زنان پیشاهنگان توسعه روستایى



زنان, پیشاهنگان توسعه روستایى
معرفى زنان برگزیده بخش کشاورزى و توسعه روستایى سال 1380
سیدهمایون سجادى


به منظور ارج نهادن به زحمات طاقت فرساى روستاییان, تولیدکنندگان و معرفى کشاورزان برگزیده کشور که نمونه عینى الگوهاى موفق در رشته هاى مختلف تولید بخش کشاورزى هستند, در اواخر سال گذشته نیز شاهد برگزارى مراسم معرفى و بزرگداشت برگزیدگان کشاورزى و توسعه روستایى در وزارت جهاد کشاورزى بودیم. در این میان حضور زنان قابل توجه بود, نه از بعد تعداد بلکه تنوع در رشته فعالیت و جوانگرایى که خود نشانگر مساعد بودن شرایط اقتصادى, اجتماعى براى حضور بیش از پیش زنان در عرصه هاى مختلف کار و تلاش است.
آنچه در ادامه از نظرتان مى گذرد معرفى اجمالى 26 نفر از زنان برگزیده سال 1380 در بخش کشاورزى است که در کنار مردان سخت کوش در این بخش از سوى ریاست محترم جمهورى و مسوولان ذیربط مورد تقدیر قرار گرفتند.

O گلشاد صفرنسب, کشاورز برگزیده زن ـ روستاى خراسان محله شهرستان بابل
خانم صفرنسب با 30 سال سابقه فعالیت در امر کشاورزى به صورت گسترده در فعالیتهاى آموزشى و ترویجى شرکت کرده و توانسته به عنوان مددکار ترویجى, تجربیات خود را به سایر زنان روستایى انتقال دهد و در این زمینه, تحول ایجاد کند.

O نسرین پرویز دیزجى, مدیر عامل برگزیده شبکه زنان تولیدکننده خانگى از روستاى دیزج دول شهرستان ارومیه
خانم دیزجى با همکارى دیگر زنان روستایى اقدام به تشکیل شرکت تعاونى زنان تولیدکننده کرده و موفقیتهاى زیادى از جمله رفع مشکلات بازاریابى حبوبات منطقه داشته است. این تعاونى در حال حاضر با 29 عضو و سرمایه 90 میلیون ریالى به کار خود ادامه مى دهد.

O کبرا حسینى انصار, زن پیشرو روستایى از بخش صالحآباد شهرستان بهار
خانم حسینى به عنوان عضو شوراى اسلامى روستا, بهداشتیار و مروج زن روستایى در برگزارى دوره هاى آموزشى مرتبط با زنان و اشتغالزایى از جمله فرش بافى, گلدوزى, بهداشت مادر و کودک, اقتصاد خانه و کلاسهاى نهضت سوادآموزى و ... موفقیتهاى تإثیرگذارى داشته است.

O ربابه اسدى, کشاورز برگزیده زن از روستاى خانوک شهرستان زرند استان کرمان
خانم اسدى تلاشگر که کارشناس ریاضى است علاوه بر تدریس, به حرفه باغدارى نیز اشتغال دارد. وى با پاىبندى به اصول مذهبى و ارزشهاى انسانى در فعالیتهاى تولیدى و استفاده مطلوب از منابع آب و خاک و حفظ محیط زیست در عرصه تولید از خود شایستگى نشان داده است.

O کلثوم کاظم پور, مددکار برگزیده ترویجى روستاى لارلو شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقى
خانم کاظم پور از سال 76 با پیگیرىهاى خود توانسته با جذب اعتبارات اشتغالزایى تعاون طرح توسعه کاشت سبزیجات را توسط اعضاى باشگاه در روستاى محل سکونت خود اجرا کند. وى با استقبال از فعالیتهاى آموزشى در اجراى مزارع نمایشى و کشت زراعتهاى جدید در زمینهاى تحت مدیریت خود پیشقدم بوده است.

O نرجس خاتون شکفته, آبخیزدار برگزیده در عملیات بیولوژیک از روستاى قدس شهرستان قائن
خانم شکفته از جمله معتمدین محلى است که در فعالیتهاى عام المنفعه پیشگام بوده و به امور کشاورزى علاقه وافر دارد وى توانسته با همکارى کارشناسان آبخیزدارى نسبت به احداث بانکت و عملیات بند خاکى بذرکارى گیاهان مرتعى, استخر ذخیره نهال کارى و ... اقدام کند.

O عصمت خلیلى خاشى, مرغدار برگزیده واحد گوشتى از بخش مرکزى شهرستان خاش
خانم خلیلى با کمک فرزندان خود مدیریت دو سالن به ظرفیت هر کدام 10000 قطعه و در مجموع 20 هزار قطعه را بر عهده دارد و سالانه 3 الى 4 دوره پرورش و جوجه ریزى دارد.

O زیبنده شرفى بیاره, کشاورز برگزیده زن ـ روستاى بیاره شهرستان دنا استان کهکیلویه و بویر احمد
خانم شرفى داراى یک هکتار و نیم باغ انگور و یک هکتار سیب درختى مى باشد که با رعایت اصول باغدارى و نکات فنى در سال زراعى جارى موفق به برداشت 30 تن انگور شده است. وى با مشارکت سایر اهالى اقدام به کاشت عدس کرده که برداشت 5 تن از این محصول را به همراه داشته است. همچنین موضوع آموزش قالى بافى دختران روستا را پیگیرى کرده است.

O طوبى براتى, مروج برگزیده زن روستایى از بخش احمدآباد شهرستان مشهد
خانم براتى که دانشجوى رشته علوم تربیتى است توانسته با ارتباط مستمر و عمیق نقش بسزایى در فعالیتهاى آموزشى, تشکیل نمایشگاهها و گردهمایى هاى زنان روستایى ایفا کند. هماهنگى براى برگزارى دوره هاى آموزشى بیماریهاى مشترک انسان و دام, حقوق و قوانین زن و بهداشت شیر از جمله این فعالیتها مى باشد.

O شهین نظامى, کشاورز برگزیده زن از روستاى نیال شهرستان بروجرد
خانم نظامى دانشجوى مربى کودک است و در حقیقت به عنوان یک مددکار ترویجى موفق مطرح است که توانسته نقش یک حلقه واسطه میان واحد آموزش زنان روستایى و اقشار مختلف زنان روستایى را ایفا کند. به همت او باشگاه جوانان روستایى نیال تإسیس شد.

O پرى فاتحى, گاودار صنعتى برگزیده از بخش مرکزى شهرستان مهاباد
خانم فاتحى نیز دانشجوى مقطع کارشناسى است و در قطعه زمینى با 9000 متر مربع با 5 رإس دام و اشتغال زایى 4 نفر فعالیت دامدارى دارد. از فعالیتهاى شاخص این دامدار موفق, بالا بودن بازدهى تولید, مدیریت بر اساس رعایت اصول نوین دامپرورى, تغذیه دام بر اساس جیره هاى فرموله, استفاده از بهترین اسپرم ها با تکنیک تلقیح مصنوعى به منظور بالا بردن میزان تولید شیر و اصلاح فنوتیپ گاو را مى توان برشمرد.

O دولت عبدالحسین پور, مسوول واحد تولیدى برگزیده صنایع غذایى روستا سلیمآقا قره گوز شهرستان ارومیه
این واحد تولیدى با نام قره گوز بهچین از سال 60 به تولید بلغور اشتغال دارد و سه نوع بلغور آروى, دانه ریز و دانه درشت تولید مى کند. در این واحد صنعتى از ماشینآلات مناسب با تکنولوژى بالا استفاده مى شود و محصولات آن در استان آذربایجان غربى و دیگر استانها عرضه مى شود.

O بتول میرهادى, مسوول خانه ترویج برگزیده از بخش پاریز شهرستان سیرجان
خانم میرهادى با سابقه 10 ساله در فعالیتهاى کتابدارى توانسته کانون فرهنگى, هنرى منطقه را در قالب خانه ترویج روستایى به خوبى اداره کند. برگزارى دوره هاى آموزشى, تشکیل گروه تئاتر و تورهاى زیارتى ـ سیاحتى و ... از جمله فعالیتهاى کانون تحت مدیریت خانم میرهادى است.

O فریده کشاورز به عنوان کشاورز برگزیده زن از روستاى جسیدان شهرستان آستانه اشرفیه
خانم کشاورز به کشت نیم هکتار شالى کارى و یک هکتار بادام (بادام زمینى) در منطقه اشتغال دارد که 4800 کیلو شالى کارى در هکتار و 6000 کیلو در هکتار بادام زمینى برداشت کرده است.

O آمنه بخشعلى زاده, صنعتگر دستى برگزیده بخش سردشت شهرستان دزفول
خانم بخشعلى زاده 10 سال است که به کپوربافى اشتغال دارد و در نمایشگاههاى داخلى و احراز رتبه هاى کشورى خوش درخشیده همچنین با آموزش دادن به دیگران باعث افزایش سطح درآمد دیگر بانوان منطقه را فراهم آورده است.

O سیده حکیمه موسوى, فرشباف برگزیده از بخش مرکزى شهرستان گناوه
خانم موسوى با 25 سال سابقه در بافت انواع فرش, گلیم و گبه در منطقه به عنوان استادکار توانا در بافت انواع فرشهاى دورو, چهره بافى, فرشهاى گل برجسته و ... مطرح است و در چله کشى, ارزیابى و قیمت گذارى انواع فرش و گلیم مهارت دارد. وى توانسته علاوه بر موفقیت در نمایشگاههاى کشورى تعداد 80 تخته فرش را از طریق تعاونى به کشور قطر صادر کند و 1400 نفر از 10 روستاى منطقه را در سطوح مختلف آموزش دهد.

O درخاتون کرد, مروج برگزیده زن از روستاى سنگان شهرستان خاش
خانم کرد آموزگار 7 روستا است و در کنار تدریس با نیازسنجى آموزش زنان و دختران روستایى براى آنان دوره آموزشى برگزار مى کند. او به عنوان معتمد محلى نقش بسزایى در رفع مشکلات عدیده زنان روستایى منطقه خود داشته و در انتقال دانسته هاى خود نیز از هیچ کوششى دریغ نورزیده است.

O فرحناز پروین, کشاورز برگزیده زن ساکن روستاى تازهآباد شهرستان کرمانشاه
مشارکت فعال در زراعت محصولاتى مانند ذرت, گندم, نخود و جو, اجراى طرح پرورش قارچ خوراکى صدفى و تولید قارچ خوراکى در منزل و اهتمام در فعالیتهاى ترویجى و همچنین برگزارى کارگاههاى آموزشى ـ تخصصى زنان از جمله عوامل برگزیده شدن خانم پروین مى باشد.
O صنم سبحانى (اقدسى), کشاورز برگزیده محصول دانه هاى روغنى (کلزا) از روستاى بایع کلرا شهرستان نکا
خانم سبحانى با رعایت توصیه هاى کارشناسى و فنى موفق به برداشت 5/232 تن محصول کلزا در هکتار شده است. سطح زیر کشت کلزاى وى 1/37 هکتار مى باشد. رعایت تناوب صحیح زراعى نحوه کاشت, رعایت فواصل ردیفها و بوته ها و مبارزه اصولى با آفات و بیماریها از جمله عوامل موفقیت این کشاورز دانه هاى روغنى است.

O اشرف رضایى فاقلو, کشاورز برگزیده زن روستاى شالى شل شهرستان دیوان دره
این بانوى زحمتکش با وجود از کارافتادگى همسرش, مدیریت خانه و مزرعه را توإمان بر عهده دارد و توانسته با به کارگیرى اصول به زراعى 100 هکتار گندم دیم و 50 هکتار نخود دیم را زیر کشت برده و فعالانه در فعالیتهاى آموزشى شرکت کند.

O فضه رسولى, کشاورز برگزیده زن از روستاى اوج تپه شهرستان ایجرود استان زنجان
خانم رسولى از کودکى در فعالیتهاى کشاورزى و دامدارى مشغول بوده و موفقیتهایى را در زمینه کاهش هزینه هاى تولید و در نتیجه افزایش درآمد در واحد سطح را به دست آورده است.

O حمیرا فضایلى, کشاورز برگزیده زن روستاى نیوان تار شهرستان گلپایگان
خانم فضایلى با کشت محصولاتى نظیر کشت زعفران, سیب زمینى و همچنین پرورش قارچ صدفى و کرم ابریشم موفقیتهاى چشمگیرى به دست آورده است. وى با روحیه تعاون و مشارکت در عرصه هاى مختلف در تشکلهاى سنتى و کارهاى گروهى از جمله در برنامه هاى تلفیقى آفات در جهت حفظ محیط زیست نیز به دست آورده است.

O زرین خلیفه, گاودار برگزیده سنتى از دهستان کوخان شهرستان بانه
خانم خلیفه از فعالترین دامداران منطقه است به طورى که متوسط تولید گاوهاى شیرى آن بالاترین رکورد در شهرستان مى باشد. جایگاه دامدارى وى از ابعاد مختلف بهداشتى بوده و در امر واکسیناسیون به موقع علیه بیماریهاى شایع اهتمام ورزیده است.

O ماهرخ آقاجانى, پرورش دهنده برگزیده ماهیان سردآبى از روستاى سرزیر شهرستان بویراحمد
واحد پرورش ماهیان سردآبى در سال 76 با 400 میلیون ریال سرمایه گذارى تإسیس شد و پروانه واحد 20 تنى است. خانم آقاجانى با رعایت نکات بهداشتى و ضدعفونى استخرهاى پروارى ماهى را در سطح مطلوبى نگهدارى مى کند.
وى به رغم حساسیتهاى موجود در منطقه در ارتباط با اشتغال بانوان در این رشته تولیدى به پرورش ماهى قزلآلا مشغول است.

O طاهره بلالایى, پرورش دهنده برگزیده ماهیان گرم آبى روستاى کتیگر شهرستان رشت
خانم بلالایى با دارا بودن مدرک کارشناسى ضمن رعایت نکات بهداشتى تولیدات خود را که ماهیان گرمآبى هست به شکل مستقیم به بازار عرضه مى کند. از عوامل موفقیت نامبرده, کاهش هزینه تولید, افزایش راندمان تولید در واحد سطح, کاهش میزان تلفات در طول دوره پرورش به کمتر از 10 درصد و انجام آزمایشات بیولوژى و بیماریها به صورت هفتگى را مى توان برشمرد. او همچنین به عنوان یک رهبر معتمد در منطقه مطرح است.

O رضوان سیف, پرورش دهنده برگزیده ماهیان سردآبى روستاى رباط ذهابى دولت شاهى شهرستان خرمآباد
خانم سیف از سال 78 شروع به فعالیت کرده و ظرفیت ابتدایى واحد پرورش ماهى 10 تن در هر دوره بوده که به تدریج آن را افزایش داده است. وى عضو هیإت مدیره شرکت خرم پاک قزل مى باشد و از فعالیتهاى شاخصى که او را برگزیده کرده مى توان مسایلى چون رعایت اصول بهداشتى و تغذیه اى ماهیان, برقرارى سیستم فروش عرضه مستقیم تولیدات و بالا بردن کیفیت تولیدى شرکت در فعالیتهاى آموزشى و ارتباط مستمر با کارشناسان ترویج شیلات استان برشمرد.