حکیم باشى حفظ سلامت قلب با داروهاى گیاهى


 

 حکیم باشى

حفظ سلامت قلب با نسخه هاى گیاهى

این نسخه تقویت کننده نیروى قلب است: عنبر 5 گرم, مصطکى 10 گرم و عود 5 گرم که بایستى در عسل حل نموده و روزى سه قاشق مرباخورى میل نمایند. در طپش و خفقان قلبى که بیشتر در تعقیب هیجانات, ناراحتیهاى شدید روحى, غصه و فکر زیاد و توقف در هواى بسیار گرم مانند حمام و تشنه ماندن به مدت زیاد در هواى گرم به وجود مىآید, سکنجبین و گلاب و یا شربت لیمو, شربت نارنج, شربت سیب, شربت سنبل, مرباى سیب و مرباى به مفید واقع مى شود.

شربت گاوزبان, شربت بادرنجویه, شربت عود که با مشک و زعفران یا سنبل و عنبر و گل سرخ توإم باشد, نافع است. (شربت مقوى قلب: شربت سیب یا عرق گل گاوزبان یا گل گاوزبان, درونج, زرنباد را به مقادیر برابر انتخاب نموده, نرم ساییده و در شربت یا کمپوت سیب حل کرده و روزانه میل کنید.) شربت قرنفل, عرق بیدمشک و گلابى, همگى مفرح قلب هستند.

نسخه زیر علاوه بر نیرودهندگى به قلب سبب دفع سموم از بدن و برطرف نمودن کسالت و غم و اندوه و ترس و وحشت و موثر بر وسواس, صرع و تقویت کننده حواس پنجگانه و هوش مى باشد:

شاه تره, بادرنجویه, گل گاوزبان, بهمن سرخ, بهمن سفید و کبابه هر کدام 10 گرم, گل مختوم, طباشیر, درونج, زرنباد, هلیله کبابى, ابریشم, صندل سفید, پوست بیرون پسته, هیل, مروارید, بسد, کهربا و عود هر کدام 5 گرم, قند یا شکر یا نبات, 250 گرم.

همگى را با شکر, نرم کوبیده و خوب ساییده در آب به و آب سیب و آب انار و آب لیمو حل کرده, از این شربت روزى سه قاشق مرباخورى مى توانید میل کنید.

 

منبع:

صانعى, صفدر. نسخه شفا ((گل و گیاه)), انتشارات حافظ نوین, تهران, 1378, صص225 ـ 221.