کمکهاى اولیه هنگام سوختگى کودکان



کمکهاى اولیه, هنگام سوختگى کودکان

منبع: نشریهParents
ترجمه: پگاه امیردیوانى


به طور متوسط, سالانه 100000 کودک 14 ساله یا زیر 14 سال بر اثر سوختگى تحت مداوا قرار مى گیرند. سوختگى هایى که بر اثر مایعات داغ ایجاد مى شوند و سوختگى هاى دیگر در بین کودکان خردسال متداول هستند.
اطفال نسبت به بزرگسالان پوست لطیف ترى دارند که آنها را نسبت به جراحات آسیب پذیرتر مى نماید. در زیر اقداماتى که در هنگام سوختگى اطفال باید انجام گردد, ارائه شده است.
در سوختگى هاى خفیف یا سوختگى هایى که در خانه درمان مى شوند, اما به طرز بدى باعث تاول زدن پوست یا سوختگى سطح وسیعى از آن مى گردند, ممکن است نیاز باشد محل سوختگى توسط پزشک بازدید شود. اگر والدین نمى دانند چه کار باید بکنند, باید با پزشک تماس بگیرند.
اگر کودک با یک اتو یا بابیلیس مخصوص فر دادن مو خودش را سوزانده, مادر باید بداند که آهن داغ مى تواند به سرعت سوختگى دردناکى ایجاد نماید. کودکان نسبت به این گونه سوختگى ها آسیب پذیرتر هستند. زیرا اغلب اشیإ را از نزدیک لمس مى کنند یا به آنها دست مى زنند. در این صورت باید روى سطح سوختگى آب خنک ریخت و آن را با یک پارچه استریل و خشک پوشاند.
اگر کودک توسط ماده لوله بازکن, اسید باترى یا مواد شیمیایى دیگر بسوزد مادر باید بداند که مواد شیمیایى ریخته شده روى پوست, سوختگى درجه 3 که شدیدترین نوع سوختگى است ایجاد مى کنند. در این هنگام باید به سرعت مواد شیمیایى را از سطح پوست زدود و حداقل 20 دقیقه بر روى پوست آب سرد پاشید. سپس آن را با پارچه استریل پوشاند.
مواد شیمیایى که در چشم پاشیده شده اگر به سرعت درمان نشود مى تواند به طور دایم بینایى را تحت تإثیر قرار دهد. بنابراین باید خیلى فورى چشمها را به مدت 5 دقیقه حداقل با 1 لیتر آب ولرم شستشو داد.
اگر کودک قابلمه داغ را از روى اجاق بکشد و آب داغ را روى خودش بریزد, مادر باید بداند که آب داغ مى تواند سوختگى درجه یک و دو یا سه ایجاد کند, بر حسب اینکه دماى آب چقدر است و چه مدت با پوست تماس داشته است. براى سوختگى هاى خفیف باید روى سطح پوست آب سرد ریخت و آن را با پارچه تمیز پوشاند. اگر آب داغ روى صورت کودک پاشید, مادر باید به آرامى سطح سوختگى را با یک حوله مرطوب و سرد بپوشاند.
اگر کودک شیر حمام را باز کند و خودش را بسوزاند, مادر باید بداند که آب داغ (140 درجه فارنهایت) در مدت 3 ثانیه باعث سوختگى درجه سه مى شود. در این صورت باید محل سوختگى را با آب سرد خنک کرده و آن را با گاز استریل پوشاند.

الفباى سوختگى
تظاهرات پوستى

درجه یک: پوست قرمز یا صورتى روشن, مثل آفتاب سوختگى خفیف, تورم شدید (نظیر تاول)

آنچه باید انجام داد:

به مدت 10 دقیقه پوست را با آب خنک بشویید و سپس با یک پارچه خشک آن را بپوشانید یا بگذارید در معرض هوا قرار گیرد. اگر کودک درد دارد به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید.

درجه دو: پوست تاول زده, متورم, لک لکى, لایه لایه یا مرطوب و براق
آنچه باید انجام داد:
تاولهایى را که سالم هستند, نترکانید. اگر سوختگى روى مفصل بدن, صورت, کف دستها و پاها وجود دارد یا اگر کودک دچار شوک شده است, با پزشک تماس بگیرید.
درجه سه: پوست ضخیم, سفید, خشک و سفت, مومى شکل, بى رنگ
آنچه باید انجام داد:
اگر سوختگى 10 درصد یا سطح وسیع ترى از بدن, صورت, کف دستها, پاها و مسیر تنفس را تحت تإثیر قرار داده, کودک را به بخش فوریتهاى پزشکى منتقل کنید.

خطراتى که کودک را تهدید مى کند

ـ آب داغ یا مایعات داغ نظیر قهوه یا سوپ
ـ اتو
ـ بخارى
ـ لوله بازکن ها
ـ فر, اجاق
ـ اجاقهاى هیزمى
ـ بابیلیس
ـ کبریت, فندک
ـ حبابهاى داغ چراغ, لامپهاى هالوژنه
ـ کباب پز و تکه هاى زغال داغ

درمان واقعى, درمان غیر واقعى
غیر واقعى: تاولها را بترکانید
واقعى: این امر منجر به عفونت مى شود.

غیر واقعى: روى سوختگى کره یا روغن بمالید
واقعى: این اقدام باعث تسریع بهبودى نمى شود بلکه فقط گرد و خاک را به سوى زخم جذب مى کند و خطر عفونت را افزایش مى دهد.

غیر واقعى: یخ یا آب یخ روى سوختگى قرار دهید.
واقعى: سرما یا آب خنک خوب است اما تماس با یخ باعث سرمازدگى مى شود که بافتها را تخریب مى کند و جراحت را حادتر مى کند.

غیر واقعى: سوختگى ها را لمس کنید تا درد تسکین یابد.
واقعى: چنین عملى باعث تداوم سوختگى مى گردد و منجر به عفونت مى شود.