تازه هاى پژوهش



تازه هاى پژوهش


ژنها سن یائسگى را در زنان تعیین مى کنند
دانشمندان با انجام تحقیقى بر روى عوامل ژنتیکى موثر در یائسگى دریافته اند این پدیده تا 85 درصد توسط ژنها تعیین مى شود. بنابراین یائسگى در یک زن از همان الگوى مادر یا خواهرانش پیروى مى کند.
زنانى که در خویشاوندان خود سابقه یائسگى زودرس دارند خود نیز مستعد یائسگى زودرس خواهند بود. کاهش قدرت بارورى نیز در چنین زنى زودتر آغاز مى شود و در سن پایین ترى کاملا نازا مى شود.
بیشتر زنان در سن 50 سالگى یائسه مى شوند اما این پدیده مى تواند ده سال زودتر یا دیرتر هم اتفاق بیفتد. عواملى چون استعمال دخانیات, زایمان و مصرف قرصهاى ضدباردارى نیز علاوه بر ژنها بر سن شروع یائسگى تإثیر مى گذارد.
درک بهتر از عوامل ژنتیکى موثر در کاهش قدرت بارورى زنان همچنین مى تواند به ابداع درمانهایى که این فرایند را کندتر مى کند, منجر شود.

انسانهاى نخستین بافرهنگ بودند
با وجود اینکه اغلب از انسانهاى نخستین به عنوان موجوداتى عقب مانده و بى فرهنگ یاد مى شود, تحقیقات جدید نشان مى دهد که آنها علاوه بر داشتن مهارتهاى گوناگون, داراى روابط اجتماعى گرمى بوده و از افراد ناتوان جامعه خود به خوبى مراقبت مى کردند.
یک گروه تحقیقاتى با بررسى دقیق بقایاى آرواره هاى انسانى دریافتند که صاحبان آن آرواره ها مدتها قبل از مرگ, تمامى دندانهاى خود را از دست داده بودند. انسان اولیه اى که کلیه دندانهایش را از دست داده و رژیم غذاییش گوشت سفت و خشن بوده, اگر شخص دیگرى نمى توانسته یا نمى خواسته که به او کمک کند, مى بایست که پس از مدت کوتاهى در اثر گرسنگى جان خود را از دست داده باشد.
این انسانها داراى فرهنگ اجتماعى کافى براى مراقبت از همنوعان ناتوان خود و ایجاد انگیزه زندگى در آنها بوده اند و از دانسته هاى زیست شناسى خود در امور زندگیشان استفاده مى کردند و فناوریهاى خاص خودشان را که متفاوت از تواناییهاى انسانهاى اواخر دوران پارینه سنگى و انسانهاى بعدى بوده, در اختیار داشته اند.

فعالیت سلولهاى مغز زنان بیشتر از مردان است
محققان به تازگى دریافته اند که سلولهاى عصبى در زنان در زمینه داورى و قضاوت, شخصیت سازى و برنامه ریزى براى کار و زندگى فعال تر از مغز مردان است. سلولهاى مغزى در زنان 15 درصد در قسمت جلوى سر متراکم تر از مردان است.
بر این اساس هرچه سلولها در قسمت جلوى سر متراکم تر باشند سرعت پردازش اطلاعات سنگین و حجیم نیز بیشتر خواهد بود و چون قسمت جلوى سر زنان داراى تراکم بیشتر سلولهاى مغزى است بنابراین توانایى هاى آنها در برنامه ریزى براى کار و سایر موارد نیز بیشتر است.
بر اساس گفته پزشکان, با اینکه مغز زنان کوچکتر از مغز مردان است اما این به معناى کاهش فعالیتهاى مغزى در زنان نسبت به مردان نیست. به عقیده آنان تراکم سلولهاى مغزى در زنان, این ذهنیت منفى, که کوچکى مغز یعنى ناتوانى در تصمیم گیرى و ناقص بودن عقل زن را از بین مى برد و نشان مى دهد که کوچکى مغز دلیلى بر کم بودن عقل نیست, بلکه تراکم سلولهاى مغزى در قسمت جلوى سر جهت انجام پردازشهاى سنگین دلیل عاقل تر بودن نیز به شمار مىآید.

زنان تنش را بهتر از مردان تحمل مى کنند
پژوهشگران مى گویند که قابلیت زنان جوان براى مواجهه با تنش و استرس بیش از مردان جوان است. آنان علت این امر را خواص ضد تنش هورمون زنانه ((استرادیول)) ذکر مى کنند.
بر اساس تحقیقات به عمل آمده مردانى که میزان هورمون کورتیزول در خون آنها بالاتر است, بیش از مردان دیگر در شرایط پرتنش و استرسهاى محیطى دچار اختلال در تمرکز و به یاد آوردن مسایل مى شوند, اما این مسإله در زنان مشاهده نمى شود.
هورمون کورتیزول یا هورمون استرس در شرایط پرتنش در بدن تولید مى شود. با افزایش سن و در دوران یائسگى قابلیت زنان براى مواجهه با شرایط پرتنش کاهش مى یابد که این مسإله را مى توان با کاهش سطح هورمون استرادیول در دوران یائسگى توجیه کرد.
یک پژوهشگر معتقد است که تنش انواع متفاوت دارد و قابلیت مردان در مواجهه با تنشهاى حاد مثل آتش سوزى بیش از زنان است در حالى که کفایت زنان براى رویارویى با تنشهاى مزمن مانند تجربه دوران طولانى مشکلات مالى, بیشتر از مردان است.

تغذیه طولانى با شیر مادر, بهره هوشى را مى افزاید
کارشناسان پزشکى با آزمایش مهارتهاى حرکتى و عقلانى صدها کودک, دریافتند که هرچه تغذیه با شیر مادر کاهش یابد, هوش کودکان نیز کمتر خواهد شد. کودکانى که بعد از سه ماهگى با شیر مادر تغذیه نشوند بیشتر احتمال دارد مهارتهاى فکرى آنها در 13 ماهگى و هوششان در 5 سالگى کمتر از حد متوسط باشد.
این محققان مى گویند بین طول مدت تغذیه با شیر مادر و تکامل ذهنى حتى بعد از انطباق سن مادر, تحصیلات مادر, هوش مادر, و استعمال دخانیات در زمان باردارى وجود یک ارتباط مثبتى را کشف کرده اند.
شیر مادر, سرشار از مواد غذایى خاص, هورمونها و پادتن هایى است که به نوزاد منتقل مى شود و به مقاومت بدن کودک در برابر عفونتها, بیماریهاى تنفسى و اسهال کمک مى کند.

کودکان با دستهایشان صحبت مى کنند
تحقیقات نشان مى دهد, نوزادان حتى قبل از زبان باز کردن و ایجاد سر و صدا, تلاش مى کنند با حرکات شدید دست خود, سخن بگویند. کودکان با حساسیت به الگوهاى موزون که در زبانها یافت مى شود, به دنیا مىآیند. این الگوها به حدى قوى هستند که حتى نوزادانى که والدین ناشنوا دارند و با زبان اشاره با نوزادان خود گفتگو مى کنند نیز مى توانند این الگو را تکرار کنند. نوزادان شنوا که والدین ناشنواى آنها از زبان اشاره استفاده مى کنند حرکات دستشان نوع خاصى است که الگوى خاصى دارد و از دیگر حرکات بدون هدف دست متمایز است.
این مطالعه نشان داد, نوزادانى که در انظار آنها از زبان اشاره استفاده مى شود یک حرکت خاص و آهسته در قسمتى که نزدیک به بدن است دارند که با حرکاتى که در زبان اشاره انجام مى شود, ارتباط دارد. در واقع کودکان با دستهایشان صحبت مى کنند.

راهى براى درمان خرناسه شبانگاهى
به گفته محققان, افرادى که در خواب خرناسه مى کشند و یا به دلیل مشکلات تنفسى از خواب بیدار مى شوند یا مى پرند در سیاره هاى دیگر بهتر مى توانند استراحت کنند. قوه جاذبه زمین نقش اساسى در بروز عارضه ((آپنه)) خواب یا دوره هاى بى تنفسى در طول خواب, ایفا مى کند و تا حدودى عامل خرناسه کشیدن شبانگاهى است.
آپنه انسدادى خواب, زمانى بروز مى کند که کشیدگى عضله بالایى مسیر عبور هوا در طول مراحل خاصى از خواب, کاهش مى یابد. تنظیم موقعیتهاى خواب افرادى که دچار مشکلات تنفسى به هنگام شب مى شوند مى تواند در راحت تر خوابیدن آنان موثر واقع شود.
خوابیدن به پشت, به عنوان نمونه سبب مى شود تا مسیر هوا به سمت عقب کشیده شود در حالى که خوابیدن در وضعیت راست تر, یک روش براى استفاده از نیروى جاذبه به منظور پیشگیرى از انسداد تنفس است. سیستم تنفس انسان به میزان بسیار زیاد تحت تإثیر نیروى جاذبه است.

خونسردى و تنفس عمیق باعث سلامتى است
تحقیقات نشان داده است در افرادى که تحت فشار روحى هستند, احتمال ابتلا به انواع بیماریها بیشتر است, زخمها دیرتر التیام مى یابد, زمینه هاى افسردگى فراوان است و موارد ابتلا به فشار خون زیاد و حمله قلبى بیشتر از دیگران است. اما برعکس, افرادى که مىآموزند اضطراب و فشارهاى روحى شان را مهار کنند, فواید مختلف این کار را به طرق مختلف و به وضوح در سلامت خود شاهد هستند. آنها کمتر سردرد مى گیرند, حافظه شان قوىتر است و حتى کمتر به سرطان دچار مى شوند.
تنفس یکى از بهترین شیوه هاى مبارزه با استرس و فشار روحى است, اما همه انسانها این کار را درست انجام نمى دهند. تنفس در صورتى در کاهش فشار روحى موثر واقع مى شود که به اندازه کافى عمیق باشد, به طورى که باعث حرکت شکم و دیافراگم انسان شود.
اکثر انسانها در بدو تولد, تنفس دیافراگمى دارند اما اکثر افراد با بالا رفتن سنشان, تنفس عمیق را کنار گذاشته و به جاى آن, با قفسه سینه نفس مى کشند.
پزشکان طریقه درست نفس کشیدن و تبدیل آن به تنفسهاى عمیق را چنین بیان مى کنند. در ابتدا باید فرد در مکان راحتى روى زمین بنشیند. تلفن را از پریز بکشد و در را ببندد. سپس هوا را از طریق بینى بالا بکشد و از طریق دهان خارج کند. چشمهایش را ببندد و اجازه بدهد نفس به قدرى عمیق شود که شکم بالا و پایین برود.
در مرحله بعد این تمرینها را 5 تا 10 دقیقه ادامه دهد و چند روز این کار را تکرار کند. به مرور زمان با عادت کردن به این نوع تنفس, مدت دوره هاى تنفس عمیق را طولانى تر کند.
این تمرینات آسان به فرد کمک مى کند تا از برخى مشکلات در سیستم دفاعى بدن مصون بماند. استرس و اضطراب اثر منفى عمیقى روى سیستم ایمنى بدن باقى مى گذارد و میزان فعالیت برخى سلولهاى بدن را که وظیفه آنها مبارزه با غده ها و ویروسهاست, کاهش مى دهد.
تنفس عمیق, دویدن و یوگا براى برخى از مردم فوق العاده عالى و براى برخى دیگر, کارهایى خسته کننده است. روى آوردن به چنین کارهایى و همچنین کاهش ناراحتى و اضطراب در زندگى افراد باعث سلامتى آنها مى شود.

فواید سس گوجه فرنگى, قهوه و شکلات
برخى از دانشمندان استفاده از سس گوجه فرنگى را براى جلوگیرى از ناراحتى هاى قلبى مفید اعلام کردند و در ضمن افزودند مصرف شکلات و قهوه نه تنها باعث اضافه وزن نمى شود بلکه براى بدن مفید است.
آنها ادعا مى کنند سس گوجه فرنگى با تولید رادیکالهاى آزاد و آنتى اکسیدانها از بروز ناراحتیهاى قلبى, سرطان پرستات و نیز پیرى زودرس جلوگیرى مى کنند. به گفته آنان شکلات در صورتى باعث چاقى مى شود که بین 5 تا 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شود.
مصرف قهوه نیز باعث افزایش خلاقیت, هوش و استقامت در افراد شده و کاهش وزن را سهولت مى بخشد و نیز باعث تقویت حواس مى شود. علاوه بر این استراحت نیز از بسیارى از داروها براى بدن بهتر است. افزایش ساعت خواب سبب افزایش تولید هورمونهایى چون ملاتونین و نیز هورمونهاى رشد در بدن انسان مى شود. با این حساب یکى دیگر از خواص خواب کافى براى افرادى که بسیار کم مى خوابند آشکار شده است.

انواع مرکبات از سه نوع اصلى مشتق شده اند
به اعتقاد محققان تمامى مرکبات از نارنج و پرتقال و لیمو شیرین و لیمو ترش که در اندازه ها و طعمهاى گوناگون در نقاط مختلف جهان تولید مى شوند, از سه نوع اصلى به دست آمده اند. دانشمندان تاریخچه کاشت مرکبات را به 4100 سال قبل نسبت مى دهند اما در مورد تعداد انواع مرکبات توافق ندارند. برخى معتقد هستند که همه این انواع از یک نوع نتیجه شده اند و شمارى بر آن باورند که 147 نوع اصلى متفاوت از بذرهاى مرکبات به طور جداگانه در عالم موجود بوده است.
علت این اختلاف نظر آن است که چند عامل مختلف در کار دسته بندى مرکبات و تعیین نوع مادر آنها و مشخص ساختن محل اولیه پرورش آنها دخالت دارند. عامل دیگر پیچیدگى نحوه تکثیر درختهاى مرکبات است که غالبا به صورت غیر جنسى و با روش موسوم به تولید مثل با استفاده از هسته انجام مى شود. این هسته ها معمولا بر بذرهایى که به صورت جنسى تولید شده اند غلبه مى کنند.

طراحى ویروسهاى ضد سرطانى
یک دانشمند ایرانى مقیم کانادا روش جدیدى براى تولید ویروسهاى ضد سلولهاى سرطانى ابداع کرده است. دکتر ((فراستى)) که در حال حاضر دوره دکتراى تخصصى خود را در رشته سرطان شناسى مولکولى و ژن درمانى مى گذراند, پدید آورنده این روش جدید است. این پزشک با تإکید بر اینکه ساز و کارى که یک سلول را سرطانى مى کند آن را در مقایسه با سلولهاى طبیعى در برابر حمله ویروسها تضعیف مى کند, گفت: اکنون مى توان ویروسهایى را طراحى کرد که تنها به سلولهاى سرطانى حمله مى کنند و به سلولهاى طبیعى آسیبى نمى رسانند.
کارشناسان, اکتشاف دکتر ((فراستى)) را جهشى غیر مترقبه در زمینه ویروس شناسى توصیف مى کنند که مى تواند راه را براى تولید نسل جدیدى از ویروسهاى ضد سرطانى هموار کند.

هنگام طلوع خورشیدالکترونها در فضا نغمه سرایى مى کنند
همان گونه که در زمین هر روز صبح آواز خوشآهنگ پرندگان طلوع خورشید را نوید مى دهد, در فضاى نه چندان دور خارج از جو زمین, هر روز به هنگام طلوع خورشید, الکترونها به صورت مرموزى شروع به نغمه سرایى مى کنند. از آنجا که در فضا خلإ وجود دارد, نمى توان چیزى را شنید اما دانشمندان با بررسى امواج رادیویى که توسط چندین ماهواره دریافت شده است, هنگام صبح متوجه نواهایى شبیه به آواز پرندگان شده اند.
پژوهشگران با فرستادن چندین ماهواره به بررسى میدان مغناطیسى زمین مى پردازند. به گفته آنان امواج در نزدیکى مبدإشان به یکدیگر نزدیکتر هستند, بنابراین اگر ماهواره ها در نزدیکى یکدیگر و با فاصله اى کمتر از 200 کیلومتر قرار داشته باشند مى توان مبدإ آنها را پیدا کرد.
گفتنى است که میدان مغناطیسى زمین, همانند حبابى که سرتاسر سیاره را پوشانده است, زمین را از بادهاى دائمى خورشیدى که جریانهایى از ذرات باردار بوده, و از خورشید سرچشمه مى گیرند, محافظت مى کند.

باز هم سیگار و پیامدهاى مضر آن
با وجود مضرات بسیار سیگار هنوز افراد زیادى سیگار مى کشند. پیش از این حملات قلبى و سرطان مهمترین بیماریهاى حاصله از کشیدن سیگار بودند ولى طبق آخرین تحقیقات سیگار اثرات منفى زیادى بر روى سیستم استخوانها و اسکلت بدن دارد.
50 درصد از افراد سیگارى در ناحیه ستون فقرات و پشت بدن خود دچار درد مى شوند. همچنین بیش از افراد معلول با گرفتگى عضلات پا مواجه مى گردند. نیکوتین به آرامى در بدن نفوذ مى کند و سلامتى را به خطر مى اندازد. به علاوه خاصیت ضد اکسیدان ویتامینC وE را بى اثر مى کند. از طرف دیگر خطر شکستگى در مفصل ران افزایش مى یابد. در ضمن تولید سلولهاى استخوانى کندتر مى شود و سلولهاى موجود زودتر از حد طبیعى از بین مى روند. شکستگیها و زخمها در افراد سیگارى دیرتر التیام مى یابد. جراحى و پیوند بر روى آنها با درصد موفقیت کمترى روبه رو است. همچنین, عوارض و دردهاى به جاى مانده از جراحى در آنان بیشتر بوده و دیرتر بهبود مى یابد. مشکلات حاد ستون فقرات و ضعف در آنها نیز بیشتر از افراد غیر سیگارى است.
پس افراد سیگارى تلاش مى کنند تا سیگار را ترک کنند. اگر فکر کنند که نمى توانند این کار را انجام دهند, مرتکب یک اشتباه بزرگ شده اند.

آسایش و راحتى با کارتهاى هوشمند
کارتهاى هوشمندى که مى تواند جایگزین انواع کارتهاى شناسایى, کلیدها یا اسمهاى رمز رایانه اى شود, رفته رفته جاى خود را در برخى کشورها باز کرده و پیش بینى مى شود که کاربرد آن همه گیر شود.
یک کارمند مى تواند با قرار دادن یک کارت کوچک پلاستیکى در یک دستگاه مخصوص و تایپ یک شماره شناسایى شخصى, به طیف وسیعى از خدمات مختلف دست پیدا کند. براى مثال وى مى تواند با استفاده از این کارت, در دفتر کارش را باز کند, وارد شبکه رایانه اى اداره شود, نامه الکترونیکى بفرستد و یا در منزل و خودروى خویش به کارهاى اداریش رسیدگى نماید.
گروههایى که طرفدار حقوق شخصى کاربران رایانه ها هستند, مى گویند با استفاده از برخى امکانات جدید تشخیص هویت دیجیتالى, اطلاعات شخصى مردم براحتى در دسترس دیگران قرار مى گیرد; اما با وجود چنین مشکلاتى, فناورى و خدمات کارتهاى هوشمند و هویت دیجیتالى, در سطح وسیع به شرکتهاى بزرگ راه خواهد یافت.

پوسیدگى دندان خود به خود درمان مى شود
گروهى از پژوهشگران سرگرم تهیه ماده جدیدى هستند که مى تواند موجب ترمیم خود به خودى پوسیدگیها و حفره هاى کوچک دندان شود.
به گفته متخصصان, اکثر پوسیدگیهاى دندان ناشى از ترکیب ذرات غذا با باکتریها است. این ترکیب اگر به صورت جرم روى سطح دندان قرار گیرد, نوعى اسید تولید مى کند که ماده سفت مینا را که محافظ دندان است, حل مى کند. بر اثر حل شدن این مواد, حفره ها یا پوسیدگى دندان ایجاد مى شود که این حفره ها به بخشهاى نرم تر و حساس تر که داخل دندان قرار دارند, راه پیدا مى کند.
پژوهشگران مى گویند از آنجا که ماده ساخته شده محتوى کلسیم و فسفات است که اساسا آنتى اسید مى باشد, مى تواند اثر پوسیدگى اسید را خنثى کند.

اتفاق ناگهانى مى تواند به یادگیرى کمک کند
اتفاقات و خبرهاى ناگهانى, از آنجا که به سختى فراموش مى شوند, مى توانند به یادگیرى انسانها کمک کنند. هم اکنون دانشمندان بخشى از مغز را شناسایى کرده اند که در یادگیرى از اتفاقات ناگهانى دخالت دارد.
گروهى از پزشکان, فعالیت مغزى عده اى را در جریان یک برنامه حساب شده, ثبت کردند. این گروه گزارش دادند که فعالیت بخشى از کورتکس مغز بسته به شدت حیرت و غافلگیرى شخص, تفاوت مى کند.
به گفته محققان این مطالعه, نظریه اى را که ناگهانى بودن و غیر قابل پیش بینى بودن را پایه یادگیرى مى داند, تإیید مى کند.