دخترتان دارد بزرگ مى شود



دخترتان دارد بزرگ مى شود

خانواده اولین و مهمترین پایه گذار شخصیت و معیارهاى فکرى یک دختر است و نقش حیاتى در تعیین سرنوشت, سبک و خط مشى زندگى آتى او دارد. واکنش یک دختر جوان در برابر محیط اجتماعى خود به طبع تحت تإثیر موازین اجتماعى و فرهنگى افرادى است که از میان آنان برخاسته است و از آنجایى که خانواده خود یک واحد اجتماعى است و ارزشها و معیارهاى اجتماعى از طریق آن به یک دختر منتقل مى شود به عنوان یک واسطه به لحاظ تإثیر محیط اجتماعى بر او, اهمیت زیادى دارد. کشف نیازها و شناسایى شخصیت یک دختر, تإثیرات بسیار مثبتى در آنان بوجود مىآورد. محبت, تفاهم و حس همدردى براى یک دختر جوان به همان اندازه مهم است که تإمین نیازهاى فیزیولوژیک او.
یک دختر جوان براى درک بهتر و بیشتر خود و آشنایى با محیط پیرامونش, نیاز به راهنمایى و آگاهى دارد. او در حال رشد و نمو است و رشد جسمى اش به طور طبیعى همراه با حالات و هیجانات روحى و عاطفى مى باشد. جسم یک دختر جوان به رشد خود ادامه مى دهد و رشد روحى و روانى وى کاملا مرتبط با جسم اوست و زمانى جریان رشد حالت طبیعى و عادى به خود مى گیرد که او از نظر فکرى و اعتقادى در یک مسیر طبیعى و صحیح قرار گرفته باشد. بنابراین یک دختر جوان در راستاى رشد و تعالى روانى خود, نیازمند هدایت و راهنمایى مربیان صالح و خیراندیش است. اما از طرف دیگر او نیازمند اندیشه و غور در ارتباط با خود و رفتار و اعمال و عکس العمل هاى خویش در محیط زندگى مى باشد.
یکى از آگاهیهاى بسیار مهم یک دختر جوان, آشنایى با ((خود)) است. او باید بتواند توجه خود را به شخصیت خویش متمرکز ساخته و رفتار و کردارش را مورد ارزیابى و تحلیل قرار دهد.
دختران جوان باید آگاه باشند که گذشتن از مرحله کودکى و ورود به دوران بلوغ و جوانى چندان آسان نیست. صد البته این راه پرفراز و نشیب باید به همراه آگاهى و مراقبتهاى اصولى طى شود. یک دختر در دوران نوجوانى با بحرانهاى زیادى روبه رو مى شود.
بحران بیولوژیکى (جسمى), روانى و بحران اجتماعى
در بحران بیولوژیکى او با تغییرات قابل ملاحظه اى که در بدن و اندامهایش رخ مى دهد مواجه مى شود و سازگارى یک دختر جوان با این تحولات ناگهانى نیازمند هوش و درایت کافى است. یک دختر جوان در ارتباط با محیط اجتماعى اش, با شرکت در فعالیتهاى جمعى و تعلق به گروه و عضویت در آن به نحوى نیازهاى اجتماعیش را برطرف مى سازد. او در پى کسب راههایى است که بر اساس آن معیارها و رفتار خود و دیگران را مورد قضاوت قرار مى دهد. این جست و جوى ذهنى چنانچه در مسیرى طبیعى و صحیح قرار بگیرد و بر اساس یک بینش صحیح پاسخى منطقى دریافت دارد, شخصیتى اصولى و مثبت مى یابد. در این میان چنانچه خانواده داراى ثبات مذهبى, فرهنگى و اجتماعى باشند مى توانند دختر جوان خود را بر اساس یک برنامه صحیح تربیت کنند.