تازهاى پژوهش



تازه هاى پژوهش


زنان بیشتر دچار بیمارى ام اس مى شوند
پژوهشگران مى گویند در صورتى که ویروسهاى مختل کننده دستگاه عصبى مرکزى در اوایل عمر وارد بدن شوند, زمینه را براى بروز بیماریهاى خودایمنى ناشى از یک عفونت متفاوت فراهم مى نماید. زنان دو برابر مردان و در سنین 20 تا 40 سالگى به این بیمارى مبتلا مى شوند. ام اس در مناطق سردسیر شایع تر از مناطق گرمسیرى است.
در بسیارى از مبتلایان پیشرفت یا بازگشت بیمارى مى تواند علت ژنتیکى داشته باشد. تحقیقات قبلى نشان داده بود که عفونتهاى ویروسى این بیمارى را تشدید مى کنند, اما تحقیقات جدید بیانگر آن است که بروز عفونت در اوان زندگى مى تواند زمینه را براى بروز این بیمارى خودایمنى در یک جمعیت مستعد ژنتیکى و در مراحل بعد به عنوان عامل حمله فراهم کند.

اولین پیوند رحم در جهان
علم پیوند اعضا, تاریخچه اى از موفقیتهاى کوچک که به موفقیتهاى بزرگتر منتهى شده است را داراست. اولین کلیه هاى پیوندى پس از چند ساعت از بدن فرد پس زده مى شدند ولى اکنون این پیوند با موفقیتهاى بسیارى روبه روست.
پزشکان عربستان سعودى نیز با این تصور دست به اولین عمل پیوند رحم در جهان زده اند. آنها خاطرنشان مى کنند که راه حلهاى کشورهاى غربى براى درمان نابارورى مورد قبول همه جوامع نیست و هر کسى نمى تواند قبول کند که زن دیگرى با روش لقاح خارج از رحم براى او بچه بیاورد.
البته رحم پیوندى پس از سه ماه بر اثر خونریزى از بدن این زن 26 ساله خارج شد. اما پزشکان این عمل را شروع خوبى براى عمل جراحى پیوند رحم مى دانند. گرچه این عمل به دلیل تعداد بیشمارى مویرگ خونى متصل به هم بسیار مشکل است ولى مى تواند بسیارى از نابارورىها را درمان کند.

روش جدیدى براى درمان فیبروم رحم ابداع شد
یک روش تقریبا بدون درد که در آن از امواج اولتراسوند براى از بین بردن فیبروم رحم استفاده مى شود, نتایج امیدوار کننده اى به همراه داشته و ممکن است جایگزین روشهاى درمانى تهاجمى تر مانند خارج کردن رحم یا هیسترکتومى شود. در این روش با استفاده از امواج اولتراسوند با شدت بالا و هدایت تصویرى, غدد ماهیچه اى رحم حرارت داده و نابود مى شود.
یک چهارم زنان بالاى 35 سال دچار فیبروم مى شوند که علایم آن در صورت ظاهر شدن, به صورت خونریزى شدید دوران قاعدگى, فشار در لگن خاصره و درد مى باشد. فیبروم در موارد معدودى مى تواند به سقط جنین, عوارض باردارى و حتى نابارورى بینجامد.
درمانهاى متعارف این عارضه تا به حال شامل درمانهاى هورمونى, قطع جریان خون به فیبرومها و هیسترکتومى بوده است.

قاعدگى نامنظم خطر ابتلا به دیابت راافزایش مى دهد
زنانى که دوره هاى قاعدگى بسیار نامنظم دارند دو برابر زنانى که دوره هاى قاعدگیشان منظم است در معرض خطر ابتلا به دیابت در دوران بزرگسالى هستند. محققان حدس مى زنند بدن زنانى که دوره هاى قاعدگیشان بسیار نامنظم است یا بیش از 40 روز طول مى کشد, به علت عدم واکنش کافى به انسولین, قند را به درستى سوخت و ساز نمى کند.
مطالعات قبلى ارتباط نیرومندى را بین دوره هاى قاعدگى نامنظم و عدم تحمل گلوکز به اثبات رسانده است. این گونه زنان باید مشکل خود را به اطلاع پزشک برسانند تا پزشک در مورد لزوم آزمایش میزان کلسترول و قند خون آنها تصمیم گیرى کند.
دوره نامنظم قاعدگى یک نشانه شناخته شده سندرم تخمدان است این بیمار ((ورم ملتحمه)) و ((ورم لبه پلک)) از ناراحتیهاى چشمى مناطق آب و هوایى خشک نظیر ایران است.
شایع ترین بیمارى در ایران, عوارض پلکى به علت خشکى و کثیفى هوا و عدم رعایت بهداشت است. بعد از آن ((آب مروارید)) بر اثر کهولت سن و گاهى عوامل ارثى و ((آب سیاه)) از بیماریهاى شایع در کشور است.
بیشترین جراحى چشم در ایران, جراحى با لیزر و برطرف کردن عیوب انکسارى چشم است که مرتبه بالاترى نسبت به سایر کشورها دارد. این جراحیها درصد موفقیت بالایى داشته, ولى ممکن است با عوارضى چون تارى دید, عفونت قرنیه, بسته شدن عروق شبکیه, خشکى و کوبیدن چشم نیز همراه باشد. جراحى با لیزر براى رفع عیوب انکسارى چشم براى شماره عینکهاى 2 و 8 و در صورتى توصیه مى شود که مانعى براى جراحى مانند ناراحتیهاى شبکیه, پلک و قرنیه وجود نداشته و قرنیه ضخامت کافى براى جراحى داشته باشد.
یکى از علل عمده نابیناییهاى غیر مادرزادى دیابت است. در این صورت هرچه زمان ابتلا به دیابت بیشتر و میزان قند بالاتر باشد, احتمال گرفتارى شبکیه چشم نیز بیشتر است. بیمارى قند بر روى عروق چشم تإثیر دارد و موجب تخریب عروق و شبکیه مى شود. بنابراین بیماران مبتلا به قند بهتر است مورد معاینه مرتب قرار گیرند.

حس شامه زنان قوىتر است
دانشمندان در تحقیقات تازه اى نتیجه گیرى کرده اند که توانایى بیشتر زنان در شناسایى عطرها ممکن است به هورمون استروژن تولید شده در بدن آنها مربوط باشد.
این مطالعه نشان داده است که حس بویایى زنانى که بدن آنها این هورمون را تولید مى کند, در صورت ممارست تقویت مى شود. بر اساس این مطالعه زنان در شناسایى بوها به مراتب بهتر از مردها عمل مى کنند.
پژوهشگران دریافتند که زنان مورد مطالعه در مقایسه با مردان قادر هستند نمونه بسیار رقیق تر یک نوع روغن معطر بى رنگ را با حس شامه خود شناسایى کنند. در مقابل مردان مورد آزمایش حتى با تکرار و تجربه, نتوانستند بر توانایى خود براى شناسایى بوها بیفزایند.
به گفته محققان ساختمان بینى زنان فرقى با این عضو مردان ندارد و شمار دریافت کننده ها در زنان بیشتر نیست, ولى با این وجود تحریک حس بویایى در زنان بخش بزرگترى از مغز آنها را فعال مى کند.

تإثیر تعداد دانشآموزان کلاس بر بازده درسى آنها
کم رغبتى فزاینده اکثریت چشمگیرى از کودکان, نوجوانان و جوانان آمریکایى به ادامه تحصیل, برنامه ریزان آموزشى این کشور را با مشکلاتى جدى روبه رو ساخته است.
تعداد کم دانشآموزان در یک کلاس, در برابر با کلاسهایى با دانشآموزان بیشتر نیز در این کشور تإثیرى نداشته است و فقط در یکى از طرحهاى پژوهشى مشاهده شد که کلاسهاى کوچک به شرط آنکه دیگر عوامل یکسان در نظر گرفته شوند و برخى موازین مورد توجه قرار گیرد عمدتا براى دانشآموزان کم سن و سال تر گروههاى اقلیت قومى مفیدترند.
در این قبیل کلاسها, با توجه به آنکه احتمال پرت شدن حواس دانشآموزان کمتر است و معلمان فرصت بیشترى براى توجه به تک تک شاگردان و دادن تکالیف مشخص به آنان و بررسى نتایج کارهایشان را دارند; دانشآموزانى که به توجه بیشترى نیاز دارند, از بازده بالاترى برخوردار خواهند شد.
اما در عین حال در مدارس ژاپن و دیگر کشورهاى آسیایى, على رغم آنکه شمار شاگردان در کلاسها به 40 نفر بالغ مى شود که از حد متوسط اندازه کلاس در آمریکا که معادل 24 نفر است, به مراتب بیشتر است; بازده دانشآموزان آسیایى در حد بالاترى از دانشآموزان آمریکایى قرار دارد. البته علت این امر سختگیرى معلمان در کلاسهاى درس نیست, بلکه شیوه خاص آموزش در ژاپن و برخى دیگر از کشورهاى آسیایى که مبتنى بر مشارکت دادن دانشآموزان در اداره کلاسها و ارائه درس و نیز تفاوتهاى فرهنگى دیگر موجب مى شود تا بازده این دانشآموزان در حد بالاترى باشد.
به اعتقاد محققان عوامل مختلفى در ازدیاد بازده درسى دانشآموزان تإثیر دارد که از آن جمله مى توان شرایط خانوادگى و وجود کانون گرم خانواده, توانایى معلمان براى برقرارى رابطه مناسب با دانشآموزان, وجود فرهنگى که در آن بر ارزش علم و معلومات تإکید مى شود و امکانات کمک درسى مناسب, همگى در بالا بردن بازده دانشآموزان تإثیر دارد.

داروهاى انرژىزا براى بدن انسان مضر است
داروهاى انرژىزاى مورد استفاده در بدنسازى, داراى اثرات منفى شدید بر اعضاى بدن از جمله قلب, بافتهاى سلولى و کبد است.
جامعه پزشکان متخصص داخلى ایران, اعلام کردند, ورود داروهاى مضر انرژىزا با توجه به گرایش جوانان به رشته بدنسازى و یا پرورش اندام, توسط افرادى سودجو صورت مى گیرد. تمامى داروهاى انرژىزاى وارداتى داراى عوارض نامطلوب است. این داروها در کوتاه مدت موجب تحریک عضلات بدن مى شود, ولى داراى اثرات ناخوشایندى در بلندمدت است. صدمات شدید به قلب, عروق, ریه, کاهش قدرت جنسى افراد و پوکى شدید استخوان از آثار جانبى مصرف این داروهاست.
بدنسازى و ورزش باید با تمرین, کسب مهارت و کنترل سیستم غذایى ورزشکاران, آنان را در رسیدن به این مهم یارى کنند, چرا که با استفاده از دارو علاوه بر تإثیرات ناهنجار, آثار کاهش سیستم دفاعى بدن و بروز بیماریهاى مختلف نیز پس از قطع مصرف آنها در افراد ظاهر مى شود.

ارتباط بین آلودگى هوا و نقص مادرزادى جنین
دانشمندان سالهاست که به ارتباط میان آلودگى هوا و بیماریهاى نوزادان پى برده اند. تإثیرات مضر هواى آلوده مى تواند حتى به داخل رحم نیز گسترش یابد. دود و غبار سلامتى نوزادان را به خطر مى اندازد.
جدیدترین تحقیق به عمل آمده نشان داده است, زنانى که در معرض مقادیر زیاد ازون و منواکسید کربن قرار مى گیرند, سه برابر بیشتر از سایر زنان احتمال دارد که نوزادانى مبتلا به عارضه شکافتگى لب و کام و دریچه هاى ناقص قلب بدنیا آورند. دود هم باعث وزن کم نوزادان در هنگام تولد و همچنین زایمان زودرس و مرگ و میر نوزادان مى شود.
بیشترین خطر در طول دومین ماه باردارى است. در این زمان بیشترین اندامهاى جنین و اکثر ساختار صورت وى تکامل مى یابد.

نقش محیطهاى طبیعى و سرسبزدر رشد ذهنى کودکان
محیطهاى سرسبز لازمه زندگى انسان است و زندگى در ساختمان بتنى با روحیات بشر منافات دارد. ذهن کودکان نیز در طبیعت بهتر رشد مى کند. سر و صداى بزرگراهها در نزدیکى محل زندگى کودکان سرعت رشد مهارتهاى خواندن را کند مى کند. مشکلات رفتارى و بهداشتى در بین نوجوانان با زندگى در برجهاى مسکونى ارتباط دارد.
محققان مى گویند تلاش براى مقاومت در برابر حواس پرتى انسان را خسته مى کند و منجر به تحریک پذیرى و دشوارى در تمرکز حواس مى شود. طبیعت بهترین عامل نیروبخش براى خستگى ناشى از توجه ارادى است.

تولید واکسن مالاریا با استفاده از شیر بز
دانشمندان مى گویند مى توان بزها را به کارخانه هاى زنده تولید واکسن مالاریا تبدیل کرد. مهندسان ژنتیک پیش از این توانسته بودند موشهایى بوجود آورند که در شیرهایشان واکسن ترشح مى شود.
به گفته کارشناسان, اگر این فرایند از سطح موشها به سطح بزها ارتقإ یابد, با استفاده از یک گله کوچک بز مى توان واکسن کافى براى سراسر قاره آفریقا تهیه کرد.
یک متخصص که در زمینه بیمارى مالاریا تحقیق مى کند, معتقد است که یک واکسن نه تنها باید موثر باشد بلکه اگر قرار است در آلوده ترین کشورها از لحاظ مالاریا به کار گرفته شود, باید قیمت آن نیز ارزان باشد و شیر بز این مزایا را دارد.

پرندگان در توزیع بذر گیاهان نقش عمده اى دارند
برخى گیاهان به منظور جلب جانوران و پرندگان براى توزیع دانه هاى خود, میوه هاى خوشمزه و اشتهابرانگیزى تولید کرده اند. اما بررسى هاى جدید نشان مى دهد, نوع و میزان توزیع دانه ها بسته به اینکه کدام یک از انواع پرندگان به سمت گیاهان جلب شوند, تغییر مى کند.
زمانى که پرندگان میوه هاى گیاهان را مى چینند و سپس به نقاط دیگر پرواز مى کنند, دانه هاى این میوه ها از معده آنها خارج مى شود و در نقاط دیگر به رشد نمونه هاى گیاه اولیه کمک مى کنند. البته برخى از پرندگان از دانه هاى میوه ها براى تغذیه استفاده مى کنند. در این حال باز هم براى تکثیر گیاه اولیه شانس و احتمالى باقى مى ماند و آن هم به این صورت که پرنده قبل از هضم کامل دانه بمیرد و یا آنکه برخى از دانه هاى موجود در میوه با استفاده از مکانیزمهایى از هضم شدن اجتناب کنند.
قابلیت مانور دانه براى جوانه زدن تحت شرایط مختلف مى تواند براى بقاى گیاه تإثیر قاطعى داشته باشد, به عنوان مثال جوانه زدن سریع پس از قرار گرفتن روى خاک مى تواند دانه را از خطر خورده شدن به وسیله دیگر جانداران حفظ کند در عوض تإخیر در جوانه زدن مى تواند به آن کمک کند تا هنگام باران, توانایى خود را براى بقا و تکثیر محفوظ نگاه دارد.

گلها با مواد شیمیایى حشرات رابه نوشیدن شهد دعوت مى کنند
زمانى که حشره براى نوشیدن شهد گلى خود را براى پرواز به سوى آن گل آماده مى کند, گیاه با علامتى که با برخى ترکیبات شیمیایى ایجاد شده و فقط با دید ماورإ بنفش حشره قابل رویت است, آن را راهنمایى مى کند.
حتى پیش از آنکه غنچه یک گل باز شود, همین مواد شیمیایى, گل را به شکلى که براى چشم انسان غیر قابل تمیز است رنگ مى کنند و در همین حال با کشتن یا دفع حشرات دستگاه تولید مثل گیاه را حفظ مى کنند. گروه محققان با استفاده از ترکیبى از لنزها و فیلترهاى مخصوص دوربین, فیلمهاى فتوگرافیک و تصویربردارى ویدئویى, گل و طرحهاى رنگین روى آن را از چشم یک حشره با قدرت دید طیف ماورإ بنفش نشان مى دهد.
در طبیعت همان قدر که براى گیاه جذب حاملان دانه هاى گرده جهت تولید دانه هاى سالم اهمیت دارد, دفع حشرات گیاه خوارى که به دستگاه تولید مثل گیاه آسیب مى زنند نیز مهم است.