اخبار


 

 اخبــــــار

 

نگاه مدیران به مسایل زنان به دلیل نیاز جامعه به آنان است

وزیر کشور در مراسم تودیع خانم بروجردى و معارفه خانم فخرالسادات محتشمى پور, در سمت مشاور وزیر و مدیر کل امور بانوان وزارت کشور گفت: هدف مدیران عالى کشور از آوردن زنان به متن جامعه در حقیقت پاسخگویى به نیاز جامعه است نه نیاز این قشر توانمند به ترحم. اگر جامعه بتواند از همه نیروها براى رشد خودش بهره ببرد پله هاى رشد را سریعتر مى پیماید. این ظلم به جامعه است که نیمى از افراد توانمند نتوانند در تمشیت امور جامعه موثر باشند.

آقاى موسوى لارى با اشاره به اینکه موانع تاریخى, اجتماعى و فرهنگى براى به حاشیه راندن قشر زنان کم نیست گفت: اصلاح برداشتها و تلقیهاى رایج در جامعه و تلاش براى تقویت خودباورى و خوداتکایى زنان از جمله راههاى مقابله با این موانع بوده که در حال حاضر تلقیهاى مرسوم و موانع تاریخى تا حدود زیادى برطرف گردیده است. در چند سال اخیر شاهد بروز و ظهور توانایى هاى زنان و رشد آنان در عرصه هاى مختلف از جمله در عرصه دانشآموزى و تحصیلات عالیه هستیم و این اتفاق مبارکى است که نیمى از جمعیت کشور فعال شود.

قابل ذکر است خانم بروجردى در حال حاضر به عنوان معاون وزیر کشور در امور اجتماعى و شوراها انجام وظیفه مى کند.

 

ازدواج موقت از نظر اسلام, حکم عمومى نیست

رییس گروه آموزش فقه و حقوق دانشگاه امام صادق(ع), با تإکید بر اینکه جامعیت قوانین اسلامى ایجاب مى کند که در بیان حکم متعه, روایات استحباب در کنار روایات منع مطرح شود, گفت: ازدواج موقت و یا متعه از منظر آیات قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) راهکار شایع و عمومى نیست و فقط در موارد خاص مى توان به آن استناد کرد. حتى از قول امام معصوم(ع) به صراحت ذکر شده که متعه براى مرد زن دار وضع نشده است; لذا نگرش غیر جامع به ازدواج موقت و اشاعه آن, نوعى دامن زدن به بى بند و بارى است.

خانم دکتر میرخانى در ادامه افزود: امروزه که موضوع آزادى جنسى, سوء استفاده از جنس زن, خشونت علیه زنان و قاچاق زنان در سراسر جهان به بحرانى جدى بدل شده, طورى که دوران کنونى را عصر بردگى جنسى لقب داده اند, اشاعه و ترویج بحث ازدواج موقت بدون در نظر گرفتن شرایط و محدودیتهاى آن, جامعه را در مهلکه خطرناکى گرفتار مى کند. ترویج غیر قانونى ازدواج موقت همچنین این تصور را ایجاد مى کند که اسلام دریچه اى براى هوسرانى باز کرده است.

وى از کسانى که ازدواج موقت را راهکارى براى حل معضل ارتباط غیر اخلاقى جوانان مى دانند, انتقاد کرد و گفت: براى حل مشکلاتى نظیر آسیبهاى اجتماعى, اخلاقى و ارتباط ناصحیح جوانان که به واسطه سیستمهاى ساختارى غلط, مشکلات اقتصادى و خانوادگى بر جامعه حاکم شده است, نباید با یک حکم خاص و اضطرارى اسلام بازى کرد.

خانم میرخانى تإکید کرد, امام صادق(ع) در روایتى در باره متعه هفتاد شرط براى این کار ذکر کرده و فرموده اند: اگر کسى نسبت به یکى از این شروط تعدى کند حتى نسبت به خودش ظلم کرده است. حضرت امام رضا(ع) نیز مى فرمایند: حرام است کسى بدون معرفت به حکم متعه دامن بزند.

وى افزود بر حکومت اسلامى و مسوولان است که طبق نص صریح آیه 30 سوره نور, ((اولیاى جامعه زمینه هاى ازدواج دایم را در جامعه فراهم نمایند و در جهت ترویج ازدواج دایم قبل از به فساد کشیده شدن جامعه تلاش نمایند.)) عمل کنند. اگر زمینه هاى سوء استفاده از حکم متعه شناسایى و کنترل نشود, بازنده اصلى زنان, دختران و فرزندان به جاى مانده از ازدواج موقت خواهند بود.

 

عدم پرداخت مهریه و مردان زندانى

یک نظرسنجى از مردانى که به خاطر مهریه زندانى شده اند, نشان داد 85 درصد از این مردان همسران خود را دوست دارند و حاضر به جدایى نیستند. جالب این است که این نظرسنجى توسط یکى از زندانیان تهیه شده است.

80 درصد شکایتهاى مطرح شده در باره مهریه و نفقه به پیشنهاد و تحریک خانواده هاى همسر و یا به دلیل عدم آگاهى و توجه زنان به پیامدهاى ناشى از طلاق صورت گرفته است. این در حالى است که فقط 5 درصد از زنان توانسته اند مهریه خود را یک جا دریافت کنند.

60 درصد از مردانى که به خاطر ناتوانى در پرداخت مهریه زندانى شده اند, دچار بیماریهاى روانى و افسردگى شده و اعتماد و اطمینان خود را نسبت به زنان از دست داده اند.

بیش از 75 درصد از زنهایى که راهى دادگاه شده و مهریه خود را به اجرا گذاشته اند, پس از بازداشت شوهران خویش زندگى موفقى نداشته و تنها 25 درصد از زنان پس از جدایى توانسته اند شرایط متعادلى در زندگى به دست آورند.

 

زنان ایران بیشتر از مردان فعالیت مى کنند

نماینده زن مجلس بلژیک در سفرى به ایران اظهار داشت: حضور زنان ایرانى در عرصه هاى تصمیم گیرى و دست یافتن به برخى مناصب مرهون صبر و تحمل و واقع گرایى آنها است. زنان در جمهورى اسلامى ایران به دنبال سهم بیشترى براى خود در عرصه هاى سیاسى و اجتماعى هستند.

وى در ادامه, جرإت و اراده قوى زنان ایرانى را ستودنى توصیف کرد و افزود: باید اذعان داشت که در غرب زنان به اندازه مردان کار مى کنند ولى در ایران زنان بیشتر از مردان فعالیت دارند.

 

تجلیل از خادمان قرآن

مراسم بزرگداشت خادمان قرآن کریم با هدف شناسایى, معرفى و تکریم خادمان قرآن در نهمین نمایشگاه بین المللى قرآن کریم برگزار شد. این مراسم با حضور رییس جمهورى, وزیر فرهنگ و ارشاد و جمعى از علما و روحانیون و اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین سفیران کشورهاى اسلامى برگزار گردید.

دبیرخانه انتخاب خادمان قرآن کریم با همکارى سازمانها, مجامع قرآنى و با نظرخواهى از صاحب نظران علوم و معارف قرآنى در داخل و خارج از کشور, به گردآورى اطلاعات راجع به خادمان قرآن کریم در زمینه ها و موضوعات مختلف علمى و هنرى و نرم افزارى مبادرت ورزید.

در بخش نرم افزارى, برنامه ((صبا)) که آموزش قرآن براى کودکان مى باشد از میان کلیه نرم افزارهاى قرآنى به عنوان خادم قرآن معرفى گردید. این برنامه شامل دو دوره ترتیل قرآن کریم, ترجمه صوتى قرآن, آموزش روخوانى, دانستنى هاى قرآن, قصه هاى قرآنى, حفظ قرآن, بازى و سرگرمى قرآنى, فیلم انیمیشن از قصه هاى پیامبران و فیلم قرائت مجلسى جواد فروغى مى باشد.

دفتر تحقیقاتى ((یاسین)) که این نرم افزار را تولید کرده, در حال حاضر چند نرم افزار قرآنى و دینى دیگر را نیز به بازار عرضه کرده است.

 

همایش تجلى کوثر برگزار شد

موسسه کوثر ولایت با همکارى شوراى شهر و دیگر مراکز ادارى استان قم به مناسبت خجسه سالروز ولادت باسعادت کریمه اهل بیت, حضرت معصومه(س) همایش تجلى ((کوثر)) را برگزار کرد.

این همایش در کنار بررسى شخصیت معنوى علمى و عملى حضرت معصومه(س) و آثار و پیامدهاى هجرت آن حضرت به قم در گسترش تشیع در عالم, اقدام به برگزارى نمایشگاهى از آثار منتشر شده در باره حضرت معصومه(س) نمود.

همچنین آثار و مقالات رسیده به همایش در سه مقطع اساتید و محققان, طلاب و دانشجویان و دانشآموزان مورد بررسى قرار گرفت و به نفرات برتر این همایش جوایزى تعلق گرفت.

 

بنى اعتماد و آثارى در باره زنان

رخشان بنى اعتماد, کارگردان ایرانى به زودى دو فیلم مستند خود را که در باره 47 کاندیداى زن انتخابات ریاست جمهورى و نوجوانانى است که براى اولین بار در انتخابات ریاست جمهورى پاى صندوقهاى رإى رفته اند, به روى پرده اکران مى برد.

علاوه بر این فیلمبردارى هشتمین اثر سینمایى این کارگردان با نام ((مادرم طوبى)) در ماه جارى کلید مى خورد. این فیلم ادامه فیلم سینمایى ((زیر پوست شهر)) نیست ولى آدمهاى فیلم در شرایط اجتماعى همان فیلم قبلى بنى اعتماد به سر مى برند و شخصیتهاى اصلى آن, زنان و دختران مى باشند.

 

شناخت قرآن با قرآن

پس از حوادث 11 سپتامبر, طبقات مختلف مردم فرانسه که مسلمان هم نیستند, به سوى مطالعه قرآن راغب شده اند. عده اى از فرانسویان اصیل و مسیحى نیز دنبال قرآن هستند تا راز اسلام را دریابند. برخى آیات توجه مردم فرانسه را به خود جلب کرده است, از جمله این آیه ((اگر فردى از میان شما یک نفر را عمدا بکشد به مانند آن است که تمام دنیا را کشته است.)) این افراد دنبال فهم قرآن و فرهنگ خاص قرآن هستند.

این علاقه مندان مى خواهند قرآن را از خود قرآن بیاموزند نه آنچه دیگران و یا روزنامه ها مى گویند. این مردم دنبال این هستند که معنى جهاد و نگاه قرآن به زن را از خود قرآن دریابند.

 

رشد اسلام گرایى در آمریکاپس از حادثه 20 شهریور

روحانیون مسلمان در آمریکا مى گویند که پس از انفجارهاى نیویورک و واشنگتن در 11 سپتامبر گذشته, تعداد کسانى که در این کشور به اسلام گرایش پیدا کرده اند به طور قابل توجهى افزایش یافته است.

رییس انجمن مسلمانان در ایالت هاوایى گفت: قبل از حوادث مذکور میانگین تازه مسلمانها در آمریکا در هر ماه سه نفر بود ولى در طول سه ماه پس از حادثه, 23 شهروند آمریکایى به دین اسلام گرویدند. زنان در این میان نسبت به مردان در اکثریت هستند.

على رغم تبلیغات رسانه هاى گروهى آمریکا, توجه مردم این کشور به دین اسلام افزایش یافته است و آنها نسبت به دانستن مسایل اسلامى از خود تمایل نشان مى دهند.

 

کنفرانس بررسى حقوق زنان افغانى

کنفرانس ((بررسى حقوق زنان و کودکان افغانى و نقش سازمانهاى دولتى و غیر دولتى نسبت به آن)) به همت و ابتکار سفارت جمهورى اسلامى ایران با همکارى سفارت دولت اسلامى افغانستان و دفتر کمیساریاى عالى پناهندگان سازمان ملل در سفارت جمهورى اسلامى ایران, در تاشکند برگزار شد.

در این کنفرانس ابتدا دبیر سمینار به تسهیلات ارائه شده از سوى ایران به مهاجرین و آوارگان افغانستان اشاره کرد و سپس رییس دولت اسلامى افغانستان به بیرون راندن طالبان, تإمین حقوق از دست رفته زنان و نیز برخوردارى از حق تحصیل, کار و رإى براى زنان تإکید کرد.

این سمینار با صدور قطعنامه اى به کار خود پایان داد. این قطعنامه خواستار پایان تروریسم در همه اشکال آن و نیز جلوگیرى از کشتار انسانهاى بى گناه و غیر نظامى و حمایت جامعه جهانى از دولتى فراگیر در افغانستان بود. در ضمن رعایت سهم زنان افغانستان در هر شورا, همایش و ساختار دولت جزو مواردى بود که باید حتما رعایت شود.

 

دو زن انگلیسى به اسلام گرویدند

دو زن انگلیسى که به تازگى به دین اسلام مشرف شده اند, طى گفتگویى با بى.بى.سى در باره علت اسلام آوردن خود مطالبى را بیان داشتند. هر دو زن که تحصیلات دانشگاهى خود را به پایان رسانده و قبلا فعالیتهاى چشمگیرى در کلیسا داشتند, اسلام را به عنوان مذهب خود انتخاب کردند و مایلند فرزندانشان را نیز با این دین آشنا کنند.

یکى از این زنان که ((مریم)) نام دارد, گفت: پس از مرگ پسرم و بر اثر رفت و آمد با دوستان مسلمان کم کم مایل شدم که چیزهایى در مورد اسلام بدانم. برادرم سالها پیش مسلمان شده بود و من در باره این دین اطلاعات قابل توجهى از او کسب کردم و پس از مدتى معتقد شدم که اسلام نه تنها به من آرامش مى بخشد بلکه با قلب, ذهن و جسم من سخن مى گوید.

((رقیه)) نیز در این باره گفت: همیشه به دنبال گمشده اى بودم و اعتقاد داشتم بسیارى از سوالاتم بى پاسخ مانده است, این بود که پس از مطالعات و تحقیقات مفصل در باره اسلام به این دین گرویدم. از نظر اسلام زن و مرد با هم برابرند و این موارد براى من بسیار باارزش و مهم است.

 

بالاخره براى زنان عربستان شناسنامه صادر شد

مقامات عربستان براى نخستین بار براى 1300 تن از زنان این کشور کارت هویت صادر کرد. این مقامات در پى بحثى طولانى بین حامیان و مخالفان طرح اعطاى شناسنامه به زنان, در نهایت تصمیم به اجراى این طرح گرفت.

البته زنان متقاضى دریافت شناسنامه باید 22 سال سن داشته باشند و همچنین از سوى سرپرست خود رضایت نامه کتبى داشته و یک نامه نیز در صورت شاغل بودن از کارفرماى خود ارائه دهند.

زنان عربستان در حال حاضر در شناسنامه همسر یا پدرانشان گنجانده مى شوند. آنان اگرچه براى سفر به خارج از کشور به رضایت کتبى سرپرست خود نیاز دارند, اما مى توانند گذرنامه داشته باشند, اما این سند نیز به عنوان شناسنامه قابل قبول نیست.

یک مقام رسمى این کشور گفت: کارتهاى شناسایى جدید مانع جعل هویت به هنگام سکونت در هتل, انجام معاملات تجارى و بانکى یا شرکت در آزمونهاى دانشگاهى مى شود. شناسنامه مستقل به زنان امکان مى دهد فعالیتهاى خود را به سادگى انجام دهند و احتیاج به انجام امور از طریق سرپرست نباشند.

 

افزایش نقش زنان در جامعه مالزى

سیاستهاى خاص نخست وزیر مالزى, باعث افزایش مشارکت زنان در جامعه مالزى شده است. به گزارش اداره کل آسیاى شرقى و اقیانوسیه وزارت امور خارجه, در کابینه مالزى, زنان در پستهاى ریاست بانک مرکزى, وزیر امور زنان, وزیر صنعت و تجارت بین المللى, وزیر وحدت ملى و توسعه اجتماعى و دادستان کل کشور مشغول به فعالیت هستند.

بنا بر این گزارش, نخست وزیر مالزى, ضمن ارائه لایحه اصلاح قانون اساسى, مبنى بر تساوى حقوق زنان و مردان و دفاع از حضور زنان در مجلس مالزى, اعلام داشت ترجیح مى دهد بیشتر از زنان, در رده هاى بالاى دولتى استفاده کند.

وى همچنین گفته است, بهره گیرى از توانهاى نهفته در نیمى از جمعیت, توسعه اجتماعى در کنار توسعه اقتصادى, جلوگیرى از بروز تنشهاى اجتماعى در اقشار مختلف زنان و ارائه چهره اى دموکراتیک و مدرن از کشور مالزى در جهان امروز, از مهمترین دلایل اتخاذ این سیاست است.

گفتنى است در سالهاى اخیر در مالزى, تشکلهاى گوناگونى نیز در ارتباط با امور زنان بوجود آمده است که به عنوان نهادهاى مدنى به دولت کمک مى کنند تا خواسته هاى اقشار مختلف زنان آن کشور, به شکل دموکراتیک بررسى و برآورده گردد که از آن جمله مى توان به ((جامعه عمل زنان)), ((زنان مالزى در امور دینى و الهیات)), ((انجمن دوستى زنان ایالت سلانگو)), ((دوستان کارگر)) و دیگر تشکلهاى زنان اشاره کرد.

 

سهم نابرابر زنان و مردان در بخش تحقیقات فرانسه

با وجود اینکه در هفت سال گذشته سهم زنان در بخش تحقیقات فرانسه 30 درصد افزایش یافته است اما همچنان تنها 25 درصد کل محققان را زنان تشکیل مى دهند. آمارهاى وزارت تحقیقات فرانسه نشان مى دهد که زنان بیشتر در شاخه علوم تجربى از جمله زیست شناسى, شیمى و داروسازى, بخش انرژى, مواد غذایى و رایانه فعال هستند و تحقیقات در زمینه علوم محض از جمله ریاضیات محض و فیزیک را بیشتر مردان دنبال مى کنند.

بر همین اساس با بالا رفتن درجات علمى و پژوهشى از شمار زنان کاسته مى شود به طورى که شانس زنان براى مدیریت یک طرح تحقیقاتى در فرانسه بسیار کمتر از مردان است. در گزارش وزارت تحقیقات فرانسه مهمترین علت کم بودن شمار زنان در بخش تحقیقات, مسایل خانوادگى زنان و انحصارى بودن هیئتهاى داورى بخش تحقیقات براى به کارگیرى محققان جوان است که اغلب مردان در آن عضویت دارند و در نتیجه به محققان مرد گرایش بیشترى دارند.

 

سلطه مردان ترکیه در زندگى مشترک پایان مى یابد

قانونگذاران ترکیه قانون مدنى این کشور را با هدف اعطاى حقوق بشر به زنان متإهل, مورد بازبینى کامل قرار دادند. بر اساس قانون مدنى جدید, تمام دارایى هاى به دست آمده در طول زندگى مشترک, یک دارایى مشترک محسوب مى شود و به نام بودن اموال, دیگر دلیلى بر مالکیت طرفین ازدواج بر آن دارایى نخواهد بود. همچنین قانون ((شوهر رییس خانواده در زندگى زناشویى است.)) نیز ملغى شده است.

قانون قبلى, زنان بسیارى را مجبور مى ساخت که به دلیل نداشتن پشتوانه اقتصادى به زندگى مشقت بار خود ادامه داده و از ارائه تقاضاى طلاق پرهیز نمایند.

زنان یک سوم نیروى کار ترکیه را تشکیل مى دهند و نرخ بى سوادى در میان زنان این کشور 30 درصد است.

 

جایزه حقوق بشر به یک زن پاکستانى اعطا شد

جایزه ((ویمار)) هر سال به مناسبت روز جهانى حقوق بشر به یک نفر تعلق مى گیرد. یک روانشناس و ناشر زن پاکستانى, به خاطر فعالیتهایش در زمینه کمک به زنان پاکستانى این جایزه را دریافت کرد. پناه دادن به قربانیان انواع خشونتهاى خانگى, زنانى که با آتش یا اسید سوخته اند و ارائه کمکهاى پزشکى و حقوقى به آنان از جمله فعالیتهاى این زن در کشورش است.

وى که همواره به مرگ تهدید مى شود, گفت: زنان هر زمان که حقوق انسانى اولیه خود را طلب مى کنند, از جامعه طرد مى شوند. به گفته وى قوانین اسلام تمامى حقوق انسانى را براى زنان قایل شده, اما این قوانین به گونه اى ناصحیح تعبیر شده است.

 

تعهد جهانى براى مبارزه با سوء استفاده جنسى از کودکان

کنفرانس بین المللى مبارزه با سوء استفاده جنسى و تجارى از کودکان تشکیل شد. با توجه به تحقیقات انجام شده همه ساله تا یک میلیون کودک و نوجوان زیر هیجده سال در جهان توسط باندهاى فحشا فریب داده مى شوند. این پدیده در اروپاى شرقى, کامبوج و کشورهاى منطقه غرب آفریقا بیش از دیگر نقاط جهان رایج است.

در یکى از گزارشهاى این کنفرانس آمده است به همین منظور تعداد زیادى دختر پانزده تا هیجده ساله از اروپاى شرقى به کشورهایى چون فرانسه, آلمان و بریتانیا آورده مى شوند.

گروه هاى غیر دولتى شرکت کننده در کنفرانس گفتند باید به وعده هاى توخالى پایان داد و به طور جدى با این مسإله مقابله کرد. این گروه ها در مورد شکل گرفتن انواع جدید سوء استفاده هاى جنسى از کودکان به ویژه از طریق شبکه اینترنت و تجارت تصاویر قیبح از کودکان بر روى این شبکه هشدار داده اند.

پنجاه کشور جهان طرحهایى براى مبارزه با سوء استفاده جنسى از کودکان ارائه داده اند و حال این طرحها باید به صورت قانون عملى شود.

 

آموزش داستان نویسى از طریق اینترنت

((رابرت اولن بوتلر)) برنده جایزه ((پولیتزر)) ادبى اخیرا یک سایت ادبى در باره نوشتن داستان کوتاه به وجود آورده است. این نویسنده که مشغول نوشتن داستان ((میشل شارا)) مى باشد, با قرار دادن سه دوربین روى میز کار خود ترتیبى داده است که مراجعین به سایت بتوانند نوشتن هر کلمه از این داستان را پیگیرى کنند.

او ابراز امیدوارى کرد که این سایت بتواند براى علاقه مندان سودمند واقع شود و گفت: یک نقاش مى تواند به راحتى نقاشى کردن استاد خود را ببیند و همین طور یک دانشجوى جراحى شیوه جراحى استاد خود را از نزدیک مى بیند ولى یک دانشجوى ادبیات هیچ گاه این امکان را نداشته است که از نزدیک چگونگى نوشتن یک داستان را ببیند.