تربیت غلط فرزندان



تربیت غلط فرزندان

 

على(ع) مى فرمود:

خیر ما ورث الابإ الابنإ الا دب
بهترین ارثى که پدران مى توانند به فرزندان خویش بدهند
ادب و تربیت صحیح است.
غررالحکم, ص393.
بسیارى از والدین بر این باورند که کار تربیتى با فرزندان, خود صرفا اختصاص به زمانهایى دارد که آنان به بحث و گفت و گو مى نشینند حال آنکه فرزندان نه تنها باید افرادى پاک و شرافتمند بار بیایند بلکه بایستى مدیرانى خوب و بهره ور نیز باشند. به عنوان مثال هرگاه بچه از نحوه و میزان درآمد خانواده خود بى اطلاع باشد و این عادت در او رشد یافته باشد که تنها به نیازهاى خود توجه داشته باشد و به نیازهاى سایر اعضاى خانواده خود بى اعتنا باشد, تنها یک مصرف کننده بوده و در دوران جوانى مى تواند براى جامعه و خود زیانهاى فراوانى را به ارمغان بیاورد. چنانچه والدین بدین گونه بیندیشند که فرزندشان باید همه چیز داشته باشد, بهترینها را بخورد و بپوشد و بهترین اسباب بازىها را داشته باشد و ... اما در عین حال خود را از ضرورىترین وسایل و خوردنى ها و دیگر راحتى ها محروم سازند, ناآگاهانه توقعات فرزند خود را افزایش داده و موجب خواهند شد که او تنها به خود و منافع شخصى خود فکر کند. این گونه شیوه تربیتى بسیار غلط بوده و والدین قبل از هر فرد دیگرى از این شیوه تربیتى نادرست ضربه خواهند دید.
حال آنکه بچه ها باید از محل, حرفه و شغل و دشوارىهاى کار و شغل والدین خود مطلع باشند و بدانند والدین آنان براى فراهم نمودن آسایش و راحتى بچه هاى خود چه زحمات و مشقاتى را تحمل مى نمایند.
از سوى دیگر چنانچه مادر خانه دار است فرزندان باید اهمیت خانه دارى و کارهاى مادر را بدانند و به این زحمات احترام بگذارند و دقیقا به آنان تفهیم شود و درک نمایند که آسایش و رفاه و راحتى در خانه مرهون و مدیون زحمات شبانه روزى مادر و خانه دارى او مى باشد.
بچه ها لازم است با هزینه ـ درآمد خانواده خود آشنا بوده و از میزان حقوق و درآمد پدر و مادر خود آگاه باشند بدین ترتیب آنها مى توانند یاد بگیرند و بدانند باید از برخى نیازهاى خود چشم پوشى کرده تا نیاز سایر افراد خانواده مرتفع شود.
فرزندان در خانواده هایى که به لحاظ تإمین معاش دچار مشکل و به دلایل مختلف دچار تنگدستى هستند, باید بدانند و یاد بگیرند که در تلاش براى بهبود زندگى, انسانها بیشتر احساس غرور و سرافرازى مى کنند. والدین چنین خانواده هایى حتما باید بردبارى, تلاش در راه آینده اى بهتر, گذشت و مساعدت را پرورش دهند. مخصوصا آنان نباید در نزد بچه خود از مشکلات زندگى شکوه و شکایت داشته باشند.