تازه هاى پژوهش



تازه هاى پژوهش


عوامل نابارورى در مردان
رییس مرکز تحقیقات تولید مثل و نازایى ایران هشدار داد, اسپرم سازى مردان در درجه حرارت پایین تر از 32 درجه سانتى گراد صورت مى گیرد و هر عامل تشدیدکننده گرما, همانند استفاده مکرر از حمام داغ, سونا, جکوزى و شغلهاى در معرض گرما, منجر به نابارورى مردان مى شود.
ساخته شدن اسپرم حدود 75 روز به طول مى انجامد که گاهى این فرایند به دلیل عوامل استرس زاى محیط, مصرف سیگار و مواد مخدر, الکل, گرما, آلودگى آب و خاک, افزودنى هاى غذایى, آفت کش ها, تشعشعات مواد رادیو اکتیو و غیره دچار اختلال و باعث نابارورى مردان مى شود. وارد شدن صدمه به دستگاه تناسلى, اعمال جراحى و بیماریهاى جنسى, مصرف داروها, نقایص ژنتیکى و عفونتهاى بیمارى اوریون, از دیگر عوامل نابارورى مردان مى باشد.
در گذشته فقط زنان را نابارور تلقى مى کردند, اما امروزه مشخص شده که عوامل نابارورى در مردان نیز وجود دارد و آنان مى توانند یکى از عاملهاى نابارورى زوج محسوب شوند. در حال حاضر 2 میلیون زوج در کشور از مشکل نابارورى رنج مى برند که 40 درصد از عوامل مربوط به مردان و 40 درصد به زنان و 20 درصد را به عوامل ناشناخته تعمیم مى دهند.
گرچه هنوز مطالعات جامعى در مورد تإثیر تلفنهاى همراه بر عقیم سازى مردان صورت نگرفته است ولى قرار دادن تلفن همراه بر روى کمر, به واسطه آثار مخرب امواج و تشعشعات آن بر روى غدد و هورمونهاى جنسى مى تواند خطرزا باشد.
با مطالعه بالینى و تاریخچه پزشکى فرد بیمار, بررسى وضعیت ازدواج فامیلى, بررسى نقایص ژنتیکى و آزمایش اسپرم مى توان میزان نابارورى مردان را تشخیص داد, اما این موارد تنها عامل تعیین کننده میزان نابارورى مردان نیستند و حتى آلودگى مواد غذایى و محصولات آلوده مزارع مى تواند موجب عقیمى در مردان شود.

از هر سه ایرانى یک نفر به بیماریهاى مفصلى مبتلاست
یک فوق تخصص روماتولوژى اعلام کرد: پژوهشهاى انجام شده در کشور نشان مى دهد که از هر سه ایرانى, یک نفر به بیماریهاى مفصلى دچار است که کمردرد, آرتروز و پوکى استخوان, شایع ترین آنها به شمار مى رود.
تغییر شیوه هاى زندگى از قبیل استفاده از پله سبب افزایش شمار مبتلایان به آرتروز, انجام فعالیتهاى سنگین در کارخانه ها و غیره منجر به کمردرد, و بى تحرکى موجب افزایش پوکى استخوان شده است.
ناتوانى ناشى از بیماریهاى مفصلى و استخوانى در اثر سرطان, دیابت و بیماریهاى قلبى نیز نمایان مى شود.
بر اساس تازه ترین آمار سازمان بهداشت جهانى, امروزه بیش از 400 میلیون نفر از مردم سراسر جهان به معلولیت ناشى از بیماریهاى مفصلى و استخوانى دچار هستند.

زنان آمریکا با شادى غریبه اند
طبق نظر کارشناسان امور اجتماعى و روانشناسان آمریکایى, بیشتر زنان و دختران این کشور مضطرب و غمگین به نظر مى رسند. کارشناسان چند دلیل این اضطراب را, افزایش مشکلات اقتصادى, سرگردانى مذهبى و فرهنگى و بى بند و بارى در جامعه ذکر کرده اند.
به اعتقاد آنان یک نوجوان آمریکایى به درستى نمى داند که چه مى خواهد و جایگاه واقعى او در اجتماع کجاست و چه چیز وى را شاد مى کند. لذا این کارشناسان توصیه مى کنند که شادى و نشاط را از طریق برنامه هاى خنده دار و آموزنده رادیو و تلویزیون و مجلات شاد در اختیار جوانان قرار دهند تا شاید روحیه آنان مطلوب تر گردد.

رفتار خصمانه مردان مربوط به ژنها مى باشد
تحقیقات نشان داده است, ماده شیمیایى مغز مردان علت بیشتر نزاعهاى آنان در جنگ و در زمین فوتبال مى باشد. کروموزومى که جنسیت فرد را تعیین مى کند حاوى ژنهایى است که در صورت تحریک شدن, میزان ((سروتونین)) را کاهش مى دهد. این ماده یک انتقال دهنده مهم عصبى است که پیامهاى بین یافته هاى عصبى را در مغز منتقل مى کند و بر روحیه تإثیر مى گذارد.
محققان در یک آزمایش, متوجه شدند که موشهاى نر بیشتر به هم حمله مى کنند ولى موشهاى ماده نقشى در این میان ندارند. طى این آزمایش, آنان دریافتند کاهش سطح ((سروتونین)) در قسمتى از مغز موشهاى نر با افزایش رفتار پرخاشگرانه ارتباط دارد.

350 میلیون زن از خدمات تنظیم خانواده محرومند
هر سال 80 میلیون حاملگى ناخواسته در دنیا اتفاق مى افتد و بیش از نیمى از آنها با سقط جنین پایان مى یابد. تقریبا 150 میلیون زن در کشورهاى در حال توسعه هستند که علاقه مندند براى تنظیم تعداد فرزندان خود برنامه اى طراحى کنند اما از شیوه اى براى جلوگیرى از باردارى ناخواسته استفاده نمى کنند. این در حالى است که 350 میلیون زن در تمام دنیا از دستیابى به خدمات موثر تنظیم خانواده محرومند.
ارائه خدمات بهداشت بارورى شامل شیوه هاى مختلف تنظیم خانواده به زوجها, این امکان را مى دهد تا علاوه بر اینکه از حاملگى هاى پرخطر دور باشند, از تولد بچه هاى ناخواسته و سقط نیز در امان باشند. همچنین این روشها از شیوع بیماریهایى مانند ایدز و دیگر عفونتهاى مقاربتى پیشگیرى مى کند که خود مى توانند منجر به نازایى شوند.
بنا بر این تحقیق استفاده از روشهاى مدرن و سنتى جلوگیرى از باردارى در ایتالیا, انگلستان و اسپانیا, شامل 80 درصد از زنان مى شود ولى در کشورهایى چون افغانستان و آنگولا فقط 10 درصد از زنان در سنین بارورى از روشهاى تنظیم خانواده بهره مى برند.

تشخیص سرطان سینه به وسیله دوربین
به گفته پزشکان استفاده از یک دوربین کوچک که از نماى درونى سرطان سینه تصویرى فراهم مى کند مى تواند در درمان این بیمارى که سالیانه سبب مرگ میلیونها زن مى شود, انقلابى ایجاد کند. این دستگاه به نازکى چند تار موى انسان است و از طریق نوک سینه وارد بدن شده و تصاویر بزرگ شده اى را از درون مجارى شیر درون سینه به صفحه تلویزیون ارسال مى کند که پزشکان با مشاهده تصویر پى به وضعیت سینه مى برند. سرطان سینه معمولا در جدار داخلى مجارى شیر بروز مى کند و سپس به بافت اطراف گسترش مى یابد و مى تواند ده سال طول بکشد تا به شکل یک برآمدگى آشکار شود.
به گفته دانشمندان کاربرد این روش در زنانى که در معرض خطر بالاى سرطان سینه هستند نیز مفید است و هر گونه تغییر در سلولهاى سینه را که ممکن است در ماموگرافى دیده نشود, نشان مى دهد. سلولهاى سرطان سینه در اولین مراحل ظهور قادر به ترک مجارى شیرى سینه نیستند و نمى توانند باعث گسترش بیمارى شوند. به علت محدود بودن سرطان به سینه امکان درمان نسبتا آسان سرطان از طریق برداشتن غده از طریق عمل جراحى وجود دارد.

کاشت دستگاههاى طبى در بدن خطرزاست
تحقیقات جدید نشان مى دهد, دستگاههاى طبى مصنوعى که براى مدت زمان طولانى در بدن کار گذاشته مى شوند خطر ابتلا به یک عارضه نادر موسوم به بیمارى ((فقدان تغییرپذیرى بافت اتصالى)) یا ((یو سى تى دى)) را افزایش مى دهند. این بیمارى عارضه اى است که سبب بروز درد و التهاب در ناحیه مفاصل شده و غالبا منجر به بروز حساسیت بیش از اندازه نسبت به سرما مى شود.
محققان در این تحقیق وضعیت 205 زن مبتلا به این عارضه را بررسى کردند. بیماران داراى دستگاههاى مصنوعى حاوى سیلیکون تقریبا سه برابر بیشتر از زنان بدون چنین دستگاههایى در معرض ابتلا به این عارضه قرار داشتند. به همین روش زنان داراى دستگاههاى غیر سیلیکونى و پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل بودند.
على رغم این یافته ها, درک این نکته مهم است که وسایل طبى کاشته شده در بدن بیماران مانند مفاصل مصنوعى زانو, استخوان لگن خاصره, سوند, شانت و غیره بسیار مفید است و مى تواند بهبودهاى قابل ملاحظه اى در کیفیت زندگى آنان ایجاد کند.

درمان یائسگى با طب سنتى
پژوهشگران یک داروى چینى یافته اند که از شاخ گوزن و درخت جنسه تهیه شده است و مى تواند یائسگى را در زنان به تإخیر بیندازد. این دارو که ترکیبى از 20 گیاه است با کمک به تنظیم سطح هورمون زنانه استروژن عمل مى کند. این هورمون با یائسگى کاهش مى یابد و با علایم یائسگى مثل سرخ شدن چهره, تغییر روحیه و ضعیف شدن استخوانها مرتبط است.
این دارو همچنین در کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنى بدن نیز موثر است. برخى از عناصر موجود در این داروى گیاهى علایم مرتبط با یائسگى را به طور موثرى تسکین مى دهد و حتى آن را به تإخیر مى اندازد.
هدف از طب چینى توازن بخشیدن به عناصر و مواد شیمیایى در بدن به منظور حفظ سلامت بهینه است. پزشکان ابراز امیدوارى کردند که ظرف دو سال آینده این محصول به بازار عرضه شود تا زنانى که دچار یائسگى زودهنگام مى شوند, مورد معالجه قرار گیرند.

قرص جدید ضد بارورى ساخته مى شود
با کشف یک پروتئین جدید که فقط در اسپرم یافت مى شود, مى توان نوع جدیدى از قرصهاى ضد بارورى تولید کرد که هم براى مردان و هم براى زنان قابل استفاده است. این پروتئین یک مجراى یون است که حرکت یونهاى کلسیم را در داخل و خارج سلول کنترل مى کند. این پروتئین توانایى اسپرم را براى حل کردن پوشش خارجى تخمک که لازمه بارورسازى تخمک است, تنظیم مى کند.
ابداع یک روش ضد باردارى بر اساس این پروتئین, عوارض جانبى کمترى خواهد داشت و بر خلاف قرصهاى کنونى باعث لختگى خون نخواهد شد. این پروتئین همچنین مى تواند در شناسایى مردان مبتلا به مشکلات عقیمى به پزشکان کمک کند.

ارتباط میان مرگ نوزادان و شیفت ادارى
پژوهشگران طى تحقیقاتى دریافتند نوزادانى که در طول شب متولد مى شوند بیش از آنهایى که در روز متولد شده اند با خطر مرگ مواجه هستند. همچنین نوزادانى که در حوالى ساعت 9 صبح به دنیا مىآیند نیز با خطر مرگ بیشترى روبه رو هستند و احتمالا علت این پدیده مى تواند تغییر شیفت کارمندان بیمارستان باشد.
این مطالعه همچنین نشان داده است که پیامدهاى ناشى از تولد پیش از موعد, جدىتر از آن است که در گذشته تصور مى شد. در ضمن خطر مرگ و میر مربوط به خفگى در کودکان زودرسى که در طول شب متولد شده اند در مقایسه با نوزادانى که در روز به دنیا آمده اند, 60 درصد افزایش یافت.
نخستین مقطع خطرآفرین براى نوزادان از پایان ساعت عادى کار روزانه آغاز و تا نیمه شب ادامه مى یابد. مقطع دوم, حوالى ساعت 9 صبح است و زمانى که کارمندان شیفت روز مسوولیتها را به عهده مى گیرند.
هوشیارى بیشتر کارمندان و الگوهاى بهتر ساعات کارى, براى بهبود در مراقبت از نوزادان ضرورى است و به نظر مى رسد باید با افزایش کادر پرستارى به گونه اى این مشکل را برطرف کرد.

مغز احساس درد را با لذت همراه مى کند
دانشمندان پى برده اند که قسمتهایى از مغز که به احساس لذت واکنش نشان مى دهد, نسبت به درد نیز عکس العمل نشان مى دهد. این یافته مى تواند به درک بهتر فرآیند درد در درون مغز و یافتن راههاى جدید تسکین درد بینجامد. درد تجربه اى پیچیده شامل دو عنصر احساس و واکنش عاطفى است.
در ک این عنصر عاطفى در توسعه معالجات نوین براى تسکین درد در بیمارانى که با خطر اضطراب, افسردگى و خودکشى روبه رو هستند, نقش کلیدى دارد.
محققان با آزمایشاتى نشان دادند که ایجاد درد نه تنها مدار مغزى مربوط به درد, بلکه برخى از قسمتهایى را که مدارهاى پاداش خوانده مى شوند نیز فعال مى کند. لذا مى توان گفت که لذت و درد هر دو به یک طیف تعلق دارند و امید مى رود این یافته بتواند به ایجاد داروهاى مسکن جدید که ساختارهاى مغزى مربوط به پاداش را هدف قرار مى دهد, منتهى شود.

مشکلات روخوانى متون در کودکان
تحقیقات جدید نشان مى دهد که مشکلات روخوانى متون در کودکان کم سن, مى تواند به علت ترکیبى از عوامل عصبى و محیطى باشد. کودکان ممکن است به علت اختلالات مغزى, شرایط محیطى و یا ترکیبى از این دو نتوانند مهارت کافى در خواندن متون را کسب کنند.
در این مطالعات محققان متوجه شدند که میزان مهارت در روخوانى متون و توانایى هاى شفاهى کودکان را مى توان با بررسى چگونگى تقارن بخشى از مغز به نام ((تمپرال پلین)) که به پردازش اطلاعات شنوایى تعلق دارد, پیش بینى کرد. بخش ((تمپرال پلین)) در کودکانى که در این زمینه توانایى هاى کمترى دارند متقارن تر است. این در حالى است که در بیشتر کودکان عادى, طرف چپ این بخش از مغز سنگین تر است.
به گفته پژوهشگران, ارتباط ساختار مغز و توانمندیهاى مربوط به روخوانى تنها در کودکان راست دست قابل مشاهده است. در بیشتر افراد راست دست, نیمکره چپ مغز تجزیه و تحلیلهاى مربوط به خواندن را انجام مى دهد و این در حالى است که پیش بینى توانایى هاى گفتارى کودکان چپ دست, ممکن نیست.
کودکانى که علاوه بر والدین کم درآمد مشکلات مغزى نیز دارند ضعیف ترین کودکان در زمینه توانایى هاى زبانى هستند.

خودروى با احساس ساخته شد
شرکت تویوتا موتور و شرکت الکترونیکى سونى ژاپن, خودروى جدیدى ساخته اند که نه تنها ضربان قلب راننده و یا میزان عرق کردن او را اندازه مى گیرد, بلکه اخم مى کند, لبخند مى زند و حتى گریه مى کند. هدف از طراحى این خودرو, این است که آنها از تجربه راننده مطالبى بیاموزند و احساسات نشان دهند.
صورت این خودرو, شیارهاىu)) )) مانندى دارد که براى نشان دادن احساس روشن مى شود. چراغهاى جلو به نحوى جاسازى شده اند که به جاى چشم هستند و آینه هاى بغل, نقش گوشها را بازى مى کنند.
زمانى که صاحب خودرو به آن نزدیک مى شود, صورتش از خوشحالى با یک نور زرد مایل به نارنجى روشن مى شود. پنچر شدن تایر و یا تمام شدن سوخت, صورت این خودرو را آبى مى کند و ناراحتى آن, با جارى شدن قطرات اشک نمایان مى شود. اگر راننده با شدت بپیچد و یا بسیار محکم ترمز کند, خودرو از فرط خشم قرمز مى شود.

عوارض دارویى باعث مرگ سالمندان مى شود
پژوهشگران مى گویند, مراقبت بیشتر به هنگام تجویز دارو براى بیماران سالمند مى تواند میزان مرگ و میر ناشى از عوارض نامطلوب دارویى را کاهش دهد.
هرچند داورى در مورد اینکه چه تعداد از تلفات بیماران مسن قابل پیشگیرى بوده است دشوار است, اما این تحقیقها مهمترین علت را برداشت نادرست از علایم, عدم نظارت بر غلظت داروها و تنظیم نامناسب دوز دارو بر اساس سن بیمار, جرم و سوخت و ساز بدن معرفى کرده است.
عوارض مهلک دارویى بیشتر در اثر مصرف داروهاى درمان بیمارى قلبى, تنگى رگهاى خونى, گردش خون ضعیف, لختگى خون و آسم اتفاق افتاده است.

پیرچشمى و مصرف ویتامین
به گفته محققان استفاده از ((بتاکاروتن)), دو ویتامین و روى, سرعت پیرچشمى را کاهش داده و آن را متوقف مى سازد. نتیجه این آزمایشها نشان داده است کسانى که در مراحل اولیه پیرچشمى هستند از این رژیم ویتامینى منتفع مى شوند, لیکن کسانى که در مراحل پیشرفته تر این بیمارى هستند, استفاده بیشترى مى برند.
البته تحقیقات نشان داده است استفاده از ((بتاکاروتن)) خطر ابتلا به بیمارى سرطان را نزد افراد سیگارى افزایش مى دهد و به همین جهت سیگاریهاى مورد آزمایش براى پیرچشمى از استفاده از این درمان منع شده اند.

حمله قلبى بدون درد کشنده تر است
پزشکان مى گویند حمله قلبى بدون درد, که فرد مبتلا دچار تنگى نفس و ناراحتى در سینه مى شود, مى تواند کشنده ترین نوع حمله قلبى باشد. حمله قلبى بدون درد شایع است و احتمال مرگ افرادى که به این نوع حمله قلبى دچار مى شوند ظرف یک ماه دو برابر و ظرف یک سال, سه برابر سایر بیماران است, زیرا این افراد تحت بهترین روشهاى درمانى قرار نمى گیرند.
محققان با انجام آزمایشاتى دریافتند بیمارانى که احساس درد در سینه داشتند بیشتر از بیمارانى که موقع وقوع حمله دردى حس نمى کنند, عمر مى کنند.

استفاده از سوسک و پروانه براى ساخت دارو
یک شرکت فناورى زیستى, مى خواهد با استفاده از پروانه ها و سوسکها, داروهایى را علیه عفونت و دیگر بیماریها تولید کند. به ادعاى این شرکت دو میلیون گونه ثبت شده حشرات در جهان در طول 500 میلیون سال از دستگاههاى ایمنى پیچیده اى برخوردار شده اند که آنان را قادر ساخته است براى دفع باکتریها و دیگر عوامل بیمارىزا, مولکولهایى تولید کنند.
از صدها سال پیش در کشور چین عصاره حشرات خرد شده براى درمان گروهى از بیماریها شامل عفونت, التهاب و دردهاى معده مورد استفاده قرار دارد.
دانشمندان به این نکته پى برده اند که حشرات داراى دگردیسى, پپتیدهاى موثرترى تولید مى کنند, پپتید, پروتئین کوچکى است که مى توان از آن به عنوان دارو استفاده کرد.

گسترش سرطان رحم در کشورهاى فقیر
سازمان جهانى بهداشت هشدار داد سرطان رحم در کشورهاى در حال توسعه به علت عدم غربالگرى این بیمارى در زنان, شکل عنان گسیخته اى به خود گرفته است. بسیارى از کشورهاى آفریقایى, آسیایى و آمریکاى لاتین باید امکانات خود را براى غربالگرى و تشخیص و درمان ضایعات پیش سرطانى در زنان افزایش دهند.
سرطان رحم دومین سرطان شایع در بین زنان در آمریکاى جنوبى, جنوب آفریقا و جنوب شرق آسیا مى باشد.

تإثیر زردچوبه در درمان آلزایمر
پژوهشگران مى گویند که زردچوبه که از اجزاى اصلى بسیارى از انواع ادویه جات ((کارى)) مى باشد, مى تواند معالجه موثرى براى بیمارى آلزایمر باشد. زردچوبه سرعت گسترش این بیمارى را که سبب از کارافتادن سلولهاى عصبى مى شود, کند مى کند. عنصر اصلى این ادویه که در بسیارى از گیاهان یافت مى شود, ماده اى شیمیایى به نام ((کرکومین)) است. این ماده از التهاب بافتهاى مغزى که ناشى از آلزایمر است جلوگیرى مى کند.
این ادویه همچنین مى تواند به هضم غذا و مقابله با عفونت کمک کند و به عنوان سپرى در برابر سکته قلبى عمل نماید.
ماده موجود در زردچوبه هم خاصیت ضد اکسیدى و هم خاصیت ضد التهاب دارد و پزشکان در صدد هستند با ساخت داروهایى با خواص مشابه بتوانند از بیمارى آلزایمر پیشگیرى کنند. قابل ذکر است این اکتشاف به علت عدم ابتلاى افراد مسن هند به آلزایمر, صورت گرفته است.

کشف راز الگوى پرواز پرندگان
به گفته دانشمندان, پرواز پرندگان به شکل حرفV)) )) انگلیسى سبب ذخیره انرژى مى شود. پرندگان با استفاده از حلقه هاى هواى ایجاد شده در اثر بال زدن در قسمت جلو گروه, به سمت بالا اوج مى گیرند. زمانى که پرندگان به این شکل پرواز کنند, بالهاى خود را کمتر از زمانى که به تنهایى پرواز مى کنند به هم مى زنند. ضربان قلب آنان کندتر شده و بیشتر با بالهاى گشوده پرواز مى کنند. تمامى این موارد سبب صرفه جویى در انرژى مى شود تا پرنده مسافتهاى طولانى تر را در جستجوى غذا و مکانى براى آشیانه گذارى پرواز کند.
اگر پرندگان با فاصله هاى صحیح از یکدیگر پرواز کنند در اثر حلقه هاى هواى ایجاد شده اوج مى گیرند, اگر بسیار نزدیک به یکدیگر پرواز کنند باید با ضربات ناشى از ایجاد این حلقه ها دست و پنجه نرم کنند و اگر بسیار دور از یکدیگر پرواز کنند به سمت پایین کشیده مى شوند.