مشاور شما

نویسنده



مشاور شما

 

مشاور این شماره:
دکتر زهرا آکوچکیان

 

این شماره:
خواهر م.ج ـ اصفهان
خواهر م.م ـ رامسر
خواهر ز.ش ـ کاشمر
خواهر ز.ک ـ خمین
خواهر ل.ج ـ تبریز

یادآورى:
1 ـ خواهران و برادرانى که مایل به دریافت کتبى پاسخهاى خود در اولین فرصت مى باشند لازم است نشانى کامل خود یا یکى از دوستانشان را همراه طرح مشکلات خویش درج نمایند.
2 ـ آن دسته از نامه هایى که به خاطر فقدان یا نقص نشانى, امکان ارسال پاسخ براى آنها نیست, پس از آماده شدن پاسخ در اولین شماره مجله منتشر خواهد شد.
3 ـ بخش مشاوره مجله خود را امانت دار نامه ها و مطالب آن مى داند و حداکثر دقت را در حفظ اسرار و مسایل خصوصى صاحبان نامه ها خواهد نمود و با رعایت این مهم, طرح مشکلات و پاسخها را براى عموم خوانندگان مفید و حتى راهگشا مى داند.
4 ـ در صورتى که مایل به درج نام کامل خویش در مجله نیستید مى توانید از حروف فارسى اختصارى استفاده کنید و تقاضاى ما این است که از درج حروف لاتین اجتناب شود.
5 ـ لطفا در نامه هاى خود از یک طرف کاغذ استفاده کنید.

خواهر م.ج ـ اصفهان

خواهر گرامى!
سیگار نیز یکى از موادى است که مى تواند موجب اعتیاد شود. اگر فردى بخواهد عادت و وابستگى مصرف سیگار را رها کند, علایم ناراحتى ناشى از ترک مصرف مثل دیگر مواد مخدر نیست. به خاطر همین بسیار راحت تر مى توان اقدام به ترک سیگار کرد. ترک ناگهانى آن, عوارضى مثل سردرد, بى قرارى, تحریک پذیرى و عصبانیت مى تواند داشته باشد و گاه بى خوابى, گرچه ادامه مصرف آن مى تواند همراه با چنین علایمى باشد. به همین دلیل اگر شوهر خواهر شما به یک پزشک مراجعه نماید, خیلى راحت مى تواند با مصرف داروهاى بسیار ساده اقدام به ترک سیگار کند. آنچه در مورد مصرف برخى کپسولها و داروها براى ترک مواد مخدر شنیده اید دقیق نیست و ایشان نبایستى از آنها استفاده کند. حتما بایستى با پزشک مشورت نماید. راه دیگر این است که ایشان هر تعداد در روز سیگار مى کشد, محاسبه کند, سپس روزى12 نخ سیگار را از جیره روزانه کم کند تا تدریجا بتواند سیگار را کنار بگذارد.
از اینکه همسر خوب و مهربانى نصیبتان شده, خوشحالیم و برایتان آرزوى خوشبختى و سعادت و سلامت داریم.
اگر شوهر شما از پول توجیبى که از پدرش دریافت مى کند, به شما بدهد یا برایتان هدیه اى بخرد, هیچ اشکالى ندارد, ولى اگر از درآمد مغازه که با برادر و پدر شریک است, بدون اطلاع آنها و محاسبه سهم خود, پولى بردارد, اشکال دارد.
اگر شوهر شما به عنوان شریک یا کارگر براى آنان کار کرده است, طبق قرارداد, طلبکار است و اگر قراردادى در باره دستمزد وى وجود نداشته, دستمزد معمولى را طلبکار است. با امکان مراجعه به دادگاه, برداشتن خودسرانه از مال مشترک به عنوان سهم یا دستمزد خویش درست نیست. توصیه مى شود شوهر شما بدون دخالت شما مستقیما دستمزد یا سهم خود را مطالبه کند.سعادتمند باشید.

خواهر م.م ـ رامسر

خواهر گرامى!
اگر با مورد اول امکان ارتباط نیست و گویا شما به مورد جدیدى دل بسته اید, مسإله منتفى است, ولى لازم است کمى به این وضعیت توجه کنید. در نامه قبلى آن طور شیدا و هراسان از توجه و علاقه یک مرد به خود و توجه خودتان به او صحبت کردید. این بار از علاقه به مرد دیگرى مى گویید. از طرف دیگر مشکلات خانه و رفتار پدر و نامادرى فشارهاى مضاعف بر شما وارد آورده است, در نتیجه همیشه نگران آینده و از دست دادن شوهر مناسب و راهى براى فرار از محیط ناراحت کننده خانه هستید و اظهار بى اعتمادى به مردها مى کنید که دلیل چندان محکمى ندارید. سرنوشت مادر و خاله را مثال مى زنید. آنها که مادرشان را از دست داده اند و پدرشان زن مجددى اختیار مى کند, به دنبال فوت مادر, پدر ناچار به ازدواج مجدد مى شود. در نتیجه به فرزندانش کم توجه مى شود. اتفاقاتى مى افتد, اما نمى توان یک حادثه را به کل موارد تعمیم داد. به هر صورت عجولانه در مورد وضعیت خود, آینده و زندگى قضاوت نکنید. شما هنوز اول راه و در آغاز زندگى اجتماعى هستید و امکان برخورد با افراد بیشترى با خصوصیاتى متنوع و متفاوت وجود دارد. در برخورد با یک مورد فکر نکنید او همان است که مى خواهید و دیگر مثل او وجود ندارد. این حرفها یا شبیه آن را در نامه قبلى نسبت به فرد دیگرى ابراز کرده اید!
ازدواج کردن راه فرار مناسبى براى گریز از چنگ مشکلات نیست. ازدواج مشکلات و مسایل خاص خویش را دارد و شما بایستى آماده برخورد با مشکلات و مسایل باشید. اگر حالا که مسوولیت مستقیمى در زندگى و در مقابل دیگران ندارید و از فراغت بیشترى برخوردارید, بتوانید با مشکلات دست و پنجه نرم کنید و راه مبارزه با مشکلات و کنار آمدن با افراد دیگر و تحمل کردن آنها را بیاموزید, این شیوه ها در زندگى آینده به کمک شما خواهد آمد و موفقتر خواهید بود.
در برگزیدن افراد و خیالپردازى در مورد آنها و تمایل به ازدواج با آنان زیاده روى نکنید. در مورد پدر و همسر جدیدش غیر منصفانه قضاوت ننمایید و بیهوده خود را از پدر دور نکنید. بسیارى از ازدواجهایى که بعد از همسر اول توسط یک مرد انجام مى گیرد, به خاطر نیازهاى جنسى نیست, بلکه احساس تنهایى مفرط و ناتوانى در تحمل آن, مرد را وادار به گزینش همسر دوم مى کند.
نامادرى که حالا پا به خانه شما گذاشته, زن جوانى است که با آرزوى حمایت روانى و عاطفى شوهر به خانه پا گذاشته و نیازهاى خود را دارد. بهتر است به جاى جبهه گرفتن و ترشرویى با او, خود را به وى نزدیک کنید. چه بسا بتوانید با او دوست و همزبان شوید و حتى به این خاطر پدر توجه بیشترى به شما بنماید و مسوولانه تر برخورد کند.
آنچه گفته شد, نیازمند گذشت زمان و درایت شماست. با کاهش تنش بین شما و نامادرى و پدر, فشار روانى مضاعفى که بعد از فوت مادرتان احساس مى کنید, کاهش خواهد یافت و براى انتخاب همسر و ازدواج, کمتر زیر فشار خواهید بود و با فراغت روانى و عاطفى بیشترى مى توانید برخوردهاى اجتماعى داشته باشید تا آنکه را همشإن شما باشد, بیابید و ازدواج کنید.
به خاطر داشتن چنین ذوق ادبى به شما تبریک مى گوییم. سعى کنید با مطالعه و درون نگرى بیشتر غنا و عمق بیشترى به اشعار خود بدهید. به امید روزى که اشعارتان ورد زبان همگان باشد.با آرزوى موفقیت شما.

خواهر ز.ش ـ کاشمر

خواهر گرامى!
از حسن ظن شما نسبت به بخش مشاوره مجله کمال امتنان را داریم. اما مسایلى که بایستى بى پرده و صریح با شما مطرح نماییم:
به نظر مى رسد هر جا شما دچار دردسر و مشکل اساسى شده اید, در شروع آن, تقصیر مستقیم با خودتان است. وقتى خود را به دست آنچه بخواهد رخ بدهد سپردید, شروع به جزع و فزع و ناله و نفرین به هر چیز و هر کس مى نمایید. اجازه مى دهید دیگران به راحتى مثل یک قربانى با شما رفتار کنند. به راحتى خود را طعمه دیگران مى کنید. آن وقت بر بى کسى و تنهایى و درماندگى خود اشک حسرت مى ریزید. سپس کلى دلیل و برهان مى تراشید که به این دلیل و آن دلیل نتوانستم مانع وقوع فلان حادثه شوم. مثلا اولین مسإله اى که برایتان رخ داد, چگونه ممکن است در یک خانه شلوغ بدون آنکه از خود ضعف نشان داده باشید, یک فرد بتواند چنان جسارتى را نسبت به شما عملى کند؟! جز این است که تنهایى و احساس غم و تمناى داشتن شانه اى که سر بر شانه اش بگذارید و کمبودهاى خود را با او بگویید, سبب این مصیبت شده است؟! همان که در نامه قبل نسبت به آن هشدار دادیم.
در بدترین اوضاع اگر رفتارى به عنف و اجبار انجام پذیرد, امکان ندارد فرد آزاررسان به این راحتى بتواند مقصود خود را پیش ببرد. یک میش در یک لحظه گرگ نمى شود. بروز این رفتارها مقدمه مى خواهد که آن مقدمات مى تواند قربانى را تا حدى آگاه کند. چرا آگاه نشدید, گرچه متوجه برخى تغییر رفتارها بودید؟! حال بعد از بروز این رفتار چرا حداقل با مادرتان جریان را در میان نگذاشتید و چرا باز نقش یک قربانى را بازى کردید؟! تنها به کسب ترحم از این و آن و از نامادرى و دختر عمه بسنده کردید و باز قربانى شدید. نامه نوشتید! احساس مهر قلابى ابتدایى, شما را وا داشت در ابتدا تسلیم خواست این ناجوانمرد نادرست شوید و سپس درخواست کنید برایتان تکلیف تعیین کند. حالا چرا این قدر از او مى ترسید؟! اگر او به شما مهرى داشت, پاپیش مى گذاشت و آن را نشان مى داد. حال اگر بى اعتنا و بى توجه است, براى ازدواج با فرد دیگرى چرا از او مى ترسید؟!
ماجرا را به مادر خود بگویید. از تدبیر او کمک بخواهید. مگر محتواى نامه چیزى جز تعیین تکلیف شما و اشاره به خطایى است که او مرتکب شده است؟ پس حالا که توسط نامادرى موضوع رفتار پسرعمه با شما نزد بیشتر اطرافیان برملا شده است, دیگر از افشاى نامه چرا هراس دارید؟
از اینکه دوباره بخواهید با این فرد تمام وقایع رخ داده بین خود و پدر را شرح دهید, چه سودى مى برید؟ با این کار حرمت خود را بر باد مى دهید و او را نسبت به خود جسورتر مى کنید و اسرار بیشترى را به جاى مکتوم کردن آشکار مى کنید. نیز فضا را گلآلودتر مى نمایید و مشکلات خود را بیشتر مى کنید!
در این موارد اگر مى خواهید مشورت کنید, با یک فرد بزرگسال و آگاه و دلسوز مشورت کنید, نه کسى که به خطا راهنمایى تان نماید و دردسرتان را بیشتر کند. تا حالا آنچه کرده اید, عجولانه بوده است. قبل از هر اقدام, به عواقب آن و مسایلى که ممکن است برایتان پیش آید, خوب فکر کنید و سود و زیان آن را بسنجید, مبادا براى فرار از چاله به چاهى بیفتید.دست حق یار و یاورتان

ترس از امتحان و نداشتن اعتماد به نفس

خواهر ز.ک ـ خمین
من دانشآموز کلاس سوم دبیرستان هستم. من در درسهایم اغلب با شکست مواجه شده ام. گرچه درسهایم را دوست دارم, اما موفقیت زیادى کسب نمى کنم. در کلاس از فعالترین دانشآموزان هستم و از پس سوالات معلمان برمىآیم, ولى هنگام امتحان ترس و دلهره زیاد دارم و اعتماد به نفسم را از دست مى دهم. از امتحانات نهایى مى ترسم و نگران از آینده تحصیلى و رفتن به دانشگاه هستم.
خواهر گرامى!
یکى از علل مهم بى حوصلگى در خواندن کتابها و نداشتن اعتماد به نفس, شکستهاى پى در پى شماست. اگر بتوانید در برخى درسها که ضعیف هستید, از کلاسهاى تقویتى استفاده کنید یا اگر مقدور نیست, از افراد فامیل یا دوستان کمک بگیرید, در افزایش موفقیت درسى و به دنبال آن افزایش احساس اعتماد به نفس و کاهش احساس بى کفایتى بسیار موثر و مفید است.
به نظر مى رسد سطح اضطراب شما بالاست. یکى از علل دیگر شکست تحصیلى, اضطراب مفرط است, زیرا اضطراب از دو طریق باعث اختلال در وضعیت تحصیلى مى شود: تمرکز و توجه فرد مختل شود. در نتیجه فرد نمى تواند اطلاعات و مطالب جدید را یاد بگیرد.
از طرف دیگر اضطراب منجر به اختلال در یادآورى مطالبى مى شود که فرد قبلا آموخته است.
این دو فرآیند یعنى اختلال در یادگیرى و اختلال در به خاطر آوردن مطالب پیشین باعث اشکال در انجام فعالیتهاى آموزش فرد مى گردد. اگر اضطراب در این حد شدید باشد, حتما بایستى درمان انجام بگیرد.
در ابتدا سعى شود از مصرف موادى که در برانگیختن اضطراب موثرند, خوددارى شود, مثل چاى, قهوه, کاکائو و مواد محرک زا مثل فلفل, ادویه و ترشى, یا بسیار کم مصرف گردند. قدم بعدى مراجعه به متخصص روانپزشک و کمک درمانى اوست, زیرا اضطراب شایع, ولى قابل درمان است.
با توجه به علاقه وافر شما به درسهایتان, با کنترل اضطراب, میزان افزایش موفقیت در مدرسه بیشتر مى شود و اعتماد به نفستان بهبود مى یابد و شانس قبولى شما بالاتر مى رود.
خدا نگهدار, موفق باشید.

خواهر ل.ج ـ تبریز

خواهر محترم!
اقدام به خودارضایى گناه بزرگى است که هیچ دلیل و عذرى مثل وجود مشکلات و گرفتاریها, گناه این جرم را کاهش نمى دهد. بایستى هرچه سریعتر اقدام به توبه و ترک این عمل نمایید و به درمان آن و عوامل روانى و روحى که باعث دامن زدن به این عمل ناپسند مى شود بنمایید.
از حالات روحى خود علایمى را ذکر کرده اید که در بیمارى افسردگى دیده مى شود. نداشتن اعتماد به نفس, زودرنجى, خجالتى بودن (به دلیل نداشتن اعتماد به نفس), احساس وجود لقمه در گلو, عصبانى و تحریک پذیر بودن و فراموشکارى. اینها همه علایم افسردگى هستند. در خانمها وجود اضطراب (که شما به اضطراب در جمع مبتلا هستید) و افسردگى مى تواند وضعیت فیزیولوژیک بدن را به هم زده و خواب و اشتها و عادت ماهیانه را تغییر دهد. علت اصلى به هم خوردن سیکل ماهیانه شما بیشتر وضعیت روانى شماست. هنگام افسردگى, گوشه گیرى و کم تحرکى و خیال پردازى در فرد بیشتر مى شود و این وضعیت زمینه ساز بروز رفتار خودارضایى مى شود. چون به طور موقت بعد از این گناه فرد حالت خلسه پیدا مى کند, به ادامه این رفتار تشویق مى شود, اما در هر حالت بعد از اقدام به این کار احساس گناه ناشى از انجام این عمل گناهآلود باعث افسردگى و اضطراب بیشتر در فرد شده و یک چرخه معیوب ایجاد مى شود.
برخى از ترشحات که به صورت ترشحات سفیدرنگ هستند و شفاف, ترشحات طبیعى ناحیه مورد نظر است اما اگر تیره و یا مثل سفیده نیم بسته تخم مرغ باشد, به احتمال زیاد ناشى از عفونت است. اگر علایم دیگرى مثل سوزش, درد یا خارش هر چند کم داشته باشید, بایستى به متخصص بیماریهاى زنان مراجعه نمایید و مورد معاینه قرار گیرید. دستکارى مى تواند موجب تحریک و سوزش و عفونت شود که نیاز به غسل ندارد.
معمولا اگر دستکارى سطحى باشد, آسیب نمى بیند, ولى اگر فشار زیاد باشد یا از وسایلى استفاده شود, مى تواند موجب آسیب این ناحیه شود.
معاینه متخصص زنان براى بررسى سلامت جسمى و نبودن عفونت یا ارائه درمان مناسب ضرورى است.
درمان وضعیت روانى و افسردگى شما با وضعى که توضیح دادید و عوارض ناشى از آن, حتما باید به طور جدى بین سه تا شش ماه و در صورت شدید بودن علایم و تإثیر منفى روى عملکرد تحصیلى و اجتماعى, تا یک سال ادامه یابد. قضاوت در این مورد مربوط به پزشک معالج مى شود. شما در ابتداى درمان نیازمند درمان دارویى توسط روانپزشک هستید, نه مشاوره. بعد از تإثیر مثبت درمان دارویى, جلسات مشاوره مى تواند بسیار مفید باشد. اگر به کلینیک ویژه دانشگاه علوم پزشکى تبریز مراجعه نمایید, همکاران خوبى زن هستند که مى توانید به آنها مراجعه نمایید.
اگر یک بار دارو استفاده کرده اید و عوارضى داشته است, داروهاى مناسب زیاد هستند. گاهى مواقع برخى داروها عوارضى دارند که براى بعضى بیماران غیر قابل تحمل است, ولى برخى دیگر از بیماران آن را به راحتى تحمل مى کنند و حتى اظهار رضایت مى نمایند. همان طور که افراد مختلف نسبت به مواد غذایى یا عطر ممکن است حساسیت داشته و بعضى دیگر حساسیت نداشته باشند. حتما به روانپزشک مراجعه نمایید. اگر عوارض موقت دارو را تحمل نکردید, به همان روانپزشک مجددا مراجعه نمایید تا داروى مناسب دیگرى تجویز شود, ولى از درمان ناامید نباشید. هزینه درمان کلینیک ویژه و درمانگاههاى بیمارستان در هر رشته تخصصى, چندان قابل توجه نبوده و به شما فشار مالى نمىآورد.
براى اطمینان از سلامت جسمانى خود به متخصص زنان مراجعه کنید. قبل از بررسى توسط متخصص, از ازدواج وحشت نداشته باشید. ان شإالله با ازدواج مناسب پایه هاى ایمانى شما تقویت گردد و جلوى عادات زشت گرفته شود. اگر عادت ناپسند خود را ادامه دهید, ممکن است در زندگى زناشویى خود دچار مشکل شوید و از رابطه سالم زناشویى محروم گردید.
هدایت حق با شما.