تازه هاى پژوهش


 

 تازه هاى پژوهش

 

مراقبتهاى دوران باردارى

یک متخصص زنان و زایمان, دلایل کم وزنى نوزاد را غذاى نامناسب مادر باردار, انجام کارهاى دشوار, کشیدن سیگار, فشار خون بالا, بیماریهاى قلبى, ناراحتى ریوى, بیماریهاى عفونى مادر و نیز زایمان زودرس دانست. به گفته وى دوران باردارى غذا و استراحت کافى و همزمان پرهیز از کارهاى سخت را مى طلبد.

اضافه وزن مادر در دوران باردارى باید حتما بین 9 تا 12 کیلوگرم باشد. زنان باردار باید از غذاهایى که داراى ویتامین زیاد هستند استفاده کنند تا مواد لازم بدن خود و جنین خویش را تإمین نمایند. انواع گوشت قرمز و سفید, شیر, لبنیات, تخم مرغ, میوه ها و سبزیها سرشار از ویتامین هستند. در ضمن باید از آهن و ید نیز به میزان لازم و کافى استفاده کرد, که این امر از طریق استفاده از نمکهاى یددار و قرصهاى آهن به وسیله تجویز پزشک, تإمین مى شود.

معلولیت ذهنى, خون ریزى مغزى و عوامل فلج کننده و معلولیت, ناراحتى تنفسى و عفونتهاى شدید از جمله مهمترین آسیبهاى کم وزنى نوزاد مى باشد. نوزاد کم وزن هنگام زایمان بیشتر از سایر نوزادان با خطر صدمه دیدن جمجمه و مغز روبه رو هستند. احتمال خونریزى مغزى, فلج شدن و معلولیت در این نوزادان بسیار زیاد است و از آنجایى که نوزاد کم وزن داراى ریه نارس است, به همین دلیل در این نوزادان تنفس نیز با مشکلاتى روبه رو مى شود.

فشار خون بالا نیز موجب تشنج شدید و حالت بیهوشى در زنان باردار مى شود که این ناراحتى براى خود زن و جنین وى بسیار خطرناک مى باشد و مى تواند باعث زایمان زودهنگام شود.

ورم کردن صورت, دستها و پاها, اضافه وزن سریع زن باردار و دفع نوعى پروتئین از ادرار وى مى تواند نشانه افزایش فشار خون باشد.

 

فشاردرمانى و کاهش حالت تهوع زنان باردار

تحقیقات جدید نشان داده است که زنان حامله با استفاده از روش سنتى ((فشاردرمانى)) چینى ها مى توانند مشکل تهوع و سرگیجه خود را به طور قابل توجهى کاهش دهند, در این روش به جاى سوزن با انگشت شست و یا دکمه کوچکى فشار ملایمى به مدت 3 تا 15 دقیقه بر نقاط خاصى از بدن که طبق فلسفه طب سوزنى نقطه تقاطع جریان انرژى بدن موسوم به ((چى)) است, وارد مى شود.

در این تحقیق از زنان باردار خواسته شد که مچ بند ویژه اى که بر نقطه اى از بخش داخلى ساعد واقع در بالاى مچ فشار وارد مىآورد, بر دست خود ببندند. این زنان پس از یک روز, احساس تهوع کمترى داشتند و پس از دو هفته میزان تهوع در آنها به طور قابل توجهى کاهش یافته بود.

کسانى که از بستن این مچ بندها خوددارى کرده بودند همچنان حالت تهوع داشتند.

 

زمستان, خطرات زایمان را افزایش مى دهد

پژوهشگران مى گویند احتمال مواجهه با مشکلات بالقوه خطرناک در آخرین مراحل باردارى براى زنانى که در فصل زمستان زایمان مى کنند بیش از سایرین است.

((پرى اکلامپسیا)) نوعى مشکل فشار خون است که در صورت عدم رسیدگى, مادر و کودکى را که در شکم دارد تهدید مى کند. این عارضه ناشى از بروز نقصى در جداره ((پلاسنتا)) است که مادر را به بچه متصل کرده و اکسیژن و مواد غذایى را از خون مادر به جنین مى رساند. این بیمارى معمولا در مراحل پایانى حاملگى بروز مى کند.

از عوارض این بیمارى, فشار خون بالا است ولى امکان دارد در مراحل نخست عوارضى نداشته باشد. در مراحل پیشرفته تر بیمارى, زنان باردار ممکن است با سردردهاى شدید, حالت تهوع و مشکلات بینایى روبه رو شوند. البته این مشکلها با دارو و استراحت قابل معالجه است ولى اگر کنترل نشود ممکن است به زایمان زودرس بیانجامد.

 

شیر خطر بروز سرطان سینه را کاهش مى دهد

نوشیدن شیر با کاهش خطر بروز سرطان سینه قبل از یائسگى مرتبط است. محققان پس از در نظر گرفتن عواملى همچون سن, عاملهاى بارورى و هورمونى شخص, وزن بدن, تحصیلات, فعالیتهاى فیزیکى و مصرف الکل به یک ارتباط منفى بین مصرف شیر در بزرگسالى و موارد بروز سرطان سینه دست یافتند. خطر بروز سرطان در زنانى که بیش از سه لیوان شیر در روز مى نوشند نصف زنانى است که شیر نمى نوشند. البته نوع شیر و میزان چربى شیر مورد مصرف تإثیرى در خاصیت آن ندارد.

 

عوامل بروز رماتیسم در زنان

به گفته محققان, زنانى که بیش از بیست سال از رنگ مو استفاده کرده اند, دو برابر دیگران در معرض ابتلا به بیمارى آرتروز هستند. بررسیهاى جدید همچنین نشان مى دهد که استعمال دخانیات, دیابت و کوتاهى دوران بارورى در زنان با خطر ابتلا به رماتیسم مفصلى ارتباط دارد. در افرادى که به بیمارى رماتیسم مفصلى دچار مى شوند, سیستم دفاعى بدن به مفاصل حمله مى کند.

مصرف انسولین و سوابق آسیب دیدگى مفاصل, احتمال بروز رماتیسم را در زنان افزایش مى دهد و آن دسته از مردانى که با حیوانات اهلى و یا کپکهاى قارچى تماس داشته اند, بیشتر در معرض بروز این بیمارى هستند.

 

شبیه سازى جنین انسان

یک شرکت آمریکایى که ((تکنولوژى سلولى پیشرفته)) نام دارد, موفق به شبیه سازى جنین انسان شد. این شرکت هدف از انجام این کار را استفاده از جنین شبیه سازى شده به عنوان ((سلولهاى پایه)) ذکر کرد و تإکید نمود که قصد ندارد آن را تبدیل به انسان کند. موجوداتى که به روش این شبیه سازى تولید شده اند فقط داراى حیات سلولى هستند و نه حیات انسانى.

سلولهاى پایه جنینى, سلولهاى مادرى هستند که از توان بالقوه براى تبدیل شدن به تقریبا هر نوع سلول موجود در بدن برخوردار هستند. اما دانشمندان نحوه تبدیل آنها به سلولهاى دیگر بدن را کشف کرده اند. از این سلولها مى توان براى معالجه بیماریهایى چون آلزایمر استفاده کرد. همچنین این سلولها در معالجه طیف وسیعى از بیماریها از دیابت و سرطان گرفته تا ایدز به کار مىآید.

 

زنها نسبت به مردها غذاى سالمترى مى خورند

دانشمندان پى برده اند که بدن دو جنس مخالف در برابر غذا واکنشهایى متفاوت نشان مى دهد. زنان به مصرف غذاى سالم بیش از مردان اهمیت مى دهند.

عصب ((واگس)) که پس از مغز, از گلو, ششها, قلب, لوزالمعده, کبد و سیستم گوارش بدن مى گذرد, زمانى که انسان شروع به غذا خوردن مى کند فعال مى شود. محققان طرز کار این عصب در بدن زنها و مردها را در شرایط عادى و همچنین زمانى که فعالیت آن محدود بود, مورد مطالعه قرار داده و سرعت تخلیه معده آنها را اندازه گیرى کردند. در مورد مردان که فعالیت عصب واگس آنها محدود شده بود, تخلیه معده با تإخیر صورت گرفت اما محدودیت در فعالیت این عصب بر زنان هیچ تإثیرى نداشت.

پژوهشگران مى گویند که میزان متفاوت ترشح انواع هورمونها در بدن زنها و مردها مى تواند علت تفاوت ذائقه میان دو جنس باشد.

 

بارورى تخمک بدون اسپرم امکان پذیر شد

دانشمندان راهى پیدا کرده اند که از طریق آن مى توان تخمک را با استفاده از مواد ژنتیکى هر سلولى از بدن و نه فقط اسپرم بارور کرد. براى این کار پزشکان از روند طبیعى بارورى تخمک استفاده کرده و دو رشته کروموزوم موجود در تخمک را از هم جدا ساخته و یک رشته را خارج مى کنند, آنگاه رشته کروموزوم باقیمانده با رشته کروموزوم موجود در سلولى دیگر ترکیب مى شود. اما تا زمانى که این نوع جنین در داخل رحم یک زن قرار نگیرد و رشد نکند دانشمندان روى زنده ماندن جنین نظر نخواهند داد.

پزشکى که مسوول این تحقیقات مى باشد, این کار را براى کمک به مردانى انجام داده است که به دلیل نداشتن اسپرم و یا سلول مولد آن از داشتن فرزند محرومند.

 

بى توجهى والدین علت اصلى ناهنجارى دانشآموزان است

جامعه شناسان معتقدند کنش متقابل اجتماعى به وسیله هنجارهاى اجتماعى شکل مى گیرد و منظم مى شود و هنجارهاى اجتماعى از طریق جامعه پذیرى به نسلهاى بعد منتقل مى شود.

به گفته آنان, با وجود انتقال هنجارها از یک نسل به نسل بعد و یادگیرى آنها توسط افراد, عده اى بر خلاف هنجارهاى رایج و پذیرفته شده جامعه عمل مى کنند و جامعه نیز در برابر نقض هنجارهاى اجتماعى به گونه هاى متفاوتى عکس العمل نشان مى دهند.

((هنجار)) عبارت است از مجموعه الگوهاى عملى که فرد باید با وارد شدن در یک گروه رعایت کند. ((هنجارشکنى)) یعنى شکستن هنجارهاى رایج در یک گروه یا جامعه خاص توسط اعضاى آن گروه یا جامعه خاص.

انواع هنجارشکنى هاى دانشآموزان در مدارس عبارت است از درگیرى و نزاع با دانشآموزان دیگر, برهم زدن نظم کلاس, غیبت مکرر, فرم نامناسب و غیر معقول لباس, فرم نامطلوب موى سر, تخریب اموال مدرسه و چاقوکشى, به همراه داشتن عکسهاى مبتذل, استعمال دخانیات, سرقت, بى احترامى نسبت به معلم و ...

روانشناسان تربیتى, دوره کسب مهارتهاى لازم در آموزش و پرورش را ((دوره حساس)) نامیده اند و اعتقاد دارند که باید حداکثر استفاده آموزشى و پرورشى از افراد به عمل آید تا آنان بتوانند به صلاحیتهاى مورد نیاز براى زندگى اجتماعى برسند. سالهاى 12 تا 18, سالهاى نیاز به محبت, توجه به جنس مخالف و بروز علایم ثانویه رشد در نوجوانان است.

در صورتى که به نیازهاى نوجوانان توجه نشود, خواه ناخواه ممکن است به سمت کجروى و ناهنجارى اخلاقى از قبیل بزهکارىهاى مختلف مانند دزدى و ... گرایش پیدا کنند. برخى از این نیازها عبارتند از نیاز به معاشرت و رفاقت با دوستان و همسالان, شاداب و آراسته بودن از نظر ویژگیهاى ظاهرى, نیاز به حمایتهاى بدون قید و شرط عاطفى, مالى و ... نیاز به ابراز آزادانه افکار, عقاید, احساسات و تجربیات در زمینه هاى مختلف براى اطمینان از صحت آنها, نیاز به خلوت صمیمانه با والدین براى اعتراف به خطاها, نیاز به عذرپذیرى بزرگوارانه و رازدارى والدین و قاطعیت حساب شده آنها در مواقع لزوم.

 

مغز, افشاگر اسرار باطنى است

دانشمندان ادعا مى کنند با اسکن کردن مغز مى توانند دروغگویى را فاش نمایند. آنان با مورد مطالعه قرار دادن تعدادى داوطلب مى گویند فعالیتهاى مغزى این گروه به هنگام تقلب در جریان بازى الگوهاى کاملا مشخصى را نشان مى دهد. استفاده از این تکنیک در تحقیقات جنایى نیازمند مطالعات بسیار وسیع ترى است. فعالیت مغزى انسان وقتى دروغ مى گوید با وقتى راست مى گوید تفاوتهاى زیادى دارد.

هنگامى که فردى دروغ مى گوید چندین قسمت از مغز که در تمرکز, نظارت و کنترل خطا نقش فعالى بازى مى کند; بیش از سایر بخشهاى مغز فعال مى شود. پیش از این دستگاه دروغ جنس ((پلى گراف)) فقط مى توانست واکنشهاى روانى مربوط به حالتهاى عصبى از جمله شدت تنفس, ضربان, فشار خون و عرق کردن را ثبت کند ولى این دستگاه همیشه قابل اعتماد نیست و استفاده از اسکن مغز بسیار دقیق تر مى باشد.

 

موسیقى در ساختار مغز جایگاه ویژه اى دارد

موسیقى شاید براى ادامه حیات ضرورى نباشد, اما در کنار چیزهاى حیاتى مانند غذا یا غرایز جنسى, ساختارهاى مشابهى را در مغز تحریک مى کند. محققان دریافته اند همان موسیقى که داوطلبان مورد تحقیق را مى لرزاند, مرکز پاداش و احساسات مغز را تحریک مى کند. این مراکز بخشهایى از مغز هستند که هنگام تحریک شدن از طریق غذا, تماس جنسى و استعمال مواد مخدر, به اصطلاح روشن مى شوند.

 

پیشرفتى در معالجه ریزش مو

دانشمندان گامى جدید در یافتن علل ریزش موى مادرزادى برداشته اند. گروهى از آنان طرز کار پروتئینى را که به دو نوع نادر از اختلال ریزش مو مربوط مى شود, درک کرده اند و امیدوار هستند براى اختلالات مادرزادى ریزش مو, معالجه اى بیابند.

گام بعدى دانشمندان, چگونگى بروز نقص در ژن ((بى مویى)) خواهد بود. ژنها دستورالعمل ساخت پروتئینها را در اختیار ارگانیسمهاى بدن مى گذارند, پروتئینها ملکولهاى سازنده و نگهدارنده بدن هستند. پروتئین بى مویى با دریافت کننده هاى هورمون تیروئید بدن کنش و واکنش پیدا مى کند.

جهشهاى صورت گرفته در این ژن مى تواند باعث ریزش مو شود و کسانى که به این بیمارى مبتلا مى شوند پس از نخستین ریزش مو به دنبال تولد, بخشى و یا همه موهاى خود را از دست مى دهند. البته به نظر برخى از دانشمندان ممکن است چروک پوست باعث این مشکل شود.

 

عرق بدن, کشنده میکرب است

آزمایشهاى علمى نشان مى دهد ترشح عرق در سطح پوست پروتئینى مى سازد که قادر به نابود کردن چند نوع باکترى است. این پروتئین مى تواند راه تازه اى را براى ساخت داروهاى کشنده باکترى باز کند.

باکتریها در محیط گرم و مرطوب رشد مى کنند و هرگاه به دلیل ورزش و یا گرماى هواى محیط, بدن ما عرق کند باکتریها هم شروع به رشد مى کنند. روى پوست انسان هزاران نوع میکرب زندگى مى کند و هرگاه بریدگى کوچکى هم به وجود آید, این آنتى بیوتیکهاى طبیعى هستند که جلوى ورود میکربها به لایه هاى زیر پوست را مى گیرند و از ایجاد عفونت جلوگیرى مى کنند.

 

اهمیت خنده

روانشناسان معتقدند, تحقیق در مورد خندیدن مى تواند مطالب زیادى در مورد چگونگى تإثیرگذارى افراد بر یکدیگر, چگونگى برخورد افراد با یکدیگر و همچنین ابراز احساسات بشرى به ما بیاموزد. تجزیه و تحلیل دقیق صداهاى مربوط به خندیدن افراد نشان مى دهد که افراد هنگام خندیدن صداهاى کاملا متفاوتى از خود ایجاد مى کنند که در میان آنها صداهایى شبیه به خرخر کردن و خرناس کشیدن نیز به گوش مى رسد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که مردها بیش از زنان در هنگام خندیدن از صداهاى خرناس مانند استفاده مى کنند و زنها بیشتر با استفاده از بافتهاى حنجره, صداهاى موزون و آهنگین, همانند صداى حروف صدادار, ایجاد مى کنند.

تعداد دفعات خنده و چگونگى آن بستگى به جنسیت طرف مقابل دارد و همچنین چگونگى خندیدن با این موضوع که طرف مقابل یک دوست و یا یک غریبه است, تغییر مى کند. خندیدن تنها نمایانگر شادى و یا احساس دوستى نیست بلکه از انواع مختلف آن مى توان خنده هاى استهزاآمیز و یا خنده در هنگام هیجان زیاد را نام برد. همچنین خنده تنها براى ابراز احساسات نیست و گاهى اوقات براى تإثیرگذارى بر احساسات دیگران است.

 

پایین افتادن قند خون, دقت را کاهش مى دهد

((هیپوگلیسمى)) یا پایین آمدن قند خون که در اثر نخوردن غذا در افراد سالم بروز مى کند, سرعت پردازش اطلاعات و میزان دقت را کاهش مى دهد. نتایج چنین مطالعاتى هم در افراد سالمى که به خود گرسنگى مى دهند و هم بیماران دیابتى که باید میزان قند و انسولین خونشان را به طور مرتب کنترل کنند کاربرد دارد.

پایین آمدن قند خون زمانى بروز مى کند که مغز به طور موقت از منبع اصلى انرژى خود یعنى گلوکز محروم بماند. بسیارى از کارهاى پیچیده حواس مربوط به زندگى روزمره موقع پایین آمدن خفیف قند خون دچار اشکال مى گردد. توانایى توجه و دقت افراد در چنین حالتى کمتر شده و پردازش اطلاعات دیدارى و شنیدارى آهسته تر صورت مى گیرد.

هورمون حیاتى انسولین که قند خون را تنظیم مى کند به بدن اجازه مى دهد از قند به عنوان سوخت استفاده کند. تزریق انسولین به جریان خون مى تواند باعث کاهش میزان قند خون شود.

 

تإثیرات یوگا بر بدن

یوگا به شمار زیادى از مردم سراسر جهان کمک مى کند تا توازنى میان فشارهاى ذهنى, جسمى و روحى که زندگى در جهان نو به آنان تحمیل مى کند, برقرار کنند. رکن اساسى یوگا این است که حرارت داخلى بدن را در جریان اجراى برخى حالات جسمى ضمن هماهنگ کردن حرکات بدن و تمرینهاى تنفسى, به شدت افزایش دهد. حرارت تولید شده, عضلات و اندامهاى داخلى بدن را تصفیه و سموم را دفع مى کند. به علاوه باعث ترشح هورمونها و مواد معدنى که مى تواند بدن را تغذیه کند, مى شود.

تمرین کنندگان یوگا ادعا مى کنند که کلیه اشکال این ورزش انضباطى, با فواید جسمى و بهداشتى مختلف, از کاهش فشار خون گرفته تا افزایش انعطاف پذیرى بدن همراه است. نخستین دروس کلاسهاى یوگا شامل تمرینهاى تنفسى منظم و حساب شده است که مى تواند انسان را از ناراحتى هاى تنفسى مانند آسم خلاص کند و همچنین با رساندن اکسیژن بیشتر به عضلات آنها را تقویت کند.

تمرینهاى یوگا همچنین ضمن شل کردن عضلات گردن, شانه ها و ناحیه فوقانى کمر باعث مى شود انسان به هنگام نشستن یا ایستادن حالت بهترى به خود بگیرد. بهبود این حالات, به رفع تنشى که باعث ایجاد دردپشت مى شود, کمک مى کند. کسانى که یوگا کار مى کنند, همچنین ادعا دارند که برخى حالات بدن مثلا تاب دادن به شکم, اندامهاى داخلى مانند کلیه را با ملایمت ماساژ مى دهد. به گفته آنان حالات خاصى مانند خمیدگى به جلو, به تحریک فرآیند گوارش کمک کرده و سوء هاضمه را رفع مى کند. حالات واژگون مانند ایستادن روى سر و شانه ها نیز به گردش خون کمک کرده و در نتیجه رنگ پوست را طراوت مى بخشد.

یوگا در ضمیر ناخودآگاه تإثیر مى گذارد و با نفوذ در آن باعث مى شود تنش ناشى از فشارهاى عصبى و نگرانى به شیوه اى کنترل شده و ایمن رفع شود.

 

سیاه زخم چیست

سیاه زخم یک نوع عفونت بسیار نادر است. باکترى این بیمارى مى تواند به تشکیل ارگانیسم هاى تک سلولى منجر شود که از طریق گوشت آلوده, تنفس یا زخم آلوده وارد بدن انسان شود. کسانى که در حرفه دامدارى مشغول هستند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیمارى قرار دارند. البته سیاه زخم مسرى نیست و فرد مبتلا نمى تواند باعث آلودگى دیگران شود.

آنچه سیاه زخم را خطرناک مى کند, عوارضى است که اغلب از سایر بیماریهاى عفونى کم خطرتر قابل شناسایى نیستند. در مجموع سه نوع سیاه زخم وجود دارد که نوع آن بستگى به نقطه ورود عامل بیمارىزا به بدن دارد.

سیاه زخم پوستى اولین نوع از این بیمارى است که کم خطر مى باشد. نوع دیگر سیاه زخم روده اى است که از طریق خوردن گوشت آلوده وارد بدن مى شود و با ایجاد عوارض مسمومیت غذایى مى تواند مرگبار باشد. نوع سوم سیاه زخم تنفسى است که از طریق هوا وارد بدن مى شود و در ریه ها قرار مى گیرد. عوارض اولیه این بیمارى مانند آنفولانزا است اما عوارض تنفسى به سرعت گسترش یافته و بیمار را طى دو تا شش روز دچار شوک مى کند. این نوع نیز اغلب مرگبار است.

عوارض سیاه زخم معمولا طى دو روز پس از ابتلا بروز مى کند. تجویز آنتى بیوتیک مى تواند به درمان این بیمارى به ویژه نوع پوستى آن کمک کند.

سیاه زخم به عنوان یک سلاح بیولوژیکى رعب انگیز است. کشت آزمایشگاهى مقادیر زیادى عامل سیاه زخم, فرآیند پیچیده اى است ولى با این حال تولید این سلاح براى گروههایى که داراى منابع مالى کافى هستند غیر ممکن نیست. موثرترین راه انتشار سیاه زخم از طریق هوا مى باشد به طورى که باکترى آن در منطقه وسیعى منتشر شده و بیمارى خطرناک تنفسى را ایجاد مى کند.

 

برخورد فاجعه بار سنگ آسمانى به زمین

دانشمندان مى گویند سیارکى که تصور مى شود 65 میلیون سال قبل به زمین برخورد کرده و نسل دایناسورها را منقرض کرده است, عامل نابودى حیات گیاهى در سراسر کره زمین نیز بوده است.

بقایاى فسیلى نشان مى دهد که 70 درصد گونه هاى زیستى از جمله دایناسورها ناگهان در حدود 65 میلیون سال قبل از کره زمین محو شده اند. بررسیهاى انجام شده در محل کشف این فسیلها حاکى از آن است, این ناحیه که زمانى یک جنگل باتلاقى آکنده از انواع گیاهان و گلها بوده است, به بسترى از سرخسها تقلیل یافته است. با برخورد این سیارک به کره زمین که احتمالا در حوالى مکزیک امروزى بوده است, سرما و یخبندان سطح زمین را فرا گرفته و کمبود نور فرآیند فتوسنتز را متوقف کرده است و در نهایت بسیارى از گیاهان ساکن خشکى نابود شده اند.

دانشمندان در حال حاضر در جستجوى یافتن شواهد فسیلى مشابهى در سایر قاره هاى واقع شده در نیمکره جنوبى زمین هستند تا بتوانند تصویر کامل ترى از نحوه نابودى دایناسورها به دست آورند.

 

در استرالیا مصرف سیگار غیر قانونى مى شود

استرالیا سخت ترین مقررات علیه استفاده از دخانیات را در دنیا اعمال مى کند. بزودى در این کشور عرصه بر سیگاریها به قدرى تنگ خواهد شد که حتى کسى در باشگاههاى شبانه و میکده ها هم حق سیگار کشیدن نخواهد داشت.

رییس گروه فشار این کشور در مورد غیر قانونى شدن مصرف سیگار گفت: ما نمى توانیم به سیگاریها اجازه دهیم زندگى و تندرستى دیگران را به خطر بیندازند.

اکثر کافه هاى این کشور از دود و بوى سیگار پاک شده است اما سیگاریها اعتراض دارند که چرا بر ضد عادت قانونى آنها مقرراتى تبعیضآمیز اعمال شده است.

جداى از توجه به تندرستى مردم, افزایش تعداد شکایتهاى قانونى و تقاضاى غرامتهاى کلان افراد غیر سیگارى که از طریق تنفس دود سیگار دیگران بیمار شده اند دلیل مهم دیگرى بود که مسوولان ایالتهاى استرالیا را به وضع مقررات تازه کشانده است.

پیش از این زنى 63 ساله که در کافه اى کار مى کرد نخستین شهروند استرالیایى بود که با موفقیت شکایتش را به کرسى نشاند و به علت ابتلا به سرطان گلو از طریق تنفس دود سیگار مشتریان کافه محل کارش, دادگاه را مجبور به پرداخت غرامت به خود کرد.