از من بپرس



از من بپرس

 

خیلى خیالپردازى مى کنم

((دخترى 14 ساله و کلاس سوم راهنمایى هستم و همیشه در رویا به سر مى برم. وقتى یک اتفاق ساده و کوچک برایم مى افتد در ذهنم براى آن یک داستان, رمان و ... مى سازم. واقعا خسته شده ام و هر چه مى خواهم به آن موضوع فکر نکنم, نمى توانم. شاید بگویید خیالبافى خوب است اما به اندازه اش ولى خیالبافى من از اندازه گذشته و به قول معروف شورش را در آورده است. مثلا اگر کسى بگوید مى خواهیم به مسافرت برویم, من در ذهنم شروع به خیالپردازى مى کنم که مثلا در آنجا چه کار کنم و ... خلاصه خسته شده ام و هر چه تلاش مى کنم نمى توانم ترکش کنم و دایم به فکر فرو مى روم. به همین خاطر تمامى خانواده ام سر به سر من مى گذارند و مى گویند دختر خیالباف. لطفا راهنماییم کنید. از اینکه این طور به درددل نوجوانان و جوانان مى پردازید از شما تشکر مى کنم.))ناهید گشتیل ـ ماهشهر

ناهید خانم, افراد بسیارى در سنین مختلف و خصوصا نوجوانى دچار خیال و خیالپردازى متعارف و غیر متعارف مى شوند. گاه این خیالها کاملا موهوم و بى سر و ته هستند و برگرفته از غرایز سرکوب شده دوران نوجوانى و گاه دغدغه ها و آرزوهاى فرد براى یک آینده روشن و توإم با عشق و خوشبختى.
با این حساب مى بینى که اولین و آخرین کسى نیستى که دچار خیالپردازى شده اى ولى باید بتوانى این خیالات پوچ و بى سرانجامت, را در راه درستش به کار بگیرى تا تبدیل به یک اندیشه و ایده هنرى, ادبى, علمى و ... شود و موجبات پیشرفتت را مهیا کنند.
وقتى خودت اعتراف مى کنى که براى هر مسإله اى یک داستان مى سازى پس مى توانى با یکى از راههاى کنترل خیال پردازى که روى آوردن به کار و خصوصا کار هنرى است, تا مقدار قابل ملاحظه اى افکار خود را سامان دهى.
شاید در مورد شما این خیالات زمینه اى براى بروز استعدادهایت باشد. پس کمى و شاید هم بیشتر از کمى, فکر کن و ببین به چه کارى علاقه مند هستى, سپس در همان زمینه شروع به مطالعه کن و خیال پردازیهاى بیهوده خود را به خیالات متعالى و اندیشه هاى والا تبدیل کن و آنها را توسط قدرت انعکاس یک هنر به دیگران عرضه نما. در این صورت به جاى اینکه دیگران شما را دخترى خیال پرداز بنامند, به عنوان یک هنرمند نوجوان خواهند شناخت.
یک هنرمند باید تخیلى قوى داشته باشد, البته تخیلى که هدفى مشخص در پى آن باشد و در چیزهاى بى اهمیت و کوچک خلاصه نشود. چنین هنرمندى با جستجو در راه هنر و سامان دادن به خیال پردازیهاى مثبت خویش موجب تعالى روح و اندیشه خود و دیگران مى شود.
در کنار روى آوردن به یک هنر و پیشه, علاوه بر خواندن و جستجو براى افزایش دانایى و اطلاعات خودت, مى توانى در مواقع بیکارى و هجوم خیالهاى بى ثمر, به خواندن قرآن, گفتن ذکر و یا دعا روى بیاورى و از خدا بخواهى که براى زدودن افکار باطل یاریت دهد.
در ضمن, وقتى آرزوها و اهدافت در زندگى روز به روز بزرگتر شود دیگر فکرت را با مسایل کوچک پر نمى کنى و براى هر اتفاق ناچیز خیال نمى بافى.
در هر حال اگر دلت مى خواهد در زمینه ادبیات خودت را محک بزنى, ما با کمال میل حاضر هستیم, خیالات زیبا و منسجم شما را به شکل داستان و یا هر قالب ادبى دیگرى بخوانیم و در صورتى که کارت خوب بود آن را چاپ کنیم.
اگر به هنر و یا کار دیگرى نیز علاقه مند هستى و دوست دارى, این خیالات خودت را در راه آموزش و پیشرفت خودت در راه آن علم یا هنر به کار ببندى, فقط مى توانیم از طریق نامه شما را راهنمایى کنیم, چرا که عملا کمک در زمینه هاى دیگر به غیر از آثار مکتوب و آن هم از طریق نامه, براى طرفین امکان پذیر نیست.
پس فقط خیالات خوب را به ذهنت راه بده و بس.موفق باشى.