نکته هایى آموزنده براى مادران آینده

نویسنده



نکته هاى آموزنده براى مادران آینده
((قسمت سوم))

مبارکه روحانى


در دو قسمت قبل آوردیم که سلامتى نعمتى است بزرگ و حفظ آن, شکرانه این نعمت, زیرا حفظ سلامتى براى همه افراد مهم است اما براى خانمها مهمتر, چرا که دوره باردارى, زایمان و پس از آن بچه دارى را تجربه مى کنند. جهت تداوم سلامتى در سه دوره مهم قبل از باردارى, هنگام باردارى و پس از زایمان, نکته هایى ساده اما مهم را در سه بخش با همین عناوین برایتان بیان نمودیم. در بخش مربوط به دوره قبل از باردارى گفتیم که به دلیل اهمیت پیشگیرى قبل از درمان, نکاتى را باید بدانیم و بدان عمل کنیم تا کمتر دچار عوارض بعدى شویم. البته بخشى از مطالب مربوط به این دوره در قسمت ضمیمه بیان خواهد شد. فصل مربوط به دوره باردارى شامل بخشهاى متعددى مى باشد که تصحیح عادتها, ورزش, تغذیه و ... از جمله این موارد است. در قسمتهاى قبل روش نشستن صحیح, ایستادن, راه رفتن و خوابیدن درست را خدمت شما بازگو کردیم و اکنون توجه شما را به ادامه مطلب مزبور جلب مى کنیم.

انجام صحیح کارهاى روزمره
همه ما در طول روز کارهاى زیادى را در خانه, اداره و بازار انجام مى دهیم. اتو مى کنیم, ظرف مى شوییم, رانندگى مى کنیم و ... براى انجام هر کدام از این کارها هم روش صحیح وجود دارد و هم روش ناصحیح. با شناخت روش صحیح و انجام دادن کارها به آن صورت مى توان از خستگى هاى مضاعف و بعضا عوارض ناخواسته دیگر جلوگیرى کرد. در این بخش سعى ما بر آن است که صحیح ترین روش براى کارهایى که انجام مى دهیم را خدمت شما ارائه نماییم.

هنگام استفاده از جاروبرقى یا کف شوى, حالت حمله به خود بگیرید. یعنى یک پا به جلو و پاى دیگر عقب. تا عضلات پشت شما تحت کشش قرار نگیرد. (ش 1 و 2)
O هر از چند گاهى هنگام کار در پشت میز, سر را به روى دستها بگذارید و کمى در این حالت به خود استراحت دهید. (ش 3)
O هنگام ایستادن پشت میز اتو یا تمیز کردن اثاثیه و مبلمان منزل, به صورت نوبتى پاها را بر روى یک چهارپایه کوتاه یا سکو قرار دهید تا از ابتلا به کمردرد, در اثر ایستادن جلوگیرى کنید. (ش 4)
O در غیر این صورت با پاهاى جدا از هم بدن را به جلو و عقب حرکت دهید تا یک حرکت ورزشى انجام داده باشید.
O به روش صحیح برداشتن و گذاشتن اجسام در اجاق گاز, کابینت, کشوى لباس و ...
در شکلهاى زیر توجه کنید. (ش 5 تا 7)
O براى شستن سطوح داخلى وان, ظروف بزرگ و ... حالت نیمه نشسته به خود بگیرید و براى کار در داخل آن کنارش زانو بزنید. (ش 8 و 9)
O هنگام کار بر روى سطوح بلند, باسن خود را روى چهارپایه اى بلند تکیه دهید. (ش 10)
O براى مرتب کردن تخت, کنار تخت زانو بزنید. هیچ گاه خم نشوید. (ش 11)
O طول ظرفشویى باید به گونه اى باشد که هنگام کار مجبور به خم شدن نشوید. (ش 12 و 13)
O براى کار در سطوح بلند از یک چهارپایه محکم و مناسب استفاده کنید که تعادلتان کاملا حفظ شود. (ش 14)
O جهت برداشتن و گذاشتن در سطوح
بلند که در دسترس کامل شما نیست, از یک چهارپایه کوچک استفاده کنید. (ش 15 و 16)
O همیشه وسیله کار را روبه روى خود قرار داده و روى محور پاهایتان بچرخید و از چرخانیدن بدن به یک طرف اجتناب کنید. (ش 17 و 18)
O در وضعیت نیمه دراز کشیده باسن خود را جلوتر از بقیه تنه نکشید و به بدن قوز ندهید. (ش 19)
O براى حمایت از ستون فقرات خود, از بالش استفاده کنید. (ش 20)
O دسته وسایل چرخدارى که با دست مى رانید باید بلند و نزدیک بدن شما باشد. (ش 21 و 22)
O بدون خم کردن زانوها روى میز خم نشوید. (ش 23)
O براى انجام کارهایى مانند تایپ, کاملا
به صندلى پشت داده و دستگاه را در سطحى قرار دهید که ساعد و بازویتان یک زوایه قائمه را تشکیل دهد. (ش 24)
O هر بار که از جلوى آینه رد مى شوید طرز ایستادن و حالت بدن خود را وارسى و اصلاح کنید.
O براى بلند کردن اجسام به هر اندازه و وزنى, ابتدا در جلوى شىء نشسته, آن را نزدیک به بدن بگیرید سپس آن را آهسته بلند کنید. (ش25 و 26)
O در صورتى که کودک دیگرى در منزل دارید براى بغل کردن او, ابتدا بنشینید یا زانویتان را خم کنید و سپس او را بغل کنید. در غیر این صورت او را تشویق کنید که از پله یا چهارپایه اى بالا رفته و آنگاه او را بغل کنید. (ش 27)
O از تکیه دادن کودک بر گودى دو طرف
کمر خوددارى کنید. (ش 28)
O براى حمل کودک بهترین روش, استفاده از کوله پشتى یا گهواره بغلى مى باشد (براى جلوگیرى از خستگى پشت, لازم است ورزشهاى دورانى پشت و شانه که در بخش ورزشها آمده است را بیشتر انجام دهید). (ش 29)

چند نکته مهم براى بلند کردن صحیح اجسام
1ـ در دوران باردارى از بلند کردن اجسام سنگین خوددارى کنید.
2ـ هنگام بلند کردن اجسام, ابتدا جاى پاى محکمى اختیار کنید. (یک پایتان را جلوتر از پاى دیگر قرار دهید.) (ش 30)
3ـ شىء را محکم در دستتان بگیرید تا تلوتلو نخورید. (ش 31)

4ـ با صاف کردن زانو, تنه را بلند کنید. ابتدا کمر را صاف نگه داشته و سپس زانو را راست کنید. (ش 32)
5ـ بارها را چنان در بغلتان قرار دهید که وزن حمل شده در دو طرف تقریبا مساوى باشد. (ش 33)
6ـ هنگام برداشتن اشیإ از روى زمین هر چقدر هم سبک باشد به جاى خم کردن کمر, زانو را خم کنید. بگذارید زانو به جاى کمر کار کند. (ش 34)
7ـ در هنگام رسیدن به مقصد, جسم را یک باره رها نکنید, بلکه آرام زانوها را خم کرده آن را آهسته روى زمین قرار دهید.
8ـ براى جابجا کردن اشیإ سنگین آن را هل دهید. البته با پشتى صاف شده. (ش 35 و 39)

O از هر موقعیتى براى نشستن به حالت چهارزانو استفاده کنید. مثلا هنگام تماشاى تلویزیون و ... (ش 40)
O از نشستن به شکل زیر خوددارى کنید. (ش 41)
O بعد از مدتى سر پا ایستادن براى تجدید قوا و کمک به برگشتن خون وریدى از پاها به قلب, لازم است دراز کشیده و پاها را کمى بالاتر از سطح قلب قرار دهید. (با بالشى کوچک زیر زانو) بنابراین نیازى به تکیه دادن تمام طول پا بر سطح دیوار نمى باشد که نه تنها ضرورتى ندارد بلکه باعث بدتر شدن اوضاع هم مى شود. (ش 42 و 43)
O هنگام شستن کف حمام یا آشپزخانه و یا مرتب کردن چیزى بر روى زمین, به جاى خم شدن, بر روى چهار دست و پا قرار گیرید. (ش 44)

O هنگام رانندگى صندلى خود را طورى جلو بکشید که در موقع نشستن, زانوها کمى بالاتر از مفاصل ران شما قرار گیرند. این کار باعث کاهش فشار روى کمر و شانه هایتان مى گردد. (ش 45)
O بستن کمربند ایمنى در این دوران (و هر زمان دیگر) الزامى است. در این میان انواع کمربندهاى دوقسمتى بهتر است. (ش 46)
O در اتومبیل وجود یک صندلى مخصوص کودک براى ایمنى بیشتر ضرورى است. از همین حالا یکى از این صندلیها را تهیه کنید.
O اگر دچار واریس پا شده اید و مى خواهید از جوراب واریس استفاده کنید, قبل از بلند شدن از رختخواب یا آویزان کردن پا از لبه تخت, جورابها را به پایتان کنید.

O بهتر است از کفشهایى با پاشنه کوتاه یا متوسط استفاده کنید. زیرا احتمال بهم خوردن تعادل در این حالت بالا مى رود. همچنین ممکن است عوارض بعدى همچون کمردرد برایتان در بر داشته باشد. (ش 47)
O اگر دچار کوفتگى ناگهانى عضلات ساق پا مى شوید, براى پیشگیرى, ورزشهاى ساق پا را که در بخش ورزشهاى دوره باردارى خواهد آمد انجام دهید تا کمتر دچار این عارضه شوید. و اگر دچار این عارضه شدید براى رفع آن به این شکل عمل نمایید. زانو را صاف نگهداشته و پا را آهسته بلند کنید تا عضلات ساق پا کشیده شوند. در غیر این صورت از همسرتان بخواهید که یک دست را روى زانویتان گذاشته و با دست دیگر انگشتان پایتان را به جلو و عقب حرکت دهد. (ش 48)