پزشک شما

نویسنده




پزشک شما

دکتر حسین برهانى
متخصص مغز و اعصاب


این شماره:
خواهر صدیقه.چ ـ استان خوزستان
خواهر سکینه.س ـ سارى
خواهر س.اکبرى ـ کرمان

خواهر صدیقه.چ ـ استان خوزستان

من 20 سال سن دارم و ناراحتیهاى زیادى در زندگى داشتم. مشکل اساسى من این است که همیشه صدایى در گوشهایم احساس مى کنم. به پزشک مراجعه کردم و بعد از آزمایش شنوایى فهمیدم که گوشهایم ضعیف هستند. آیا مى توانم از سمعک استفاده کنم و آیا با این کار همه صداها را خوب مى شنوم و باعث تنبلى گوش نمى شود؟
به خاطر این مشکل همیشه اضطراب دارم و نگرانم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
هرچند نامه شما حاوى مطالبى رنجآور است و به نظر مى رسد شما شرایط سختى را تحمل نموده اید ولى در نوشته شما و در واقع در زندگى شما نکات مثبت فراوانى نیز وجود دارد. اینکه شما على رغم همه مشکلات در امر تحصیل فردى موفق بوده اید و با حضور ذهن و تمرکز خوب حتى با یک بار مطالعه, مطالب را به خاطر مى سپارید و یاد مى گیرید و علاقه بسیار زیاد به ادامه تحصیل و خدمت به مردم را دارید, همه نکات مثبتى است که شما مى توانید با اتکا به این ویژگیهاى خوب, مشکلات را از پیش رو بردارید و براى رفع مشکلاتتان بهترین راه حل را جستجو نمایید. در اینکه شما مشکلاتى دارید و از جمله کاهش شنوایى دارید قابل درک و پذیرش است اما این گونه اشکالات نمى توانند مانع پیشرفت شما شوند. بسیارى از دانشمندان بوده اند که دچار این ناراحتیها بوده اند اما با اتکا به تواناییهاى خود و پشتکار و تلاش بیشتر توانسته اند بر مشکلات غلبه نموده و با امیدوارى بیشتر آینده درخشانى را براى خود بسازند. طبیعى است که شما به دلیل کاهش شنوایى دچار نگرانى و اضطراب شوید اما راه حل مناسب برخورد با این مشکل این است که مثل بسیارى از افراد که دچار بیمارى و حتى نقص عضو هستند این مشکل را بپذیرید و خودتان را با این شرایط سازگار نمایید. در این صورت به راحتى بر اضطراب و نگرانى خود غلبه مى کنید و از توانایى هاى خودتان حداکثر استفاده را خواهید برد.
قطعا شما مى دانید که در این دنیاى بزرگ, تعداد بسیار زیادى از مردم هستند که دچار بیمارى و یا نقص عضو هستند و اگر بگوییم همه مردم جهان به معنى واقعى کلمه از سلامتى کامل برخوردار نیستند, به اغراق نگفته ایم. بنابراین امیدوار باشید, سعى و تلاشتان را بیشتر کنید; حتما به اهداف مهمى در زندگى دست مى یابید. و اما قطعا استفاده از سمعک کمک بسیار زیادى به شما مى کند و مى توانید از احساس شنوایى در حد طبیعى بهره مند شوید. ضمنا سمعک هیچ گونه عارضه اى براى شما نخواهد داشت و مهم این است که شما از سمعک استفاده کنید, مرئى یا نامرئى بودن آن به خصوص براى خانمهاى محجبه تفاوت چندانى ندارد اما قیمت سمعک بر حسب نوع و کیفیت آن متفاوت است.
در مورد ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه تان با آگاهى و تفکر و تإمل بیشترى تصمیم بگیرید ان شإالله موفق خواهید شد. توصیه مى شود جهت انتخاب رشته تحصیلى به شرایط خودتان و محل زندگى و امکانات دانشگاهى توجه کنید و فرصتها را از دست ندهید. و اما در رابطه با نگرانى شما براى ازدواج و اینکه ممکن است صاحب فرزندى با مشکل مشابه شوید اگر ازدواج فامیلى نداشته باشید مطمئن باشید که چنین اتفاقى نخواهد افتاد و یا احتمال آن بسیار کم است. بنابراین توصیه مى شود که واقع بینانه تر با مشکلاتتان برخورد کنید. و سخن آخر اینکه باز هم با ما مکاتبه بفرمایید.
همیشه شاداب و بانشاط باشید.

خواهر سکینه.س ـ سارى

دخترى هستم که در کلاس دوم دبیرستان درس مى خوانم و حدود 2 ماه دیگر 16 ساله مى شوم. قدم 155 سانتى متر و وزنم حدودا 41 کیلوگرم مى باشد. اما تا به حال عادت ماهانه نشدم و این موضوع مرا نگران کرده است. مشکل دیگر این است که من با دست چپ مى نویسم و مدتى است که احساس بدى دارم و شنیده ام کسانى که چپ دست هستند عمرشان کوتاه است. آیا این چپ دستى در آینده مشکلاتى برایم به وجود نخواهد آورد؟
مشکل دیگر این است که چشم من زود خسته مى شود و موقع مطالعه دایره هاى سیاه رنگى جلوى چشمانم مىآیند, لطفا بگویید من چه مشکلى دارم؟ در ضمن من هنگام نشستن یا زیاد ایستادن کمرم درد مى گیرد. با مراجعه به پزشک و مصرف دارو نیز نتیجه اى نگرفتم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
مشاور محترم, من دوستى دارم که دچار وسواس است و ناراحتیهاى زیادى دارد لطفا او را نیز راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
اگرچه به نسبت اندازه قد, وزن شما تا حدودى کم است اما به هیچ وجه جاى نگرانى نیست چون فرصت براى جبران کاهش وزن وجود دارد. البته اینکه حدود 16 ساله هستید ولى هنوز عادت ماهانه نشده اید نکته قابل تإملى است و باید بررسیهاى لازم صورت بگیرد. وقتى دخترى در سنین بلوغ پریود نشود در اصطلاح پزشکى به آن ((آمنوره اولیه)) مى گویند. بلوغ دیررس در بین دختران امرى شایع است. بنابراین تشخیص آمنوره اولیه معمولا تا موقعى که مدتى از موعد معمول شروع قاعدگى گذشته باشد, داده نمى شود; یعنى باید مدتى صبر کرد. اما هر گاه دخترى تا سن 16 سالگى پریود نشود لازم است به عنوان ((آمنوره اولیه)) مورد بررسى قرار بگیرد. این نوع ((آمنوره)) اکثرا از نوع هیپوهورمونال ((کاهش هورمونها)) یا آهورمونال ((فقدان هورمونها)) مى باشد. یعنى فقدان یا کاهش ترشح در هورمونهاى استروژن ـ پروژسترون وجود دارد. به همین دلیل تشخیص قطعى باید معطوف به نفى وجود ضایعات در محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ تخمدان باشد. اندازه گیرى هورمونها و بررسى وضعیت تخمدانها و رحم و سایر ضمائم و حتى بررسى کروموزومى ممکن است ضرورت پیدا کند و با توجه به علت خاص درمان لازم سریعا انجام شود و اما توصیه ما به شما این است که فعلا تا 16 سالگى صبر کنید و در صورت ادامه آمنوره به یک متخصص زنان و یا متخصص غدد مراجعه بفرمایید تا اقدام لازم صورت گیرد. اما در مورد چپ دستى اصلا ناراحت نباشید; در هیچ کتاب علمى در مورد کاهش عمر افراد چپ دست صحبت نشده است ولى گفته شده که افراد چپ دست افراد فوق العاده بااستعداد و باهوشى هستند.
در مورد ناراحتى چشم و خستگى چشمها در موقع مطالعه و مواجهه با نور آفتاب اگر توسط متخصص چشم پزشکى معاینه شده اید و ایشان سلامتى چشم شما را تإیید کرده اند جاى نگرانى نیست و شما مى توانید با رعایت شرایط صحیح مطالعه مثل وجود نور کافى, تابش نور از سمت چپ شما و حفظ فاصله مناسب این مشکل را رفع کنید و گاهى استفاده از عینکهاى آفتابى و در صورت لزوم طبى فتوکروم, ناراحتى چشمى ناشى از نور شدید خورشید را برطرف مى نماید. اما اگر هنوز به متخصص چشم مراجعه نکرده اید هرچه سریع تر اقدام نمایید.
همچنین اگر از درد و ناراحتى در ستون فقرات پشتى و کمرى رنج مى برید توصیه مى شود که در صورت شدت درد حتما با مشورت با متخصص ارتوپدى به یک مرکز فیزیوتراپى مراجعه نمایید و ضمنا حرکات ورزشى خاصى را به شما آموزش مى دهند به طور مستمر انجام دهید. به هر حال کمردرد گاهى ناشى از افزایش انحناى ستون فقرات کمرى ممکن است باشد که بهترین درمان ورزش, فیزیوتراپى و اصلاح وضعیت بدن و ستون فقرات در هنگام خوابیدن, نشستن و حتى ایستادن و راه رفتن است.
خواهر گرامى, در قسمت دوم نامه در مورد مشکل دوستتان نوشته اید با علایمى که گفته اید ایشان دچار اختلال وسواس است که اشتغال ذهنى با پاکى و نجاست و نفخ شکم و تردیدهاى دیگر دارند. امروزه با وسواس هم مثل سایر بیماریها برخورد مى شود و اساس درمان این بیمارى تجویز داروهاى ضد وسواس است که با انجام روان درمانى توإم با دارودرمانى به یک درمان کامل و ماندگار دست مى یابیم زیرا ممکن است با تجویز دارو به تنهایى بعد از مدتى با عود بیمارى مواجه شویم. بنابراین توصیه مى شود ایشان با نظر یک متخصص اعصاب و روان تحت درمان قرار بگیرند و اطمینان داشته باشند که وسواس هم قابل درمان است.
[ ضمنا براى راهنمایى بیشتر مى توانید به مقاله خانم دکتر ملاباشى در شماره 124 همین مجله با عنوان ((وسواس, یک بیمارى است)) مراجعه کنید].

خواهر س.اکبرى ـ کرمان

دخترى هستم 16 ساله. از دوران راهنمایى به عادت بدى دچار شدم که بعدها فهمیدم این کار گناه و عواقب بدى نیز به همراه دارد. الان دچار شک و تردید شدم و همیشه اضطراب دارم. راه درمان آن چیست؟ آیا به جسم آسیب مى رساند؟ چه غذاهایى برایم مفید است؟ با وجود این مسإله مى توانم ازدواج کنم یا خیر؟
خواهر محترم!
مقاومت در برابر امیال غیر معمول اگرچه ممکن است کار دشوارى باشد ولى با صبر و تحمل و به مرور زمان احساس شادابى و نشاط به انسان دست مى دهد. مسلما فردى که در برابر یک خواسته غیر متعارف و نامتناسب با اعتقاداتش مقاومت و صبر مى کند در همان لحظه احساس غرور و سربلندى و اعتماد به نفس هم پیدا مى کند و از نظر موقعیت اجتماعى و فردى نیز خودش را عنصرى فعال و مفید احساس مى کند. بسیارى از لذایذ و غرایز داراى اثر زودگذر هستند و معمولا انسانى که تسلیم این مسایل شود اغلب دچار اضطراب و نگرانیهایى مى شود. بنابراین توصیه مى شود که با مقاومت آگاهانه خودتان را براى زندگى آینده و یک ازدواج موفق آماده کنید. همچنین توصیه مى کنیم که به جاى احساس گناه و سرزنش کردن خودتان, قاطعانه تصمیم بگیرید که بر افکار و رفتار خود اثرات مثبت و سازنده بگذارید و از آسیب رساندن به خود جلوگیرى نمایید و به جاى اینکه خودتان را در گرداب اضطراب گرفتار کنید براى مدتى نیز آرامش را تجربه کنید و آمادگیهاى لازم براى شروع یک زندگى مشترک موفق را کسب نمایید. ازدواج آگاهانه و موفق مى تواند به شما آرامش دهد و شما را در مقابل خطرات ایمنى مى بخشد. ضمنا براى استفاده از انواع میوه و غذا محدودیتى ندارید مگر اینکه حساسیت خاصى داشته باشید.