چکیده قلم

نویسنده



چکیده قلم

براى چیزهاى کوچک مویه نکن

نویسنده: ریچارد کالستون
مترجم: هرمز عبداللهى


دوستـان عزیـز, شمـا هم مى توانیـد از همیـن امروز بهترین قطعاتى را که از بهترین کتابها
انتخاب مى کنید, برایمان بفرستید تا در این بخش به دیگر دوستانتان عرضه شود. این کار
باعث مى شود بیشتر به کتابخوانى علاقه مند شوید و دوستانتان نیز براى خواندن آن
کتاب از خود شور و علاقه خاصى نشان دهند, و حتى اگر نتوانستند آن کتاب را
بیابند از برگزیـده هاى کتاب کـه توسط شما برایشان استخراج شده است,
کمال استفاده را ببرید.
بهتر است قطعات ارسالى از کتابهاى جالب و آموزنده براى
جوانان و در باره افزایش قدرت اراده و تصمیم گیرى
آنها باشد. سبز و بهارى باشید.

در باره مسایل کوچک اضطراب و تشویش به دل راه ندهید و با عیب و نقصهاى خود کنار بیایید و بدانید که فکر, حالت گلوله برفى را دارد که هر چه به جزییات چیزى که شما را عصبى مى کند بیندیشید احساس بدترى به شما دست خواهد داد تا آنکه با اندیشه بسیار در آن مسإله بى اندازه مضطرب و نگران مى شوید. اگر مى خواهید آسوده خاطر زندگى کنید بر همدردى و همدلى خود بیفزایید چرا که هیچ چیز به اندازه افزایش همدردى و شفقت به دیگران, میزان دید نظرتان را بالا نمى برد. همدلى, شناخت این مسإله است که مسایل و مشکلات دیگران, در درماندگى و ناکامى آنها هر ذره اش به اندازه مشکلات و ناراحتى ما واقعى و حتى بدتر هم هست. یاد بگیرید که در زمان حال زندگى کنید چرا که ترس, دلهره, نگرانى از حوادثى است که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد براى دست و پنجه نرم کردن با ترس بهترین روش این است که بیاموزید توجه و حواس خود را به زمان حال معطوف کنید. سعى کنید از تمام اطرافیان خود چیزى بیاموزید. لازمه آن این است که فکر کنید همه جز شما روشن بین هستند.
به دیگران با این نگرش بنگرید که حتى با وجود خصلتهاى بد و منفى سعى در آموزش شما دارند. صبور باشید. اگر نگاه عمیقى به مسایل زندگى داشته باشید همواره مى توانید بى گناهى و معصومیت را در افراد دیگر و همچنین در اوضاع و احوال بالقوه نومیدکننده شاهد باشید. وقتى چنین کردید فردى صبورتر و آرام تر خواهید شد و به نحو غریبى, کم کم از لحظاتى که معمولا شما را نومید و عصبانى مى کردند لذت خواهید برد. براى مهربانى و دوستى نفر اول باشید یا شما پا پیش بگذارید و بدانید که حق داشتن هرگز مهمتر از بهره بردن از فرصت خوشبختى و سعادت نیست. راه خوشبخت بودن این است که سخت نگیرید و از در صلح و آشتى در آیید.
بگذارید اغلب اوقات حق با دیگران باشد. آن وقت مردمى که با شما سر و کار دارند کمتر حالت تدافعى خواهند داشت و مهربانتر خواهند بود. این به معناى آن نیست که شما در اشتباه هستید. شما از آرامش ناشى از آسان گیرى و همچنین لذت حق را به دیگران دادن بهره مند خواهید شد. یادتان باشد که به هنگام مردن سبد زندگیتان خالى نباشد. اگر مدام به خود یادآور شوید که هدف زندگى این نیست که همه کارها را انجام دهید بلکه لذت بردن از هر گامى ست که در این مسیر برمى دارید و زندگى کردن سرشار از عشق است. پس لحظات گران بهاى زندگى را به تإسف خوردن در باره امور چاره ناپذیر تلف نکنید.

منیره مقدم زاده ـ چابکسر