بهداشت و ایمنى کودکان




بهداشت و ایمنى کودکان

منبع: نشریهParents
ترجمه: پگاه امیردیوانى


خوردن تنقلات

هله هوله! خوردن بیش از حد, باعث چاقى مفرط در کودکان مى شود. اما طى تحقیقاتى که اخیرا به عمل آمده, مشخص شده که بیش از 25 درصد از کالرى روزانه یک کودک از تنقلاتى نظیر شیرینى و چیپس حاصل مى شود که این مواد کالرى زیاد ولى ارزش غذایى کمى دارند. امروزه, شاگردان مدرسه (سنین 6 تا 12 سال) روزانه به طور متوسط 462 کالرى از تنقلات به دست مىآورند ـ در حالى که دو دهه پیش این مقدار 347 کالرى بوده است.

صدمات تلویزیون

تخمین زده شده که سالانه 7000 کودک 10 ساله یا کوچکتر, به دلیل افتادن تلویزیون یا میز زیر آن بر رویشان آسیب مى بینند. براى محافظت از کودک, این رهنمودها را به کار بندید:
تلویزیون خود را روى میزى که کوچکتر از آن است قرار ندهید.
تلویزیون خود را روى اثاثیه اى نظیر دراور یا کتابخانه نگذارید.
ویدئو, دستگاه کنترل از راه دور یا سایر تجهیزات را روى تلویزیون قرار ندهید. کودکان ممکن است سعى کنند دست خود را به آنها برسانند.
هرگز اجازه ندهید کودک از میز تلویزیون بالا برود یا با آن بازى کند.


رهنمودهاى جدید در مورد آب میوه

به عقیده پزشکان, والدین باید از خوراندن هر گونه آب میوه به کودکان کمتر از 6 ماه, خوددارى کنند. این خط مشى از آنجا سرچشمه مى گیرد که چون کودکان کالرى زیادى مصرف مى کنند, آب میوه ممکن است جایگزین مواد غذایى مورد نیاز کودک نظیر شیر یا انواع میوه گردد.
در زیر رهنمودهاى لازم در این زمینه ارائه شده است:
کمتر از 6 ماه
هیچ گونه آب میوه اى به کودک نخورانید.
بین 6 تا 12 ماه
بیشتر از 4 اونس (هر اونس 35 / 28 گرم) آب میوه در روز به کودک نخورانید.
1 تا 6 سالگى
4 تا 6 اونس آب میوه در روز براى کودک کافى است.
7 سالگى به بالا
8 تا 12 اونس آب میوه در روز براى کودک کافى است.

خطرات سیگار کشیدن زودهنگام

هر روز, 6000 کودک شروع به سیگار کشیدن مى کنند, که بسیارى از آنها هنوز دبستانى هستند. پزشکان موظفند در مورد خطرات سیگار کشیدن با بیماران جوانشان صحبت کنند و نباید صبر کنند تا سن این نوجوانان بالاتر رود, والدین نیز در این زمینه مى توانند کمک کنند. زمانى که شخصى را در حال سیگار کشیدن در انظار عمومى یا تلویزیون دیدند, به کودکان خود یادآور شدند که سیگار کشیدن براى تندرستى مضر است.
اگر کودک 4, 5 یا 6 ساله را با پیامهاى آشکار و تکرارى در مورد اثرات بد سیگار کشیدن آگاه کنید, اعتقاد او حتى وقتى که بزرگتر نیز مى شود, راسخ تر مى گردد. و سعى نکنید کودک را با حرفهاى بیهوده در این زمینه مستإصل نمایید.

بیمارى در کودکان

وقت مدرسه رفتن است, اما کودکتان اظهار مى دارد که حال خوشى ندارد. آیا باید حرفش را باور کنید؟
بچه هاى کوچک از روى عمد تظاهر به مریض بودن نمى کنند, اما گاهى ممکن است اضطراب و نگرانى ناشى از بیمارى منجر به علایم بدنى در آنها شود:

آیا واقعى است؟
شکایت بیمار
شکمم درد مى کند

سخت غذا خوردن یا سخت خوابیدن قبل از استفراغ کردن, مدفوع آبکى یا هر دو علامت مربوط به ویروس معده است. اگر کودک هیچ یک از این علایم را نداشت, مشکل او داشتن حالت عصبى است. اگر دل دردش ادامه یافت, با پزشک متخصص تماس بگیرید.

نمى توانم غذا را قورت دهم

گلودرد صبح هنگام امرى عادى است (این گلودرد به دلیل خوابیدن با دهان باز یا تزریق سرم پس از زایمان ایجاد مى شود.) و به راحتى با خوردن یک نوشیدنى رفع مى شود.
اگر گلودرد با علایم دیگرى نظیر تب, سردرد یا تهوع همراه بود, یا اگر عمل بلع به سختى انجام مى شد, مى تواند به معناى گلودرد باکتریایى باشد.

احساس گرما مى کنم

اگر دماى بدن کودک 100 درجه فارنهایت یا بالاتر بود, او را در خانه نگهدارید. به دلیل آنکه تب اغلب بعد از ظهرها بالا مى رود و صبحها پایین مىآید, یک بعد از ظهر صبر کنید تا دماى بدن کودک زیر 100 درجه فارنهایت باقى بماند, آنگاه به او اجازه خارج شدن از منزل را بدهید.

سرم درد مى کند

سردردها اغلب به دلیل حالات عصبى یا استرس به وجود مىآیند. اگر کودک گریه مى کند یا تمایل به خوابیدن دارد, بهتر است در خانه بماند و استراحت کند. سردرد همراه با علایم دیگر مى تواند شروع یک بیمارى جدى نظیر گلودرد باکتریایى باشد.