کرده و هم اکنون به عنوان امدادگر در یک اردوگاه پناهندگان افغان در پاکستان, فعالیت مى کند; افزود: زنان و دختران که 45 درصد جمعیت افغانستان را تشکیل مى دهند, مستحق داشتن نقش کلیدى در بازسازى آینده کشورشان هستند. سازمان ملل هنگامى که رهبرانى را جستجو مى کند, نباید این تصور را بنماید که چون ما حجاب داریم, توانایى اظهار نظر نداریم.

کاهش آمار خودکشى زنان
بر اساس نتیجه تحقیقى که ((کمیته ملى امحاى خشونت علیه زنان)) مرکز امور مشارکت زنان انجام داده, خودکشى در میان زنان ایرانى کاهش یافته است.
یافته هاى این تحقیق نشان داده است در طول چند سال گذشته سه استان کرمانشاه, ایلام, کهکیلویه و بویراحمد بیشترین میزان و استانهاى تهران, سیستان و بلوچستان کمترین میزان خودکشى را داشته اند.
همچنین استانهاى اردبیل, مازندران, اصفهان, خوزستان, کرمان و گیلان از جمله استانهایى مى باشند که میزان خودکشى زنان در چهار سال اخیر در آنها پایین بوده است.

زنان مى توانند نسل بشر را نجات دهند
سازمان ملل در گزارش سالانه جمعیت جهان اعلام داشت: در صورتى که زنان بتوانند در تصمیم گیرى براى مسایلى مانند تولید مثل و نیز امور سیاسى در جامعه نقش داشته باشند, مى توان به آینده بشر امیدوار بود. افزایش قدرت زنان, نسل بشر را از نابودى نجات مى دهد.
همچنین در این گزارش آمده است: تقریبا 60 درصد از زنان به برنامه ریزى براى تشکیل خانواده دسترسى دارند. در حال حاضر جمعیت جهان به 6/1 میلیارد نفر رسیده و در طى 40 سال اخیر دو برابر شده است و در 50 سال آینده به 9/3 میلیارد نفر خواهد رسید.

بازرگانان زن کنفرانس مى دهند
کنفرانس بازرگانان زن با هدف بحث و گفتگو در مورد ((تدوین راهبردهاى بازرگانى براى زنان)) در ابوظبى آغاز به کار کرد. این کنفرانس با تلاش نهادى موسوم به خدمات مشاوره اى و مدیریت روشنگرانه و با همکارى اتاق بازرگانى و صنایع ابوظبى, اتحادیه زنان و مرکز تجارت جهانى دوبى سازماندهى شده است.
این همایش براى سه دسته از زنان ترتیب داده شده است. اول زنانى که در حال حاضر مشغول فعالیتهاى بازرگانى و خواهان رشد و گسترش مهارتها و دانش خود هستند; دوم زنانى که مایل به ایجاد کسب و کارى براى خود مى باشند و بالاخره براى آن دسته از دانشجویان سال آخر دانشگاهها که نیازمند رهنمودهایى براى ورود به بازار کار هستند.
افزون بر آموزش زنان در مورد برنامه ها و درخواستها در جهان تجارت رقابتى نوین, این کنفرانس زنان را از فرصت استفاده از یک شبکه اطلاع رسانى بسیار عالى نیز, بهره مند مى سازد.

زنان سنگاپورى
خواهان نقش بیشترى در سیاست هستند
بر خلاف آنکه بسیارى از زنان سنگاپورى تحصیلکرده هستند و در اداره امور اجتماعى نقشى گسترده دارند اما کمتر از 5 درصد از آنان در فعالیتهاى مربوط به قانونگذارى و سیاست دخیل هستند. 55 درصد از زنان سنگاپور داراى تحصیلات دانشگاهى هستند اما در اداره امور سیاسى سنگاپور دخالت ندارند.
سنگاپور با اینکه کشورى صنعتى است ولى هیچ نماینده زنى در کابینه این کشور وجود ندارد در حالى که در کشورهاى عقب مانده تر مانند اندونزى و فیلیپین, زنان رییس جمهور مى باشند.
رییس ((انجمن زنان براى پژوهش و عمل)) گفت: در کشورهاى جنوب شرق آسیا هنوز موضوع نیازهاى پایه مانند غذا و سرپناه وجود دارد اما زنان این کشورها بیشتر از زنان سنگاپور که کشورى توسعه یافته است به حقوق خود آگاهند. زنان سنگاپورى از زندگى مرفه, تحصیلات بالا و فرصتهاى شغلى زیادى برخوردارند. اما این حقوق به همان راحتى که در اختیار زنان قرار دارد, به همان راحتى نیز قابل گرفتن است. قانون اساسى سنگاپور مى گوید که در زمینه مذهبى, نژادى و محل تولد هیچ تبعیضى میان ساکنان این کشور وجود ندارد, اما نگنجاندن واژه ((جنسیت)), زنان این کشور را در معرض تبعیض جنسى قرار داده است.

تبعیض جنسیتى باید در قاره آسیا متوقف شود
کمیسر حقوق بشر سازمان ملل, با اشاره به توقف سریع تبعیض جنسیتى در قاره آسیا, افزود: زنان آسیا به جاى تکان دادن گهواره باید نظام این منطقه را تکان دهند. با توجه به آینده کشور افغانستان, تإسیس نهادهاى دولتى قدرتمند با مشارکت کامل زنان, امرى حیاتى است. آنان از ظرفیت پیشبرد و حفاظت از تمامى نوع بشر در چارچوب یک روش موثر و به دور از تبعیض, برخوردارند.
وى با ابراز نگرانى شدید نسبت به موقعیت دختران در هند گفت: تإکید باید بر محور اهمیت سود زنان با هدف قدرتمند ساختن آنان, متمرکز باشد. باور من این است که موثرترین راه واحد براى مورد توجه قرار دادن مسإله فقر در هند, توانمند ساختن دختران و زنان براى بروز تحول در آنان و نیز تبدیل شدن از دریافت کنندگان منفعل برابرى اجتماعى به عوامل فعال پیدایش تحولات اجتماعى است.

زنان افغانستان به تحصیلات خود ادامه مى دهند
با شکست طالبان و اجازه خروج زنان از منازل, پس از این دختران مى توانند مجددا به مدارس خود بازگردند. شاید ترک تحصیل دختران نوجوان به قصد ازدواج باشد اما لااقل خانواده هاى روشنفکر این فرصت را دارند تا به دختران خود امکان ادامه تحصیل بدهند.
با بازگشایى دانشگاه کابل نیز دهها دانشجوى دختر که اکثر آنان برقع بر تن داشتن براى ثبت نام و ادامه تحصیل به دانشگاه آمدند. پیش از به قدرت رسیدن طالبان 3500 دانشجوى زن در افغانستان به تحصیل مشغول بودند.
جبهه متحد طالبان از رادیو و تلویزیون به تمام دختران و زنانى که ناگزیر به ترک تحصیل شده بودند اطلاع داد که مى توانند براى ثبت نام مراجعه کنند.
یک زن که براى ادامه تحصیل در رشته پزشکى به دانشکده پزشکى آمده بود گفت: در تمام عمرم همواره از آن روز به عنوان روز سیاه یاد خواهم کرد. روزى که نیروهاى طالبان وارد کابل شدند و گفتند دانشگاه را ترک کرده و برقع بر سر کنیم و به این صورت 5 سال از بهترین سالهاى زندگى ما تباه شد.

درمانگاه ویژه زنان در ژاپن
نخستین درمانگاه عمومى ویژه زنان که تمام پزشکان و کارکنانش زن هستند در پایتخت توکیو آغاز به کار کرد. در این مرکز درمانى پزشکان متخصص در هفت رشته, پرستاران, مشاوران و کارکنان همگى زن هستند.
زنان توکیو به شدت از این مرکز استقبال کرده اند, به طورى که وقت پزشکان تا یک ماه دیگر پر شده است. این درمانگاه نشانه اى از تلاش زنان ژاپن براى جدا کردن حریم خود از مردان است.
با این حال برخى کارشناسان معتقدند که افزایش آزارهاى جنسى در ژاپن علت اصلى ایجاد محلهاى ویژه براى زنان بوده است و برخى دیگر این روند را ناشى از میل فطرى زنان به حفظ حریم خصوصى خود مى دانند.

زنان سفالگر در سعدآباد
نمایشگاهى از آثار زنان سفالگر در نگارخانه سعدآباد برگزار شد. این نمایشگاه نگاهى نو به هفتاد اثر از هفت زن ایرانى داشت که در ادامه راه مادرانشان به ساخت ظروف, مجسمه ها و کتیبه هاى سفالى پرداخته اند.
فریده تطهیرىمقدم, مینا رسول زاده, لیدا قدسى, منیژه آرمین, نادره حکیم الهى, نفیسه خلج و پریسا حیدرى, هنرمندانى هستند که در این نمایشگاه آثار کم نظیرى از خود ارائه دادند.
قابل ذکر است هنر سفالگرى قدمتى بسیار دیرینه در میان اقوام ایرانى داشته و این هنر بیشتر حاصل دست زنانى بوده است که در غیاب مردانشان براى رفتن به شکار, علاوه بر کشاورزى به خاک جان مى دادند و بر گل نقش مى زدند.
خانم منیژه آرمین یکى از سفالگران این نمایشگاه و یکى از همکاران مجله ((پیام زن)) در مورد فرم آثارش گفت: همیشه دنبال هویت انسانى مى گردم و همان ضمیر ناخودآگاهى که مى خواهیم به آگاه تبدیل کنیم. هنر رابطه انسان با خداست. عرفان, مذهب و هر نوع فکرى که انسان را متعالى کند, در هنر گنجانده شده است.

اعتراض زنان اصفهان نسبت به شخصیت زن در سینما
تعدادى از زنان اصفهان نسبت به ارائه شخصیت غیر انسانى و غیر واقعى زن در فیلمهاى سینمایى اعتراض کردند. آنان معتقدند, هنرمندان فیلمساز نباید از طریق رسانه عظیمى چون تلویزیون و سینما که مورد توجه اقشار جامعه است, ارزش و جایگاه زن را به طرق مختلف زیر سوال ببرند.
این زنان, نشان دادن خانمها در حال آرایش, رقابت و ستیز در کسب و جلب نظر جنس مخالف, ناموفق جلوه دادن زنان در عرصه هاى گوناگون, کوچک شمردن و ناتوانى زنان در برنامه ریزىها و نگاه مردسالارانه را از مهمترین نمونه هاى بى توجهى به شخصیت زن در فیلمهاى سینمایى ذکر کرده اند.

حضور سینماگر زن ایرانى در واتیکان
پنجمین دوره جشنواره فیلمهاى معنوى در واتیکان برگزار شد. فرشته طائرپور, نماینده خانه سینما و تهیه کننده فیلم ((پسر مریم)) که جزو یکى از مدیران برگزارى این جشنواره در کنار مقامات برجسته واتیکان است, گفت: نگاه واتیکان به سینما از معجزات قرن بیست و یکم است و نشانه دید واقع بینانه به مسایل روز در بزرگترین مرکز مسیحیت جهان. این جشنواره نشانه اى از نزدیکى بین مذاهب و فرهنگها مى باشد.
وى یکى از شاخصه هاى موفقیت سینماى ایران را احساس مسوولیت آن نسبت به موقعیتها و ارزشهاى انسانى برشمرد و افزود: حتى قبل از وقوع جنگ در افغانستان, پنج فیلم سینمایى در ایران در باره مردم افغانى توسط کارگردانان برجسته اى چون مجیدى, مخملباف و جلیلى ساخته شد و حتى فیلم ((جمعه)) از جشنواره کن جایزه دریافت کرد.
طائرپور در پاسخ به سوال یکى از خبرنگارانى که براى انعکاس اخبار این جشنواره, حضور داشت گفت: ما مسلمانان از دوران کودکى و همزمان با آموختن عشق و اعتقاد به حضرت محمد(ص), علاقه و احترام به حضرت مسیح(ع) و حضرت مریم(س) را نیز مىآموزیم و شاید این دلیل توجه من به فیلم ((پسر مریم)) و نگاه ایرانیان به مسیحیت باشد.

زنان ایرانى, فیلم جدید کیارستمى
عباس کیارستمى, فیلمساز ایرانى بر خلاف تمامى فیلمهاى گذشته اش که همیشه مردها را محور کارش قرار مى داد و به نقل از خودش, خیلى از مواقع هم مورد اعتراض خانمها واقع مى شد, این بار فرصتى پیدا کرده است تا فیلمى در باره زنان بسازد. به گفته وى در این فیلم خانمها در باره مسایل عاطفى خودشان با خودشان حرف خواهند زد. گرچه در این فیلم هیچ مردى نیست ولى بیشتر گفتگوها مربوط به مردان است.
کیارستمى در این باره گفت: خانمها معمولا در ایران دو, سه و یا چهارکاره هستند و در کنار کدبانویى شغلهاى دیگرى هم دارند. در فیلم من اشاره به مشاغل زنان نمى شود و تنها چیزى که روى آن تإکید مى شود روابط عاطفى خانمها است.

زندان زنان ساخته شد
فیلم سینمایى ((زندان زنان)) کارى از ((منیژه حکمت)) پروانه نمایش گرفت. کارگردان این فیلم تاخیر صدور پروانه نمایش از سوى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را عدم وجود نمونه اى مشابه با این فیلم اعلام کرد و گفت: همیشه تصمیم گیرى در مورد یک پدیده جدید با سختى و دشوارى همراه است; فیلم من پدیده اى نو است و با دیگر فیلمهاى روز سینمایى ایران تفاوت دارد.
((زندان زنان)) فیلمى در باره وضعیت زنان زندانى ایران در طول بیست سال گذشته است.
فیلم حکایتگر رابطه انسانى بین یک زندانى و زندانبان زن است. کارگردان این فیلم که در مدت یکسال تحقیقاتى در باره زنان زندانى و خانواده هاى آنان داشته است در گفتگویى با خبرگزارى اعلام کرد: جامعه کوچکى چون زندان, شرایط بیرونى یک جامعه را نشان مى دهد, یعنى از طریق آشنایى با کسانى که در درون زندان هستند, مى توان ضمن ارایه مسایل و مشکلات زندانیان, به مشکلات اجتماعى جامعه نیز پى برد. هدف اصلى من از ساخت این فیلم نشان دادن احساسات انسانهاست و اینکه آنها مى توانند در کنار هم به خوبى زندگى کنند.
قابل ذکر است ((حکمت)) پیش از این تهیه کننده فیلم ((دخترى با کفشهاى کتانى)) بوده پس از چندین بار فعالیت در سمت دستیار کارگردان, اولین فیلم خودش را کارگردانى کرده است.

زنان ناشر ایران
طبق آخرین آمار در ایران, حدود 500 ناشر زن مجوز نشر گرفته اند ولى تقریبا 70 نفر از آنها فعال هستند. در دومین نمایشگاه ناشران زن براى اولین بار مجمع عموى جمعى صنفى فرهنگى زنان ناشر براى انتخاب هیإت موقت دبیران, تنظیم اساسنامه و انتقادات هیإت دبیران, تشکیل جلسه داد.
این جداسازى باعث تردید در میان ناشران شد ولى ((شهلا لاهیجى)) به عنوان طراح این موضوع اعلام کرده بود که جمع زنان ناشر شعبه و زیر مجموعه اى از اتحادیه ناشران و کتابفروشان است و به هیچ وجه قصد جداسازى زنان و مردان ناشر را ندارد بلکه براى آموزشهاى صنفى و اتحادیه اى ناشران زن فعالیت مى کند.
سومین نمایشگاه ناشران زن نیز در سال جارى با سمینارهاى متعدد کتاب و مطبوعات, موسیقى و ادبیات با حضور 70 ناشر زن برگزار شد.

پنج فیلم ایرانى در انگلیس
چهل و پنجمین جشنواره بین المللى فیلم لندن افتتاح شد. پنج فیلم ایرانى ((دلیران)), ((رإى مخفى)), ((بوى کافور عطر یاس)), ((زیر نور ماه)) و ((زیر پوست شهر)) در بخش سینماى جهان این جشنواره حضور دارند. قابل ذکر است برنده دو سال گذشته در این جشنواره سمیرا مخملباف با فیلم ((سیب)) از ایران بود.
از جمله آثار به نمایش در آمده در این جشنواره, فیلم ((عروس جنگ)) از بریتانیا بود. داستان این فیلم در باره زنى به نام لیلى است که در دوره جنگ جهانى دوم با یک سرباز کانادایى آشنا شده و به عنوان عروس وى به کانادا مى رود و در جامعه اى کاملا متفاوت و سختگیر روستایى با مشکلات خاصى درگیر مى شود. فیلم ((فاطمه)) محصول مشترک تونس و فرانسه نیز به موقعیت فعلى زنان در کشور تونس مى پردازد.

طرح ساماندهى ازدواج در دست تهیه است
خانم راکعى, نماینده مجلس به زنان جامعه اطمینان داد نه تنها فراکسیون زنان بلکه اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به آسانى طرح ازدواج موقت را که باعث به خطر افتادن کیان خانواده مى شود, تصویب نمى کنند.
وى تصریح کرد: فراکسیون زنان مجلس در حمایت از زنان جامعه طرحى را تحت عنوان ((طرح ساماندهى ازدواج)) در ارتباط با مسایل ازدواج دایم از قبیل مهریه اجرت المثل و شرایط ضمن عقد و ... در دست دارد که در آن به ازدواج موقت نیز پرداخته شده است. در هر حال ازدواج به هر شکل باید در شناسنامه ذکر شود تا حقوق زنان و تکلیف فرزندان طبق ضوابط قانونى مشخص و معین شود.
خانم راکعى افزود: مهمترین دغدغه این است که از ازدواج موقت سوء استفاده نشود. نمایندگان زن با تمام دقت و توان خود براى حفظ کیان خانواده و پایان دادن همیشگى به سوء استفاده تاریخى برخى مردان از ازدواج موقت تلاش خواهند کرد.

نزاع والدین باعث بزهکارى فرزندان مى شود
مشاور مجتمع قضایى خانواده و کارشناس حقوقى طى گفتگویى با خبرگزارى هشدار داد: فرزندانى که در محیط جنگ و جدال و نزاع دایمى خانواده رشد کنند, اغلب دچار جراحات عاطفى شده و احتمال وقوع بزه در آنان بسیار زیاد است. زنان و مردانى که زندگى مشترک آنان در آستانه فروپاشى و طلاق است باید ترتیبى اتخاذ کنند تا این مسإله کمترین اثرات منفى را بر روح و روان فرزندان آنان داشته باشد.
وى گفت: خانواده مانند بنایى است که دو ستون اساسى آن زن و مرد هستند و در صورتى که به هر دلیلى یکى از این ستونها فرو ریزد استحکام بنا متزلزل مى گردد. زمانى که زن و شوهر در اثر نزاعها و درگیریهاى پیاپى موقعیت ناامنى را براى فرزندان ایجاد مى کنند و از سویى تمام راههاى موجود براى حفظ و تداوم خانواده به بن بست مى رسد, تنها راه پیش رو, طلاق است.
طلاق والدین بحران هولناک در زندگى کودک است و آثارى چون احساس تنفر, افسردگى, ناسازگارى, ستیزه جویى, افت تحصیلى, احساس عدم امنیت, احساس گناه, فریب خوردگى و عدم اعتماد به نفس و ... کودک را به دنبال خواهند داشت.
خانم رنجبر به چنین زوجهایى توصیه کرد براى کاهش اثرات روحى و روانى طلاق بر فرزندان, از کودکانشان به عنوان سلاح یا حربه اى براى انتقام گرفتن از طرف مقابل استفاده نکنند, چرا که فرزندان به خاطر جدایى والدین فشار شدیدى را تحمل مى کنند و توانایى پذیرش مشکلات بیشترى را ندارند. زن و شوهرهاى متارکه کرده در قبال یکدیگر وظایفى ندارند ولى همچنان والدین کودکانشان محسوب مى شوند و باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. هرچند کار دشوارى است ولى علاقه به سعادت و موفقیت فرزندان که آرزوى هر پدر و مادرى است, عمل به این وظایف را ایجاب مى کند.

خانواده در رویکرد جوانان به فساد تإثیر دارد
خانم دکتر مفیدى طى گفتگویى اعلام کرد: برخورد غیر اصولى برخى خانواده ها با عواطف و احساسات نوجوانان, آن هم در برهه سنى طغیان احساسات جنسى, خطر رانده شدن آنان از کانون خانواده و روى آوردن به فساد را در پى دارد.
وى تصریح کرد: تجربه نشان داده بخشى از فسادهاى جنسى دستاورد تنگى مرزها در خانواده هاست. ایجاد انعطاف و تا حدى آسانگیرى براى جوانان با هدف پیشگیرى از گسترش معضلات اجتماعى, باید در زمره بهترین اهداف برنامه هاى فرهنگى کشور قرار گیرد. در جوامعى که میان اعتقادات و باورهاى افراد آن و فرهنگ پذیرفته شده در اجتماع, تعارضات فاحشى وجود دارد; طلاق, خودکشى, فحشا و بزهکارى افزایش مى یابد.

کنفرانس بین المللى خانواده در کوالالامپور برگزار شد
در مراسم گشایش کنفرانس بین المللى خانواده در کوالالامپور اعلام شد, تعداد زنان مجردى که سرپرستى خانه را بر عهده دارند در حال افزایش است و کانون خانواده در معرض تلاش قرار دارد.
رییس هیإت خانواده و جمعیت وزارت زنان و توسعه خانواده مالزى در این کنفرانس گفت: روند افزایش زنان مجرد نتیجه فوت شوهر, طلاقها, جدایى زن و مرد از یکدیگر و یا آن است که شوهران در محلى دور از خانواده خویش به کار مشغولند. بیشتر زنانى که سرپرستى خانواده را بر عهده دارند, از مشکلات و مسایل اقتصادى, اجتماعى و احساسى رنج مى برند و فرزندان چنین خانواده هایى به طور معمول داراى بازدهى پایین درسى و مستعد فراگیرى رفتارهاى منفى مى باشند.
رییس دفتر توسعه خانواده و جمعیت وزارت زنان و توسعه خانواده مالزى گفت که تمایل, تصمیم و اراده کانونهاى قدرت سیاسى براى حمایت از جوانب مختلف سیاستگذارى, قانونگذارى و تخصیص منابع براى بهتر کردن شرایط اقتصادى و اجتماعى خانواده ها شرط اساسى و ضرورى براى اقدامات زیربنایى است.
وزیر زنان و توسعه مالزى نیز افزود: تلاشها براى تمرکز بر روى تجهیز خانواده ها به منظور رویارویى با چالشهاى ناشى از توسعه سریع اقتصادى و تضمین استحکام و ثبات و سلامت در خانواده ها ادامه مى یابد. کنفرانسهایى از این قبیل قادر است که راهها و روشهاى جدید رویارویى با مسایل خانواده هاى امروزى و تجربیات جدید در این زمینه را براى مالزى فراهم آورد.

خشونت لفظى, مشکل زنان اروپا
خشونتهاى فیزیکى براى همگان شناخته شده است, اما در محیطهاى خانواده و در پشت درهاى بسته نوعى خشونت وجود دارد که بسیارى از مردم از آن آگاه نیستند. بعضى از مردان با سخنان توهینآمیز همسران خود را شکنجه مى دهند. همسران این گونه مردان جزء مظلوم ترین اقشار هستند. افسردگى در چنین زنانى بسیار زیاد است. آنان تصور و اعتماد به نفس خویش را نسبت به باورهاى وجودى خود از دست مى دهند و احساس پوچى, بى ارزشى و بى مهارتى مى کنند و سخنان و ناسزاهاى این مردان چون سوهانى همواره روح آنها را مىآزارد. اغلب این گونه مردان در خارج از خانه و در محیطهاى اجتماعى آنچنان باادب و خوب برخورد مى کنند که هرگز هیچ کس فکر نمى کند در پس ظاهر آنها چه واقعیتى نهفته است. مردم فکر مى کنند چنین مردان خوش اخلاقى حتما با همسرانشان روابط بسیار خوبى دارند.
یک زن اروپایى که در زمینه حمایت و مداواى چنین زنانى فعالیت مى کند, روزانه با صدها زن از سراسر اروپا در تماس مى باشد که از وجود چنین مشکلى با او درد دل مى کنند. این زن به تازگى کتابى به نام ((خشونتهاى لفظى)) به چاپ رسانده که در آن به خانمها پیشنهاد مى کند تا روح و روان و شخصیت خود را در کنار چنین مردانى سالم نگاه دارند چرا که خشونتهاى لفظى مقدمه خشونتهاى فیزیکى در مردان است.