تازهاى پژوهش



تازه هاى پژوهش


زنان باردار شاغل دچار مسمومیت حاملگى مى شوند

بر اساس یافته هاى تحقیقاتى که به تازگى صورت گرفته است, زنانى که در دوران باردارى خود کار مى کنند, پنج برابر بیش از سایر زنان از بیمارى ((اکلامپسى)) که در اثر بالا رفتن فشار خون ایجاد مى شود, رنج مى برند.
این زنان نسبت به زنانى که بیرون از منزل کار نمى کنند, در ماههاى آخر باردارى بیشتر دچار مسمومیت حاملگى مى شوند.
پزشکان مى گویند علت این مسإله مى تواند استرس و اضطراب ناشى از کار کردن باشد که ترشح برخى از هورمونهاى موجود در خون را افزایش داده و در نتیجه یک واکنش عصبى ایجاد مى شود که باعث بالا رفتن فشار خون خواهد شد.

مسافرت هوایى براى زنان باردار بى خطر است

بر اساس رهنمودهاى جدید متخصصان زنان و زایمان, زنانى که در آخرین مرحله باردارى هستند نیز مى توانند با هواپیما مسافرت کنند. تاکنون هیچ گونه توصیه رسمى در خصوص پرواز با هواپیما در دوران باردارى نشده است, اما مسوولان خطوط بین المللى هواپیمایى, زنانى را که در مرحله سى و پنجمین هفته باردارى هستند از مسافرت با هواپیما باز مى دارند.

محققان خاطرنشان کردند, زنانى که در معرض خطر زایمان زودرس هستند, یا دیابت آنها به خوبى تحت کنترل نیست و زنانى که جفت آنها دچار ناهنجارى است, باید از مسافرت هوایى در دوران باردارى خوددارى کنند.
علاوه بر این به علت آنکه با افزایش ارتفاع, گازها منبسط مى شوند, زنان باردار باید پیش از پرواز از مصرف حبوبات, نوشابه هاى گازدار و سایر مواد غذایى و آشامیدنى نفاخ خوددارى کنند.
به توصیه پزشکان این زنان براى پیشگیرى از تجمع هر گونه مایع در زانوان خود, باید از جورابهاى مخصوص استفاده کنند. همچنین براى بهره گیرى از حداکثر فواید ورزش براى سلامتى قلب و جسم خود باید روزانه 30 دقیقه تمرینات ورزشى ملایم انجام دهند.

ماموگرافى از سرطان سینه مى کاهد

انجام آزمایش ماموگرافى در زنان مى تواند از تلفات ناشى از سرطان سینه, به میزان 21 درصد بکاهد و این کاهش, از نظر آمارى بسیار قابل توجه است.
ماموگرافى دوز پایین اشعه ایکس است که مى تواند سرطانهاى کوچک را سالها قبل از آنکه به توده اى تبدیل شوند که با شیوه متعارف قابل تشخیص است, شناسایى کند.
سرطان سینه و تخمدان به علت اینکه اغلب دیر تشخیص داده مى شوند قاتلان خاموش زنان لقب گرفته اند. لذا زنان 55 تا 69 سال باید هر دو سال یک بار این آزمایش را انجام دهند.

چاقى مادران, سلامت نوزادان را تهدید مى کند

نارسایى هنگام تولد, تولد زودرس و سایر مشکلات بهداشتى حاد نتیجه چاقى مادران است. زنان بیش از حد چاق هنگامى که باردار مى شوند در خطر نارسایى هاى جدید قرار مى گیرند. نتیجه چاقى براى مادران, مشکلات جدى مانند دیابت, فشار خون بالاى خطرناک و بسترى شدن در بیمارستان و براى کودکان, تولد زودرس, نارسایى هاى هنگام تولد و سایر مشکلات است.
علاوه بر این شواهد نشان داده است که مادران چاق چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرده زایى هستند. حتى زنان چاق شانس کمترى براى بارورى دارند و در صورتى که باردار شوند, کودکانشان در بزرگسالى با خطر افزایش وزن, بیماریهاى قلبى عروقى و دیابت مواجه خواهند شد.

زنان در چین خودکشى مى کنند

پژوهشگران چینى مى گویند که زنان این کشور 25 درصد بیش از مردان خودکشى مى کنند. به طور عموم موارد خودکشى در سایر مناطق جهان در مردان بیش از زنان است. همچنین آمار نشان داده است که موارد خودکشى زنان روستایى در چین سه برابر زنان شهرى است.
دولت چین معتقد است باید راهکارها براى کاهش موارد خودکشى, ابتدا بر محور مسایل زنان متمرکز شود. موثرترین راهکار هم افزایش آگاهى و هوشیارى عمومى نسبت به بهداشت روانى و فکرى است.

هورمون گرسنگى کشف شد

با کشف هورمون گرسنگى که قادر است میزان مصرف غذاى انسان را به میزان قابل توجهى افزایش دهد, چشم انداز تازه اى براى ابداع روشهاى جدید درمان چاقى و سوء تغذیه فراروى دانشمندان گشوده خواهد شد.
بسیارى از ساز و کارهاى کنترل اشتها در مغز است, اما هورمون گرسنگى, اولین هورمونى است که در این ارتباط شناسایى مى شود. با هدف قرار دادن این هورمون و با کمک داروهاى خاص, امکان کنترل گرسنگى از طریق درمان فراهم مى شود. البته فواید این شیوه درمانى از درمان مبتلایان به چاقى فراتر مى رود و بیماریهایى مثل سرطان را که سبب بى اشتهایى خطرناک مى شود, در بر مى گیرد. مصرف مکملهاى این هورمون در این گونه موارد مى تواند به تنظیم اشتها, کمک کند.
با این وجود برخى از دانشمندان هنوز نسبت به این ابداع, خوشبین نیستند.

آزمایشى جدید براى تشخیص تنبلى چشم

با ابداع یک آزمایش جدید, تعیین میزان دید چشم افراد, بخصوص کودکان کم سن و سال با دقت بیشترى انجام خواهد شد. حدود 4 درصد از کودکان دچار عارضه تنبلى چشم هستند, اما فقط یک کودک از 5 کودک پیش دبستانى و درصد کمترى از کودکان کوچکتر مورد آزمایش تنبلى چشم یا ((آمبلیوپى)) قرار مى گیرند. این عارضه در صورت عدم درمان مى تواند به نابینایى دایمى منجر شود.
روش جدید, میزان غربالگرى دید را در نوزادان, کودکان نوپا و کودکانى که دچار تإخیر رشد هستند و تشخیص آنها بسیار مشکل است, بهبود مى بخشد.
در تست غربالگرى نورى, با استفاده از یک دوربین یا دستگاه ویدیویى از واکنش هاى غیر ارادى چشم عکس گرفته مى شود. در این روش بر خلاف روش کنونى غربالگرى دید که عمدتا متکى به مشارکت و همکارى کودک است, کودک فقط باید چشمانش را در یک نقطه متمرکز کند.

چگونگى تإثیر آلودگى هوا بر خون کشف شد

محققان به شواهد جدیدى دست یافته اند که نشان مى دهد دود ناشى از آلودگى هوا باعث مجموعه اى از واکنشهاى شیمیایى مى شود که خود زمینه ساز انقباض عروق خونى و بروز حمله قلبى مى گردد.
البته دانشمندان از مدتها پیش از تإثیر منفى دود بر قلب آگاهى داشتند, زیرا میزان مرگ و میر افراد مبتلا به بیمارى قلبى در روزهایى که هوا آلوده تر بود, بیشتر مى شد. این کشف فقط باعث شده است تا درک بهترى از مکانیسمى که در آن دود بر قلب و عروق خونى تإثیر مى گذارد, ارائه شود.
پژوهشگران خاطرنشان مى کنند که استنشاق هواى آلوده در کوتاه مدت تإثیر خاصى بر سلامتى فرد نمى گذارد ولى در طولانى مدت و بر روى افراد مبتلا به بیمارى قلبى و عروقى, تإثیرات منفى دارد و موجب تشدید و بروز حمله قلبى مى شود.

مکیدن انگشت باعث اختلال در رشد دندانها مى شود

به گفته دندانپزشکان, کودکانى که بعد از دو سالگى هم به مکیدن انگشت یا پستانک ادامه مى دهند, احتمالا در نوجوانى دندانهایشان دچار تغییر شکل مى شود. کودکانى که تا سن 4 تا 5 سالگى پستانک یا انگشت مى مکند, احتمال بیرون زدگى و پیشروى لبه دندانهاى فوقانى بر روى دندانهاى تحتانى در آنها بیشتر است. مکیدن طولانى مدت در موارد غیر تغذیه اى مى تواند بر رشد آرواره و دندانهاى در حال رشد و نمو کودکان تإثیر بگذارد.
تحقیقات قبلى نشان داده بود که مکیدن انگشت شست یا اشاره بیشتر از پستانک در رشد دندانها زیانبخش است. والدین باید هر آنچه لازم است انجام دهند تا کودک را از عادت انگشت مکیدن برحذر دارند حتى اگر مدتى پستانک را جایگزین مکیدن انگشت کنند. وقتى کودک 2 تا 3 ساله شد مى توان پستانک را دور انداخت و این عادت را کنار گذاشت.

بچه هاى خیابانى رشد جسمى قابل قبولى دارند

رشد سریع شمار بچه هاى خیابانى در کشورهاى در حال توسعه, اسباب نگرانى حکومتها و سازمانهاى بین المللى شده است. اما تحقیقات نشان داده که هر چند زندگى این بچه ها آکنده از مخاطرات است, اما آنها از لحاظ جسمانى خود را با این شرایط تطبیق مى دهند.
اگرچه این کودکان قد کوتاه ترى دارند و یا اینکه وزنشان کمتر است ولى از لحاظ جسمانى کمتر دچار بیمارى مى شوند.
بهداشت این کودکان با توجه به شاخص بى ام.اس, که حجم جسمى کودکان در حال رشد را نشان مى دهد, بالاتر از حد توقع محققان است و هرگز تصور نمى کردند که این کودکان حتى به این اندازه رشد داشته باشند.
با وجود اینکه دختران با خطرات زیادى از جمله قتل و بهره بردارى جنسى روبه رو هستند, ولى انعطاف پذیر و متکى به نفس هستند و از لحاظ جسمانى خود را به شرایط سخت بى خانمانى عادت مى دهند.

نقشه انسان کامل مى شود

نقشه ژنتیکى انسان که شامل بیش از 90 درصد ژنها و موقعیت آنها در کروموزوم است به زودى تکمیل مى شود. پژوهشگران سراسر جهان با کمک این نقشه دقیق خواهند توانست در تلاش خود براى کشف ژنهایى که مسوول ایجاد امراضى چون دیابت, سرطان و ناراحتى هاى عصبى هستند, به تحقیقات پیچیده ترى دست بزنند.
پیشرفتهاى تکنولوژى, پزشکان را در دستیابى به معالجات پزشکى تازه براى بیماریهاى نظیر سرطان امکان پذیر مى کند. با کمک این فن جدید, شیوه هاى درمانى تازه اى که ژنهاى معیوب را هدف قرار مى دهد تا ده سال دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت.

سویا درد و التهاب را کاهش مى دهد

نتایج یک تحقیق نشان مى دهد که مصرف سویا در رژیم غذایى در درازمدت مى تواند در کنترل درد و التهاب مفید واقع شود. کنترل دردهاى مزمن براى بسیارى از بیمارانى که از درمانهاى کنونى استفاده مى کنند دشوار است. موثرترین دارو براى کنترل درد مورفین مى باشد ولى به علت عوارض جانبى نظیر یبوست, ادامه مصرف آن براى بیمار بسیار دشوار است.
دانشمندان بر این باور هستند که سویا مى تواند در کنترل دردهاى مزمن ناشى از بیماریهایى مانند سرطان در انسان نویدبخش باشد.

سوپ از خطر بیمارى قلبى مى کاهد

خوردن سوپى که سبزیجات موجود در آن به صورت طبیعى و بدون استفاده از مواد شیمیایى کشت شده باشد, خطر ابتلا به سرطان و یا حمله قلبى را کاهش مى دهد.
تحقیقات نشان داده است میزان ((اسید سالیسیلیک)) در سوپهاى طبیعى شش برابر این ماده در سوپهایى است که سبزیجات آن با کودهاى شیمیایى کشت داده شده اند. این اسید از سخت شدن رگها و همچنین بروز سرطان روده جلوگیرى مى کند.
خواص سوپهاى سنتى بسیار زیاد است و بیشترین مقدار این اسید خاص در سوپهاى هویج و گشنیز که به صورت طبیعى کشت شده اند, یافت مى شود. پیش از این محققان دریافته بودند که سطح ((ویتامین ث)), کلسیم, منیزیم, آهن و سایر مواد معدنى در محصولات طبیعى کشاورزى در مقایسه با محصولاتى که در کشت آنها از مواد شیمیایى استفاده شده, بالاتر است.

مواد مخدر اثر سوء بر حافظه دارد

جدیدترین بررسى هایى که روى طبقه متوسط مواد مخدر انجام شده است نشان مى دهد, استفاده از این مواد بر روى حافظه و نحوه تمرکز معتاد اثر منفى باقى مى گذارد.
در دسته بندى مواد مخدر از سه طبقه کلى مواد مخدر ضعیف نظیر سیگار, مواد مخدر با تإثیر متوسط مانند مارىجوانا و کانابیس و مواد مخدر با تإثیر قوى چون هروئین و کراک, سخن به میان مىآید.
هر چند در خصوص تإثیرات مواد مخدر ضعیف و قوى تحقیقات گسترده اى به عمل آمده است و تمامى کارشناسان در مورد آثار منفى آن به توافق رسیده اند اما نسبت به تإثیرات مواد مخدر متوسط وحدت نظر کاملى برقرار نشده است.
کارشناسان بسیارى از تإثیرات زیانبار مواد مخدر نوع دوم سخن مى گویند ولى برخى نیز به احتمالات درمانى مواد مخدر متوسط و تسکین دردهاى مزمن توسط آنها اعتقاد دارند.
اما در هر حال استفاده از همین دسته دوم نیز باعث ضعف حافظه و کاهش میزان تمرکز در مصرف کنندگان خواهد شد.

قرصها را نباید پیش از مصرف خرد کرد

پزشکان هشدار داده اند که تمامى قرصها را نباید پیش از مصرف خرد کرد. برخى از قرصها را صرفا براى حصول اطمینان از اینکه ترکیبات فعال آنها فقط در درون معده آزاد مى شوند روکش کرده اند, بنابراین در صورت شکسته شدن این پوشش قبل از مصرف, مواد شیمیایى موجود در آنها باعث تحریک جدار داخلى معده مى شود.
در بعضى از موارد قرصها مواد فعال خود را به کندى و در مدت زمان طولانى آزاد مى کنند و خرد کردن قرص سبب از بین رفتن این ساختار مخصوص مى شود. خرد کردن قرص, منجر به مصرف بیش از حد آن همراه با بروز عوارض جانبى مى شود.

شبگردى ریشه ژنتیکى دارد

بنا بر مطالعات جدید, انواع بیماریهاى شبگردى در بزرگسالان بسیار متنوع تر از کودکان است و برخى از آنها مى تواند ریشه ژنتیکى داشته باشد. در حالى که کودکان رفتارهاى ناشى از شبگردهاى خود را به ندرت در روز به خاطر مىآورند, اما یک سوم از بزرگسالان که گرفتار این بیمارى هستند, برخى از این رفتارها را به یاد مىآورند.
به گفته پزشکان, بیشتر مردم هنگام خواب تقریبا بى حرکت هستند, لیکن در مورد شبگردها این گونه نیست. آنها نه تنها ذهنشان بلکه جسمشان نیز بیدار مى شود. این دسته از افراد قادر نیستند هنگام خواب, جسم خود را آرام و بى حرکت نگهدارند. این افراد حتى با وجودى که ذهنشان خواب است, کارهایى نیز انجام مى دهند.
پزشکان دریافته اند که در 24 درصد بیماران, این عارضه خانوادگى بوده و 50 درصد دیگر نیز ژن مربوط به این بیمارى را دارا بودند. این ژن در یک چهارم کل جمعیت جهان وجود دارد.
البته 23 درصد از شبگردان مشکلات روانى دارند و 18 درصد دیگر نیز دچار اختلالات عصبى هستند. اکثر این بیماران در طول شب رفتارهاى پرخاشگرانه اى از قبیل جیغ کشیدن و یا آسیب رساندن به خود را انجام مى دهند.

مصرف زیاد کالباس و خطر ابتلا به دیابت

محققان اعلام کردند یک رژیم غذایى سرشار از سوسیس و کالباس و دیگر انواع گوشتهاى فرآوردى شده, خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در مردان حدود 50 درصد افزایش مى دهد. بیشترین احتمال خطر ابتلا به دیابت مربوط به کسانى است که در هفته 5 وعده از این گوشتهاى فرآوردى شده, استفاده مى کنند.
در دیابت نوع دوم که معمولا در بزرگسالى آغاز مى شود; یا ترشح انسولین در بدن کاهش مى یابد و یا سلولهاى بدن حساسیت خود را در برابر این هورمون از دست مى دهند. این موضوع باعث افزایش قند خون مى شود که این مسإله نیز مى تواند به کلیه, قلب و چشم آسیب وارد کرده و گردش خون را محدود کند. عدم درمان این بیمارى مى تواند به نابینایى, نارسایى کلیه, قطع دست و پا و مرگ منجر شود.